Home | Logistiek/e-commerce | Logistieke startup Brenger koppelt transportverzoeken aan onbenutte laadruimte

Logistieke startup Brenger koppelt transportverzoeken aan onbenutte laadruimte

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 13/03/2018 om 12:20

Brenger ontvangt 600.000 euro groeikapitaal en gaat dit jaar minstens 920.000 kilo aan CO2-uitstoot voorkomen. De financiering helpt de logistieke startup om vervoer duurzamer en goedkoper te maken. Het totale groeivermogen van de Amsterdamse logistiek- en transport-startup komt uit op 1 miljoen euro. De huidige angel investors zien dermate veel perspectief in de innovatieve koeriersoplossing van Derk van der Have en Wisse Koedam. Brenger verbindt mensen met een transport-verzoek aan onbenutte ruimte in de bus van een koerier die toch die kant op rijdt.

Via het platform lopen inmiddels 60 vervoersopdrachten per dag. Door het beter benutten van bestelbussen en auto’s, voorkomt Brenger dit minstens 920.000 kg aan CO2-uitstoot. Sinds de vorige investeringsronde in april 2017, groeit het aantal vervoersopdrachten elke maand met meer dan 30 procent.

”Met deze nieuwe investering kunnen de lege ruimtes in auto’s en bestelbussen nog beter benut worden. Zo wordt het transport van vooral grote spullen (zoals meubels) duurzamer, efficiënter en goedkoper. Ons platform scheelt de opdrachtgever tijd en geld, en de bezorger verdient geld op een rit die hij of zij toch al gaat maken. De bezorger, de opdrachtgever en het klimaat profiteren hier dus van,” zegt Derk van der Have, medeoprichter van Brenger.

Een gemiddelde opdracht op het platform kent een afstand van 108 kilometer. Doordat men normaal gesproken heen en weer rijdt, bespaart Brenger 42 kilogram CO2-uitstoot per opdracht. Dit jaar realiseert Brenger minstens 21.900 van dit soort ritten. Daarmee bespaart Brenger dit jaar dus minstens 919.800 kg aan CO2-uitstoot. Waarschijnlijk bespaart Brenger zelfs meer dan een miljoen kilogram aan CO2-uitstoot, aangezien het verkeer via het platform snel stijgt.

Producten die op Marktplaats of een veiling zijn gekocht, worden geregeld via Brenger vervoerd. Maar ook verloren goederen, zoals een vergeten tas bij een tankstation, vindt zijn weg via het platform weer naar huis. Brenger wordt veel gebruikt door koeriersdiensten, omdat zij zo hun ritten beter benutten.

Van der Have: ”Voor een particulier zijn we goedkoper dan het huren van een bus of het inschakelen van meubeltransportbedrijf. Daarnaast zien koeriers ons als een goede manier om de lege ruimte in hun bus te vullen of om extra geld te verdienen op de terug weg. Op deze manier wordt iedereen er beter van.”

De opdrachtgever heeft via het platform direct contact met de bezorger (oftewel de Brenger). Het platform faciliteert en garandeert de betaling, verzekert de spullen en brengt beide partijen op een veilige manier bij elkaar. In ruil hiervoor betalen brengers en opdrachtgever een commissie over de beloning voor het brengen van de spullen.

Tags

BengerBenger Derk van der HaveDerk van der Have Wisse KoedamWisse Koedam meubeltransportbedrijfmeubeltransportbedrijf koerierkoerier marktplaatsmarktplaats

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!