Home | Content Marketing | Lennaert van ’t Loo ontwerpt beste bierverpakking voor Brouwers Albert Heijn

Lennaert van ’t Loo ontwerpt beste bierverpakking voor Brouwers Albert Heijn

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Content Marketing op 28/10/2017 om 17:20

Vijf jonge ontwerpers zijn genomineerd voor de BNO Packaging Talent Award. Tijdens de Dutch Design Week worden de winnaars op 27 oktober bekend gemaakt bij het Natlab Eindhoven. De casus - ontwerp een verpakkingsontwerp voor een biertje - kwam na eerdere opdrachten van Marqt, Hooghoudt, Koopeenkoe.nl, Philips en De Vegetarische Slager dit jaar van Brouwers Albert Heijn.

De winnaars van de BNO Packaging Talent Award 2017 zijn bekend. De praktijkopdracht kwam dit jaar van Brouwers Albert Heijn en richtte zich op een special edition IPA biertje. Lennaert van ’t Loo won de eerste prijs en daarmee 1500 euro.

Volgens de jury sluit het ontwerp van Lennaert van ‘t Loo het best aan bij de merkuitstraling van Brouwers. Het is een stoer ontwerp met een frisse kleurstelling en robuuste houtpatronen. Daarbij is goed gekeken naar de ontstaansgeschiedenis van IPA bier. De kracht van het ontwerp komt zeer goed tot zijn recht op de omverpakking van de 6-packs, die in het schap direct zouden opvallen.

Tijs Kramer, de winnaar van de tweede prijs, weet wat storytelling is. Zijn ontwerp neemt je mee in een verhaal over de zee. De illustraties zijn mooi en krachtig neergezet door Lenart Slabe. De jury is onder de indruk van de grondige motivatie bij het ontwerp.

Twee derde prijzen zijn er voor Amanda de Ruiter en Eva Verbeek. Het ontwerp van Amanda de Ruiter valt zeer op en doet het door kleur en belijning bijzonder goed op het schap. Ook is de ontwerpster grondig te werk gegaan in haar verkenning van merkarchitectuur en –extensies. Eva Verbeek heeft niet alleen de sfeer van India goed getroffen in haar ontwerp, ook heeft ze de briefing goed geïnterpreteerd en alle denkstappen in het ontwerpproces in beeld gebracht.

Geen prijs, maar wel een eervolle vermelding is er voor Pim Elschot, die uitgebreid heeft stilgestaan bij de communicatie rond het IPA biertje. Het designconcept krijgt een extra lading door het toevoegen van een communicatiemiddel (rode stip of te wel Bindi aan de binnenkant van de kroonkurk) voor merkactivatie via sociale media bijvoorbeeld.

In 2017 werd de jury gevormd door Jobert van de Bovenkamp (Creative director Millford), Jeroen Provoost (Manager Design & Visual Identity Albert Heijn), Ditte Glebbeek (Design Director, dBOD, VBAT Group), Tessa Oudijn (Creative director en partner in BRUM)
en Rita van Hattum (BNO)

De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van BNO NEXTpack. Doel van de prijsvraag is om jong talent te interesseren voor brand- en packaging design en opleidingen aan te zetten dit ontwerpspecialisme in hun onderwijsaanbod op te nemen. De prijs is dit jaar voor de vierde keer uitgereikt en mede mogelijk gemaakt door de beurs Packaging Innovations/Easy Fairs.

BNO NEXTpack is een initiatief van het BNO-platform NEXTpack. BNO NEXTpack verenigt vooraanstaande Nederlandse brand- en packaging design bureaus: Anthem, Bowler & Kimchi, Brum Design, Bataafsche Teeken Maatschappij, dBOD, DesignBridge, FLEX/design, Millford, PROUDdesign, Reggs, SOGOOD, VBAT en Snow Donuts.

Tags

Lennaert van ’t LooLennaert van ’t Loo BNO Packaging Talent AwardBNO Packaging Talent Award BrouwersBrouwers BNOBNO Albert HeijnAlbert Heijn

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!