Home | reclame | Kopieergedrag kinderen basis voor nieuwe campagne tegen roken

Kopieergedrag kinderen basis voor nieuwe campagne tegen roken

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 03/05/2017 om 13:45

Hartstichting Cristiano Ronaldo Pogba

Kinderen kopiëren gedrag. Juichen zoals Cristiano Ronaldo, dabben zoals Paul Pogba en de telefoonbeweging van Antoine Griezmann. Jonge voetballers juichen graag net als hun voetbalidolen. Kinderen kopiëren echter niet alleen op het veld, maar ook daarbuiten. Het zien roken van anderen stimuleert hen om zelf te gaan roken. Kinderen willen echter niet dat er gerookt wordt op hun sportclub. De Hartstichting deed onderzoek om erachter te komen hoe kinderen roken op de sportclub ervaren. Een overgrote meerderheid (90%) vindt dat hun sportvereniging rookvrij moet worden.

De Hartstichting wil gehoor geven aan deze wens van kinderen en spant zich in om meer sportverenigingen rookvrij te maken.

Zien roken, doet roken. Onderzoeken tonen aan dat dit kopieergedrag een belangrijke oorzaak is voor het beginnen met roken. De Hartstichting zet zich daarom in om sportclubs rookvrij te maken. Door samen de verleiding weg te halen en omgevingen waar kinderen komen rookvrij te maken, wordt gewerkt aan het realiseren van een Rookvrije Generatie.

De Hartstichting deed onderzoek onder kinderen van 8-12 jaar over roken langs de lijn. 1.045 kinderen deden mee aan dit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Qrius. 71% ziet mensen roken op de sportclub, 17% ziet zelfs trainers roken. 86% stoort zich aan roken op de club maar kinderen van rokende ouders zijn veel milder over roken langs de lijn.

Kopieergedrag uit zich vaak rondom het sportveld. Kinderen kopiëren graag de trucjes (25%) van hun helden en de verschillende moves. Zo is ‘de Dab’ bij 50% van de ondervraagde kinderen de populairste move. Dit kopieergedrag is onschuldig, maar dat ligt bij roken vanzelfsprekend anders.

Om het concept vorm te geven ontwikkelde Triple Double een televisiecommercial waarin kinderen op kenmerkende wijze hun doelpunten vieren en zo hun helden kopiëren. Door het in beeld brengen van rokende ouderen naast het veld, wordt duidelijk gemaakt dat juist zij het goede voorbeeld moeten geven en dat kinderen beschermd moeten worden tegen de verleiding om te gaan roken. De commercial wordt ondersteund door een social media campagne om zo maximale impact te genereren bij de doelgroep.

Ruud van der Knaap, Manager Voetbal bij Triple Double: ”Deze campagne geeft alle sportterreinen het goede voorbeeld. Liefst 91% van de kinderen vind dat hun sportvereniging rookvrij moet worden. Met deze campagne willen we daar een significante bijdrage aan leveren. Samen gaan we op weg naar een Rookvrije Generatie.”

Verschillende onderzoeken tonen aan dat de sociale omgeving zeer bepalend is voor het beginnen met roken. Zo concludeerde het Trimbos-instituut in recent onderzoek (feb 2017) dat het zien roken van anderen, kinderen kan stimuleren om zelf te gaan roken. Invloeden als sociale omgeving, opleiding, cognitie en erfelijkheid zijn medebepalend of een kind gaat roken. En wanneer minimaal één ouder rookt is de kans groter dat hun kinderen ook gaan roken, vergeleken met niet-rokende ouders.

Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog bevestigt deze onderzoeksresultaten: ”Kinderen leren vooral door naar anderen te kijken en dat gedrag vervolgens na te doen. Zo leren kinderen niet alleen zingen, samenwerken en voetballen, maar ook….. roken. Dat gedrag is niet van henzelf, maar is gedrag dat ze kopiëren. Van mensen die uitstralen dat het normaal is dat je je eigen lijf langzaam vergiftigt. Dat het normaal is dat je iets in je mond steekt waaraan een op de twee rokers vroegtijdig overlijdt. Elke keer dat een volwassene een sigaret opsteekt, steekt een kind daar ook wat van op. Namelijk dat het normaal is.”

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, hoopt dat steeds meer sportverenigingen het goede voorbeeld geven: ”Steeds meer sportclubs realiseren zich dat sport en roken niet samengaan en werken aan een rookvrije omgeving. Daar zijn wij blij om. Met een rookvrij sportterrein geeft een sportvereniging het goede voorbeeld aan kinderen. Je draagt met alle staf, ouders en supporters uit dat niet-roken de norm is. Als Hartstichting willen wij sportverenigingen ondersteunen bij het maken van deze stap op weg naar een Rookvrije Generatie.”

Tags

rokenroken kopieergedragkopieergedrag Triple DoubleTriple Double Rookvrije GeneratieRookvrije Generatie Antoine GriezmannAntoine Griezmann Paul PogbaPaul Pogba Cristiano RonaldoCristiano Ronaldo de Hartstichtingde Hartstichting

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!