Home | retail | Koffieafval uit de machines van MAAS wordt notitieboekje, dienbladen of zelfs servies

Koffieafval uit de machines van MAAS wordt notitieboekje, dienbladen of zelfs servies

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 05/11/2017 om 21:05

MAAS, marktleider op het gebied van vendingmachines, en het Rotterdamse Coffee Based zetten een stap voorwaarts naar een circulaire economie. De kersverse partners gaan nieuwe producten ontwikkelen van koffieafval afkomstig uit de koffiemachines van MAAS.

In Nederland wordt er jaarlijks ruim 120 miljoen kilo koffieafval geproduceerd dat grotendeels direct in de vuilnisbak belandt, terwijl het juist veel waardevolle stoffen bevat. Coffee Based heeft de kennis in huis om koffieafval om te zetten in producten.

Het eerste gezamenlijke product, een innovatief relatiegeschenk, is een notitieboekje met een kaft gemaakt van koffie en 100% gerecycled Cradle to Cradle papier (zilver certificaat). Het boekje is gemaakt van het koffieafval van precies 1 kop koffie.

Dankzij de samenwerking met MAAS, kan Coffee Based haar productlijn uitbreiden met dienbladen, bakjes voor suikerzakjes en creamers en wellicht in de toekomst ook servies. MAAS is al jaren actief om duurzame impact te creëren in de circulaire economie: de machines en bekers zijn recyclebaar, en met dit exclusieve partnerschap wordt ook koffiedrinken duurzaam.

Marlies van Lohuizen, commercieel directeur MAAS:  ”Bij MAAS werken wij er continue aan om een duurzame impact te creëren op het gebied van circulariteit. Wij streven ernaar om al onze producten in een continue cyclus te brengen.  De samenwerking met Coffee Based is een belangrijke mijlpaal voor MAAS om ook op het gebied van koffieafval een circulaire economie op gang te brengen. Zo wordt koffiedrinken pas echt duurzaam!”

Lisanne Addink, medeoprichter van Coffee Based: ”Coffee Based wil de overgang naar een circulaire economie versnellen door koffieafvalniet langer te verbranden, maar voortaan in te zetten als grondstof. De samenwerking met MAAS geeft ons toegang tot de keten waarin deze reststroom ontstaat en verzameld kan worden. Het Coffee Based notebook is de start van een scala aan toepassingen. Veel producten die nu worden gemaakt van plastic kunnen wij produceren van Coffee Based materiaal. Oftewel, het begin van een toekomst waarin koffieafval meer waard is dan kopje koffie!”

Tags

vending machinesvending machines circulaire economiecirculaire economie Coffee BasedCoffee Based MaasMaas

Comments

Kenmerken

Ambtenaren, wetenschappers, ondernemers, creatieven en burgers denken tijdens WeMakeThe.City aan oplossingen voor stedelijke vraagstukken.

Rabobank, Nuon en ABN AMRO hoofdpartners van WeMakeThe.City

Rabobank, Nuon en ABN AMRO hoofdpartners van WeMakeThe.City0 ?php the_title() ?>219 dagen geleden
Onder het motto Van zooi naar mooi daagt nieuwe Rotterdam Circulair-campagne uit om na te denken over hoe Rotterdam afval kan hergebruiken of verminderen.

Burgemeester Aboutaleb trapt campagne Van zooi naar mooi af

Burgemeester Aboutaleb trapt campagne Van zooi naar mooi af0 ?php the_title() ?>225 dagen geleden
Cosmeticabedrijf Lush en milieuorganisatie Plastic Soup Foundation lanceren een landelijke bewustzijnscampagne tegen het gebruik van single-use plastics. In de campagne #RefuseSingleUse dagen de organisaties heel Nederland uit om door middel van een pledge 30 dagen een van de drie meest vervuilende en overbodige single-use plastics te weigeren: flesjes, zakjes en rietjes.

Lush en Plastic Soup Foundation tegen het gebruik van eenmalige plastics

Lush en Plastic Soup Foundation tegen het gebruik van eenmalige plastics0 ?php the_title() ?>227 dagen geleden
Amsterdam Metropolitan Area introduceert Gumshoes, sneakers met zolen gemaakt van kauwgom van de straten van Amsterdam. Hiermee wil de gemeente Haarlemmermeer (onderdeel van Amsterdam Metropolitan Area) een statement maken om mensen, naast het dragen van deze unieke schoen, bewust te maken van het probleem waar Amsterdam al jaren mee kampt. Jaarlijks eindigt namelijk zo’n 1.5 miljoen kilo kauwgom op straat. De sneakers zijn vanaf eind juni als eerste te koop bij Hudson’s Bay Amsterdam en online.

Deze schoenzool is gemaakt van de kauwgom van Amsterdamse straten

Deze schoenzool is gemaakt van de kauwgom van Amsterdamse straten0 ?php the_title() ?>230 dagen geleden
De Koffiesalon krijgt zevende vestiging in World Trade Center Rotterdam. Het voormalig beursgebouw transformeert naar zakelijke huiskamer van Rotterdam.

De Koffiesalon breidt uit naar Rotterdam

De Koffiesalon breidt uit naar Rotterdam0 ?php the_title() ?>322 dagen geleden
Met D.E Coffee Kitchen in Haagse Hoogvliet creëren wij een luxe out of home beleving binnen een supermarktomgeving, een trend die we steeds meer gaan zien.

Bezoekers kunnen zelf koffie zetten in D.E Coffee Kitchen bij Hoogvliet

Bezoekers kunnen zelf koffie zetten in D.E Coffee Kitchen bij Hoogvliet0 ?php the_title() ?>332 dagen geleden
euwe naam en website voor 130-jarige branchevereniging Koffie en Thee Nederland, voluit de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee.

KNVKT wordt Koffie en Thee Nederland

KNVKT wordt Koffie en Thee Nederland0 ?php the_title() ?>373 dagen geleden
Solidaridad lanceert samen met Natwerk de campagne: Een wereld zonder koffie. Door klimaatverandering is de koffieproductie in gevaar, terwijl wereldwijd de consumptie jaarlijks groeit.

Natwerk en Solidaridad zetten zich in voor de toekomst van koffie

Natwerk en Solidaridad zetten zich in voor de toekomst van koffie0 ?php the_title() ?>387 dagen geleden
De enorme kerstboom op de Dam is vorig jaar gered van de versnipperaar door de innovatieve parfummakers van RUIK. Ze haalden de boom op, destilleerden de luxueuze olie, lieten het bijna een jaar rijpen en maakten van het hout een exclusieve dop. Nu is het tijd om DEN  te lanceren.

Wie wil naar de bekendste kerstboom van Nederland ruiken?

Wie wil naar de bekendste kerstboom van Nederland ruiken?0 ?php the_title() ?>393 dagen geleden
Plastic Whale en Vepa hebben designmerk LAMA Concept benaderd voor de conceptontwikkeling van de meubellijn die wordt vervaardigd uit grachtenafval.

Kantoormeubels van grachtenafval door Plastic Whale en Vepa

Kantoormeubels van grachtenafval door Plastic Whale en Vepa0 ?php the_title() ?>395 dagen geleden
Greenpeace legde wereldwijd opererende techbedrijven langs groene meetlat. Amazon, Google, Huawei en Xiaomi geven geen informatie over toeleveranciers

Samsung, Huawei en Amazon minst groene techbedrijven

Samsung, Huawei en Amazon minst groene techbedrijven0 ?php the_title() ?>415 dagen geleden
Greenpeace eist verandering bij Coca-Cola vanwege plastic flessen

Greenpeace eist verandering bij Coca-Cola vanwege plastic flessen

Greenpeace eist verandering bij Coca-Cola vanwege plastic flessen0 ?php the_title() ?>430 dagen geleden
Social Impact Lab 2017 is een door PwC georganiseerde challenge voor start-ups met een maatschappelijk doel. Rebottled, SweepSmart, Vinculum winnen.

Rebottled, SweepSmart en Vinculum meest veelbelovende social enterprises

Rebottled, SweepSmart en Vinculum meest veelbelovende social enterprises0 ?php the_title() ?>435 dagen geleden
Greentom met de groene kinderwagen bovenaan de twaalfde editie van de MKB Innovatie Top 100. Additive Industries en Dutch Quinoa Group op plek twee en drie.

Kinderwagen van gerecyclede drinkflessen wint MKB Innovatie Top 100

Kinderwagen van gerecyclede drinkflessen wint MKB Innovatie Top 1000 ?php the_title() ?>440 dagen geleden
Ruben van Veen, voormalig CFO tech-startup The Ocean Cleanup, heeft mannenmodemerk SKOT opgericht. De collectie bestaat uit duurzame overhemden.

SKOT lanceert meest duurzame overhemden

SKOT lanceert meest duurzame overhemden0 ?php the_title() ?>449 dagen geleden
Nederland stijgt weer op de belangrijkste graadmeter voor duurzaamheid: de Dow Jones Sustainability World Index. Dit jaar zestien bedrijven op de ranglijst.

Zestien Nederlandse bedrijven in de Dow Jones Sustainability Index

Zestien Nederlandse bedrijven in de Dow Jones Sustainability Index0 ?php the_title() ?>451 dagen geleden
Hulaaloop biedt abonnement op kinderkleding van duurzame merken. De kleding wordt thuisbezorgd en kan vervolgens steeds worden ingewisseld voor maat groter.

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding0 ?php the_title() ?>463 dagen geleden
De Floating Farm is een initiatief om een zeer innovatief drijvend melkveebedrijf te realiseren in de Merwe4Haven van Rotterdam. Tijdens de wereldhavendagen opent Floating Farm haar bezoekerscentrum.

Floating Farm opent bezoekerscentrum tijdens Wereldhavendagen

Floating Farm opent bezoekerscentrum tijdens Wereldhavendagen0 ?php the_title() ?>476 dagen geleden
Den Helder, Schiedam, Hoogeveen en Leeuwarden in de race voor de titel Schoonste Winkelgebied van Nederland, een initiatief van Stichting Nederland Schoon.

Den Helder, Schiedam, Hoogeveen en Leeuwarden in de race voor Schoonste Winkelgebied

Den Helder, Schiedam, Hoogeveen en Leeuwarden in de race voor Schoonste Winkelgebied0 ?php the_title() ?>483 dagen geleden
Retourverpakkingen vol lucht kost webshops jaarlijks vele miljoenen extra. In opdracht van Transport Logistiek onderzocht Salvum optimale oplossingen.

Retourverpakkingen vol lucht kost webshops jaarlijks vele miljoenen extra

Retourverpakkingen vol lucht kost webshops jaarlijks vele miljoenen extra0 ?php the_title() ?>490 dagen geleden
De Nederlandse start-ups Land Life Company en Designathon Works hebben Expo Live beurs gewonnen van de organisatie van World Expo 2020 Dubai.

Land Life Company en Designathon Works winnen Expo Live beurs

Land Life Company en Designathon Works winnen Expo Live beurs0 ?php the_title() ?>492 dagen geleden
Bier CBS brouwerij

Aantal bierbrouwers meer dan verviervoudigd sinds 2007, Bammetjes Bier is zo’n nieuw brouwsel

Aantal bierbrouwers meer dan verviervoudigd sinds 2007, Bammetjes Bier is zo’n nieuw brouwsel0 ?php the_title() ?>541 dagen geleden
Jumbo ketchup De Verspillingsfabriek tomaten

Jumbo en de Verspillingsfabriek redden tomaten

Jumbo en de Verspillingsfabriek redden tomaten0 ?php the_title() ?>566 dagen geleden
Bavaria N.V. heeft in 2016 wederom een recordomzet gehaald. De omzet steeg met 14,8 procent ten opzichte van 2015, van € 531,3 miljoen naar € 610,1 miljoen. Het nettoresultaat groeide van €30,2 miljoen naar €32,9 miljoen.

Groeistrategie brouwt Bavaria naar recordomzet

Groeistrategie brouwt Bavaria naar recordomzet0 ?php the_title() ?>601 dagen geleden
Een laptop die ingelogd is om de gegevens uit het datacenter van Schiphol Trade Park in the kijken

Schiphol Trade Park ontwikkelt Green Datacenter Campus

Schiphol Trade Park ontwikkelt Green Datacenter Campus0 ?php the_title() ?>638 dagen geleden
werknemers van NWO die bezig zijn met de zeven onderzoeken binnen Smart Cultuur

NWO subsidieert zeven onderzoeken binnen Smart Culture

NWO subsidieert zeven onderzoeken binnen Smart Culture0 ?php the_title() ?>640 dagen geleden
oceaanplastic

Dell verpakt als eerste producten in gerecycled oceaanplastic

Dell verpakt als eerste producten in gerecycled oceaanplastic0 ?php the_title() ?>652 dagen geleden
Laptop met verlicht toetsenbord

ABN AMRO, Exact en Royal FloraHolland storten zich op Blockchain technologie

ABN AMRO, Exact en Royal FloraHolland storten zich op Blockchain technologie0 ?php the_title() ?>749 dagen geleden
foto e-commerce Jinbei

Ondernemers van Nu lanceert de campagne ‘Voor verstandige handel’

Ondernemers van Nu lanceert de campagne ‘Voor verstandige handel’0 ?php the_title() ?>787 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!