Home | retail | Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties bij websitebezoeken

Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties bij websitebezoeken

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 11/07/2017 om 13:10

websitebezoeken adobe mobiel

Marketeers zijn nog nooit zo goed geweest in het leveren van mobiele ervaringen als op dit moment. Hoewel desktops in heel Europa nog altijd het grootste aandeel hebben in aantal websitebezoeken, neemt dit aandeel in ieder land en in iedere industrie af, terwijl het aandeel van mobiel blijft groeien.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het Adobe Digital Insights (ADI) Europe Best of the Best 2016-onderzoek, dat gebruik maakt van data uit de Adobe Analytics Cloud. De analyse bestaat uit data van de online prestaties van de top 20% van bedrijven die Adobe Experience Cloud gebruiken en een survey naar online gedrag van 5.000 consumenten in Europa.

Gemiddeld was 41% van het verkeer naar de websites van de best presterende bedrijven in 2016 afkomstig van smartphones. In 2015 was dit nog 32%. Deze bedrijven behalen gemiddeld 32% meer websiteverkeer via mobiel dan hun concurrenten. De Britse merken presteren het best van allemaal: gemiddeld komt exact de helft van het aantal websitebezoeken via mobiel.

Binnen de top 20% van bedrijven hebben financiële dienstverleners de meeste progressie geboekt; bij deze organisaties wordt 53% van websitebezoeken gerealiseerd via smartphones. Voor mediabedrijven is dit 52% en voor retail 46%.

Gekeken naar de gehele industrie blijkt dat 31% van de Europese websitebezoeken in 2016 afkomstig was van smartphones. Dit betekent een groei ten opzichte van 2015, toen smartphones een aandeel hadden van 22% van het websiteverkeer. Desktops waren in 2016 verantwoordelijk voor 58% van de websitebezoeken, wat een daling is ten opzichte van 2015. Toen kwam 65% van de bezoeken via een desktop.

Gevraagd naar hun favoriete apparaten, gaf 57% van de consumenten aan het liefst gebruik te maken van smartphones om taken te volbrengen. In 2015 was dit nog 51%.

In het afgelopen jaar zijn smartphones veel vaker gebruikt voor online activiteiten. De smartphone wordt het vaakst gebruikt voor het opzoeken van routebeschrijvingen. 73% van de consumenten gebruikt hiervoor een smartphone. De tweede activiteit waarvoor de smartphone het meest wordt gebruikt is het beantwoorden van e-mails (70%), gevolgd door het checken van social media (65%). De activiteit die de grootste groei kende op mobiel was online shoppen. In 2015 gaf 37% van de consumenten aan e-commerce als mobile-first activiteit te zien, terwijl dit in 2016 is gegroeid naar 45%.

”Van het checken van het banksaldo tot de e-mail inbox, de smartphone is nu vaak het apparaat dat de voorkeur heeft van consumenten. De grootste merken pakken langzaam maar zeker een groot aandeel in mobiel websiteverkeer, maar er is nog veel te winnen,” zegt David Burnand, Enterprise Marketing Director, Adobe EMEA. ”Merken doen er goed aan om te kijken naar de financiële dienstverleners en de retailsector, waar de balans is doorgeslagen naar mobiel, en te investeren in het ontwikkelen van uitdagende mobiele ervaringen.”

Hoewel consumenten het liefst smartphones gebruiken, toont de overheersing van websiteverkeer via desktop aan dat er een verschil is tussen wat consumenten willen en wat ze daadwerkelijk doen. 64% van de consumenten geeft aan dat browsen via mobiel vervelender is dan via desktop en daarom geeft 55% van de consumenten aan dat ze switchen naar een van de gemiddeld 6.1 andere apparaten in hun bezit om een taak te voltooien.

De data uit de Adobe Analytics Cloud maken eveneens duidelijk dat marketeers nog altijd moeite hebben met het vasthouden van het mobiele publiek. De tijd die wordt besteed aan mobiele websites neemt af; in 2015 werd er gemiddeld 6,1 seconde besteed aan een bezoek en in 2016 nog 5,9 seconde.

Het percentage van verkeer dat op een website blijft en de interactie aangaat, blijft op desktop hoger dan op mobiel. 34% van mobiele browsers blijft op de website na aankomst (52% voor de topmerken), tegenover 46% voor desktop (67% voor de topmerken). Daarnaast presteert desktop ook nog steeds het beste als het gaat om conversie; 2,4% van de bezoekers doet een aankoop via de desktop (4,4% voor de topmerken), waar slecht 0,75% van de smartphonebezoeken resulteert in een aankoop (1,4% voor de topmerken).

Gevraagd naar hun ergernissen bij mobiel browsen, gaf 47% van de consumenten aan dat een langzame mobiele ervaring frustrerend is, 40% vindt een kleiner scherm hinderlijk en 37% vindt een matig design vervelend.

”Als de mobiele ervaring geen voldoening geeft, schakelen consumenten naar de desktop website, of naar een concurrent die een betere ervaring biedt,” vervolgt Burnand. ”Hoewel mobiel verkeer blijft groeien, blijft de desktopervaring nog zeer belangrijk. De data uit de Adobe Analytics Cloud toont aan dat bedrijven consumenten via alle kanalen tevreden moeten houden om een deel van de aandacht en financiële bestedingen te vangen. De ervaring moet via alle kanalen vloeiend verlopen; consumenten willen niet dat een merk zich via mobiel anders presenteert dan via dekstop. Ze willen niet alleen een uniforme ervaring, maar ook dat merken een eenduidig beeld van hen hebben.”

Tags

websitebezoekenwebsitebezoeken mobielmobiel AdobeAdobe

Comments

Kenmerken

Het van oorsprong Duitse e-commerce-bedrijf commercetools heeft aan de Herengracht in Amsterdam het hoofdkwartier voor de Benelux en Noord Europa geopend. Commercetools is een internationaal succesvol technologiebedrijf dat een nieuwe vorm van e-commerce mogelijk maakt: Everywhere Commerce. Het cloud-platform van het bedrijf stelt retailers en e-commerce spelers in staat, hun producten en diensten via elk Omni-Channel kanaal aan te bieden en te verkopen.

Commercetools strijkt neer in Amsterdam

Commercetools strijkt neer in Amsterdam0 ?php the_title() ?>544 dagen geleden
70 procent van de Nederlandse consument vindt het ontvangen van te veel marketing en sales telefoontjes de grootste ergernis als het gaat om klantcontact. Dit blijkt uit het onderzoek: The Dating Game van SAP Hybris, onder 1.000 Nederlandse consumenten over ergernissen veroorzaak door bedrijven.

Consument voelt zich gestalkt door bedrijven

Consument voelt zich gestalkt door bedrijven0 ?php the_title() ?>562 dagen geleden
Klanten die een spraakgestuurde assistent gebruiken, zijn bereid om tot 500% meer uit te geven dan tot nu toe voor spraakassistentie volgens Capgemini. 

Spraakassistentie groeit uit tot meest gebruikte methode voor interactie met consument

Spraakassistentie groeit uit tot meest gebruikte methode voor interactie met consument0 ?php the_title() ?>617 dagen geleden
Ger Boersma is directeur bij Vertical Retailing, onlangs verscheen zijn boek Retail in Oorlog. Hij beschrijft de mogelijkheden van spraakgestuurde systemen.

Blog: Alexa, welke apotheek heeft zondagdienst?

Blog: Alexa, welke apotheek heeft zondagdienst?0 ?php the_title() ?>715 dagen geleden
Websites van Nederlandse retailers zijn vaak niet goed ingericht voor mobiel shoppen, blijkt uit onderzoek door adviesbureau OneRetail onder 37 retailers.

Retailers laten kansen liggen bij de mobiele checkout

Retailers laten kansen liggen bij de mobiele checkout0 ?php the_title() ?>731 dagen geleden
Explosieve groei gebruik mobile devices in de zomer. Volgens RTB House steeg ook het aantal conversies vanaf een mobiel apparaat in juli en augustus 2016.

Explosieve groei gebruik mobile devices in de zomer

Explosieve groei gebruik mobile devices in de zomer0 ?php the_title() ?>800 dagen geleden
winkelstraat.nl modeshopper

Vrouw met iPhone is grootste modeshopper

Vrouw met iPhone is grootste modeshopper0 ?php the_title() ?>803 dagen geleden
Adobe spraakgedreven

Adobe laat merken gepersonaliseerde ervaringen leveren via spraakgedreven apparaten

Adobe laat merken gepersonaliseerde ervaringen leveren via spraakgedreven apparaten0 ?php the_title() ?>808 dagen geleden
Mood Media winkel onderzoek

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop0 ?php the_title() ?>822 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>851 dagen geleden
Winkelstraat online Guess Parajumpers Liu Jo

Noord-Hollanders en Zuid-Hollanders meest mobiele kledingshoppers

Noord-Hollanders en Zuid-Hollanders meest mobiele kledingshoppers0 ?php the_title() ?>859 dagen geleden
Adobe introduceert actiefiguur

Adobe introduceert actiefiguur

Adobe introduceert actiefiguur0 ?php the_title() ?>865 dagen geleden
Wuunder

Wuunder als eerste multi-device shipping platform op mobiel, Mac, PC en webshop

Wuunder als eerste multi-device shipping platform op mobiel, Mac, PC en webshop0 ?php the_title() ?>913 dagen geleden
KPN telecompaper

Mobiele markt krimpt in 2016 bijna 4% tot 4,7 miljard euro

Mobiele markt krimpt in 2016 bijna 4% tot 4,7 miljard euro0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
KPN, Mobiele communicatie, Minster Kamp, 5G

Nederland dreigt mobiele koppositie te verliezen

Nederland dreigt mobiele koppositie te verliezen0 ?php the_title() ?>921 dagen geleden
De winkel van Nelson Schoenen met daarin de collectie die ze gaan verkopen

Nelson Schoenen biedt brede collectie op webzuilen en mobiele kassa’s

Nelson Schoenen biedt brede collectie op webzuilen en mobiele kassa’s0 ?php the_title() ?>924 dagen geleden
Het loket van Tax Free Refunds in Schiphol dat nu wordt ondersteund door de app van Vatfree.com

Vatfree.com lanceert eerste mobiele Tax Free Shopping app

Vatfree.com lanceert eerste mobiele Tax Free Shopping app0 ?php the_title() ?>934 dagen geleden
Solliciteren via mobiel

Monsterboard voorspelt: meer sollicitaties via mobiel in 2017

Monsterboard voorspelt: meer sollicitaties via mobiel in 20170 ?php the_title() ?>1003 dagen geleden
Swipe shop online op telefoon

Een derde van de bestedingen in 2021 online

Een derde van de bestedingen in 2021 online0 ?php the_title() ?>1036 dagen geleden
Adobe nutteloze foto op T-shirt

Adobe plaatst opvallend nutteloze stockfoto’s prominent op T-shirts

Adobe plaatst opvallend nutteloze stockfoto’s prominent op T-shirts0 ?php the_title() ?>1101 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!