Home | retail | Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 28/04/2017 om 14:25

Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

1 op de 14 winkels in ons land staat leeg, slechts 12 procent van de retailers is zelfstandig en grote merken domineren de markt. De achterliggende reden: e-commerce. Het snelle veranderingsproces van het distributiemodel is voor veel bedrijven teveel om bij te houden. De benodigde informatie is vaak versnipperd en verspreid over verschillende e-media waar elke dag wat nieuws wordt gemeld. Door deze overvloed van informatie die wordt afgevuurd ziet men dat het internet een bepaalde vluchtigheid met zich meebrengt. Hoofdzaken worden soms niet meer van bijzaken onderscheiden. Om deze reden heeft Ger Boersma het boek Retail in oorlog geschreven waarin deze ontwikkelingen op een logische wijze zijn uitgelegd. Hij zal Hierin zal hij vanuit het distributieperspectief zijn verwachtingen over retail tot 2020 uitleggen en het verschil met nu bekijken.

Consumenten hebben de afgelopen jaar e-commerce massaal omarmd. Dankzij het brede aanbod, de transparantie en het gemak van het lever- en retourproces wordt al een groot deel van de aankopen online gedaan. De verwachting van de banken en internationale onderzoeksbureaus is dat dit alleen maar zal blijven groeien. E-commerce zal hierdoor ook blijven groeien en bedrijven zullen zich moeten aanpassen. De interne organisatie moet zich op passende wijze aanpassen aan de marketingomstandigheden. E-commerce zal een deel uit gaan maken een groter geheel waarbij een ander servicemodel ontstaat. Stilzitten is hierbij geen optie. Dankzij het snelle aanpassingsvermogen domineren grote merken en creëren op deze manier een enorme markmacht.

Over de huidige koers die de retail nu volgt, de omslag naar online retail en faillissementen van kleinere winkels, zegt Ger Boersma: ”De belangenorganisatie INRetail heeft in een studie van 2010 al aangegeven dat het aandeel van de zelfstandige retailers fors zou afnemen. Deze groep heeft in Nederland nu een aandeel van ongeveer 12 procent in stuks en 20 procent in waarde. In 1960 bedroeg dit aandeel nog bijna 100 procent. De verticale retailers als H&M, de Inditex groep en merken als Nike en Adidas groeien stug door, evenals het aandeel van de grote marketplaces. Het aandeel zelfstandig retail neemt verder af en dat heeft INretail destijds goed gezien.

Faillissementen en bedrijfsbeëindiging van kleinere spelers blijft bestaan. Gelukkig zien we ook een omslag van nieuwe jonge retailers die technologie hoog in het vaandel hebben staan. Door de nieuwe technieken die deze innovatieve retailers inzetten en het gebruik van de smartphone is de keuze voor de consument bijna oneindig. Retail nieuwe stijl, dat is customer centric denken in nieuwe samenwerkingsvormen tussen merk en retailer. Overigens moeten beide partijen daar nog wel even aan wennen.”

Fysieke retail zal volgens Boersma echter blijven bestaan. “fysieke retail blijft de backbone van het distributiemodel. We zullen gaan zien dat kleinere steden een beperkter aanbod aan winkels dan in het verleden bieden. In de grote steden domineren de grote namen in de voetgangerszones. Daar zien we een revival van gezellige kleinere winkelstraatjes waar ook de lokale retailer goede kansen heeft. Met een ander aanbod als de grote winkelstraten bieden, een customer centric aanpak en een perfecte service. Deze laatste twee topics, gecombineerd met een focus op data kan er voor zorgen dat de midsized merken en retailers die het willen aanpakken overlevingskansen hebben. De oude tijden van ‘winkeltje openen’ en afwachten tot er een klant binnenstapt zijn definitief voorbij.”

In ‘Retail in Oorlog’ laat Boersma de lezer kennis maken met verschillende perspectieven en oplossingen voor producenten, merken en retailers die gebruikt kunnen worden om een eigentijds concept te creëren om de komende jaren te overleven.

Retail in Oorlog is te koop bij 2600 Nederlandse en Vlaamse boekhandelaren. In mei komt het e-book uit op onder andere Amazon, iBooks en Kobo. Boersma heeft gekozen voor een printing on demand versie: ”Dat betekent dat ik met een vaste regelmaat actualiseer waardoor de koper altijd een actueel boek koopt.”

Tags

Ger BoersmaGer Boersma retailretail INretailINretail marketingmarketing

Comments

Kenmerken

Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat consumenten geen eigen, objectieve mening over merk of product kunnen vormen als zij een advertentie of reclame zien met positieve stimuli, zoals een fraai landschap, gelukkige mensen en populaire beroemdheden.

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame0 ?php the_title() ?>155 dagen geleden
Maar liefst driekwart van 125.000 gebruikers ging na een proefperiode van een maand over op een betaald KOBO-abonnement bij Bol.

Ruim 125.000 boekliefhebbers hebben het KOBO-abonnement bij Bol uitgeprobeerd

Ruim 125.000 boekliefhebbers hebben het KOBO-abonnement bij Bol uitgeprobeerd0 ?php the_title() ?>170 dagen geleden
Amazon is de logistieke operatie nu ook echt in Nederland gestart bij Vos Logistics in Oss. Insider Ger Boersma (directeur Vertical Retailing) keek rond.

Amazon zet nu echt voet op Nederlandse bodem in Oss

Amazon zet nu echt voet op Nederlandse bodem in Oss0 ?php the_title() ?>251 dagen geleden
Brabantia heeft Zendesk gekozen voor customer service. De online communicatie kan effectiever worden gestuurd door bijvoorbeeld standaard responses.

Brabantia gaat klanten persoonlijker benaderen via Zendesk

Brabantia gaat klanten persoonlijker benaderen via Zendesk0 ?php the_title() ?>267 dagen geleden
INretail heeft belangrijke verschuivingen getraceerd die in 2030 zullen leiden tot hogere consumentenverwachtingen die ondernemers retailkansen biedt.

In 2030 veel meer dynamiek in de retail

In 2030 veel meer dynamiek in de retail0 ?php the_title() ?>268 dagen geleden
Met een gemiddelde stijging van 12,7% is de omzet in het derde kwartaal geëxplodeerd voor de woonwinkel sector. Keukenverkopers konden zelfs een omzetstijging van 16,6% noteren, terwijl dat in het eerste kwartaal maar 1,5% was. De woonbranche loopt qua omzetontwikkeling tot en met september nu ruim 9% voor op vorig jaar en realiseert nu al 13 kwartalen op rij een omzetplus. De cijfers over woonwinkels zijn afkomstig uit de INretail Woonwinkelmonitor.

De omzetten bij woonwinkels exploderen

De omzetten bij woonwinkels exploderen0 ?php the_title() ?>276 dagen geleden
Kengetallen vormen een belangrijk fundament onder ruimtelijk economisch onderzoek. Dergelijk onderzoek laten gemeenten, regio’s en provincies doen als gewerkt wordt aan nieuwe detailhandelsvisies of de actualisering van bestaande. Dan wordt duidelijk of er uitbreidingsmogelijkheden voor, of juist een overschot bestaat aan winkels. In actueel koopstromenonderzoek worden internetbestedingen (aan Nederlandse en buitenlandse webshops) al wel in de berekeningen meegenomen. De onderzoeksbureaus (BRO, Bureau Stedelijke Planning, DTNP, Ecorys, I&O Research, NRW, Rho adviseurs en Seinpost Adviesbureau) hebben daarom samen met INretail een rekenmethodiek ontwikkeld. Die maakt het mogelijk om met de gegevens van het Koopstromenonderzoek 2016 en de omzetkengetallen 2016 toch een goed ruimtelijke economisch onderzoek mogelijk te maken.

Uniforme kengetallen winkel en webshop op komst

Uniforme kengetallen winkel en webshop op komst0 ?php the_title() ?>309 dagen geleden
Ger Boersma is directeur bij Vertical Retailing, onlangs verscheen zijn boek Retail in Oorlog. Hij beschrijft de mogelijkheden van spraakgestuurde systemen.

Blog: Alexa, welke apotheek heeft zondagdienst?

Blog: Alexa, welke apotheek heeft zondagdienst?0 ?php the_title() ?>314 dagen geleden
Tom Kabinet mag voorlopig tweedehands e-books blijven verkopen. De rechtbank besloot om het businessmodel voor te leggen aan het Europese Hof van Justitie.

Tom Kabinet mag voorlopig tweedehands e-books blijven verkopen

Tom Kabinet mag voorlopig tweedehands e-books blijven verkopen0 ?php the_title() ?>399 dagen geleden
retour valory return reader algoritme

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending0 ?php the_title() ?>414 dagen geleden
bol.com kobo ebook abbonemnet

Ebook-abonnement Kobo Plus zorgt voor groei in lezen

Ebook-abonnement Kobo Plus zorgt voor groei in lezen0 ?php the_title() ?>420 dagen geleden
Mood Media winkel onderzoek

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop0 ?php the_title() ?>421 dagen geleden
Euler Hermes Amazon Retail Risk Map

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?0 ?php the_title() ?>422 dagen geleden
online dienstverlening retour

Ingewikkelde aankoop- en retourprocedures grootste ergernis van consumenten

Ingewikkelde aankoop- en retourprocedures grootste ergernis van consumenten0 ?php the_title() ?>422 dagen geleden
retailtrends

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie0 ?php the_title() ?>430 dagen geleden
Webloyalty

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>440 dagen geleden
Robotisering Buck Consultants International

Robots maken 35.000 arbeidsplaatsen in distributiecentra overbodig

Robots maken 35.000 arbeidsplaatsen in distributiecentra overbodig0 ?php the_title() ?>442 dagen geleden
Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab0 ?php the_title() ?>457 dagen geleden
Winkelstraat online Guess Parajumpers Liu Jo

Noord-Hollanders en Zuid-Hollanders meest mobiele kledingshoppers

Noord-Hollanders en Zuid-Hollanders meest mobiele kledingshoppers0 ?php the_title() ?>458 dagen geleden
INretail retail personeel wetgeving

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail0 ?php the_title() ?>465 dagen geleden
Manhattan Associates retail levering bezorgopties

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering1 ?php the_title() ?>478 dagen geleden
De Dutch Retail Experience Awards is een landelijke retailprijs voor de modezaken die hun winkelbeleving neerzetten op basis van de pijlers authenticiteit en duurzaamheid. Deze Award is in 2012 in het leven geroepen om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen en te stimuleren. Waarmee we de retailers inspiratie en goede voorbeelden geven van winkels die duurzaamheid in hun beleid verweven hebben.

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!0 ?php the_title() ?>484 dagen geleden
Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid0 ?php the_title() ?>493 dagen geleden
Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland0 ?php the_title() ?>496 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog0 ?php the_title() ?>499 dagen geleden
Atos

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab0 ?php the_title() ?>545 dagen geleden
DenHaag Gerrit Vermeulen

Studenten helpen Haagse retailondernemers met social media

Studenten helpen Haagse retailondernemers met social media0 ?php the_title() ?>552 dagen geleden
reinventing retail winnaar

Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Retailinnovatie in Rotterdam beloond0 ?php the_title() ?>556 dagen geleden
Advertenties in de stad

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?0 ?php the_title() ?>638 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!