Home | retail | Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 31/05/2017 om 15:09

Cushman & Wakefield

Jarenlang bepaalden Nederlandse filiaalbedrijven het beeld in de winkelstraten en nog steeds is er een sterke dominantie van de bekende namen. Winkels waarmee generaties Nederlanders zijn opgegroeid hebben nog steeds bestaansrecht als ze ze zorgen dat ze relevant blijven voor de consument door in te spelen op belangrijke trends en zich blijven heruitvinden. Want wat voor alle retailers geldt, en dus ook voor de bekende Nederlandse namen, is dat vernieuwing en verandering elkaar sneller opvolgen dan ooit concludeert Cushman & Wakefield in hun jaarlijkse Retailrapport.

Het rapport spitst zich toe op de internationalisering van retail en heeft als thema: Couleur Internationale. Hoewel er op de Nederlandse retailmarkt nog altijd een sterke dominantie is van zogenoemde merken bevestigen de cijfers in het rapport de forse toename van internationale retail concepten. Nederland staat goed gepositioneerd op de internationale ranglijst van vestigingslocaties voor internationale retailers door de in Europese context interessante winkelhuurprijzen, koopkrachtige consumenten en de goede reputatie van levendige winkelsteden en winkelgebieden.

Terwijl een jaar geleden het nieuws nog werd gedomineerd door faillissementen, is dit jaar gestart met een verwachte jaargroei van de sector van twee procent.

De komst van internationale concepten naar Nederland is in de afgelopen jaren exponentieel groot met de komst en uitbreiding van concepten zoals TK Maxx, Primark, Zara, H&M, JD Sports en Hudson´s Bay. Het aantal winkels van buitenlandse retailers steeg in de periode 2005 tot 2016 met zestig procent bij een daling van het aantal Nederlandse winkels met zestien procent. Uitgedrukt in vierkante meters winkelvloer blijkt de internationalisering zelfs meer dan te zijn verdubbeld (+161 procent) bij een daling van twintig procent onder nationale retailers.

Het rapport toont aan dat internationale toetreders vooral actief zijn in een beperkt aantal branches: kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijke en luxe artikelen. Branches die het minst vatbaar zijn voor online winkelen. Onder Nederlandse retailers nam het aantal verkooppunten toe in de branches Auto´s en Fietsen, Persoonlijke Verzorging en Levensmiddelen. In de branche Kleding en Mode is het aantal vierkante meters winkelvloer van internationale retailers sinds 2010 met circa 150.000 vierkante meter toegenomen terwijl dit onder Nederlandse retailers is gedaald met ruim 50.000 vierkante meter.

In de 23 grootste winkelsteden in Nederland is de internationaliseringstrend goed zichtbaar hoewel er in steden onderling grote verschillen zijn. De internationalisering is het grootst in de steden Amsterdam (circa 100.000 m2), Den Haag (circa 55.000 m2), Rotterdam (circa 50.000 m2) en Utrecht (circa 49.000 m2) waarbij de toename in Utrecht het grootst was met meer dan een verdubbeling van het aantal winkelvloermeters van buitenlandse formules in 2016 ten opzichte van 2015.

In vrijwel alle branches in de belangrijkste winkelsteden in Nederland nam het aantal Nederlandse retailers af en steeg het aantal internationale retailers.

Cushman & Wakefield voorspelt in het nieuwste Retail rapport ook grote kwalitatieve veranderingen zoals een toename in de concurrentie tussen de grote winkelsteden omdat verzorgingsgebieden groter worden en retailers zeer selectief zijn in het aantal locaties dat zij willen in Nederland. De eisen die retailers en consumenten stellen aan de ruimtelijke kwaliteit van winkels worden steeds hoger. Retailers zullen daarom tot het uiterste moeten gaan om relevant te blijven voor de consument op alle aspecten zoals prijs, assortiment, sfeer, beleving en het aanzien van de winkel zelf, het vastgoed dus.

Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield: ”Winkelgebieden worden in toenemende mate volledig verweven met de overige functies en faciliteiten in en van een stad. De culturele voorzieningen, horeca, food, hospitality, leisure en publieksfuncties vormen samen met retail een integraal onderdeel van de aantrekkelijkheid en dus de aantrekkingskracht van een stad. Er zal dus meer dan ooit moeten worden samengewerkt met alle betrokken partijen die zich inzetten voor een sterk winkelgebied om ervoor te zorgen dat consumenten binnen en buiten het verzorgingsgebied er graag en langer verblijven. Als vastgoedadviseur halen wij veel internationale retailers naar Nederland en adviseren hen ook bij locatiekeuzes. Juist voor die internationale spelers geldt dat zij kiezen voor een beperkt aantal winkelsteden in ons land en dan op de beste plekken in die stad. De druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt hierdoor toe waardoor de huurprijzen op de allerbeste locaties in grote steden hoog blijven en zelfs weer stijgen terwijl deze over het algemeen zijn gedaald de afgelopen jaren.”

Tags

Cushman & WakefieldCushman & Wakefield ZaraZara JD SportsJD Sports TK MaxxTK Maxx PrimarkPrimark Hudson’s BayHudson’s Bay retailretail H&MH&M

Comments

Kenmerken

Gemeente Amsterdam werkt samen met CityAdvisors en Greenhouse Innovation om digitaal retailplatform te ontwikkelen voor ondernemers, inwoners en bezoekers.

Amsterdam ontwikkelt eigen online retailplatform voor lokale ondernemers

Amsterdam ontwikkelt eigen online retailplatform voor lokale ondernemers0 ?php the_title() ?>679 dagen geleden
Zes van de tien duurste winkellocaties met hoogste winkelhuren van Nederland zijn gelegen in de hoofdstad blijkt uit de Huurprijzen Special 2018 van JLL.

Amsterdam heeft hoogste winkelhuren in Nederland

Amsterdam heeft hoogste winkelhuren in Nederland0 ?php the_title() ?>707 dagen geleden
Upper 5th Avenue (New York), Causeway Bay (Hong Kong) en New Bond Street (Londen) bovenaan Main Streets Across the World Rapport van Cushman & Wakefield. kalverstraat op zestiende plek.

Kalverstraat duurste winkelstraat in Nederland

Kalverstraat duurste winkelstraat in Nederland0 ?php the_title() ?>755 dagen geleden
In Amsterdam zal de vraag naar stedelijk logistiek vastgoed verdubbelen blijkt uit het nieuwste onderzoeksrapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. 

Exponentiële groei e-commerce zet druk op de behoefte aan stedelijk logistiek vastgoed

Exponentiële groei e-commerce zet druk op de behoefte aan stedelijk logistiek vastgoed0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Het concept van CarréCouture is ontstaan vanuit de behoefte van Nathalie Pompen aan een online shopping en lifestyle platform waar de klant centraal staat.

Belgische webshop CarréCouture biedt de meest begeerde merken

Belgische webshop CarréCouture biedt de meest begeerde merken0 ?php the_title() ?>781 dagen geleden
Het grote, maar afnemende, aantal faillissementen hebben nog steeds weerslag op winkelmarkt. Dit blijkt uit rapportage van Dynamis Vastgoedconsultants.

De winkelmarkt wordt nog steeds geteisterd door een groot aantal faillissementen

De winkelmarkt wordt nog steeds geteisterd door een groot aantal faillissementen0 ?php the_title() ?>814 dagen geleden
NederlandSchoon voert jaarlijks een enquête uit naar schoonheidsgraad winkelgebieden. De kans op grote uitgaven is zo’n 10% hoger in schoon winkelgebied.

Schoon winkelgebied goed voor omzet en veiligheidsgevoel

Schoon winkelgebied goed voor omzet en veiligheidsgevoel0 ?php the_title() ?>827 dagen geleden
Hulaaloop biedt abonnement op kinderkleding van duurzame merken. De kleding wordt thuisbezorgd en kan vervolgens steeds worden ingewisseld voor maat groter.

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding0 ?php the_title() ?>834 dagen geleden
TK Maxx opent 19 oktober een tweede vestiging in Rotterdam, in winkelcentrum Zuidplein. De off-price retailer heeft dan acht vestigingen in Nederland.

TK Maxx opent splinternieuw Rotterdams filiaal op Zuidplein

TK Maxx opent splinternieuw Rotterdams filiaal op Zuidplein0 ?php the_title() ?>834 dagen geleden

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
Detailhandel Nederland vindt de stijging van de parkeertarieven onverantwoord. ‘Goed parkeerbeleid is het visitekaartje van de stad.

Detailhandel Nederland wil dat winkelsteden parkeerbeleid aanpassen

Detailhandel Nederland wil dat winkelsteden parkeerbeleid aanpassen0 ?php the_title() ?>843 dagen geleden
e app toont acties van de winkels en horeca in de directe omgeving op de mobiele telefoon, gebaseerd op de huidige of geplande GPS positie. E

Nieuwe app Dloky laat kleine winkels beter concurreren

Nieuwe app Dloky laat kleine winkels beter concurreren0 ?php the_title() ?>855 dagen geleden
De tophuurprijzen in de belangrijkste hoofdwinkelstraten laten vooralsnog geen stijging zien. Uitzonderingen zijn Amsterdam en Utrecht volgens Colliers.

Tophuren winkels stijgen alleen in Amsterdam en Utrecht

Tophuren winkels stijgen alleen in Amsterdam en Utrecht0 ?php the_title() ?>863 dagen geleden
In de tien warenhuizen van Hudson's Bay wordt later dit jaar een, door Scheltema op maat uitgekozen assortiment van boeken aangeboden.

Boeken Scheltema worden voor heel Nederland beschikbaar via Hudson’s Bay

Boeken Scheltema worden voor heel Nederland beschikbaar via Hudson’s Bay0 ?php the_title() ?>877 dagen geleden
e-commerce bedrijfsruimte mkb cushman & wakefield

Mkb en e-commerce stuwen gebruik bedrijfsruimte tot recordniveau

Mkb en e-commerce stuwen gebruik bedrijfsruimte tot recordniveau0 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
Euler Hermes Amazon Retail Risk Map

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?0 ?php the_title() ?>905 dagen geleden
Hudson's Bay

Nederlandse designers ontwerpen limited editions voor Hudson’s Bay

Nederlandse designers ontwerpen limited editions voor Hudson’s Bay0 ?php the_title() ?>911 dagen geleden
retailtrends

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie0 ?php the_title() ?>913 dagen geleden
Webloyalty

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>924 dagen geleden
NederlandSchoon Schoonste Winkelgebied Verkiezing

Recordaantal winkelgebieden probeert schoon te zijn!

Recordaantal winkelgebieden probeert schoon te zijn!0 ?php the_title() ?>926 dagen geleden
retail ranking 2017

Consument kan 10% van de winkelketens wel missen!

Consument kan 10% van de winkelketens wel missen!0 ?php the_title() ?>926 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>933 dagen geleden
CBS 1 miljard Universiteit van Amsterdam Universiteit van Leiden Big Data KvK

Ruim 1 miljard besteed bij Europese webwinkels

Ruim 1 miljard besteed bij Europese webwinkels0 ?php the_title() ?>933 dagen geleden
Cushman & Wakefield data

Cushman & Wakefield benoemt twaalf data-analisten

Cushman & Wakefield benoemt twaalf data-analisten0 ?php the_title() ?>945 dagen geleden
ICS creditcard

Helft Nederlanders wil het liefst één betaalmogelijkheid

Helft Nederlanders wil het liefst één betaalmogelijkheid0 ?php the_title() ?>948 dagen geleden
Bol.com introduceert een auto: De Winkelwagen

Bol.com gaat auto’s verkopen: De Winkelwagen

Bol.com gaat auto’s verkopen: De Winkelwagen0 ?php the_title() ?>954 dagen geleden
Een winkelstraat met mensen die erdoorheen lopen

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!0 ?php the_title() ?>960 dagen geleden
De Bijenkorf Amsterdam introduceert Personal Shopping Service

De Bijenkorf laat personal shoppers de winkel afstruinen voor klanten

De Bijenkorf laat personal shoppers de winkel afstruinen voor klanten0 ?php the_title() ?>972 dagen geleden
BCC, Ticketmaster, Vliegtickets.nl Ebay malafide Winkelenensparen.nl

Goede naam van webwinkels misbruikt door foute kortingsdiensten

Goede naam van webwinkels misbruikt door foute kortingsdiensten0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
CBRE Nederland in top-5 bestemmingen voor winkelexpansie

Nederland in Top 5 bestemmingen voor winkelexpansie

Nederland in Top 5 bestemmingen voor winkelexpansie0 ?php the_title() ?>981 dagen geleden
Dinsdag 2 mei om 10 uur opent de eerste Amsterdamse TK Maxx in winkelcentrum Westmarket aan het Osdorpplein. Ruim een week later, op donderdag 11 mei om 10 uur, opent de tweede Amsterdamse vestiging haar deuren in winkelcentrum de Amsterdamse Poort in Amsterdam-Zuidoost.

TK MAXX opent in mei twee winkels in Amsterdam

TK MAXX opent in mei twee winkels in Amsterdam0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden
BuyBay haalt investering

BuyBay haalt investering op om internationaal te groeien

BuyBay haalt investering op om internationaal te groeien0 ?php the_title() ?>1018 dagen geleden
DHL transport vliegtuig

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail0 ?php the_title() ?>1031 dagen geleden
LT Foods

Sterke banengroei in Nederland dankzij buitenlandse investeringen

Sterke banengroei in Nederland dankzij buitenlandse investeringen0 ?php the_title() ?>1046 dagen geleden
Handheld scanner

DHL opent winkel in centrum Den Haag

DHL opent winkel in centrum Den Haag0 ?php the_title() ?>1052 dagen geleden
Alexandrium

Weer investeringen in winkelaanbod

Weer investeringen in winkelaanbod0 ?php the_title() ?>1056 dagen geleden
Olympic channel interview

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband0 ?php the_title() ?>1056 dagen geleden
Karim Erja

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie0 ?php the_title() ?>1085 dagen geleden
Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen0 ?php the_title() ?>1086 dagen geleden
Amsterdam Beste winkelstad Benelux

Amsterdam beste winkelstad in de Benelux

Amsterdam beste winkelstad in de Benelux0 ?php the_title() ?>1122 dagen geleden
Allstars Omoda

Omoda stuurt schoenen vanuit de winkel naar klanten thuis

Omoda stuurt schoenen vanuit de winkel naar klanten thuis0 ?php the_title() ?>1177 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!