Home | Social Media | HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Social Media op 13/02/2017 om 11:02

HvA

Als eerste hbo-instelling van Nederland start de Hogeschool van Amsterdam (HvA) met dagelijkse berichtgeving via YouTube. Hiervoor is een speciaal HvA-YouTube Studententeam opgeleid dat vanaf vandaag, maandag 13 februari, zes dagen per week via het YouTube-kanaal van de HvA video’s gaat delen over alles wat zich op en rond de HvA afspeelt. De structurele inzet van YouTube past in de communicatiestrategie van de HvA om met behulp van populaire (social) media kanalen de binding van huidige en toekomstige studenten met elkaar en met de hogeschool te vergroten.

Het HvA-YouTube studententeam bestaat uit zes eerste- en tweedejaars HvA-studenten. Deze zes YouTubers zijn geselecteerd op onder meer motivatie, creativiteit, sociale vaardigheden, authenticiteit en betrokkenheid bij de HvA. Het Mediabedrijf voor online influencers Onlane, dat veel bekende YouTubers als Ponkers, Marije Zuurveld en Jeroen van Holland ondersteunt bij hun online activiteiten, heeft de HvA-YouTubers vervolgens getraind in de finesses van onder meer het vloggen, het gebruik van de camera en het zelf monteren van filmpjes.

De zes YouTubers, Amber van der Ent (21, 2e jaars Voeding & Diëtetiek), Julian Raouf (18, 1e jaars Bestuurskunde), Jayne van Nuijs (20, 1e jaars Media, Informatie en Communicatie), Michelle van Nugteren (18, 2e jaars Amsterdam Fashion Institute), Joey van der Peet (19, 2e jaars Ergotherapie) en Sofian Maguilej (18, 1e jaars Fysiotherapie) gaan van maandag tot en met zaterdag, ieder op een vaste dag, telkens om 16.00 uur een video delen.

De onderwerpen van de video’s zijn zeer verschillend. Alle video’s worden in afspeellijsten gebundeld rondom één van de vier thema’s binnen het HvA YouTube kanaal: Een studie kiezen, Studeren in Amsterdam, HvA in de spotlight en Challenges.

De keuze om de YouTube content door HvA-studenten te laten maken, is een bewuste keuze van de HvA. Bekend is dat online influencers in dezelfde leeftijdsgroep als de volgers (de ‘peer-to-peer’ beïnvloeding) goed in staat zijn om vanuit de belevingswereld van de ontvanger video’s te maken. Doordat de YouTubers zowel HvA-studenten als leeftijdgenoten zijn, is de verwachting dat (toekomstige) studenten van de HvA zich goed kunnen identificeren met de makers van de filmpjes.

Ook het gegeven dat het om zes ‘vaste’ gezichten op zes ‘vaste’ dagen gaat, draagt bij aan de binding met de YouTube-kijkers. Amber bijt iedere maandag de spits af, gevolgd door Julian op dinsdag, Jayne op woensdag, Michelle op donderdag, Joey op vrijdag en Sofian op zaterdag.

Met de ‘peer-to-peer’ aanpak heeft de HvA al eerder goede ervaring opgedaan via het social mediakanaal Snapchat. Sinds april 2016 is een groeiende groep HvA-studenten actief als ‘HvA-snapper’. Bij toerbeurt maakt zo’n student gedurende een dag met snaps (korte filmpjes of foto’s) een story van zijn of haar opleiding. Deze ‘social influencer’ aanpak blijkt goed aan te sluiten bij de doelgroep scholieren, waarvoor de stories primair worden gemaakt.

Tags

Michelle van NugterenMichelle van Nugteren Amsterdam Fashion InstituteAmsterdam Fashion Institute Hogeschool van AmsterdamHogeschool van Amsterdam influencersinfluencers PonkersPonkers Jeroen van HollandJeroen van Holland Marije ZuurveldMarije Zuurveld OnLaneOnLane YouTubeYouTube

Comments

Kenmerken

In 2017 was 29 procent van de 18- tot 25-jarigen naar eigen zeggen verslaafd aan sociale media. Dit was in 2015 nog 19 procent. Onder 25-plussers is het aandeel dat zich verslaafd voelt lager. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit het onderzoek Belevingen.

Jongeren vaker verslaafd aan sociale media

Jongeren vaker verslaafd aan sociale media0 ?php the_title() ?>486 dagen geleden
Influencer marketing agency 3sixtyfive heeft vier teams met YouTubers Alboe, Bokado en Jay Jay samengesteld om collectanten voor Hartstichting te promoten.

Influencers maken zich hart voor werven mobiele collectanten

Influencers maken zich hart voor werven mobiele collectanten0 ?php the_title() ?>535 dagen geleden
Via de app Favor is het mogelijk verschillende modestijlen te vergelijken. De oprichters gaan onderzoek doen naar welke stad het meest modieus is. Amsterdam en Rotterdam strijden als eerste.

Amsterdam en Rotterdam strijden om Favor

Amsterdam en Rotterdam strijden om Favor0 ?php the_title() ?>549 dagen geleden
Rocco Stallvord, pionier op het gebied van influencer marketing is de experimenteerfase inmiddels voorbij en wordt het tijd voor een volgende stap. In zijn boek #SPON legt hij aan de hand van zijn jarenlange praktijkervaring als influencer marketeer met gouden regels uit hoe die volgende stap in influencer marketing door bedrijven succesvol gezet kan worden.

De gouden regels voor influencer marketing volgens Rocco Stallvord

De gouden regels voor influencer marketing volgens Rocco Stallvord0 ?php the_title() ?>656 dagen geleden
Samsung heeft de droom van modeblogger MoreStyleThanFashion waar helpen maken. Een Instagrammable Pink Wall op de Rotterdamse Hofbogen.

Nederland heeft eigen Pink Wall op Rotterdamse Hofbogen

Nederland heeft eigen Pink Wall op Rotterdamse Hofbogen0 ?php the_title() ?>689 dagen geleden
Vol trots presenteert & Other Stories een natuurlijke Franse make-up lijn, als toevoeging op de Paris Atelier beauty serie die in 2016 gelanceerd werd. Deze collectie cosmetica biedt onweerstaanbare klassiekers, vervaardigd met actieve natuurlijke bestanddelen van gecertificeerde Franse afkomst zoals koudgeperste pruimen olie en extracten uit chicorei en eikenhout. De producten sluiten perfect aan bij & Other Stories’ vrouwelijke ontwerpen uit het Paris Atelier – en versterken de iconische Franse beauty look. De make-up lijn is inmiddels online en in de winkels verkrijgbaar.

Een natuurlijke Franse make-up lijn van & Other Stories

Een natuurlijke Franse make-up lijn van & Other Stories0 ?php the_title() ?>710 dagen geleden
Bijna helft Nederlanders actief op online peer-to-peer markten. Het gebruik van online peer-to-peer markten zal verder toenemen blijkt uit enquête door de Nederlandsche Bank. Verdienen en besparen meest genoemde redenen.

Bijna helft Nederlanders actief op online peer-to-peer markten

Bijna helft Nederlanders actief op online peer-to-peer markten0 ?php the_title() ?>718 dagen geleden
IMA, Europees marktleider op het gebied van influencer marketing, komt volledig in handen van het management en Karmijn Kapitaal.

Management koopt met hulp van Karmijn Kapitaal influencer agency IMA terug van investeerders

Management koopt met hulp van Karmijn Kapitaal influencer agency IMA terug van investeerders0 ?php the_title() ?>731 dagen geleden
Met Influencer Solutions benadert Hearst influencer marketing op nieuwe manier. Combinatie van makers, loyale fans en sterke merken staat centraal.

Hearst Netherlands lanceert Influencer Solutions

Hearst Netherlands lanceert Influencer Solutions0 ?php the_title() ?>769 dagen geleden
Tailify

Awin investeert in commerciële samenwerking met Tailify

Awin investeert in commerciële samenwerking met Tailify0 ?php the_title() ?>801 dagen geleden
HvA UvA logistiek

UvA en HvA starten logistieke hub voor duurzame bevoorrading in Amsterdam

UvA en HvA starten logistieke hub voor duurzame bevoorrading in Amsterdam0 ?php the_title() ?>810 dagen geleden
Joblift Influencer marketing

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel0 ?php the_title() ?>818 dagen geleden
politie agenten snapchat social media

Agenten gaan Snapchatten

Agenten gaan Snapchatten0 ?php the_title() ?>821 dagen geleden
KRO-NCRV influencers Yo Mo!

KRO-NCRV zet social influencers in op nieuw Facebook-platform Yo Mo!

KRO-NCRV zet social influencers in op nieuw Facebook-platform Yo Mo!0 ?php the_title() ?>823 dagen geleden
L’Oreal Brandstorm Amsterdam Business School

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris0 ?php the_title() ?>825 dagen geleden
Nanda Piersma Big Data HvA Amsterdam

Nanda Piersma benoemd tot bijzonder lector Big Data in de stad

Nanda Piersma benoemd tot bijzonder lector Big Data in de stad0 ?php the_title() ?>825 dagen geleden
Favor Appisode iOnline

Nederlandse startup toont met Favor populariteit in een community

Nederlandse startup toont met Favor populariteit in een community0 ?php the_title() ?>830 dagen geleden
smartphone Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Jongeren lijden onder gebruik van smartphone door ouders

Jongeren lijden onder gebruik van smartphone door ouders0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
Politie snapchat snap

Politie Weert op Snapchat!

Politie Weert op Snapchat!0 ?php the_title() ?>842 dagen geleden
Fitfair

Wie is de beste Fitness Influencer?

Wie is de beste Fitness Influencer?0 ?php the_title() ?>851 dagen geleden
UT-studenten moderniseren NERF gun

UT-studenten moderniseren NERF gun

UT-studenten moderniseren NERF gun0 ?php the_title() ?>859 dagen geleden
Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus

Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus

Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus0 ?php the_title() ?>866 dagen geleden
Ponkers HEMA Beautynezz

HEMA komt met vlog academy

HEMA komt met vlog academy0 ?php the_title() ?>867 dagen geleden
Toyota Anna Rike, Manon Tilstra Larissa Bruin Aygo

Toyota laat fashion influencers Anna Rike, Manon Tilstra en Larissa Bruin Aygo aankleden

Toyota laat fashion influencers Anna Rike, Manon Tilstra en Larissa Bruin Aygo aankleden0 ?php the_title() ?>873 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Vloggers zijn onduidelijk over betaalde aandacht en sluikreclame

Vloggers zijn onduidelijk over betaalde aandacht en sluikreclame0 ?php the_title() ?>878 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?0 ?php the_title() ?>879 dagen geleden
Goud Uberconnected Digital Dialogues Pulse social media facebook twitter

Bedrijven negeren bijna 40% van de berichten op Social Media

Bedrijven negeren bijna 40% van de berichten op Social Media0 ?php the_title() ?>891 dagen geleden
Top Notch SFB Ronnie Flex Mr Polska Lil Kleine

Top Notch bereikt miljard views op eigen Youtube kanaal

Top Notch bereikt miljard views op eigen Youtube kanaal0 ?php the_title() ?>893 dagen geleden
Studenten die hun hoeden in de lucht gooien om te vieren dat ze zijn afgestudeerd

StudyPortals krijgt vijf miljoen aan investeringen

StudyPortals krijgt vijf miljoen aan investeringen0 ?php the_title() ?>900 dagen geleden
Zes nationaal kampioenen

Zes nationaal kampioenen marketing, communicatie, sales en eventmanagement

Zes nationaal kampioenen marketing, communicatie, sales en eventmanagement0 ?php the_title() ?>905 dagen geleden
Grasp Dutch Student Investment Fund

Hulpmiddel voor content marketeers krijgt flinke investering

Hulpmiddel voor content marketeers krijgt flinke investering0 ?php the_title() ?>906 dagen geleden
Beste Social Media

De Beste Social Awards wordt vernieuwd voor meer erkenning

De Beste Social Awards wordt vernieuwd voor meer erkenning0 ?php the_title() ?>909 dagen geleden
Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design

Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design

Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design0 ?php the_title() ?>913 dagen geleden
Amsterdam winkeliers

Amsterdam wil diverser aanbod winkels

Amsterdam wil diverser aanbod winkels0 ?php the_title() ?>920 dagen geleden
Een van de flexibele oplaadpunten voor elektrische auto's in amsterdam, gemaakt door essent mobility en de gemeente amsterdam

Amsterdam test fexibel laden van elektrische auto’s

Amsterdam test fexibel laden van elektrische auto’s0 ?php the_title() ?>924 dagen geleden
Een model van Anna Nooshin

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 2017

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 20170 ?php the_title() ?>928 dagen geleden
Influeno wordt marktplaats

Influeno wordt marktplaats voor influencers

Influeno wordt marktplaats voor influencers0 ?php the_title() ?>937 dagen geleden
Interior Junkie

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
Bijenkorf en Tommy Hilfiger

Bijenkorf en Tommy Hilfiger halen Gigi Hadid naar Amsterdam

Bijenkorf en Tommy Hilfiger halen Gigi Hadid naar Amsterdam0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
DenHaag Gerrit Vermeulen

Studenten helpen Haagse retailondernemers met social media

Studenten helpen Haagse retailondernemers met social media0 ?php the_title() ?>948 dagen geleden
RTL Renault extreme roadtrip

Renault en RTL presenteren tweede reeks Extreme Roadtrip

Renault en RTL presenteren tweede reeks Extreme Roadtrip0 ?php the_title() ?>949 dagen geleden
magazine Amayzine

Online lifestyle magazine Amayzine ook in print

Online lifestyle magazine Amayzine ook in print0 ?php the_title() ?>963 dagen geleden
Studenten Universiteit

Marktonderzoeksbureau GfK werkt samen met Hogeschool van Amsterdam

Marktonderzoeksbureau GfK werkt samen met Hogeschool van Amsterdam0 ?php the_title() ?>964 dagen geleden
Asito communicatie award

Asito wint communicatieaward het Gouden Gewei voor beste verandercase 2016

Asito wint communicatieaward het Gouden Gewei voor beste verandercase 20160 ?php the_title() ?>964 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Rotterdamse bibliotheek zet #Girlboss in de spotlights

Rotterdamse bibliotheek zet #Girlboss in de spotlights0 ?php the_title() ?>971 dagen geleden
Hemelswater

Na bier van HemelsWater volgt nu de Gin-Tonic

Na bier van HemelsWater volgt nu de Gin-Tonic0 ?php the_title() ?>975 dagen geleden
Belgische kater Thor

Belgische kater Thor ingelijfd als influencer

Belgische kater Thor ingelijfd als influencer0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Glamour Youtube-serie

Glamour lanceert eigen YouTube-serie met influencer Stephanie Broek

Glamour lanceert eigen YouTube-serie met influencer Stephanie Broek0 ?php the_title() ?>978 dagen geleden
Karim Erja

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie0 ?php the_title() ?>997 dagen geleden
Fanfiber en Morrison / Lee

Fanfiber en Morrison/Lee starten talentenbureau voor influencers

Fanfiber en Morrison/Lee starten talentenbureau voor influencers0 ?php the_title() ?>998 dagen geleden
Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen0 ?php the_title() ?>998 dagen geleden
Kim Stolk

Kim Stolk: Merken moeten hun mobile design aanpassen op mobiel gebruik

Kim Stolk: Merken moeten hun mobile design aanpassen op mobiel gebruik0 ?php the_title() ?>999 dagen geleden
Hippr influencers

Hippr richt zich op influencers met steun van Bijl PR

Hippr richt zich op influencers met steun van Bijl PR0 ?php the_title() ?>998 dagen geleden
Jean-Paul Schaddé van Dooren

Jean-Paul Schaddé van Dooren: Niet alleen het aantal volgers telt

Jean-Paul Schaddé van Dooren: Niet alleen het aantal volgers telt0 ?php the_title() ?>1003 dagen geleden
Modewinkel Amsterdam

Marketing Amsterdamse modewinkels ouderwets

Marketing Amsterdamse modewinkels ouderwets0 ?php the_title() ?>1004 dagen geleden
Festival Pop Media Prijs

Rotjoch, Robert van Gijssel en Arne van Terphoven genomineerd voor de Pop Media Prijs

Rotjoch, Robert van Gijssel en Arne van Terphoven genomineerd voor de Pop Media Prijs0 ?php the_title() ?>1005 dagen geleden
Marktplaats goudmijn collectie

Marktplaats opent Goudmijn van influencers

Marktplaats opent Goudmijn van influencers0 ?php the_title() ?>1019 dagen geleden
Fashionchick

Fashionchick bepaalt wat Nederlandse vrouw aandoet

Fashionchick bepaalt wat Nederlandse vrouw aandoet0 ?php the_title() ?>1024 dagen geleden
Anna Nooshin rechtenvrij

Influencer Anna Nooshin tekent bij RTL

Influencer Anna Nooshin tekent bij RTL0 ?php the_title() ?>1025 dagen geleden
Flavor Flav Amsterdamse Foodhallen

Amsterdamse Foodhallen winnaar eerste Top 100 Food Influencers List 2016

Amsterdamse Foodhallen winnaar eerste Top 100 Food Influencers List 20160 ?php the_title() ?>1027 dagen geleden
Haags strandhuisje

Haags Bloggershuis wint Marketing Innovatie Award 2016

Haags Bloggershuis wint Marketing Innovatie Award 20160 ?php the_title() ?>1034 dagen geleden
SMW Rotterdam podium en publiek

Voorbereid naar Social Media Week Rotterdam

Voorbereid naar Social Media Week Rotterdam0 ?php the_title() ?>1035 dagen geleden
Amsterdam centraal station treinen

NS zet bloggers in voor favoriete stedentrips

NS zet bloggers in voor favoriete stedentrips0 ?php the_title() ?>1040 dagen geleden
Jet van Nieuwkerk

De Persgroep neemt Makers Channel over

De Persgroep neemt Makers Channel over0 ?php the_title() ?>1040 dagen geleden
Onlane

OnLane start samenwerking met influencers op het nieuwe musical.ly netwerk

OnLane start samenwerking met influencers op het nieuwe musical.ly netwerk0 ?php the_title() ?>1055 dagen geleden
MTV music week Rotterdam Afrojack

Social Influencer Monica Geuze ambassadeur voor MTV EMA

Social Influencer Monica Geuze ambassadeur voor MTV EMA0 ?php the_title() ?>1108 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!