Home | reclame | Humberto Tan vertegenwoordigt meeste PR-waarde

Humberto Tan vertegenwoordigt meeste PR-waarde

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 10/01/2017 om 12:58

Humberto Tan PR-waarde

Humberto Tan is de belangrijkste talkshowhost van Nederland. In twee maanden tijd weet hij 34 miljoen euro aan PR-waarde te genereren, bijna dubbel zo veel als nummer twee Jeroen Pauw (18 miljoen euro). Opvallend, omdat over Jeroen Pauw wel meer berichten verschijnen. Humberto Tan is ook de meest geliefde talkshowhost. Berichten over hem hebben een positiever sentiment dan die over Pauw en Matthijs van Nieuwkerk. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van Clipit naar de berichtgeving over talkshowhosts in de laatste maanden van 2016 met de media monitoring tool

Op 13 oktober won Humberto Tan de Zilveren Televizier-Ster als beste presentator van Nederland. Clipit analyseerde aan de hand van online berichten de populariteit van Humberto Tan en vergeleek dit met zijn collega talkshowhosts Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw. Van deze drie gastheren weet Humberto Tan de hoogste PR-waarde binnen te halen met € 33.959.884,- De RTL Late Night presentator heeft dit vooral te danken aan zijn grote schare volgers op social media. Met zijn Twitter- en Instagramaccounts bereikt hij honderdduizenden mensen. Jeroen Pauw en met name Matthijs van Nieuwkerk profileren zich minder nadrukkelijk op social media en blijven dan ook steken op een lagere PR-waarde.

Opvallend is dat Humberto Tan die hoge PR-waarde niet zozeer binnenhaalt omdat er over hem het meest wordt geschreven. Die eer gaat namelijk naar Jeroen Pauw, met 72.589 berichten. Het overgrote deel van deze berichten is afkomstig van Twitter, waar volop wordt gediscussieerd over de gasten in zijn talkshow. Pauw verzendt, met name via het twitteraccount @pauwnl, dubbel zo veel berichten met zijn eigen kanalen als Tan. Jeroen Pauw heeft echter veel minder volgers, wat elk bericht van zijn eigen accounts een stuk minder waardevol maakt dan een bericht van Humberto Tan.

De PR-waarde van een bericht hangt niet alleen af van het aantal mensen wat een bericht gezien heeft. Er wordt ook rekening gehouden met het sentiment van dat bericht. De berichtgeving over Humberto Tan heeft niet alleen de hoogste PR-waarde, maar is ook positiever dan over collega’s Pauw en Van Nieuwkerk. Niet alleen zijn optreden als gastheer van RTL Late Night, maar ook Tan’s werk als amateurfotograaf en zijn aandeel in Let’s Dance zorgen voor veel positieve reacties.

Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw wordt daarentegen vaak verweten dat zij tot de linkse grachtengordel behoren en daardoor niet objectief zijn. Vooral Pauw moet het ontgelden na een interview met 50PLUS voorman Henk Krol en na een uitzending waarin PVV-stemmers aan tafel plaats nemen.

Clipit deed van 17 oktober tot 31 december onderzoek naar de drie Nederlandse talkshowhosts. Alle online en social media vernoemingen van Humberto Tan, Jeroen Pauw en Matthijs van Nieuwkerk werden verzameld. In totaal werden 114.504 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de desbetreffende talkshowhost staan, worden meegenomen in de beoordeling.

Clipit brengt in kaart wat er over organisaties, campagnes en producten wordt geschreven binnen print, RTV, online- en social media. Daarvoor wordt het complete Nederlandstalige internetlandschap gescand. Dankzij 15 jaar ervaring in monitoring en een professionele redactie waarborgt Clipit de kwaliteit van de data.

Tags

Matthijs van NieuwkerkMatthijs van Nieuwkerk Jeroen PauwJeroen Pauw RTL Late NightRTL Late Night InstagramInstagram TwitterTwitter RTLRTL Humberto TanHumberto Tan

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!