Home | reclame | Hoe zet je de Chinese lifestyle-app WeChat in?

Hoe zet je de Chinese lifestyle-app WeChat in?

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 09/01/2017 om 14:41

WeChat

Er zijn maar liefst 788 miljoen gebruikers van WeChat. Met de Chinese app kunnen gebruikers niet alleen chatten. Maar ook berichten of beelden sturen zoals met Facebook, telefoneren als met Skype, muziek delen, maaltijden of een taxi bestellen en die ook betalen, videoconferenties houden en videospelletjes spelen. De veelzijdige app maakte van het Chinese technologiebedrijf Tencent het op vier na grootste internetbedrijf ter wereld na Google, Amazon, eBay en Facebook.

WeChat biedt dus een enorme potentie maar is nog relatief onbekend in Nederland. Het Rotterdamse Vivre Productions zet de app nu wel prominent in bij de promotie van de viering van het Chinese Nieuwjaar in Rotterdam. De organisatie zal via Facebook communiceren, maar ook via WeChat met als naam Rotterdam Chinese New Year.

Op 28 januari begint Het Jaar van de Haan. Dat wordt gevierd met een kenmerken vuurwerk. Ook worden er meerdere levensgrote hanen geplaatst worden door het stadscentrum en die zullen beschilderd worden door diverse kunstenaars.

Het Chinees Festival begint al op 23 januari. Tijdens het festival kunnen bezoekers kennismaken met Chinese topchefs, lokale winkeliers die hun waar aanprijzen en traditionele en moderne Chinese activiteiten. Chinese muziek-, dans- en performances zorgen voor vertier en ook aan de allerkleinsten is gedacht. Voor hen worden verschillende activiteiten georganiseerd zoals een verhalenverteller die authentieke Chinese sprookjes tot leven brengt. Ruben Terlou, bekend van de documentaire serie: Langs de oevers van de Yangtze komt bijvoorbeeld langs en er is een Chinese markt.

Het Chinees Festival wordt al jarenlang georganiseerd door Stichting China Festivals Rotterdam. Deze stichting bestaat uit ondernemers van de West-Kruiskade. Vanaf 2017 werken zij samen met Vivre Productions om de viering te laten groeien en prominent aanwezig te laten zijn in Rotterdam.

”Het is ongelooflijk dat de viering van Chinees nieuwjaar tot op heden zo klein is gebleven. Rotterdam kent zoveel Chinese inwoners. Ons doel is om de viering voelbaar en zichtbaar te laten zijn in Rotterdam. Het is een viering die voor alle culturen en leeftijden interessant is. Met een moderne programmering willen we ook de jonge doelgroep enthousiasmeren voor dit unieke culturele evenement,” zegt Robert Boevé.

De organisatie kreeg de tip om ook eens naar WeChat te kijken omdat het een grootmedium form-control is binnen de Chinese community. ”Het proberen waard voor Rotterdam Chinese New Year. Wij zijn er zelf mee aan de slag gegaan om de app te ontdekken. Uiteraard met ondersteuning van vaste WeChat-gebruikers uit ons netwerk. Ook is er online ontzettend veel te vinden over deze app,” laat Marjolein de Jong namens Vivre Productions (ook verantwoordelijk voor bekende lokale evenementen als Culinesse en RotterdamseKost) weten.

”Je kunt goed zien dat de gebruikers uit Rotterdam veelal een Aziatische achtergrond hebben. Door de Nearby-functie is te zien welke personen zich in de buurt begeven. Dat is vrijwel altijd 80% Aziatisch. Wel zijn dit regelmatig dubbele gebruikers die Wechat en Whatsapp gebruiken. Voor niet Aziatische vrienden kom je met Whatsapp toch een stuk verder!”

WeChat wordt nu nog vooral ingezet om de jongere Rotterdamse doelgroep te bereiken: ”Daar sluit WeChat mooi bij aan. We hebben een projectplan en visie geschreven voor de komende drie jaar. We willen elke jaar stappen zetten en op die manier een constante groei doormaken. Dus WeChat wordt nog niet ingezet om bezoekers uit China naar het festival te krijgen.”

Wel is het de bedoeling om alle culturen die Rotterdam rijk is aan te spreken.”We willen de Chinese tradties doorgeven en het verhaal aan iedereen vertellen. Via WeChat en Facebook kan dit. Andere kanalen zoals Twitter, Snapchat of Instagram zijn daar beperkter in. Bijvoorbeeld door een minimaal aantal leestekens! Qua functies is WeChat wel eens soort combinatie van meerdere Social media kanalen. Dus je zou kunnen zeggen dat het daarmee de andere kanalen vervangt. Je kunt chatten als met Whatsapp, updates delen zoals bij Facebook, persoonlijke berichten sturen zoals op Snapchat en het heeft ergens ook iets weg van dating app. Er is een functie om mannen en vrouwen te zoeken in de buurt en te groeten. Qua content en doelgroep dekt het echt nog niet, aangezien het WeChat gebruik in Nederland daar nog te klein voor is.”

Maar zoals een woordvoerder van Brand Urban Acency, het Rotterdamse bureau (onder meer bekend van Rotterdam Social Media Week) werkt samen met Vivre Productions om het Chinees Festival te promoten, laat weten. ”Is het een interessante ontwikkeling. Ook gezien de groei van het Chinese toerisme in Nederland, is het gebruik van WeChat misschien wel een heel mooie kans.”

Tags

CulinesseCulinesse ChinatownChinatown Chinees NieuwjaarChinees Nieuwjaar WeChatWeChat ChinaChina WeiboWeibo TencentTencent Vivre productionsVivre productions eBayeBay SnapchatSnapchat BrandBrand TwitterTwitter AmazonAmazon facebookfacebook googlegoogle RotterdamRotterdam social mediasocial media

Comments

Kenmerken

EasyToys, een onderdeel van EDC Retail, uit Veendam, is toegetreden tot Tmall, de B2C online platform van Alibaba Group, om erotische lifestyleproducten in China aan meer dan 552 miljoen actieve consumenten op het platform aan te bieden. EasyToys biedt een breed assortiment aan producten op de Tmall-platform, waaronder items van de huismerken EasyToys, Boners, FPPR en EasyGlide en andere  erotische merken zoals Lelo en Durex.

Easytoys brengt erotische lifestyleproducten naar Alibaba

Easytoys brengt erotische lifestyleproducten naar Alibaba0 ?php the_title() ?>224 dagen geleden
The Inner Circle breidt uit naar San Francisco, Toronto en Los Angeles. Ook kondigt de selectieve datingapp, die ambitieuze en gelijkgestemde singles verbindt, aan inmiddels over 900.000 leden te beschikken. Hiermee is The Inner Circle het grootste datingplatform uit Nederland.

The Inner Circle breidt uit naar San Francisco, Toronto en Los Angeles

The Inner Circle breidt uit naar San Francisco, Toronto en Los Angeles0 ?php the_title() ?>259 dagen geleden
EyeDate 'Wil je iemand écht leren kennen, kijk dan in de ogen!' Dat vindt Specsavers en daarom lanceert de opticien een nieuwe dating app: EyeDate. In de mobiele app van de oogzorgspecialist kan puur op basis van iemands ogen een mogelijke soulmate worden gevonden. Vanaf 1 juni 2018 is de app gratis te downloaden en te gebruiken op alle devices. 

Specsavers lanceert EyeDate app

Specsavers lanceert EyeDate app0 ?php the_title() ?>307 dagen geleden
De nieuwe slimme alles-in-1-app OK verbindt on- en offline. De app werkt als slimme portemonnee op iedere smartphone en koppelt iedere bankrekening én klantenkaart. De opvolger van iDeal wordt vanaf april dit jaar uitgerold bij Nederlandse retailketens, webshops, theaters, evenementen en merken. OK is bovendien een samenwerking aangegaan met dancefestival The Flying Dutch en het nieuwe popfestival De Vliegende Vrienden van Amstel LIVE! Als hoofdsponsor van beide events brengt OK het gemak van haar app bij een breed publiek onder de aandacht.

OK sponsort The Flying Dutch en het nieuwe De Vliegende Vrienden

OK sponsort The Flying Dutch en het nieuwe De Vliegende Vrienden0 ?php the_title() ?>312 dagen geleden
Datingservice Lexa.nl gaat singles matchen op basis van persoonlijke muziekvoorkeur. De integratie van Spotify plug-in  is onderdeel van de eind december gelanceerde nieuwe merkcampagne: Little Details, Great Stories. Lexa.nl wil online daten daarmee weer persoonlijk maken.

Lexa matcht singles met Spotify

Lexa matcht singles met Spotify0 ?php the_title() ?>368 dagen geleden
Mobiele dating-app happn heeft reputatiemanagementbureau FinchFactor aangesteld als PR-partner voor de Nederlandse markt.

FinchFactor en happn hebben een date

FinchFactor en happn hebben een date0 ?php the_title() ?>410 dagen geleden
Het Nederlandse bedrijf Eurail.com was gisteravond onderdeel van de grote live show die Alibaba organiseerde ter afsluiting van Double 11 (Singles Day). In de laatste tien minuten van dit evenement, vlak voordat de omzet van het koopfestijn bekend werd gemaakt, gaven vijf internationale partners een korte presentatie over hun samenwerking met de Chinese webwinkelgigant. Eurail.com verkoopt via Alibaba Eurail treinpassen in China.

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje0 ?php the_title() ?>434 dagen geleden
KLM laat klanten tickets en diensten betalen via online betaaldienst WeChat Pay en is eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij die dat doet.

KLM biedt als eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij WeChat Pay aan

KLM biedt als eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij WeChat Pay aan0 ?php the_title() ?>515 dagen geleden
Toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. Sector voegt 24,8 miljard euro toe aan economie.

Toerismesector goed voor 75,7 miljard euro

Toerismesector goed voor 75,7 miljard euro0 ?php the_title() ?>518 dagen geleden
chatten 9,6 miljoen gebruikt WhatsApp dagelijks. Snapchat door 2,1 miljoen Nederlanders. Blijkt uit Dutch Apps Market rapport van Telecompaper.

9,6 miljoen Nederlanders chatten dagelijks via WhatsApp

9,6 miljoen Nederlanders chatten dagelijks via WhatsApp0 ?php the_title() ?>550 dagen geleden
China Sinolink Express Nic. Oud

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt0 ?php the_title() ?>572 dagen geleden
politie agenten snapchat social media

Agenten gaan Snapchatten

Agenten gaan Snapchatten0 ?php the_title() ?>584 dagen geleden
CES Tosti Creative

Hoe je een elektronica beurs in China leuk maakt!

Hoe je een elektronica beurs in China leuk maakt!0 ?php the_title() ?>581 dagen geleden
Heineken De Beste Social Awards

Heineken, Netflix en Albert Heijn beste op social media

Heineken, Netflix en Albert Heijn beste op social media0 ?php the_title() ?>591 dagen geleden
Travis Mantianxing

Travis betreedt Chinese markt met joint venture

Travis betreedt Chinese markt met joint venture0 ?php the_title() ?>592 dagen geleden
KLM WeChat Twitter Messenger

KLM verspreidt vluchtinformatie ook via Twitter en WeChat

KLM verspreidt vluchtinformatie ook via Twitter en WeChat0 ?php the_title() ?>594 dagen geleden
Travelbird Instagram Rijksmuseum Efteling Erasmusbrug

Wat zijn de meest geïnstagramde toeristische attracties?

Wat zijn de meest geïnstagramde toeristische attracties?0 ?php the_title() ?>623 dagen geleden
car2go car2share autodeelconcept

Car2go breidt uit in China door fusie met autodeelconcept Car2Share

Car2go breidt uit in China door fusie met autodeelconcept Car2Share0 ?php the_title() ?>626 dagen geleden
PostNL AliExpress Alibaba

PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress in Nederland

PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress in Nederland0 ?php the_title() ?>627 dagen geleden
PSV Ajax Snapchat Snap Spectacles

Bij PSV-Ajax snappen ze het!

Bij PSV-Ajax snappen ze het!0 ?php the_title() ?>638 dagen geleden
Goud Uberconnected Digital Dialogues Pulse social media facebook twitter

Bedrijven negeren bijna 40% van de berichten op Social Media

Bedrijven negeren bijna 40% van de berichten op Social Media0 ?php the_title() ?>654 dagen geleden
Efteling ontvangt 2800 sprookjes voor Sprookjesschrijfwedstrijd der Lage Landen!

Er waren eens 2800 sprookjes naar de Efteling gezonden!

Er waren eens 2800 sprookjes naar de Efteling gezonden!0 ?php the_title() ?>656 dagen geleden
YoungCupido YoungCapital Happn Tinder dating-app

Solliciteert YoungCapital naar een 1 april grap met introductie van eigen dating-app?

Solliciteert YoungCapital naar een 1 april grap met introductie van eigen dating-app?0 ?php the_title() ?>662 dagen geleden
Beste Social Media

De Beste Social Awards wordt vernieuwd voor meer erkenning

De Beste Social Awards wordt vernieuwd voor meer erkenning0 ?php the_title() ?>672 dagen geleden
Alibaba vestiging

Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59%

Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59%0 ?php the_title() ?>672 dagen geleden
Social media twitter bedrijven

Europese bedrijven doen nog weinig aan social media

Europese bedrijven doen nog weinig aan social media0 ?php the_title() ?>704 dagen geleden
Angry Bird Costume

Angry Birds, Dropbox en Facebook meest gevreesde apps

Angry Birds, Dropbox en Facebook meest gevreesde apps0 ?php the_title() ?>706 dagen geleden
Egypte piramide

Actualiteiten hebben grote invloed op keuze voor vakantiebestemmingen

Actualiteiten hebben grote invloed op keuze voor vakantiebestemmingen0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Instagram foto

WhatsApp nog steeds het grootste social media platform, Instagram en SnapChat groeien

WhatsApp nog steeds het grootste social media platform, Instagram en SnapChat groeien0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
Olympic channel interview

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband0 ?php the_title() ?>731 dagen geleden
Alibaba Benelux

Op excursie naar Alibaba

Op excursie naar Alibaba0 ?php the_title() ?>767 dagen geleden
Chinees fenomeen Single's day

Webshops spelen in op Chinees fenomeen Singles’ Day

Webshops spelen in op Chinees fenomeen Singles’ Day0 ?php the_title() ?>801 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!