Home | retail | Hoe voorkom je showrooming?

Hoe voorkom je showrooming?

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 01/05/2017 om 12:52

Showrooming Rijksuniversiteit Groningen onderzoek

Schoenen passen in een schoenenwinkel en ze dan later thuis bestellen bij de goedkoopste online aanbieder. Het fenomeen van wel kijken en proberen, maar niet ter plekke kopen wordt ook wel Showrooming genoemd. Het is een serieus probleem voor fysieke winkels.

Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, onderzocht samen met zijn collega’s Sonja Gensler (University of Münster) en Scott Neslin (Tuck School of Business in Dartmouth) de oorzaken van dergelijk consumentengedrag. Zij concluderen dat het aanstellen van extra verkoopmedewerkers het beste wapen vormt in de concurrentiestrijd met webshops.

Verhoef, Gensler en Neslin tonen aan dat showrooming zeer vaak voorkomt. Uiteraard is de verwachte kostenbesparing via online shoppen voor klanten de belangrijkste drijfveer om uiteindelijk bij een webwinkel te bestellen. Maar naast de prijs spelen ook niet-financiële factoren een sleutelrol in de overweging om al dan niet te gaan showroomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verwachte (slechte) service in een fysieke winkel, zoals lang moeten wachten tot je geholpen wordt. De onderzoekers publiceren hun bevindingen in het Journal of Interactive Marketing.

De uitkomsten van het onderzoek bieden kansen aan ‘ouderwetse’ winkeliers, stelt Verhoef. ”Zij moeten veel actiever worden in het benaderen van potentiële klanten wanneer die in hun winkel komen. Die geïnteresseerde kijkers moeten meteen geholpen worden. Terug naar de basis, is het devies. Zorg voor extra en actief verkooppersoneel in de winkel. De kans op showrooming daalt aanzienlijk wanneer er meer verkopers rondlopen. Dat heeft meer resultaat dan extra verkooptraining voor het huidige personeel, omdat uit ons onderzoek blijkt dat de kwaliteit van een verkoopmedewerker geen significante invloed heeft op showroomen.”

Verhoef en zijn Duitse en Amerikaanse collega onderzochten ruim 550 consumenten in de Verenigde Staten om te bepalen hoe de voor- en nadelen van showrooming de keuze van de klant beïnvloeden. Als een winkelier erin slaagt de waargenomen beschikbaarheid van zijn winkelpersoneel te verhogen, is het mogelijk om de kans op showrooming met 26% terug te dringen, stellen de onderzoekers. Dat betekent dat de resultaten niet alleen statistisch significant zijn, maar in de winkelpraktijk ook een serieus verschil kunnen maken.

Tags

showroomingshowrooming Journal of Interactive Marketing.Journal of Interactive Marketing. Tuck School of Business in DartmouthTuck School of Business in Dartmouth University of MünsterUniversity of Münster Peter VerhoefPeter Verhoef Rijksuniversiteit GroningenRijksuniversiteit Groningen retailretail marketingmarketing

Comments

Kenmerken

Opdringerig personeel in winkelstraten blijkt voor 53 procent van jongeren reden te zijn om online aankopen te doen blijkt uit onderzoek van Acties.nl,

Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen0 ?php the_title() ?>749 dagen geleden
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) leidt tot loyalere klanten. De loyaliteit van klanten - gemeten aan het percentage dat na twee jaar nog steeds klant is - ligt 7% hoger bij bedrijven die in de ogen van hun klanten een grotere maatschappelijke bijdrage leveren. Dat concluderen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en data-analysebureau MIcompany.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zorgt voor loyalere klanten

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zorgt voor loyalere klanten0 ?php the_title() ?>758 dagen geleden
Van Arendonk Schoenen gaat de samenwerking aan met de LINDA.foundation tijdens de Van Arendonk Schoenwinkel Takeover. Een klant mag een dag lang zijn of haar schoenwinkel runnen en de winst van die winkel die dag komt in zijn geheel ten goede aan de LINDA.foundation. Van Arendonk Schoenen gaat de samenwerking aan met de LINDA.foundation tijdens de Van Arendonk Schoenwinkel Takeover. Een klant mag een dag lang zijn of haar schoenwinkel runnen en de winst van die winkel die dag komt in zijn geheel ten goede aan de LINDA.foundation.

Van Arendonk Schoenen geeft winkel weg

Van Arendonk Schoenen geeft winkel weg0 ?php the_title() ?>787 dagen geleden
Jean-Pierre van der Rest bedrijfswetenschappen

Hoogleraar bedrijfswetenschappen vindt prijs een van de moeilijkste marketingbeslissingen

Hoogleraar bedrijfswetenschappen vindt prijs een van de moeilijkste marketingbeslissingen0 ?php the_title() ?>925 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>933 dagen geleden
Rick Moorman Retail Retail Event Of The Year 2017 Coolblue Paagman

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 2017

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 20170 ?php the_title() ?>958 dagen geleden
De Dutch Retail Experience Awards is een landelijke retailprijs voor de modezaken die hun winkelbeleving neerzetten op basis van de pijlers authenticiteit en duurzaamheid. Deze Award is in 2012 in het leven geroepen om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen en te stimuleren. Waarmee we de retailers inspiratie en goede voorbeelden geven van winkels die duurzaamheid in hun beleid verweven hebben.

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!0 ?php the_title() ?>968 dagen geleden
Qmatic de wereldwijde marktleider in Customer Journey Management technologie en Decos, specialist in efficiënt en digitaal samenwerken, hebben de handen ineengeslagen om de customer experience voor hun klanten, waaronder gemeenten, verder te verbeteren. Pepper, de op een mens lijkende robot die met burgers het gesprek aan kan gaan, speelt hierbij een belangrijke rol.

Robots nemen gemeentehuizen over!

Robots nemen gemeentehuizen over!0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Rijksuniversiteit Groningen Digging in data

Online prijsgegevens worden gebruikt om levensstandaard te bepalen

Online prijsgegevens worden gebruikt om levensstandaard te bepalen0 ?php the_title() ?>987 dagen geleden
Winkel Jan Bijl

Schoenenverkoop via webshops stijgt met 44%

Schoenenverkoop via webshops stijgt met 44%0 ?php the_title() ?>1008 dagen geleden
Pauw en Jine Krug in een restaurant

Format tv-show bepalend voor keuze politieke gasten

Format tv-show bepalend voor keuze politieke gasten0 ?php the_title() ?>1011 dagen geleden
IOS public

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie0 ?php the_title() ?>1022 dagen geleden
Atos

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab0 ?php the_title() ?>1028 dagen geleden
Winkelstraat

Ondernemersvertrouwen op hoogste niveau sinds 2008

Ondernemersvertrouwen op hoogste niveau sinds 20080 ?php the_title() ?>1029 dagen geleden
Groei app

Groeibedrijven experimenteren met personeelsmobiliteit

Groeibedrijven experimenteren met personeelsmobiliteit0 ?php the_title() ?>1032 dagen geleden
T-Rex Leiden

Leidse T-Rex en Groningse Bowie genomineerd voor beste citymarketing

Leidse T-Rex en Groningse Bowie genomineerd voor beste citymarketing0 ?php the_title() ?>1036 dagen geleden
Data overzicht op macbook

CBS en gemeente Groningen gaan samen data verzamelen

CBS en gemeente Groningen gaan samen data verzamelen0 ?php the_title() ?>1044 dagen geleden
Retailers kleding

Retailsector moet investeren in personeel en beleving

Retailsector moet investeren in personeel en beleving0 ?php the_title() ?>1045 dagen geleden
Retour PostNL

Gratis retourneerservice en langere zichttermijn verhoogt winstgevendheid webwinkels

Gratis retourneerservice en langere zichttermijn verhoogt winstgevendheid webwinkels0 ?php the_title() ?>1057 dagen geleden
Hutspot winkel Rotterdam

Hutspot kiest bewust voor winkels met lokaal personeel

Hutspot kiest bewust voor winkels met lokaal personeel0 ?php the_title() ?>1120 dagen geleden
bcc robot

Rechtstreeks chatten met BCC-personeel op de werkvloer

Rechtstreeks chatten met BCC-personeel op de werkvloer0 ?php the_title() ?>1144 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!