Home | B2B | Hoe kan het combineren van data de klantervaringen verbeteren?

Hoe kan het combineren van data de klantervaringen verbeteren?

Geplaatst door Jeroen Veenstra in B2B op 07/05/2018 om 15:05

Analyses als text mining, process mining en sentiment mining maken het mogelijk om de klant steeds beter te begrijpen. Vanuit Hogeschool Utrecht is The Data Tales geïnitieerd voor de integratie van de verschillende technieken voor nog beter begrip van klantervaringen. De eerste bevindingen, mede gebaseerd op de analyse van chats van LiveChat Service, worden tijdens Serious Work op 15 juni bij AEGON in Den Haag gepresenteerd en in werkgroepen besproken!

Om een goed beeld van de klant te krijgen in de zogenoemde customer journey, zijn verschillende analyses mogelijk. Zoals text mining, process mining en sentiment mining. Apart van elkaar is maar een deel te begrijpen, maar samengevoegd bieden de uitkomsten een compleet beeld van en voor de klantervaringen.

Vanuit Hogeschool Utrecht is een project (project VERBIND) geïnitieerd voor de integratie van verschillende data-analyse technieken.  Marlies van Steenbergen (Lectoraat Digital Smart Services) coördineerde, samen met Philippine Waisvisz, Roland Bijvank en Ander de Keijzer (Lectoraat Architectuur van digitale informatiesystemen), de KIEM subsidieaanvraag om hiermee aan de slag te gaan met een onderzoeksconsortium, waarin ook Lotte Willemsen en Aletta Smits (Lectoraat Crossmedia Business) participeren in The Data Tales.

De leden presenteren de eerste bevindingen, mede gebaseerd op de analyse van chats van LiveChat Service, tijdens Serious Work op 15 juni bij AEGON in Den Haag.

”Als leden van The Data Tales is het ons doel om interacties tussen klanten en ondernemingen te verbeteren. Het verbidn combineert, integreert en ontwikkelt technieken om organisaties real time inzichten te bieden op hoe de klanten de omgang en het contact ervaren. Op die manier kunnen partijen hun klanten en gasten verantwoord, op tijd en adequaat te reageren. Ze kunnen zo zelf een respons ontwikkelen met de juiste toon, content en presentatie. De gecombineerde kennis stimuleert innovatie en levert toekomstgerichte processen.”

In verschillende groepjes worden de toepassingen, de modellen en opbouw besproken. Marlies van Steenbergen leidt Integrating data technologies. ”In deze  subgroep draait het om de vraag: Welke technieken zijn er en waarom zou je ze willen combineren? Het resultaat van deze subgroep bestaat uit clusters van gecombineerde technieken met een duidelijke praktische toegevoegde waarde.”

Willeke Slingerland leidt: Ethical considerations. ”In deze subgroep  zoeken we concrete  en werkbare ethische kaders voor text mining, process mining en customer journey.  Hoe zorg je voor data-analyse die waardevolle informatie oplevert, maar dat dit wel op een ethisch verantwoorde wijze gebeurt?”

Er is plek voor zestig personen en belangstellenden kunnen zich per mail aanmelden via info@thedatatales.org

Tags

Willeke SlingerlandWilleke Slingerland Marlies van SteenbergenMarlies van Steenbergen Digital Smart ServicesDigital Smart Services Philippine WaisviszPhilippine Waisvisz Roland BijvankRoland Bijvank Dr. Lotte WillemsenDr. Lotte Willemsen Hogeschool UtrechtHogeschool Utrecht AegonAegon LiveChat ServiceLiveChat Service

Comments

Kenmerken

Niet een beetje meedoen en meedenken, maar de volledige verantwoordelijk voor het plannen van events. Dat biedt het jonge LCS Agency. Het bedrijf (bestaande uit onder meer Livechat Service B.V., Doorgewinterd en Chatbanners) profileert zich met een groeiend aantal evenementen binnen het bedrijfsleven, vooral gericht op marketing en e-commerce. De start-up zoekt een Event Manager die onze agenda vol propt met evenementen!

LiveChat Service zoekt een Event Manager

LiveChat Service zoekt een Event Manager0 ?php the_title() ?>339 dagen geleden
Maandag 25 juni worden horecaondernemers op Data Meets Hospitality op de hoogte gebracht van de laatste trends in de horecatechnologie. Aan de lijst van sprekers zijn Floris van der Sman van Rabobank, Pieter Munten van Frites Atelier en een expert van Deliveroo toegevoegd. Op het evenement, georganiseerd door Lightspeed, POS-leverancier voor horeca en retail en ontwikkelaar van webwinkelsoftware, wordt er dieper ingegaan op de vraag hoe het slimme gebruik van data het reilen en zeilen van een horecaonderneming optimaliseert.

Deliveroo, Rabobank en Frites Atelier op Data Meets Hospitality

Deliveroo, Rabobank en Frites Atelier op Data Meets Hospitality0 ?php the_title() ?>367 dagen geleden
Analytics dienstverlener Jibes neemt branchegenoot DataDogs over. Beide bedrijven helpen haar klanten bij het gebruik van data.

Analytics Dienstverlener Jibes bundelt krachten met DataDogs

Analytics Dienstverlener Jibes bundelt krachten met DataDogs0 ?php the_title() ?>371 dagen geleden
Samen met klanten en technologie-partners start telecom en ICT-dienstverlener KPN in de loop van 2018 vier verschillende (pré) 5G-field labs om daarmee de waarde van 5G toepassingen te ontdekken. Van het testen van slimme antennes in stedelijk gebied tot het onderzoeken van de verbinding van drones voor precisielandbouw, virtual reality in de industrie en zelfrijdende voertuigen. Mede dankzij 5G technologie zullen dit soort toepassingen werkelijkheid worden in Amsterdam Zuidoost, op een boerderij in Drenthe, in de Rotterdamse Haven en op snelwegen nabij Helmond.

KPN gaat samen met klanten 5G ontdekken

KPN gaat samen met klanten 5G ontdekken0 ?php the_title() ?>371 dagen geleden
Videoproducent Moving Target voegt virtual reality toe aan haar activiteiten en levert als MTVR meetbare interactieve VR-oplossingen op het gebied van training, recruitment en branding.  ?Verder gaan dan...

Moving Target maakt VR data-driven voor de zakelijke markt

Moving Target maakt VR data-driven voor de zakelijke markt0 ?php the_title() ?>371 dagen geleden
Tealium, marktleider in klantgegevensoplossingen en tagmanagement, gaat voor Funda omzet verhogen via AudienceStream-technologie.

Funda werkt samen met Tealium om het klanttraject te stroomlijnen

Funda werkt samen met Tealium om het klanttraject te stroomlijnen0 ?php the_title() ?>373 dagen geleden
Dutch Data Science Week is initiatief van GoDataDriven en SAS, tweede editie met hackathons, conferenties en meetups vindt plaats van 25 mei t/m 1 juni. De gemeente Amsterdam hoopt dat hun hackathon nieuwe ideeën oplevert om de stad meer leefbaar te maken. Wethouder Udo Kock (Economische zaken): "We staan nog maar aan het begin van het gebruik van beeldherkenning in bijvoorbeeld het schoon houden van de stad. Als we met camera’s afval op straat kunnen herkennen, kunnen we dit opruimen voordat Amsterdammers er last van hebben.

Tweede editie Dutch Data Science Week zoekt concrete oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen

Tweede editie Dutch Data Science Week zoekt concrete oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen0 ?php the_title() ?>375 dagen geleden
Onderzoek van data van 7 jaar Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland toont aan dat klantvriendelijkheid positief effect heeft op retentie.

Welke organisatie is het Klantvriendelijkste Bedrijf

Welke organisatie is het Klantvriendelijkste Bedrijf0 ?php the_title() ?>388 dagen geleden
SPAR University introduceert na een testperiode als eerste een kassaloos concept in haar winkels: Skippen! Op woensdag 4 april is de SPAR University in de winkel op de Hogeschool Utrecht (HU) de eerste vestiging waar studenten boodschappen kunnen doen en betalen zonder tussenkomst van een kassa.

SPAR University rolt kassaloos concept Skippen uit met Tikkie!

SPAR University rolt kassaloos concept Skippen uit met Tikkie!0 ?php the_title() ?>388 dagen geleden
84 nominaties voor 20e SpinAwards, met nieuwe categorieën: Artificial Intelligence en AR&VR. DDB & Tribal Amsterdam, KPN en N=5 vaakst genomineerd.

DDB & Tribal Amsterdam, KPN en N=5 maken meeste kans op SpinAwards

DDB & Tribal Amsterdam, KPN en N=5 maken meeste kans op SpinAwards0 ?php the_title() ?>401 dagen geleden
Syndy is een online platform waar fabrikanten als Iglo en Heineken productinformatie uitwisselen met retailers. Icecat neemt een meerderheidsbelang van 92%

Icecat versterkt positie in supermarktdata met investering in Syndy

Icecat versterkt positie in supermarktdata met investering in Syndy0 ?php the_title() ?>410 dagen geleden
uit het Adobe Digital Trends 2018 rapport. Voor het onderzoek, dat in samenwerking met Econsultancy werd gepubliceerd, werden 13.000 marketing, creative en technologie professionals uit onder meer de Verenigde Saten en Europa gevraagd om de belangrijkste trends in kaart te brengen die op korte termijn van invloed zijn op digitale strategieën. In het rapport werd dit jaar ook een vergelijking gemaakt met de prestaties van bedrijven in 2017 ten opzichte van hun doelen en prioriteiten. Het doel hiervan is om inzichtelijk te maken of de strategieën en investeringskeuzes uiteindelijk ook leiden tot betere bedrijfsprestaties.

Ondernemingen die prioriteit geven aan klantbeleving presteren veel beter

Ondernemingen die prioriteit geven aan klantbeleving presteren veel beter0 ?php the_title() ?>414 dagen geleden
46% van Nederlanders maakt zich zorgen over hun online veiligheid. Dat blijkt uit Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek van Alert Online.

Nederlanders zijn naïef over de eigen cybersecurity

Nederlanders zijn naïef over de eigen cybersecurity0 ?php the_title() ?>563 dagen geleden
De opleiding E-commerce Marketing Sales (EMS) van Hogeschool Tio is door Keuzegids voor weer benoemd tot beste hbo-opleiding Commerciële Economie.

De opleiding E-commerce Marketing Sales van Hogeschool Tio als best beoordeeld

De opleiding E-commerce Marketing Sales van Hogeschool Tio als best beoordeeld0 ?php the_title() ?>570 dagen geleden
Galjaardprijs Citylab010

Vijf finalisten Logeion-Galjaardprijs 2017 voor hun communicatieprestatie

Vijf finalisten Logeion-Galjaardprijs 2017 voor hun communicatieprestatie0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Hardwell KLM SpinAwards Heineken

KLM, Heineken en Hardwell winnen SpinAwards

KLM, Heineken en Hardwell winnen SpinAwards0 ?php the_title() ?>728 dagen geleden
Samsung Veilig Verkeer Nederland campagne

Samsung wil Stuur vast, smartphone los

Samsung wil Stuur vast, smartphone los0 ?php the_title() ?>735 dagen geleden
Goud Uberconnected Digital Dialogues Pulse social media facebook twitter

Bedrijven negeren bijna 40% van de berichten op Social Media

Bedrijven negeren bijna 40% van de berichten op Social Media0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
Netflix voor bedrijfstrainingen

Netflix voor bedrijftrainingen Studytube haalt €2 miljoen groeikapitaal binnen

Netflix voor bedrijftrainingen Studytube haalt €2 miljoen groeikapitaal binnen0 ?php the_title() ?>759 dagen geleden
Hemelswater

Na bier van HemelsWater volgt nu de Gin-Tonic

Na bier van HemelsWater volgt nu de Gin-Tonic0 ?php the_title() ?>826 dagen geleden
KPN dataverbruik

Dataverbruik KPN-klant groeit weer fors

Dataverbruik KPN-klant groeit weer fors0 ?php the_title() ?>841 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!