Home | Social Media | Het aantal cafés daalt al vijf jaar

Het aantal cafés daalt al vijf jaar

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Social Media op 11/09/2017 om 16:27

Afgelopen vijf jaar is het aantal cafés met 4% afgenomen. Volgens Van Spronsen & Partners horeca-advies door veranderend consumentengedrag en blurring.

De afgelopen vijf jaar is het aantal cafés in Nederland afgenomen van circa 9.300 naar 8.950, een daling van 4%. Over een periode van tien jaar is de afname nog veel sterker. In deze periode verdwenen er 1.324 cafés in Nederland oftewel 13%.

Enkel in Friesland, Overijssel en Drenthe is het aanbod weer toegenomen. In Friesland is er sprake van herstel, hier is men vrijwel weer op het niveau van tien jaar geleden. Ook in de grote steden zien wij een daling en stagnatie van het aanbod. De afgelopen 10 jaar daalde hier het aantal cafés met bijna 11%. De afgelopen vijf jaar bedroeg de daling slechts -1,6%. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Ontwikkeling in de steden In de afgelopen tien jaar is het aanbod alleen in Leeuwarden (+23%), Leiden (+11%) en Den Haag (+6%) gestegen.

De grootste klappen vielen in deze periode in Enschede (-21%), Venlo (-20%) en Roermond (-18%). Desondanks tellen Venlo en Roermond samen met Maastricht en Amsterdam verreweg de meeste cafés gerelateerd aan het aantal inwoners. Nederland telde in 2016 gemiddeld één café per 1.900 inwoners. In Maastricht is er maar liefst één café per 770 inwoners. Apeldoorn telt met ruim 2.400 inwoners per café relatief gezien de minste cafés.

Ondanks dat de totale branche onder druk staat en het aanbod afneemt, is een gevarieerd beeld per type café te zien. In 2007 vertegenwoordigde de dorp-/buurtcafés en het bruin café gezamenlijk nog 61% van de gehele branche, in 2012 zakte dit aandeel naar 56% en in 2016 is dit aandeel gezakt tot slechts 52%. Het aandeel eetcafés is de afgelopen jaren daarentegen gestegen. In 2007 goed voor 22% van de cafés, in 2012 gestegen naar 25% en in 2016 ligt het aandeel zelfs op 28%. Het aantal cafés is de afgelopen 5 jaar minder snel gedaald (-4%), dit na een daling in de periode 2007-2012 van -10% van het aanbod. Toch lijkt het er op dat de daling voorlopig nog niet zal stoppen.

Dit komt onder andere door veranderend consumentengedrag. Nieuwe generaties zijn niet meer opgegroeid met het café als trefpunt van hun sociale leven. Door de opkomst van social media, festivals en online streaming diensten als Netflix neemt cafébezoek af. De bank in de woonkamer is dus letterlijk één van de grote concurrenten van het café.

Ook blurring en de daling van alcoholconsumptie met een groeiende focus op gezond leven hebben hun impact op de markt. De nieuwe generatie ondernemers ziet weinig heil in kleinschalige cafébedrijven waar men zelf volledig in de operatie moet mee draaien. De verkoop en overname van dit type cafébedrijf stagneert al jaren.

De vergrijzing (na bepaalde leeftijd neemt het bezoek aan de horeca af) en ontvolking (concentratie van inwoners richting de grote steden) hebben tevens weerslag op de branche, met name in het buitengebied. Gezien deze ontwikkelingen wordt verwacht dat de aankomende vijf jaar nog circa 250-275 cafés de deuren zullen sluiten, wat een daling impliceert van bijna 3%.

De al jaren gaande trend om het café om te zetten naar eetcafé zal in specifieke omstandigheden kansen bieden. Het dorps-/buurt café en bruine café moeten meerdere omzetkanalen ontwikkelen. Dit kan door functies toe te voegen zoals ophaalpunt van pakketjes, een enorm stijgende markt door steeds verder oprukkende internetverkopen.

Ook ophaal- en wegbrengfunctie voor stomerijen/wasserijen, servicepunt van banken (die steeds meer kantoren sluiten en ook steeds meer pinautomaten weghalen) of een gemeentelijke vraagbaakloket voor ouderen behoren tot kansrijke mogelijkheden. Op deze manier wordt het café weer het ‘’ontmoetingspunt’’ en behoudt het zijn lokale functie. Vooralsnog zijn hier wel beperkingen gezien de huidige Drank- en Horecawetgeving.

Tags

Van SpronsenVan Spronsen consumentengedragconsumentengedrag Bakery CaféBakery Café NetflixNetflix HorecaHoreca

Comments

Kenmerken

Volgens Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden zijn Foodhallen een fenomeen en niet meer weg te denken in het horecalandschap.

Opmars van Foodhallen in Nederland in stroomversnelling

Opmars van Foodhallen in Nederland in stroomversnelling0 ?php the_title() ?>214 dagen geleden
Sodawater en alcohol vormen de basis voor de nieuwe mixdrank Sterkwater. Het bevat géén suiker én is met slechts 69 kcal per flesje extreem caloriearm.

Natwerk en Bello Limoncello introduceren samen Sterkwater

Natwerk en Bello Limoncello introduceren samen Sterkwater0 ?php the_title() ?>472 dagen geleden
Café Ter Marsch in Rotterdam is nieuw vegetarisch gerecht rijker. Samen met de blog De Hippe Vegetariër is vegetarische steak tartare aan menu toegevoegd.

Café Ter Marsch lanceert samen met De Hippe Vegetariër vegetarische steak tartare

Café Ter Marsch lanceert samen met De Hippe Vegetariër vegetarische steak tartare0 ?php the_title() ?>481 dagen geleden
Drie Amsterdamse Foodbloggers serveren 28 augustus de eerste De Foodbloggers Awards in De Tropen voor de beste horecaconcepten.

Amsterdamse Foodbloggers serveren eerste horeca awards

Amsterdamse Foodbloggers serveren eerste horeca awards0 ?php the_title() ?>481 dagen geleden
OpenTable nu ook beschikbaar in Amsterdam

OpenTable nu ook beschikbaar in Amsterdam

OpenTable nu ook beschikbaar in Amsterdam0 ?php the_title() ?>486 dagen geleden
Nederlander Eric van den Boom ontwerpt tulpglas voor Warsteiner

Nederlander Eric van den Boom ontwerpt tulpglas voor Warsteiner

Nederlander Eric van den Boom ontwerpt tulpglas voor Warsteiner0 ?php the_title() ?>495 dagen geleden
speciaalbier Twee op de vijf bierdrinkers drinkt vaker ander soort bier dan twee jaar geleden. Blijkt uit Nationaal Bieronderzoek onder 1000 door Nederlandse Brouwers.

Speciaalbier met minder alcohol steeds vaker smaakmaker

Speciaalbier met minder alcohol steeds vaker smaakmaker0 ?php the_title() ?>513 dagen geleden
Hamburger Ter Marsch

Ter Marsch viert National Hamburger Day met Chicken Sliders

Ter Marsch viert National Hamburger Day met Chicken Sliders0 ?php the_title() ?>561 dagen geleden
Voor het eerst in de geschiedenis lanceert Jägermeister een premiumvariant van de beroemde kruidenlikeur: Jägermeister Manifest.

Jägermeister lanceert de eerste super-premium kruidenlikeur ter wereld

Jägermeister lanceert de eerste super-premium kruidenlikeur ter wereld0 ?php the_title() ?>607 dagen geleden
wiedewietsaus

Publiciteitsstunt Wiedewietsaus van Ter Marsch daadwerkelijk in productie

Publiciteitsstunt Wiedewietsaus van Ter Marsch daadwerkelijk in productie0 ?php the_title() ?>613 dagen geleden
Foodservice groothandel Deli XL verandert per 12 juni haar naam in Bidfood.

Deli XL verandert naam in BidFood en gaat horeca uitbaten

Deli XL verandert naam in BidFood en gaat horeca uitbaten0 ?php the_title() ?>617 dagen geleden
Een gezellig uitziend terras waar mensen genieten van een drankje

Omzet horeca stijgt verder

Omzet horeca stijgt verder0 ?php the_title() ?>647 dagen geleden
Bier tap

Bier als lokmiddel

Bier als lokmiddel0 ?php the_title() ?>654 dagen geleden
Made Blue water

Nieuwe speler water in horeca met maximale transparantie en impact

Nieuwe speler water in horeca met maximale transparantie en impact0 ?php the_title() ?>662 dagen geleden
Mikkeller Tokyo

Rennen voor bier

Rennen voor bier0 ?php the_title() ?>663 dagen geleden
Koffie Horecava

Blurring op de Horecava

Blurring op de Horecava0 ?php the_title() ?>703 dagen geleden
Antieke Kassa

Consument verwacht in een retail- of horecazaak dezelfde bediening als online

Consument verwacht in een retail- of horecazaak dezelfde bediening als online0 ?php the_title() ?>704 dagen geleden
Horecava Oma Bobs

Oma Bobs debuteert op de Horecava

Oma Bobs debuteert op de Horecava0 ?php the_title() ?>711 dagen geleden
Brand Porter speciaalbier

Brand schenkt nieuw speciaalbier van twee thuisbrouwers

Brand schenkt nieuw speciaalbier van twee thuisbrouwers0 ?php the_title() ?>725 dagen geleden
Horeca

Recordgroei horeca in derde kwartaal

Recordgroei horeca in derde kwartaal0 ?php the_title() ?>738 dagen geleden
Son of a Croque zware jongens

Nieuwe horecatrends onderscheiden met Entree Hospitality & Style Awards

Nieuwe horecatrends onderscheiden met Entree Hospitality & Style Awards0 ?php the_title() ?>739 dagen geleden
Horeca Marc Heeman

Horeca wordt uitgedaagd meer te verdienen

Horeca wordt uitgedaagd meer te verdienen0 ?php the_title() ?>743 dagen geleden
H32 winkel met fietsen

Zo zet Gouden Apenstaart-winnaar H32 social media in

Zo zet Gouden Apenstaart-winnaar H32 social media in0 ?php the_title() ?>759 dagen geleden
Heineken biertegoed app

Biertje uit de supermarkt levert biertje in café op

Biertje uit de supermarkt levert biertje in café op0 ?php the_title() ?>806 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!