Home | Logistiek/e-commerce | Hardt toont Europa’s eerste hyperloop-testfaciliteit in Delft

Hardt toont Europa’s eerste hyperloop-testfaciliteit in Delft

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 02/06/2017 om 11:48

Minister Schultz van Haegen Hardt BAM

Minister Schultz van Haegen heeft onder grote belangstelling Europa’s eerste hyperloop-testfaciliteit op de campus van de TU Delft onthuld. Het bedrijf Hardt, opgericht door een aantal van de winnaars van Elon Musk’s hyperloop competitie eerder dit jaar, heeft samen met het Europese bouwconcern BAM een dertig meter lange testfaciliteit gebouwd om de technologie voor het futuristische vervoersysteem te testen.

Hardt heeft als doel om binnen vier jaar tijd te beginnen aan de bouw van een hyperlooptraject tussen twee steden. De testfaciliteit is de eerste in een reeks die gepland staat om stapsgewijs het eerste hyperlooptraject te realiseren. Na afronding van de tests op lage snelheid streeft Hardt naar de bouw van een testfaciliteit waarin alle systemen op hoge snelheid kunnen worden getest. Deze testfaciliteit zal gebruikt worden om onder andere de technologie rond het nemen van bochten en het wisselen van banen binnen de vacuümbuis op topsnelheid te bewijzen. Wanneer alle technieken bewezen zijn kan de bouw van een traject tussen twee steden starten om mensen en goederen te vervoeren.

Hardt is het eerste Europese bedrijf dat de hyperloop ontwikkelt en kondigde onder meer zijn plannen aan voor de realisatie van een operationeel hyperloopsysteem. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte voor de onthulling bekend dat zij in samenwerking met Hardt en het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One een onderzoek is gestart naar de mogelijkheden van de hyperloop in Nederland. In dit onderzoek kijkt het ministerie onder meer naar de stand van de techniek, ruimtelijke inpassing en organisatie van een hyperloopsysteem.

Minister Schultz: ”In de mobiliteit is met zelfrijdende voertuigen, platooning trucks en drones een nieuw tijdperk begonnen. We willen in Nederland de Europese proeftuin zijn voor deze innovatieve en duurzame mobiliteit en meer kennis opbouwen. De hyperloop is snel, innovatief, stil en duurzaam en daarmee zeer interessant voor de mobiliteit van de toekomst.”

De testfaciliteit van Hardt en BAM in Delft betreft een buis met een lengte van 30 meter en een buitendiameter van 3,2 meter. Met deze testfaciliteit gaat Hardt op lage snelheid alle belangrijke systemen in een vacuüm testen. Het gaat onder meer om het testen van de veiligheid, de voortstuwing, het zweven en het stabiliseren van het hyperloopvoertuig.

Hardt onderzoekt in samenwerking met de TU Delft en BAM ook sociale vraagstukken rond het nieuwe vervoersmiddel. Om de inpassing van de hyperloop in een woon-, werk- en leefomgeving te onderzoeken, staat de testfaciliteit op The Green Village op de campus van de TU Delft. Dit ‘levend laboratorium’ dient als proeftuin voor radicale innovaties, gericht op een duurzame toekomst. De locatie geeft ruimte voor onderzoek naar bijvoorbeeld de maatschappelijke inpassing en sociale acceptatie van het nieuwe vervoermiddel.

In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand reizen. Dat maakt het vervoer energiezuiniger dan vervoer met bijvoorbeeld het vliegtuig of de trein. Met een hyperloopnetwerk in Nederland zal de Randstad in minder dan een halfuur te bereiken zijn vanuit alle uithoeken van het land. De hyperloop kan grote steden ontlasten doordat men in de grote stad kan werken, maar veel verder weg kan wonen door de veel snellere verbinding voor forenzen. Een hyperloopnetwerk in Europa zou betekenen dat men over een heel continent met hetzelfde gemak kan reizen waarmee men nu door een grote stad reist met de metro. In tegenstelling tot de metro en de trein maakt de hyperloop geen gebruik van tussenstops gedurende de rit, maar arriveert men zonder interrupties op plaats van bestemming. Tim Houter, CEO van Hardt: ”Wij creëren een wereld waarin afstand niet meer uitmaakt. Waarin je de vrijheid hebt om te kunnen wonen en werken waar je maar wilt.”

Voor BAM sluit de samenwerking met Hardt naadloos aan bij haar ambitie om te investeren in nieuwe technologie en de samenwerking te zoeken met innovatieve, ondernemende partners. Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland bv: ”Wij verbinden voor de toekomst. We zoeken voortdurend naar nieuwe, slimme manieren van reizen om zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de mobiliteit en de verduurzaming van de samenleving. We staan aan de vooravond van een unieke, heel nieuwe technologie waarmee we straks veel efficiënter gebruik zullen maken van vervoersmiddelen en onze verkeersinfrastructuur.”

Tags

BAM Infra Nederland bvBAM Infra Nederland bv Minister schultzMinister schultz BAMBAM HARDTHARDT DelftDelft HyperloopHyperloop TU DelftTU Delft

Comments

Kenmerken

Communicatiebureau Counter Content en Hardt Hyperloop zijn een samenwerking begonnen. Counter Content ondersteunt de start-up uit Delft bij de pr-activiteiten om meer zichtbaarheid te creëren in het bedrijfsleven, onder potentiële investeerders en bij toptalenten die mee willen werken aan realisatie van de hyperloop.

Counter Content ondersteunt Hardt Hyperloop

Counter Content ondersteunt Hardt Hyperloop0 ?php the_title() ?>554 dagen geleden
Nadat Delftse studenten van TU Delft vorig jaar grote indruk maakten tijdens de Hyperloop Pod Competition van Elon Musk gaat nu een nieuw team vanuit Delft naar de door Elon Musk georganiseerde wedstrijd. Het is de derde keer dat de wedstrijd voor capsules die aangedreven door elektromotoren door een vacuüm buis schieten. TU Delft is een van de twintig universiteiten wereldwijd die zijn gekwalificeerd om aan het derde deel van de Hyperloop Pod Competitie deel te nemen en de 37 studenten willen met hun Atlas niet alleen deze fase van de competitie te winnen, maar ook het (Hyperloop) wereldsnelheidsrecord te verbreken.

Delftse studenten jagen op Hyperloop wereldrecord in SpaceX competitie

Delftse studenten jagen op Hyperloop wereldrecord in SpaceX competitie0 ?php the_title() ?>595 dagen geleden
Hardt heeft in een nieuwe investeringsronde 1.25 miljoen euro opgehaald. Door deze investeringen is een Nederlandse hyperloop weer iets dichterbij. De techniek maakt het mogelijk om met ruim 1000 kilometer per uur producten of mensen door een buis te vervoeren. Hardt werkt momenteel samen met de regering aan plannen om een test mogelijk te maken in Flevoland. Onder de investeerders zijn Paul van Keep, co-founder Exact, voetballer Gregory van der Wiel, ook oprichter van Block Party en Enfuro Ventures.

Hyperloop start-up Hardt snelt naar investering van 1,25 miljoen euro

Hyperloop start-up Hardt snelt naar investering van 1,25 miljoen euro0 ?php the_title() ?>636 dagen geleden
Noord-Nederland heeft als ambitie de groenste energieregio van Europa te worden en wil graag samenwerken met ondernemingen zoals Tesla.Om de handel aan te prijzen plaatst Top Dutch billboards die Elon Musk oproepen om naar de website TopDutch.com te gaan.

Friesland, Drente en Groningen halen samen Elon Musk naar Nederland

Friesland, Drente en Groningen halen samen Elon Musk naar Nederland0 ?php the_title() ?>639 dagen geleden
Het EcoTwin consortium van TNO, DAF, NXP en Ricardo heeft technisch bewezen dat Truck Platooning op de openbare weg is toe te passen.

Platooning is klaar voor de openbare weg

Platooning is klaar voor de openbare weg0 ?php the_title() ?>743 dagen geleden
Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design bij Groupe Renault, geeft vrijdag een besloten Design Masterclass voor TU Delft studenten en media. Het toneel is de TU Delft Faculteit Industrieel Ontwerpen. Van den Acker, zelf afgestudeerd aan de TU Delft, spreekt in het bijzijn van de conceptcars Renault SYMBIOZ en Renault TREZOR over de toekomstvisie van Renault en de rol van de auto in 2030. De auto van de toekomst is volgens Renault autonoom, elektrisch en verbonden met de omgeving. Van den Acker geeft tijdens de masterclass uitleg over de invloed op design.

Laurens van den Acker geeft namens Renault Design Masterclass op de TU Delft

Laurens van den Acker geeft namens Renault Design Masterclass op de TU Delft0 ?php the_title() ?>756 dagen geleden
Drie studenten aan de Universiteit Twente hebben een innovatief nieuw vervoermiddel ontwikkeld dat reistijd treinreizen met 35 procent verkort.

Studenten verkorten de duur van treinreizen met 35%

Studenten verkorten de duur van treinreizen met 35%0 ?php the_title() ?>775 dagen geleden
a.s.r. drone Vlieg Veilig app

Verzekeraar a.s.r. brengt de vlieg veilig app voor drones in de lucht

Verzekeraar a.s.r. brengt de vlieg veilig app voor drones in de lucht0 ?php the_title() ?>862 dagen geleden
drone masters

SBS6 stort zich op drones

SBS6 stort zich op drones0 ?php the_title() ?>866 dagen geleden
Tommy-Boy play attention

Bijzonder verkeerslicht vertelt tragisch ongeluk

Bijzonder verkeerslicht vertelt tragisch ongeluk0 ?php the_title() ?>869 dagen geleden
TU Delft Robohopper

Rondhuppelende robohoppers op de markt van Delft

Rondhuppelende robohoppers op de markt van Delft0 ?php the_title() ?>877 dagen geleden
zelfrijdendeauto.com The Future mobility Network Zelfrijdend

Binnen tien jaar meerijden in een zelfrijdende auto op de openbare weg

Binnen tien jaar meerijden in een zelfrijdende auto op de openbare weg0 ?php the_title() ?>877 dagen geleden
Mosa BeSense BouwKennis Marketing

BouwKennis Marketing Jaarprijs voor tegelrobot of datasysteem voor gebouwen

BouwKennis Marketing Jaarprijs voor tegelrobot of datasysteem voor gebouwen0 ?php the_title() ?>880 dagen geleden
L’Oreal Brandstorm Amsterdam Business School

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris0 ?php the_title() ?>884 dagen geleden
Enkele gebruikers hebben de vernieuwde app al aangeboden gekregen. De komende dagen zal NS de NS Reisplanner Xtra app ook stapsgewijs aan meer mensen aanbieden. In de nieuwe versie van de app kunnen reizigers een volledige reis van deur tot deur plannen en is het ontwerp vernieuwd. Gebruikers met de oude versie krijgen tussen nu en 19 juni de nieuwe versie aangeboden via de Google Play of Apple Store.

NS Reisplanner gaat ook met de bus, tram, metro en fiets

NS Reisplanner gaat ook met de bus, tram, metro en fiets0 ?php the_title() ?>888 dagen geleden
Bam hyperloop Elon Musk Hardt Delft

BAM, dat gaat Hardt

BAM, dat gaat Hardt0 ?php the_title() ?>911 dagen geleden
Bijna 19 miljoen subsidie voor onderzoek miniatuurorganen

Bijna 19 miljoen subsidie voor onderzoek miniatuurorganen

Bijna 19 miljoen subsidie voor onderzoek miniatuurorganen0 ?php the_title() ?>916 dagen geleden
Anti-drone race

TU Delft organiseert eerste anti-drone race

TU Delft organiseert eerste anti-drone race0 ?php the_title() ?>967 dagen geleden
KLM en TU Delft testen en optimaliseren producten en processen live

KLM en TU Delft testen en optimaliseren producten en processen live

KLM en TU Delft testen en optimaliseren producten en processen live0 ?php the_title() ?>972 dagen geleden
Hyperloop HARDT

Delftse winnaars Hyperloop competitie starten Europa’s eerste hyperloopbedrijf HARDT

Delftse winnaars Hyperloop competitie starten Europa’s eerste hyperloopbedrijf HARDT0 ?php the_title() ?>1000 dagen geleden
Hyperloop competitie TU Delft

Studenten TU Delft imponeren Elon Musk tijdens Hyperloop Pod Competitie

Studenten TU Delft imponeren Elon Musk tijdens Hyperloop Pod Competitie0 ?php the_title() ?>1017 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!