Home | reclame | Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 21/12/2016 om 13:46

Gijsbregt Brouwer

De laatste maand van het jaar is traditiegetrouw de tijd om terug en vooruit te blikken. Ook MarketingFuel wil graag weten hoe 2016 is verlopen en wat de verwachtingen zijn voor het nieuwe jaar. Verschillende toonaangevende professionals zijn naar hun ervaringen en verwachtingen gevraagd. De komende periode plaatsen we hun bijdrages. Na Joël FerdinandusWalter van der ScheerNiem TewarieJean-Paul Schaddé van DoorenWim van Gennip en Kim Stolk geeft internationaal spreker en trendwatcher op het gebied van sport en food Gijsbregt Brouwer zijn visie.

Brouwer heeft als voormalig Nederlandse langlaufer en rolskiër een verleden als topsporter. Tegenwoordig begeleidt hij met zijn bedrijf Týrsday meer dan 125 atleten, verschillende bonden en teams en voor een aantal grote sponsors en sportmerken zoals Ellen Hoog, Churandy Martina, Marianne Vos, KNHS, KNRB en Watersportverbond, maar ook bedrijven als Rabobank, Delta Lloyd, Aegon, FIFPro, Ministerie van VWS en Emma Kinderziekenhuis op het gebied van communicatie en social media. Daarnaast is hij oprichter van SPORTNEXT en is hij ook eigenaar van de culinaire website De Buik van Rotterdam. Met De Buik werkt hij samen met partijen als Zegro, Burg en Bol, Rabobank Rotterdam, Couverts, Schmidt Zeevis, Foodora en nog veel meer merken in food en lifestyle.

Welke campagne/actie is je het meest bijgebleven het afgelopen jaar?

Goede relaties met mensen bouw je niet op in een campagne. Die is er om een bestaande relatie op te luisteren of om iemand een laatste zetje te geven of te belonen voor het vertrouwen. Klinkt vaag, maar de grote en vooruitlopende merken zijn 24/7 aanwezig en in gesprek met hun klanten. Als je op dit moment de relatie met je klant niet als vol continu ziet maar als een campagne van 2 flights dan is de 21e eeuw aan je voorbij gegaan. Dat betekent niet dat geen mooi werk kunt integreren. Daarom kijk ik graag naar Adidas en Nike, die dit spel goed spelen. Altijd actief met eigen content, altijd het merk associëren met echte mensen en mooie momenten en op het hoogtepunt van het jaar nog even een paar schitterende films maken.

Wat betreft ons eigen werk ben ik echt blij met de Olympische Spelen geweest. Wij hebben samen met de KNHS op Ruiters in Oranje in een maand een miljoen page views gehaald. Dat zijn cijfers waar een bond mee naar een sponsor kan stappen en echt iets te bieden heeft. Hetzelfde zagen wij bij andere bonden en atleten als Churandy Martina en Ellen Hoog. Dat zijn organisaties en mensen met wie we jaren werken en dan bieden de spelen echt een kans om niet alleen sportief te excelleren maar ook te excelleren in het betrekken van je fans.

Wat is een trend die je niet had verwacht in 2016?

Dat 3D + VR/AR nu toch echt lijkt door te breken. Ik heb hierbij echt last van het Second Life syndroom. Daar is zo veel hype gecreëerd en geld verbrand, dat ik heel erg kritisch op deze ontwikkeling ben geworden. Maar met Pokemon Go en de eerste uitrol van de ‘brillen’ van Samsung, Sony, Facebook en Microsoft lijkt het er nu toch echt van te gaan komen.

Er zijn verschillende trends genoemd het afgelopen jaar: content marketing, storytelling, Big Data, phygital enzovoort. Welke term gaat in 2017 echt doorbreken en waarom?

Echt doorbreken is in mijn ogen als iets bij de Albert Heijn te koop is. Wat wij met elkaar bespreken is toch een beetje nerdy stuff en vaak oude wijn in nieuwe zakken. Zeker de hele content marketing en story telling hype. Wij ‘verkopen’ dat ook, maar ik krijg die termen niet uit mijn strot.

Het gaat om mensen en hoe je hun aandacht kan krijgen. Dat verhalen daarvoor een goed instrument zijn, lijkt me nauwelijks hogere wiskunde. Wat ik voorzie is dat de ballon van influencer marketing gaat leeg lopen. Dus veel minder tweetjes kopen of product placement op Instagram of Snapchat. Door de opkomst van fake news en al die gekochte airspace op social media is er zo veel wantrouwen bij de consument. Die stemt met zijn voeten en scrollt door als hij of zij weer belazerd wordt. Dus zie je voor volgend jaar hernieuwde aandacht voor vertrouwen. Dat betekent langdurige relaties, tussen consument en media (dus ook influencers) en tussen media en merken. Vertrouwen werkt en wordt het vehikel voor high end creativiteit.

Wat is de ambitie voor 2017?

Mijn beide bedrijven draaien op content en technologie. Bij Týrsday hebben we net een compleet nieuw backend voor onze klanten gerealiseerd. Daar zie je aan de voorkant op het eerste gezicht niets van, maar iedereen die met die technologie werkt (dat zijn honderden mensen en bedrijven) gaat zo veel meer content maken en delen. Dat momentum willen wij gebruiken om flink op te schalen in onze dienstverlening. Bij De Buik is onze missie simpel. Wij zijn een Rotterdams platform, we hebben in onze regio een mega-bereik en krijgen landelijke erkenning. Dus willen we opschalen naar landelijk niveau.

Foto: Jesaja-Hizkia-Hutubessy

Tags

Ellen HoogEllen Hoog Churandy MartinaChurandy Martina Delta LloydDelta Lloyd Marianne VosMarianne Vos AegonAegon KNHSKNHS FIFProFIFPro KNRB en WatersportverbondKNRB en Watersportverbond Ministerie van VWSMinisterie van VWS maar ook bedrijven als Rabobankmaar ook bedrijven als Rabobank ZegroZegro Emma KinderziekenhuisEmma Kinderziekenhuis Burg en BolBurg en Bol TýrsdayTýrsday Rabobank RotterdamRabobank Rotterdam SonySony Schmidt ZeevisSchmidt Zeevis Gijsbregt BrouwerGijsbregt Brouwer De Buik van RotterdamDe Buik van Rotterdam NikeNike FoodoraFoodora influencersinfluencers CouvertsCouverts AdidasAdidas InstagramInstagram SnapchatSnapchat MicrosoftMicrosoft SamsungSamsung Albert HeijnAlbert Heijn contentcontent facebookfacebook social mediasocial media

Comments

Kenmerken

Influencer Marketing anno 2018 draait om het creëren van impact. Om die reden hebben Bloggerslijst en Influencer Marketing platform Juulr.com eerder deze maand de handen in één geslagen. Het netwerk van beide platformen vormt daarmee een solide front in de wereld van Influencer Marketing automation. Dennis Stokman, mede-eigenaar van Bloggerslijst: "Door de specialismen van Juulr en Bloggerlijst te bundelen, zijn wij ervan overtuigd dat wij een unieke propositie bieden voor adverteerders." Juulr.com is dé Influencer Marketing totaaloplossing. Het platform Juulr.com helpt merken, PR- en Media Bureaus in binnen- en buitenland bij het efficiënt managen en implementeren van hun ambities op het gebied van Influencer Marketing en het verhogen van impact. Juulr heeft daarom diverse systemen, API's en methodes ontwikkeld om de meest complexe klantvragen op te lossen, waarvan het platform Juulr.com er één is. Op Bloggerslijst.nl zijn adverteerders in staat om eenvoudig en snel een campagne starten. Zodra je de campagne hebt geplaatst, gaat het systeem van Bloggerslijst op zoek naar de perfecte blogger of influencer voor jouw website of platform. Je ontvangt vervolgens voorstellen van relevante publishers met echte websites, echte bezoekers én autoriteit. Bloggerslijst.nl verzorgt zo gemakkelijk, veilig en snel externe content waar adverteerders naar op zoek zijn. Met de samenwerking delen Juulr.com en Bloggerslijst niet alleen de database van 50.000 social influencers en bijna 4.000 bloggers. De samenwerking heeft daarnaast ook betrekking op het doorontwikkelen en versterken van de platformen van Juulr en Bloggerslijst. Zo staan er voor Q3 al enkele unieke functionaliteiten op de planning waarbij het creëren van impact en het meten van performance centraal staan. Sjors Goemans, CEO van Juulr: "Wij zien dat de markt een intrinsieke vraag ontwikkeld voor performance based Content Marketing. Samen met Bloggerlijst hebben we een formule in handen waarmee wij Influencer Marketing Automation naar een hoger plan kunnen tillen."

Juulr en Bloggerslijst slaan handen in één

Juulr en Bloggerslijst slaan handen in één0 ?php the_title() ?>66 dagen geleden
TheHUB.nl is uniek label van waarbinnen influencers worden gecombineerd met het enorme bereik en de autoriteit van Sanoma merken. Al jarenlang is Sanoma dé partij voor creatieve en impactvolle branded content samenwerkingen. Het label The HUB zal adverteerders nog uitgebreider kunnen bedienen rondom alle facetten van influencer marketing: van strategie tot concept, creatie en grootschalige distributie. Hiervoor kunnen externe influencers worden ingezet, maar ook invloedrijke redactieleden zoals hoofdredactrices Hilmar Mulder van Libelle en Sara van Gorp van Kek Mama en VIVA Mama. Vervolgens kan deze content worden doorgeplaatst op één of meerdere van de Sanoma merken om een extra bereik boost te genereren en autoriteit op te bouwen zoals NU.nl, Margriet, Fashionchick en VIVA. Tot slot kan er perfect worden ge(re)target met Sanoma’s ijzersterke data strategie: hiermee zorgen we er voor dat de content aan de juiste doelgroep wordt getoond en optimaliseren we het bereik.

Sanoma lanceert nieuwste website voor eigen influencer platform The Hub

Sanoma lanceert nieuwste website voor eigen influencer platform The Hub0 ?php the_title() ?>87 dagen geleden
Een platform dat merken eenvoudig én snel samenwerkingen laat aangaan met invloedrijke personen op social media. Het is werkelijkheid dankzij het influencer marketing platform Voicey. Het is de eerste investering van het investeringsfonds Block Party, opgezet door profvoetballer en ondernemer Gregory van der Wiel.

Merken zoeken zelf ideale ambassadeurs via Voicey

Merken zoeken zelf ideale ambassadeurs via Voicey0 ?php the_title() ?>94 dagen geleden
Juulr heeft het vernieuwde platform gelanceerd waarmee een all-round oplossing wordt geboden voor merken en bedrijven die zich richten op de B2C markt.

Juulr lanceert all-round Influencer Marketing platform voor de B2C markt

Juulr lanceert all-round Influencer Marketing platform voor de B2C markt0 ?php the_title() ?>100 dagen geleden
Met XMPLE wil Mediaxplain de influencer markt openbreken. Door de werkwijze profiteren opdrachtgevers van de meest effectieve inzet van content.

Mediaxplain lanceert strategische influencer- en content marketingbureau XMPLE

Mediaxplain lanceert strategische influencer- en content marketingbureau XMPLE0 ?php the_title() ?>107 dagen geleden
Motivaction vindt dat oogst aan activatiecampagnes rond Olympische Spelen tegenviel. Samsung (SmartSuit), KPN (schaatsstoel) en Gazelle meest gewaardeerd.

Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle het meest gewaardeerd

Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle het meest gewaardeerd0 ?php the_title() ?>127 dagen geleden
Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz

Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz

Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz0 ?php the_title() ?>136 dagen geleden
Juulr, internationaal georiënteerd Influencer Marketing Bureau, heeft Instagram, Facebook en YouTube Nederlandse merken in fashion industrie geanalyseerd.

Nederlandse fashion industrie laat steken vallen op social media

Nederlandse fashion industrie laat steken vallen op social media0 ?php the_title() ?>136 dagen geleden
Shorttrackers Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting schaatsen op de Olympische Winterspelen in PyeongChang met het Samsung SmartSuit. Het innovatieve schaatspak berekent de afstand van de heupen tot het ijs. Als hun houding niet optimaal is, kan de coach een trilling versturen die de rijder direct bij de pols voelt. Zo kan de schaatser zijn houding onmiddellijk aanpassen.

Samsung helpt shorttrackers naar Olympisch goud 

Samsung helpt shorttrackers naar Olympisch goud 0 ?php the_title() ?>225 dagen geleden
FoodFirst Network is een nieuw online communicatieplatform. Het wordt gemaakt door het team dat aan de wieg stond van 24Kitchen en Life & Cooking. Onder meer Rudolph van Veen, Sandra Ysbrandy en Jan Dekker zijn betrokken. Het leefstijlplatform met lekkere recepten, advies over beweging, voeding en mindset is vandaag gelanceerd. Het platform is reclamevrij. Een individueel membership is er vanaf 12,5 cent per dag. Het platform is mede tot stand gekomen door crowdfunding. Via CollinCrowdfund werd 750.000 euro opgehaald onder 573 investeerders.

Rudolph van Veen kookt door op FoodFirst Network

Rudolph van Veen kookt door op FoodFirst Network0 ?php the_title() ?>260 dagen geleden
Met een gemiddelde stijging van 12,7% is de omzet in het derde kwartaal geëxplodeerd voor de woonwinkel sector. Keukenverkopers konden zelfs een omzetstijging van 16,6% noteren, terwijl dat in het eerste kwartaal maar 1,5% was. De woonbranche loopt qua omzetontwikkeling tot en met september nu ruim 9% voor op vorig jaar en realiseert nu al 13 kwartalen op rij een omzetplus. De cijfers over woonwinkels zijn afkomstig uit de INretail Woonwinkelmonitor.

De omzetten bij woonwinkels exploderen

De omzetten bij woonwinkels exploderen0 ?php the_title() ?>278 dagen geleden
DROG, een jong Nederlands platform dat strijdt tegen desinformatie, lanceert een nieuw online spel. Wie het speelt krijgt de taak om ontwrichtende desinformatie te schrijven, en niet te letten op een slachtoffer meer of minder. In de game: Slecht Nieuws verzamelen spelers zoveel mogelijk online volgers zonder daarbij aan geloofwaardigheid in te boeten. Om dat te doen krijgen ze de beschikking over het volledige arsenaal van de moderne nepnieuwsmaker, zoals twijfelachtige nieuwssites, botnetwerken en internationale connecties. Door te schuiven met bronnen, experts en beeldmateriaal maken ze gevaarlijk geloofwaardige desinformatie waarmee ze invloed uitoefenen op miljoenen volgers. Zo ervaren spelers zelf hoe machtig nepnieuws is, maar ook: hoe ze het kunnen herkennen.

Zelf​ ​nepnieuws​ ​maken

Zelf​ ​nepnieuws​ ​maken0 ?php the_title() ?>282 dagen geleden
Ruim 60 deelnemers ontvangen een ticket naar de Olympische Winterspelen in Zuid Korea en zijn daarmee officieel geselecteerd als crew in het Holland Heineken House in Zuid Korea. De bierbrouwer heeft in samenwerking met HR-partner Adecco een zorgvuldig selectieproces doorlopen om het allerbeste team samen te stellen voor de veertiende editie van dé hotspot tijdens de Spelen. Zowel voor als achter de schermen gaat dit team aan de slag voor de sporters van TeamNL, hun familie en vrienden, NOC*NSF, sportbonden, media en natuurlijk ook de vele Oranjefans.

Ruim 60 Tapmodels in Holland Heineken House bij Olympische Winterspelen in Zuid Korea

Ruim 60 Tapmodels in Holland Heineken House bij Olympische Winterspelen in Zuid Korea0 ?php the_title() ?>298 dagen geleden
Op 27 september 2017 zullen Food Blog Awards worden uitgereikt. Een initiatief van marketingbureau Advies Voor. Sandra Ysbrandy presenteert de uitreiking.

Wie krijgt de Food Blog Awards 2017 opgediend?

Wie krijgt de Food Blog Awards 2017 opgediend?0 ?php the_title() ?>361 dagen geleden
Drie Amsterdamse Foodbloggers serveren 28 augustus de eerste De Foodbloggers Awards in De Tropen voor de beste horecaconcepten.

Amsterdamse Foodbloggers serveren eerste horeca awards

Amsterdamse Foodbloggers serveren eerste horeca awards0 ?php the_title() ?>369 dagen geleden
Met Influencer Solutions benadert Hearst influencer marketing op nieuwe manier. Combinatie van makers, loyale fans en sterke merken staat centraal.

Hearst Netherlands lanceert Influencer Solutions

Hearst Netherlands lanceert Influencer Solutions0 ?php the_title() ?>375 dagen geleden
Tailify

Awin investeert in commerciële samenwerking met Tailify

Awin investeert in commerciële samenwerking met Tailify0 ?php the_title() ?>407 dagen geleden
Joblift Influencer marketing

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel0 ?php the_title() ?>425 dagen geleden
KRO-NCRV influencers Yo Mo!

KRO-NCRV zet social influencers in op nieuw Facebook-platform Yo Mo!

KRO-NCRV zet social influencers in op nieuw Facebook-platform Yo Mo!0 ?php the_title() ?>430 dagen geleden
foodora robot Starship Technologies

foodora gaat ook met robots bezorgen

foodora gaat ook met robots bezorgen0 ?php the_title() ?>431 dagen geleden
ESET Nederland gaat samenwerken met topatleet Churandy Martina voor een digitaal veiliger Nederland. De 32-jarige Europees Kampioen 100 meter zal voor ESET Nederland als ambassadeur optreden en voor langere periode gaan ondersteunen in haar missie om Nederland digitaal veiliger te maken en iedereen te kunnen laten genieten van veiligere technologie.

Churandy Martina gaat virussen verwijderen in pop-up store ESET

Churandy Martina gaat virussen verwijderen in pop-up store ESET0 ?php the_title() ?>449 dagen geleden
Fitfair

Wie is de beste Fitness Influencer?

Wie is de beste Fitness Influencer?0 ?php the_title() ?>457 dagen geleden
Shoeby Fred van Leer

Fred Van Leer en Shoeby lanceren weer nieuwe collectie

Fred Van Leer en Shoeby lanceren weer nieuwe collectie0 ?php the_title() ?>466 dagen geleden
NN Group CPC Marathon sponsor

NN Group blijft titelsponsor NN CPC Loop en NN Marathon Rotterdam

NN Group blijft titelsponsor NN CPC Loop en NN Marathon Rotterdam0 ?php the_title() ?>472 dagen geleden
Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus

Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus

Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus0 ?php the_title() ?>472 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?0 ?php the_title() ?>486 dagen geleden
ESET Nederland gaat samenwerken met topatleet Churandy Martina voor een digitaal veiliger Nederland. De 32-jarige Europees Kampioen 100 meter zal voor ESET Nederland als ambassadeur optreden en voor langere periode gaan ondersteunen in haar missie om Nederland digitaal veiliger te maken en iedereen te kunnen laten genieten van veiligere technologie.

Churandy Martina wordt ambassadeur van ESET Nederland

Churandy Martina wordt ambassadeur van ESET Nederland0 ?php the_title() ?>495 dagen geleden
Starship Technologies lanceert pilotprogramma in samenwerking met Domino's Zelfstandig bezorging van Domino's Pizza door Starship robots wordt primeur in Europese steden

Domino’s bezorgt pizza’s per robot

Domino’s bezorgt pizza’s per robot0 ?php the_title() ?>507 dagen geleden
Olympiërs tot Winterspelen

Olympiërs tot Winterspelen van Beijing 2022 gekleed door FILA

Olympiërs tot Winterspelen van Beijing 2022 gekleed door FILA0 ?php the_title() ?>540 dagen geleden
Deliveroo PR library

Deliveroo vervangt het meegebrachte boterhammetje met kaas

Deliveroo vervangt het meegebrachte boterhammetje met kaas0 ?php the_title() ?>544 dagen geleden
Influeno wordt marktplaats

Influeno wordt marktplaats voor influencers

Influeno wordt marktplaats voor influencers0 ?php the_title() ?>544 dagen geleden
Interior Junkie

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres0 ?php the_title() ?>546 dagen geleden
Ruiters Bavaria

Bavaria 0.0 start eerste commerciële ploeg in paardensport

Bavaria 0.0 start eerste commerciële ploeg in paardensport0 ?php the_title() ?>548 dagen geleden
Zwemmen zwembad

Sportbonden bedienen individuele fans op digitale kanalen

Sportbonden bedienen individuele fans op digitale kanalen0 ?php the_title() ?>548 dagen geleden
HvA

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen0 ?php the_title() ?>551 dagen geleden
Anna Nooshin

Anna Nooshin en Koen Kardashian verklaren hun liefde aan de videoclip

Anna Nooshin en Koen Kardashian verklaren hun liefde aan de videoclip0 ?php the_title() ?>555 dagen geleden
Bezorgdienst foodoora

Bezorgdienst foodora laat nu ook afhalen

Bezorgdienst foodora laat nu ook afhalen0 ?php the_title() ?>562 dagen geleden
magazine Amayzine

Online lifestyle magazine Amayzine ook in print

Online lifestyle magazine Amayzine ook in print0 ?php the_title() ?>569 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Rotterdamse bibliotheek zet #Girlboss in de spotlights

Rotterdamse bibliotheek zet #Girlboss in de spotlights0 ?php the_title() ?>577 dagen geleden
Belgische kater Thor

Belgische kater Thor ingelijfd als influencer

Belgische kater Thor ingelijfd als influencer0 ?php the_title() ?>583 dagen geleden
Glamour Youtube-serie

Glamour lanceert eigen YouTube-serie met influencer Stephanie Broek

Glamour lanceert eigen YouTube-serie met influencer Stephanie Broek0 ?php the_title() ?>585 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!