Home | retail | Generatie Alpha heeft reactieve communicatieaanpak nodig

Generatie Alpha heeft reactieve communicatieaanpak nodig

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 08/02/2018 om 12:55

Yellow Communications, Hotwire en Wired Consulting geven in rapport: Inzicht in Generatie Alpha tips om jongeren die vanaf 2010 zijn geboren te benaderen.

De volgende consumentengeneratie staat alweer op de stoep. Wetenschapper Mark McCrindle introduceerde de Generatie Alpha om mensen die vanaf 2010 geboren te zijn te omschrijven. Voor deze generatie is technologie zo verweven met ieder onderdeel van het leven, dat ze op een fundamenteel andere manier nadenken, leven en spelen dan iedere generatie voor hen.

Yellow Communications geeft in het rapport: Inzicht in Generatie Alpha, opgesteld door Hotwire en Wired Consulting een beeld van de invloed van technologie op toekomstige generaties en welke verwachtingen Generatie Alpha op hun beurt weer heeft van deze technologie.

Hotwire en Wired Consulting hebben de handen ineengeslagen om in ieder opzicht inzicht te geven in de wensen, verlangens en behoeften van Generatie Alpha: van hun dagelijkse gedachten tot de manier waarop ze contact hebben met apparaten om hen heen. Uit het onderzoek blijkt dat hun generatie makkelijker met technologie omgaat dan iedere andere generatie, maar dat deze omgang met technologie mogelijk grote gevolgen heeft voor de manier waarop hun hersens werken en hoe ze de wereld beleven.

Uit het rapport komt onder meer naar voren dat spraakgestuurde bediening van een apparaat voor de nieuwste generatie even natuurlijk als via een touchscreen. Ze verwachten dan ook dat apparaten reageren op spraakcommando’s.

Te veel schermtijd bestaat niet. Voor een generatie die zo vervlochten is met technologie, lijkt te veel schermtijd niet te bestaan. Experts worden het nog niet eens over de invloed die dit heeft op de mentale gezondheid en het welzijn van Generatie Alpha. Wel geven ze aan dat het debat niet over de technologie zelf gaat, maar over de manier waarop deze wordt toegepast.

Connected speelgoed wordt de standaard. Dat betekent dat kinderen niet alleen verwachten dat hun speelgoed op hun spraakcommando’s reageert, maar er ook van uitgaan dat speelgoed een eigen emotionele intelligentie laat zien.

Tom Upchurch, directeur bij Wired Consulting zegt over de bevindingen: ”We naderen een tijdperk waarin het verschil tussen oudere en jongere generaties op het gebied van hun ervaring met technologie steeds zichtbaarder wordt. Technologie beïnvloedt onze gewoontes, onze houding en zelfs fundamentele cognitieve vaardigheden. Deze nieuwe digitale omgeving moet ontworpen worden door ouders, opleidingsinstituten, digital designers en de jongste leden van onze samenleving. Zo zorgen we ervoor dat de digitale toekomst hen verrijkt in plaats van verarmt

Om in te kunnen spelen op deze nieuwe consumentengeneratie, moeten merken voorzichtiger zijn met de wijze waarop ze Generatie Alpha benaderen. Bedrijven moeten met Generatie Alpha communiceren op de manier waarop Generatie Alpha dat wil en zich daarbij vooral richten op wat ze nodig hebben, door bijvoorbeeld een probleem voor ze op te lossen. Dit is geen publiek dat kijkt naar een advertentie of review en het product dan later aanschaft: Generatie Alpha oriënteert zich pas wanneer dat nodig is. Zo worden merken gedwongen te kiezen voor reactieve aanpak, in plaats van proactief te adverteren.”

Majoy Koetsier-Juriaans, verantwoordelijk voor consumer PR bij Yellow Communications, ziet waar bedrijven het verschil kunnen maken: ”Merken moeten zich richten op een emotionele band met de consument. Als je voor Generatie Alpha geen betekenis hebt, is het afgelopen. Proactieve communicatie moet gedenkwaardig zijn: iets om anderen over te vertellen. We moeten daar zijn waar Generatie Alpha is, en altijd beschikbaar zijn om hun vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Met dit rapport willen we bedrijven helpen bij hun voorbereiding op de toekomst. Zo kunnen ze hun communicatiestrategie tijdig opstellen en zijn ze goed voorbereid op de komst van de nieuwe generatie consumenten.”

Tags

Tom UpchurchTom Upchurch yellow communicationsyellow communications Wired ConsultingWired Consulting connected speelgoedconnected speelgoed connected toysconnected toys HotwireHotwire

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!