Home | B2B | Foodfestivals dijen uit in aantal

Foodfestivals dijen uit in aantal

Geplaatst door Jeroen Veenstra in B2B op 31/05/2017 om 16:20

HvA festivals foodfestivals muziek

Het aantal nieuwe foodfestivals is in 2016 ten opzichte van nieuwe film- en muziekfestivals het sterkst gestegen. Foodfestivalliefhebbers hadden in 2016 de keuze uit 153 verschillende foodfestivals. Hiervan waren er 70 nieuw, een stijging van 46 % op het totaal aantal foodfestivals. In vergelijking met filmfestivals en muziekfestivals  zijn nieuwe foodfestivals daarmee procentueel de grootste stijgers op de festivalmarkt. Dit blijkt uit onderzoek van lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) naar het landschap van muziek-, film- en foodfestivals.

In de Festival Atlas 2016 is een groot aantal food-, film- en muziekfestivals uit 2016 onder de loep genomen. Het gaat om 1340 verschillende festivals met in totaal 1572 edities omdat sommige festivals meerdere uitvoeringen in hetzelfde jaar kenden. Opgedeeld naar soort festival telde 2016 in totaal 1070 muziekfestivals (1138 inclusief edities), 153 foodfestivals (260 inclusief edities) en 117 filmfestivals (174 inclusief edities). De Festival Atlas beschrijft en visualiseert, zowel landelijk als per provincie, de omvang en kenmerken van het festivallandschap inclusief de programmering van de festivals en het socialmediagebruik.De onderzoekers constateren dat de sterke groei van het aantal foodfestivals iets is van de laatste jaren. Het overgrote deel van de foodfestivals (89%) bestaat nog geen vijf jaar. 79% bestaat zelfs nog geen drie jaar. Slechts 3% bestaat langer dan 10 jaar, bijvoorbeeld Preuvenemint in Maastricht en Proef in Amersfoort. De meest voorkomende vorm van een foodfestivaleditie (79%) is die van een gratis outdoor meerdaags festival. Bij slechts 16% van de foodfestivaledities werd een entreeprijs gevraagd en maar 10% waren indoor festivals.

Het foodfestivalseizoen is sterk geconcentreerd in de maanden mei tot en met september. 87% van de festivals vond in deze maanden plaats. De meeste foodfestivalsedities zijn te vinden in Noord- en Zuid-Holland (110 van de 260, 42%). Daarna volgen de provincies Noord-Brabant en Utrecht. De drukste foodfestival-steden waren Amsterdam (28 festivaledities), Utrecht (13) en Rotterdam (13) die samen goed zijn voor 22% van alle foodfestivaledities.

Anders dan bij de foodfestivals zijn de filmfestivals meer verspreid over het gehele jaar. Wel is er een piek in het voorjaar (april/mei) en het najaar (oktober/november). Meer dan de helft van alle 174 filmfestivaledities (52%) vond in deze maanden plaats. Het merendeel van de filmfestivals (83%) zijn jaarlijks terugkerende festivals. Hoewel de eerste filmfestivals al in de jaren ’70 van de vorige eeuw werden gehouden, is de grote groei van recente datum. Bijna de helft van de filmfestivals (49%) bestaat nog geen vijf jaar.

Het overgrote deel van de filmfestivaledities (64%) zijn meerdaagse festivals. Een derde (36%) betreft 1-daagse festivals. Gratis toegang is uitzonderlijk bij filmfestivals. Bij slechts 7% van de filmfestivaledities werd geen entree geheven. Dat betroffen vrijwel allemaal festivals die in de open lucht plaatsvonden. Indoor festivals zijn vrijwel allemaal betaalde festivals. De twee provincies met de meeste filmfestivaledities waren Noord- en Zuid-Holland, goed voor 54% van het totale aanbod. Ook hier is Amsterdam koploper met 42 filmfestivaledities. Gevolgd door Rotterdam (22) en Utrecht (14).

De muziekfestivals, in aantal verreweg de grootste categorie, vinden voor tweederde (65%) plaats in de zomerperiode (mei-september). Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de muziekfestivaledities (74%) 1-daagse festivals zijn. Bijna tweederde van alle festivaledities (63%) vond buiten plaats. Ruim driekwart (77%) betrof betaalde muziekfestivaledities. Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant zijn de drie provincies die de meeste muziekfestivaledities herbergen. Ze zijn samen goed voor 53% van het totale aanbod. Net als bij de food- en filmfestivals is Amsterdam ook bij de muziekfestivals koploper. De hoofdstad telde 125 muziekfestivaledities binnen haar stadsgrenzen. Rotterdam (57) en Eindhoven (48) volgen daarna.

Het aanbod aan muziekstijlen is zeer divers. De HvA-onderzoekers hebben van 674 muziekfestivals de programmering achterhaald. Daaruit blijkt dat het overgrote deel Nederlandse artiesten zijn (69%), gevolgd door Groot-Brittannië (7%). Andere Europese landen komen samen uit op 15% met een groot aandeel hierin voor Duitsland en België. In totaal traden uit 73 verschillende landen bands op. De meest voorkomende muziekgenres zijn dance, rock, pop, house en techno die samen 37% van het muziekaanbod voor hun rekening nemen. De Nederlandse band De Likt trad in 2016 het vaakst op.

Het lectoraat Crossmedia heeft voor alle festivalsoorten ook gekeken naar het gebruik van social media als manier om met de festivalliefhebbers te communiceren. Facebook en Twitter zijn bij food-, film- en muziekfestivals het meest gebruik. YouTube scoort ook hoog bij de film- en muziekfestivals. Bij de foodfestivals is om onduidelijke reden YouTube veel minder populair. Instagram wordt bij alle drie de soorten festivals ook als communicatiemiddel gebruikt, maar wel beduidend minder dan Facebook en Twitter. Bij de muziekfestivals is het opvallend is dat platforms die zich specifiek richten op muziek, zoals muziekstreamingsdiensten (Spotify, SoundCloud, last.fm en Deezer) en een communityplatform als MySpace minder tot zeer beperkt worden gebruikt.

Volgens Harry van Vliet, lector Crossmedia HvA, is het festivalonderzoek van belang als kennisbron voor alle partijen in Nederland die zich bezighouden met de festivalmarkt. ”Binnen de HvA zetten we de Festival Atlas onder andere in bij de minor Festivals. De data is interessant voor studenten die zich bezighouden met eventmanagement of eventmarketing. Maar bijvoorbeeld ook voor studenten leisure, hospitality, crossmedia, marketing of (commerciële) economie. Voor professionals in de event- of festivalsector kunnen de onderzoeksuitkomsten fungeren als bron om afwegingen te maken rondom bijvoorbeeld festivalplanning en festivalsubsidiering. Ook zie je dat organisaties zoals het Filmfonds en het Mondriaanfonds onze gegevens gebruiken in hun eigen rapportages over de film- en kunstensector.”

Tags

foodfestivalsfoodfestivals CrossmediaCrossmedia festivalsfestivals Hogeschool van AmsterdamHogeschool van Amsterdam

Comments

Kenmerken

Volgens Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden zijn Foodhallen een fenomeen en niet meer weg te denken in het horecalandschap.

Opmars van Foodhallen in Nederland in stroomversnelling

Opmars van Foodhallen in Nederland in stroomversnelling0 ?php the_title() ?>690 dagen geleden
Op 29, 30 en 31 mei organiseert Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam Retailution, met uiteenlopende visies op de toekomst van retail. Retailution biedt een driedaags programma: een werkbijeenkomst met workshops voor Rotterdamse retailers, een symposium gericht op kennisontwikkeling en -uitwisseling, en een expositie met retail-prototypes van studenten van Hogeschool Rotterdam met onder andere een installatie to personalise your knitwear en een interactieve vitrine die het verhaal van de geschiedenis en de toekomst van de Lijnbaan vertelt.

Retailution toont retailinnovatie in Rotterdam

Retailution toont retailinnovatie in Rotterdam0 ?php the_title() ?>690 dagen geleden
Millennials zijn straks belangrijkste consumenten-doelgroep. Foodexperts Now|New|Next en Kult&Ace gaan kennispartnership aan om meer insights te geven.

Now|New|Next en Kult&Ace sluiten kennispartnership

Now|New|Next en Kult&Ace sluiten kennispartnership0 ?php the_title() ?>710 dagen geleden
Juke, De radio- en muziekstreamingdienst van Talpa Radio en MediaMarkt heeft nu een volledige integratie in Sonos. Volgende maand zijn 538, Radio 10, Sky Radio, Radio Veronica, SLAM! en 100% NL te beluisteren via Alexa. Bovendien leveren Ilse DeLange, de 3JS, Maan en Armin van Buuren, radio dj’s zoals Edwin Evers en Coen & Sander en Fred van Leer en LINDA. hebben eigen playlist.

Armin van Buuren, Fred van Leer en Ilse DeLange ingezet voor Juke

Armin van Buuren, Fred van Leer en Ilse DeLange ingezet voor Juke0 ?php the_title() ?>723 dagen geleden
FissaCoin is een nieuwe cryptocurrency speciaal voor evenementen. Met dit betaalmiddel worden zwarthandelaren een hak gezet, kunnen bezoekers snel afrekenen aan de bar en betalen organisatoren minder transactiekosten dan gebruikelijk.

Met FissaCoin betaal je via blockchain op festivals

Met FissaCoin betaal je via blockchain op festivals0 ?php the_title() ?>724 dagen geleden

Moneyou organiseert Future Festival Bootcamp met DGTL, ACE en Info Support

Moneyou organiseert Future Festival Bootcamp met DGTL, ACE en Info Support0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden
Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat consumenten geen eigen, objectieve mening over merk of product kunnen vormen als zij een advertentie of reclame zien met positieve stimuli, zoals een fraai landschap, gelukkige mensen en populaire beroemdheden.

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
Koekjes op basis van insecten! kweekvlees! Of gerecycled water, dat in wezen gereinigd en bewerkt rioolwater is! Zelfs bewuste consumenten moeten eerst hun weerzin overwinnen om dat te eten of drinken. Onderzoek van dr. Anne-Kathrin Klesse van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Janet Geipel en Constantinos Hadjichristidis toont aan dat het beschrijven van duurzame maar afstotelijke producten in een tweede taal ervoor zorgt dat mensen eerder bereid zijn ze te eten.

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker0 ?php the_title() ?>760 dagen geleden
Door een uitgebreide samenwerking met NS kunnen treinreizigers onderweg naar het festival gratis korte IFFR-film of films bekijken op hun telefoon of tablet.

International Film Festival Rotterdam maakt van trein een bisocoop

International Film Festival Rotterdam maakt van trein een bisocoop0 ?php the_title() ?>796 dagen geleden
FoodFirst Network is een nieuw online communicatieplatform. Het wordt gemaakt door het team dat aan de wieg stond van 24Kitchen en Life & Cooking. Onder meer Rudolph van Veen, Sandra Ysbrandy en Jan Dekker zijn betrokken. Het leefstijlplatform met lekkere recepten, advies over beweging, voeding en mindset is vandaag gelanceerd. Het platform is reclamevrij. Een individueel membership is er vanaf 12,5 cent per dag. Het platform is mede tot stand gekomen door crowdfunding. Via CollinCrowdfund werd 750.000 euro opgehaald onder 573 investeerders.

Rudolph van Veen kookt door op FoodFirst Network

Rudolph van Veen kookt door op FoodFirst Network0 ?php the_title() ?>848 dagen geleden
Blog Brains is een nieuw influencer marketingconcept dat relevante categorieën, met vaste afspraken en prijzen biedt. De bloggers kiezen opdrachten zelf uit en schrijven in eigen bewoordingen op hun eigen blog. Met 28 categorieën en 1200+ bloggers kan Blog Brains over bijna elk onderwerp relevante content produceren.

Blog Brains leidt naar honderden relevante bloggers

Blog Brains leidt naar honderden relevante bloggers0 ?php the_title() ?>864 dagen geleden
Het inkomen van Amerikaanse top 10 dj's neemt verder toe terwijl het aandeel van de Nederlandse dj’s stabiliseert. Het totaal inkomen van de Amerikaanse topartiesten steeg recent tot 126 miljoen dollar, zo blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau op basis van de cijfers van Forbes. De top 10 meest verdienende DJ’s ter wereld zag het gezamenlijke inkomen licht groeien tot 300 miljoen dollar. Opvallend is dat de populairste namen niet altijd de grootste verdieners zijn. Tiësto is de steady grootverdiener onder de Nederlanders. De Nederlandse dance-industrie doet het al vijf jaar op rij goed. De exportwaarde van dance verdrievoudigde in de afgelopen jaren. De totale export voegde in 2016 130 miljoen euro toe aan de Nederlandse Economie. Dit kan in 2020 uitkomen op 150 miljoen.

Inkomen van Nederlandse top dj’s stabiliseert

Inkomen van Nederlandse top dj’s stabiliseert0 ?php the_title() ?>892 dagen geleden

Mond-tot-mondplatform voor kaartverkoop Verve ook in Nederland

Mond-tot-mondplatform voor kaartverkoop Verve ook in Nederland0 ?php the_title() ?>900 dagen geleden
De Melkweg opent in samenwerking met cateringbureau The Food Line-up een tijdelijk restaurant voor het beste street food van Nederland.

Melkweg biedt het beste street food van Nederland een podium met The Food Stage

Melkweg biedt het beste street food van Nederland een podium met The Food Stage0 ?php the_title() ?>905 dagen geleden
Europa’s eerste avocadorestaurant The Avocado Show ontvangt half jaar na opening miljoeneninvestering voor uitbreiding en avocadoproductenlijn

The Avocado Show gaat de grens over

The Avocado Show gaat de grens over0 ?php the_title() ?>921 dagen geleden
Mysteryland werkt samen met festivalapp Woov en Samsung. Om makkelijk festivalprogramma samen te stellen en via Augmented Reality vrienden terug vinden.

Via Woov met Augmented Reality vrienden vinden op festivals

Via Woov met Augmented Reality vrienden vinden op festivals0 ?php the_title() ?>950 dagen geleden
Drie Amsterdamse Foodbloggers serveren 28 augustus de eerste De Foodbloggers Awards in De Tropen voor de beste horecaconcepten.

Amsterdamse Foodbloggers serveren eerste horeca awards

Amsterdamse Foodbloggers serveren eerste horeca awards0 ?php the_title() ?>957 dagen geleden
Nederlandse dancefestivalmarkt heeft het moeilijk. Hoewel aantal festivals en bezoekers is toegenomen is de ticketomzet gedaald door lagere ticketprijzen.

Nederlandse dancefestivals onder druk

Nederlandse dancefestivals onder druk0 ?php the_title() ?>977 dagen geleden
festivals festivalbezoeken

Kleine en middelgrote festivals trekken sector verder omhoog

Kleine en middelgrote festivals trekken sector verder omhoog0 ?php the_title() ?>990 dagen geleden
Paradiso Bravoure Experimental Jetset

Nieuwe website Paradiso doet programmasuggesties via Spotify

Nieuwe website Paradiso doet programmasuggesties via Spotify0 ?php the_title() ?>997 dagen geleden
ACM tickets concert onverwachte toeslagen

Geen onverwachte kosten meer bij online aanbieders van concertkaartjes

Geen onverwachte kosten meer bij online aanbieders van concertkaartjes0 ?php the_title() ?>998 dagen geleden
HvA UvA logistiek

UvA en HvA starten logistieke hub voor duurzame bevoorrading in Amsterdam

UvA en HvA starten logistieke hub voor duurzame bevoorrading in Amsterdam0 ?php the_title() ?>1005 dagen geleden
TicketSwap, Mysteryland, Sensation, Welcome to the Future, Thunderdome, Q-dance, Air Events, Amsterdam Open Air, B2S, Awakenings

Mysteryland, Sensation, Thunderdome, Amsterdam Open Air, B2S en Awakenings bij TicketSwap

Mysteryland, Sensation, Thunderdome, Amsterdam Open Air, B2S en Awakenings bij TicketSwap0 ?php the_title() ?>1032 dagen geleden
DROPSTUFF.nl Bussemaker Venetie Amsterdam kunstwerk

Kinderattractie tegen verpretparkisering

Kinderattractie tegen verpretparkisering0 ?php the_title() ?>1053 dagen geleden
Pizzarun Magioni pizza

Europa’s eerste Pizzarun in Amsterdam

Europa’s eerste Pizzarun in Amsterdam0 ?php the_title() ?>1055 dagen geleden
Cultuurmarketing Awards

57 aanmeldingen voor Cultuurmarketing Awards

57 aanmeldingen voor Cultuurmarketing Awards0 ?php the_title() ?>1058 dagen geleden
Kino Rotterdam, Aftermovie Film Festival, Aftermovie

Het eerste Aftermovie Film Festival vindt plaats in Rotterdamse Kino

Het eerste Aftermovie Film Festival vindt plaats in Rotterdamse Kino0 ?php the_title() ?>1068 dagen geleden
Cultuurmarketing Awards

Cultuurmarketing Awards onderverdeeld in Merk & Experience Award en Campagne Award

Cultuurmarketing Awards onderverdeeld in Merk & Experience Award en Campagne Award0 ?php the_title() ?>1087 dagen geleden
Mangrove

Mangrove ondersteunt nieuwe Rotterdamse radiozender

Mangrove ondersteunt nieuwe Rotterdamse radiozender0 ?php the_title() ?>1101 dagen geleden
ticketinkomsten dancefestival

Ticketinkomsten dancefestivals in vijf jaar verdrievoudigd tot 140 miljoen euro

Ticketinkomsten dancefestivals in vijf jaar verdrievoudigd tot 140 miljoen euro0 ?php the_title() ?>1103 dagen geleden
Rijksmuseum Zwarte Cross

Rijksmuseum plaatst Hollandse Meesters op de Zwarte Cross

Rijksmuseum plaatst Hollandse Meesters op de Zwarte Cross0 ?php the_title() ?>1104 dagen geleden
Wildernis foto Marie Wanders

Let it Grow lanceert het Greenhouse Festival

Let it Grow lanceert het Greenhouse Festival0 ?php the_title() ?>1107 dagen geleden
STRP ACT

Eindhovense ode aan Philips-pionier wint eerste STRP ACT

Eindhovense ode aan Philips-pionier wint eerste STRP ACT0 ?php the_title() ?>1142 dagen geleden
Warsteiner limited edition bier

Warsteiner schenkt IFFR weer nieuwe Limited Edition bierfles

Warsteiner schenkt IFFR weer nieuwe Limited Edition bierfles0 ?php the_title() ?>1163 dagen geleden
Rotterdam Zomercarnaval

Uitagenda Rotterdam verhoogt cultuurbezoek

Uitagenda Rotterdam verhoogt cultuurbezoek0 ?php the_title() ?>1181 dagen geleden
Splashtours Rotterdam

De gratis Rotterdam Tourist app is vernieuwd

De gratis Rotterdam Tourist app is vernieuwd0 ?php the_title() ?>1187 dagen geleden
Rotterdam culturele bestemming

Rotterdam moet op de kaart als culturele bestemming

Rotterdam moet op de kaart als culturele bestemming0 ?php the_title() ?>1191 dagen geleden
Best kept Secret festival

Marketeers Best Kept Secret en Lowlands maken kans op IJzeren Podiumdier

Marketeers Best Kept Secret en Lowlands maken kans op IJzeren Podiumdier0 ?php the_title() ?>1221 dagen geleden
MTV broederliefde

Merken klinkend aanwezig tijdens MTV European Music Awards in Rotterdam

Merken klinkend aanwezig tijdens MTV European Music Awards in Rotterdam0 ?php the_title() ?>1241 dagen geleden
Absolut visuele beleving

Absolut laat bezoekers nagenieten van visuele beleving in de nacht

Absolut laat bezoekers nagenieten van visuele beleving in de nacht0 ?php the_title() ?>1242 dagen geleden
Dance gigant ALDA

Dancegigant ALDA breidt uit naar Duitsland

Dancegigant ALDA breidt uit naar Duitsland0 ?php the_title() ?>1250 dagen geleden
Hurry for Curry eetplaats

De hobbelige weg van de Hurry for Curry Foodtruck van Conimex

De hobbelige weg van de Hurry for Curry Foodtruck van Conimex0 ?php the_title() ?>1296 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!