Home | reclame | Folder versterkt het effect van tv-reclame

Folder versterkt het effect van tv-reclame

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 29/03/2018 om 12:42

Onderzoek door Spotta wijst uit dat huis-aan-huis folder het effect van tv-reclame versterkt. ST&T deed neuromarketingonderzoek met eye tracking en EEG.

Onderzoek door Spotta wijst uit dat huis-aan-huis folder het effect van tv-reclame versterkt. Kwalitatief onderzoeksbureau ST&T deed een neuromarketingonderzoek met eye tracking software en EEG.

Folderaanbiedingen blijven beter hangen omdat ze in het brein bewuster en actiever worden verwerkt dan tv-reclames. De folder is daarmee de perfecte aanvulling op de tv-reclame, die weer meer emotionele aantrekkingskracht heeft. Timing is essentieel. Er is een duidelijke toename van verlangen waarneembaar als deelnemers de folder hebben gelezen voordat ze de televisiereclame van hetzelfde merk, product of aanbieding zien ten opzichte van alleen de televisiereclame. Andersom is het effect minder sterk.

Tom van Bommel van ST&T Research: ”We kregen de opdracht van aanbiedingenplatform Spotta om te kijken wat mensen echt vinden van folders. Niet door het ze te vragen, maar door te kijken naar hun hersenactiviteit en kijkpatronen. Zo kunnen we zien hoe het hele folderproces in elkaar steekt en het vergelijken met hoe je tv-reclame ervaart.”

”We hebben onder andere gekeken naar de aantrekkingskracht. Die is bij de televisie hoger. Niet zo gek, want je hebt er meer bewegende beelden en geluiden die het brein aantrekken. Wat we ook zien is dat de geheugenactivatie weer sterker is bij een folder. Folders worden namelijk bewuster en actiever verwerkt dan tv-reclames in het brein van de consument. De aanbieding die je ziet in een folder zal dan ook beter blijven hangen dan precies diezelfde aanbieding op televisie.”

Tom vervolgt: ”Er vindt een interessant interactie-effect plaats als je beide middelen inzet. Als je de aanbieding eerst in de folder ziet en vervolgens op televisie, vind je de aanbieding nog interessanter.”

Tags

ST&T ResearchST&T Research studio sttstudio stt Tom van BommelTom van Bommel tv-reclametv-reclame neuromarketingneuromarketing FolderFolder SpottaSpotta

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!