Home | retail | Met FissaCoin betaal je via blockchain op festivals

Met FissaCoin betaal je via blockchain op festivals

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 04/04/2018 om 11:28

FissaCoin is een nieuwe cryptocurrency speciaal voor evenementen. Met dit betaalmiddel worden zwarthandelaren een hak gezet, kunnen bezoekers snel afrekenen aan de bar en betalen organisatoren minder transactiekosten dan gebruikelijk.

FissaCoin is een nieuwe cryptocurrency speciaal voor evenementen. Met dit betaalmiddel worden zwarthandelaren een hak gezet, kunnen bezoekers snel afrekenen aan de bar en betalen organisatoren minder transactiekosten dan gebruikelijk.

Wereldwijd worden steeds meer evenementen georganiseerd. Op cultureel gebied, maar ook op het gebied van sport en muziek. Voor organisatoren is de opkomst van online betalingen een uitkomst maar tegelijkertijd ook één van de grotere uitdagingen. Het Rotterdamse FissaCoin, dat is gebouwd op blockchain-technologie, biedt een simpele en veilige oplossing.

Eén van de problemen bij veel evenementen is ticket scalping. Dit gebeurt wanneer individuen meerdere tickets kopen, om deze later met flinke winst door te verkopen aan anderen. In deze markt wordt er volgens SP-Kamerlid Peter Kwint alleen in Nederland al meer dan een miljard euro verdiend. Dat heeft te maken met gebrek aan transparantie in de branche. Soms verkopen scalpers zelfs valse tickets aan fans.

“Daarnaast vinden wij de norm van maximaal 20% opslag op de originele kaarten van de grootste partij in de zogenaamde secondary ticketing industrie eigenlijk nog veel te hoog,” zegt Phill Tevreden van FissaCoin. “Daar kan met onze technologie nu iets aan gedaan worden.”

Organisatoren krijgen door het faciliteren van online betalingen voor hun klanten te maken met relatief hoge transactiekosten. “De methoden voor het verwerken van betalingen kosten nu eenmaal veel geld,” zegt Tevreden. ”Deze kosten kunnen oplopen tot 25 procent van het bedrag en dit beïnvloedt de mogelijkheden van het event management om voedsel, dranken of memorabilia te verkopen aan bezoekers, die relatief weinig te besteden hebben.”

Tot slot is er het probleem van de trage transacties. Met andere woorden: bezoekers moeten relatief lang wachten aan de bar of bij het loket, omdat de betaling niet snel genoeg gaat. Dat leidt tot irritatie en het kost de organisatoren wederom geld. “Bovendien brengen de gebruikte betalingsmethoden gebruikers en eventbedrijven in gevaar. Hackers gebruiken beveiligingslekken in deze online betalingsmethoden om diefstal te plegen,” meent Tevreden. “Deze problemen kunnen allemaal worden toegeschreven aan de gecentraliseerde aard van de meeste evenementenbeheerplatforms en onzekere betalingsmethoden.”

De bedenkers van FissaCoin hebben de problemen geïdentificeerd en presenteren nu een nieuwe manier om deze op te lossen. Dat doen ze met behulp van blockchain-technologie. FissaCoin is een cryptocurrency. Het platform is veilig en transparant. Dit betekent dat de beveiliging van gebruikersinformatie volgens de nieuwe Europese GDPR norm wordt uitgevoerd, maar ook dat de transparantie van alle transacties wordt gegarandeerd. Tegelijkertijd kan het platform grote hoeveelheden transacties in realtime verwerken.

“Vertragingen in het afhandelen van betalingen bij evenementen behoren daarmee tot het verleden. Bezoekers op evenementen kunnen gemakkelijk toegang krijgen tot tickets, memorabilia en snacks via de FissaCoin mobiele applicatie en vervolgens via de fysieke digitale armband volgend jaar,” zegt Tevreden.

FissaCoin is in potentie één van de grootste veranderingen in de entertainmentindustrie. Het kan worden toegepast in de muziek- en entertainmentindustrie, waar en wanneer evenementen over de hele wereld gemanaged moeten worden. “We zijn nog op zoek naar nieuwe investeerders. Voor de sneller beslisser wacht een aanzienlijke early-bird bonus door te investeren in onze ICO.”

Inmiddels heeft FissaCoin in een kleine drie weken een bedrag van 1,2 miljoen euro opgehaald. Als het aan de oprichters ligt is de nieuwe digitale revolutie voor evenementen daarmee nu al begonnen.

Tags

fissacoinfissacoin zwarthandelzwarthandel Phill TevredenPhill Tevreden ticket scalpingticket scalping ticketstickets festivalsfestivals BlockchainBlockchain

Comments

Kenmerken

We.trade, het Europese handelsplatform op blockchainbasis, is klaar voor productie. De Rabobank, de enige Nederlandse partner in het we.trade consortium, verwacht het later deze maand bij de eerste klanten te kunnen introduceren. Het platform verbindt bij een handelstransactie betrokken partijen naadloos met elkaar. Zakelijke partners kunnen elkaar vinden op het platform en transacties afsluiten. Ze kunnen elkaar opzoeken en hun handelsgegevens invullen, zoals leveringsdatum, betalingsdatum, enzovoort.

Rabobank gaat handelsplatform op blockchainbasis introduceren

Rabobank gaat handelsplatform op blockchainbasis introduceren0 ?php the_title() ?>181 dagen geleden
Mastercard en ID&T hebben hun meerjarige samenwerking afgetrapt op Amsterdam Open Air. Met dit partnership willen zij ervoor zorgen dat cashless betalen op festivals de nieuwe standaard wordt. Op grote festivals als Glastonbury en Sziget is contactloos betalen met bankpas of creditcard al heel gewoon. De overstap van muntjes naar pinoplossingen is al enige tijd aan de gang onder festivalorganisatoren. Tel daarbij op dat  Nederland voorop loopt in contactloos betalen en het is een kwestie van tijd voordat andere Nederlandse festivals het cashless voorbeeld volgen. Naast Amsterdam Open Air volgen in 2018 onder andere ook Festival Macumba, Valhalla en Milkshake.

ID&T en Mastercard zetten in op cashless betalen op festivals

ID&T en Mastercard zetten in op cashless betalen op festivals0 ?php the_title() ?>181 dagen geleden
Lipton en Natwerk houden festivalgangers droog met De Buien Blouse

Lipton en Natwerk houden festivalgangers droog met De Buien Blouse

Lipton en Natwerk houden festivalgangers droog met De Buien Blouse0 ?php the_title() ?>183 dagen geleden
Startupbootcamp Smart City & IoT heeft de 10 beste startups geselecteerd voor deelname aan  innovatieprogramma in Amsterdam. Bitz en Citydotzen vertegenwoordigen Nederland. Bitz introduceert een nieuwe munt die wordt ondersteund door blockchain en  als vervanging van plastic fiches bij festivals en andere sociale evenementen dient. Safeguard AI biedt preventie van letsel op de werkplek met behulp van blockchain en kunstmatige intelligentie. Na een strenge beoordelingsronde in aanwezigheid van meer dan vijftig mentoren en partners van Startupbootcamp zijn ook SMART-I (Italië), Presnsr (Finland), Citizens (Bulgarije), Tradler (Spanje), Mela Works (Verenigd Koninkrijk), Prognostic(Verenigd Koninkrijk), TransferHero (Kroatië) en SCYLLA (Duitsland) uitverkoren voor het drie maanden durende innovatieprogramma in Amsterdam. Het Nederlandse City.Zen, een chatbot waarin officiële informatie wordt gecombineerd met lokale kennis via crowdsourcing dankzij kunstmatige intelligentie, viel af. Het eveneens Nederlandse Open Transport redde het ook niet. Open Transport is bezig met de ontwikkeling van een netwerk van mobiele diensten en biedt de hulpmiddelen waarmee op eenvoudige wijze kan worden voorzien in on-demand, multimodaal transport voor elke app.

Bitz en Safeguard AI bepalen nieuwe koers voor toekomst smart cities

Bitz en Safeguard AI bepalen nieuwe koers voor toekomst smart cities0 ?php the_title() ?>188 dagen geleden
De Bitcoin is verreweg de bekendste cryptocurrency, naast onder andere Litecoin, Ripple, Steem, Ethereum en er is zelfs een cryptomunt Gulden. Aan dit rijtje kan binnenkort de In Gold We Trust cryptomunt worden toegevoegd. Het populaire fashionmerk is namelijk bezig met de ontwikkeling van een eigen munt. Dit in samenwerking met professioneel Cryptohandelaar Robert Nass.

In Gold We Trust komt met eigen cryptocurrency

In Gold We Trust komt met eigen cryptocurrency0 ?php the_title() ?>191 dagen geleden
Door het speciaal ontworpen Desperados-logo aan de voorkant van het flesje te scannen in Facebook messenger kan eigen muziek worden gebouwd.

Desperados lanceert Desperados Play Bottle

Desperados lanceert Desperados Play Bottle0 ?php the_title() ?>213 dagen geleden
Wie een boom kapt en het hout verkoopt, verdient geld. Wanneer iemand een boom plant, wordt ook waarde gecreëerd, maar er kan niks mee worden verdiend. Next Nature Network introduceert de ECO Coin, ’s werelds eerste cryptomunt die wordt gedekt door bomen en mensen beloont voor duurzame handelingen. 

ECO Coin wordt gedekt door bomen

ECO Coin wordt gedekt door bomen0 ?php the_title() ?>240 dagen geleden

Moneyou organiseert Future Festival Bootcamp met DGTL, ACE en Info Support

Moneyou organiseert Future Festival Bootcamp met DGTL, ACE en Info Support0 ?php the_title() ?>259 dagen geleden
De nieuwe slimme alles-in-1-app OK verbindt on- en offline. De app werkt als slimme portemonnee op iedere smartphone en koppelt iedere bankrekening én klantenkaart. De opvolger van iDeal wordt vanaf april dit jaar uitgerold bij Nederlandse retailketens, webshops, theaters, evenementen en merken. OK is bovendien een samenwerking aangegaan met dancefestival The Flying Dutch en het nieuwe popfestival De Vliegende Vrienden van Amstel LIVE! Als hoofdsponsor van beide events brengt OK het gemak van haar app bij een breed publiek onder de aandacht.

OK sponsort The Flying Dutch en het nieuwe De Vliegende Vrienden

OK sponsort The Flying Dutch en het nieuwe De Vliegende Vrienden0 ?php the_title() ?>266 dagen geleden

Atmosphere wint Buma Music meets Tech Award

Atmosphere wint Buma Music meets Tech Award0 ?php the_title() ?>319 dagen geleden
Eventbrite heeft ticketing partnership met De Vrienden van Amstel Live! van Heineken getekend. Ook overeenkomst met andere evenementen van Tribe Company.

Eventbrite wordt een van De Vrienden van Amstel Live!

Eventbrite wordt een van De Vrienden van Amstel Live!0 ?php the_title() ?>323 dagen geleden
New Dutch Wave Startup Competitie van innogy Mobility & Energy Track biedt startups de kans hun innovatieve idee te pitchen aan investeerders op SXSW

Essent stuurt een van deze tien startups naar South by Southwest

Essent stuurt een van deze tien startups naar South by Southwest0 ?php the_title() ?>328 dagen geleden
Bezoekers kunnen via Facebook Messenger chatten met Paasbot en vragen over het festival, de artiesten en andere faciliteiten beantwoord krijgen.

Digitaal bureau E-sites ontwikkelt Paasbot, een chatbot voor Paaspop festival

Digitaal bureau E-sites ontwikkelt Paasbot, een chatbot voor Paaspop festival0 ?php the_title() ?>335 dagen geleden
Eventbrite, wereldwijd de meest toonaangevende aanbieder van ticketing- en event technologie, breidt zijn partnernetwerk in Nederland verder uit. Festicket, aanbieder van complete festivalreizen, Verve, mond-tot-mond ticket verkoopplatform voorheen bekend als StreetTeam, en Ticketrunner, leverancier van brand ambassador software, worden aan het netwerk van partners toegevoegd.

Eventbrite vergroot partnernetwerk in Nederland met Festicket, Verve en Ticketrunner

Eventbrite vergroot partnernetwerk in Nederland met Festicket, Verve en Ticketrunner0 ?php the_title() ?>366 dagen geleden
De IJzeren Podiumdieren zijn peer-to-peer prijzen, die sinds 1997 jaarlijks door de VNPF worden uitgereikt in de categorieën beste directeur, beste podium, beste programmeur, beste festival en beste marketeer. André van der Meulen van Hedon in Zwolle, Jurry Oortwijn van Paradiso in Amsterdam, Lars Terhorst van EKKO in Utrecht en Tijs Heesterbeek van Effenaar in Eindhoven zijn kanshebber voor de titel: Beste Marketeer.

Marketeers van Paradiso, Hedon, EKKO en Effenaar genomineerd voor IJzeren Podiumdier

Marketeers van Paradiso, Hedon, EKKO en Effenaar genomineerd voor IJzeren Podiumdier0 ?php the_title() ?>371 dagen geleden
GUTS elimineert fraude en woekerprijzen bij doorverkoop tickets door blockchain. De Amsterdamse start-up heeft eigen cryptovaluta, de GET, gelanceerd.

GUTS wil met eigen cryptovaluta zwarthandel in toegangskaarten uitbannen

GUTS wil met eigen cryptovaluta zwarthandel in toegangskaarten uitbannen0 ?php the_title() ?>405 dagen geleden
Prijzen van online concert-, theater- en festivaltickets worden nu vermeld inclusief alle onvermijdbare kosten. Dit heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vastgesteld na een controle bij de primaire online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets. Zij hadden van de ACM tot 1 oktober de tijd gekregen om hun prijzen aan te passen. Voorheen kwamen er tijdens het boekingsproces vaak nog allerlei onverwachte kosten bij, zoals service- of printkosten.

Prijzen online concert-, theater- en festivaltickets eindelijk zonder onverwachte kosten

Prijzen online concert-, theater- en festivaltickets eindelijk zonder onverwachte kosten0 ?php the_title() ?>416 dagen geleden
Facebook en Eventbrite maken het ook in Nederland mogelijk om binnen de Facebook-app direct tickets voor events te kopen.

Direct tickets kopen binnen Facebook via Eventbrite

Direct tickets kopen binnen Facebook via Eventbrite0 ?php the_title() ?>430 dagen geleden
Nederlandse dancefestivalmarkt heeft het moeilijk. Hoewel aantal festivals en bezoekers is toegenomen is de ticketomzet gedaald door lagere ticketprijzen.

Nederlandse dancefestivals onder druk

Nederlandse dancefestivals onder druk0 ?php the_title() ?>499 dagen geleden
ohnana startup festivaltenten Amsterdam

Nieuwe Amsterdamse festivaltenten bieden verkoeling

Nieuwe Amsterdamse festivaltenten bieden verkoeling0 ?php the_title() ?>512 dagen geleden
festivals festivalbezoeken

Kleine en middelgrote festivals trekken sector verder omhoog

Kleine en middelgrote festivals trekken sector verder omhoog0 ?php the_title() ?>512 dagen geleden
ACM tickets concert onverwachte toeslagen

Geen onverwachte kosten meer bij online aanbieders van concertkaartjes

Geen onverwachte kosten meer bij online aanbieders van concertkaartjes0 ?php the_title() ?>520 dagen geleden
HvA festivals foodfestivals muziek

Foodfestivals dijen uit in aantal

Foodfestivals dijen uit in aantal0 ?php the_title() ?>554 dagen geleden
TicketSwap, Mysteryland, Sensation, Welcome to the Future, Thunderdome, Q-dance, Air Events, Amsterdam Open Air, B2S, Awakenings

Mysteryland, Sensation, Thunderdome, Amsterdam Open Air, B2S en Awakenings bij TicketSwap

Mysteryland, Sensation, Thunderdome, Amsterdam Open Air, B2S en Awakenings bij TicketSwap0 ?php the_title() ?>554 dagen geleden
Kino Rotterdam, Aftermovie Film Festival, Aftermovie

Het eerste Aftermovie Film Festival vindt plaats in Rotterdamse Kino

Het eerste Aftermovie Film Festival vindt plaats in Rotterdamse Kino0 ?php the_title() ?>590 dagen geleden
TicketSwap We Cross Ticketing Technology Award

We Cross en TicketSwap winnen toonaangevende Ticketing Technology Awards

We Cross en TicketSwap winnen toonaangevende Ticketing Technology Awards0 ?php the_title() ?>603 dagen geleden
NPO 3FM Radio 2 Sky Group Commissariaat voor de Media

Radiozenders 3FM en Radio 2 gingen fout met weggeefacties

Radiozenders 3FM en Radio 2 gingen fout met weggeefacties0 ?php the_title() ?>607 dagen geleden
Event stage

Ticketscript overgenomen door Eventbrite

Ticketscript overgenomen door Eventbrite0 ?php the_title() ?>674 dagen geleden
Reykjavikur Daetur Eurosonic

Zwarthandel concertkaartjes niet meer mogelijk door blockchain

Zwarthandel concertkaartjes niet meer mogelijk door blockchain0 ?php the_title() ?>689 dagen geleden
Buma Music meets tech

Nieuwe muzikale startups op Eurosonic Noorderslag

Nieuwe muzikale startups op Eurosonic Noorderslag0 ?php the_title() ?>728 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!