Home | retail | Findur toont precies wat er te koop is bij de winkels in de buurt

Findur toont precies wat er te koop is bij de winkels in de buurt

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 05/10/2017 om 11:59

De nieuwe app Findur is als enige Nederlandse onderneming geselecteerd voor Collider Amsterdam. Een van oorsprong Britse investeerder.

De nieuwe app Findur laat precies zien wat er op dat moment te koop is bij de winkels in de buurt, om het vervolgens in de fysieke winkel te passen en af te rekenen. Inmiddels hebben zich al meer dan 1000 winkels bij het platform aangesloten, waaronder bekende namen als de Bijenkorf, WE Fashion, vanHaren en Hunkemöller. Volgens de oprichters brengt de app consumenten terug het stadscentrum in. De innovatie van  vier studenten van de Technische Universiteit Eindhoven is als enige Nederlandse onderneming geselecteerd voor Collider Amsterdam. Een van oorsprong Britse investeerder die zich ook in B.Amsterdam heeft gevestigd.

De afgelopen jaren heeft de retail sector flinke klappen gevangen met grote faillissementen zoals die van V&D. Terwijl velen de winkelstraat al bijna hadden opgegeven, hebben de vier studenten een platform ontwikkeld dat het stadscentrum juist weer nieuw leven in blaast. ”Online shoppen kan de winkelstraat nooit vervangen,” zegt Jochem Timmers, een van de oprichters van Findur. ”Juist op het gebied van kleding en schoenen hebben consumenten de behoefte om items eerst te passen, voordat ze het kopen.”

Volgens recente cijfers zijn online en offline winkelen al lang geen aparte kanalen meer en oriënteert maar liefst 38% van de consumenten online voordat ze naar de stad gaan om hun kledingaankoop te doen. ”Het terugvinden van deze online gevonden items in de winkelstraat is echter nog erg lastig, wat vaak leidt tot frustraties,” zegt Timmers.

Samen met drie medestudenten maakte Timmers de app die het overzicht van online winkelen combineert met de service van fysieke winkels. De app biedt consumenten de mogelijkheid te zoeken in het actuele aanbod van winkels, te reserveren, om vervolgens het product in de winkel zelf te passen en te betalen. ”Deze manier moet winkelen zo gemakkelijk en leuk worden dat online kleding bestellen niet eens het overwegen waard is,” verklaart Timmers.

Inmiddels bevat de app het assortiment van ruim 1000 winkels, waaronder grote Nederlandse namen als de Bijenkorf, WE Fashion, Score, Hunkemöller, Van Haren en G-star. ”De app zorgt dat items van aangesloten winkels gelijkwaardig worden weergeven. Zo wordt het aanbod van een klein boetiekje ook goed zichtbaar tussen de grote ketens.” In thuisstad Eindhoven staan de eerste vijf zelfstandige winkeliers al in de app.

Leendert van Roessel, marketing Score, denkt dat door de samenwerking van meerdere ketens Findur optimaal kan inspelen op de toenemende behoefte om online en offline winkelen te combineren. Naast winkels kunnen ook gemeenten en stadscentra baat hebben bij dit project.

Mary-Ann Schreurs, wethouder van Innovatie en Design, Cultuur en Duurzaamheid in Eindhoven, noemt het een lovend platform dat een positieve werking kan hebben op de economie van Eindhoven en omliggende regio’s. Schreurs: ”Door Findur zullen consumenten eerder kiezen voor een bezoekje aan het stadscentrum in plaats van een aankoop online. Dit zal niet alleen leiden tot een leefbaarder stadscentrum maar kan ook een positief effect hebben voor de horeca gelegenheden.”

Het idee voor de app ontstond uit een opdracht van de Technische Universiteit Eindhoven, met als doel de winkel van de toekomst te ontwerpen. Inmiddels is Findur uitgegroeid tot een veelbelovende startup die met enthousiasme werkt aan deze vernieuwde winkelbeleving. Naast Jochem Timmers bestaat het team uit Max Aerts, Martijn Verbakel en Tane van Wifferen

Tags

FindurFindur ColliderCollider

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!