Home | retail | Etnische supermarkten profiteren optimaal van ramadan

Etnische supermarkten profiteren optimaal van ramadan

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 26/05/2017 om 09:33

Ramadan Motivaction

Vandaag start de vastenmaand ramadan waarbij moslims van zonsopgang tot zonsondergang niet eten en drinken. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat Turkse en Marokkaanse Nederlanders tijdens de ramadan meer uitgeven aan de dagelijkse boodschappen dan in de rest van het jaar en dat ze het ramadan-assortiment in reguliere supermarkten te summier vinden.

Tijdens de ramadan veranderen eetpatronen, boodschappengedrag, de vrijetijdsbesteding en de gehele dagbesteding van inmiddels ruim een miljoen Nederlandse moslims in Nederland. Dan treedt de: Ramadanparadox op. Aan de ene kant gaat het om onthouding, bezinning en matigheid, maar tegelijkertijd zie je dat er juist veel meer wordt uitgegeven aan voedsel, helemaal richting het Suikerfeest.

Onderzoek onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders in april van dit jaar wijst uit dat zij gemiddeld € 96,- per week besteden aan de dagelijkse boodschappen. Tijdens de ramadan gaat dat naar € 135,- per week. Ruim 40% meer. Dit bedrag lijkt ook te stijgen. Zo ging het in 2014 nog om € 120,- per week in plaats van € 90,- euro per week (30% meer).

Het onderzoek laat zien dat de maand ramadan in het teken staat van eten, drinken en samenzijn met familie en vrienden. Dagelijks wordt uitgebreid en overdadig gekookt voor de iftar – de maaltijd die genuttigd wordt direct na zonsondergang. Nederlandse moslims koken twee keer zo vaak als in de rest van het jaar zelf, ze proberen regelmatig nieuwe recepten uit en de gerechten zijn luxer en rianter. Eigenlijk is de ramadan vergelijkbaar met kerst, maar het duurt een hele maand. Daar komt bij dat men tijdens de ramadan overdag boodschappen doet, met een hongerige maag, waardoor meer wordt gekocht dan nodig en gewoonlijk.

De reguliere Nederlandse supermarkten besteden in toenemende mate extra aandacht aan de ramadan, door bijvoorbeeld ramadan-displays in de winkel te zetten met een speciaal ramadan-assortiment. Ruim de helft van de vastende Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt echter dat dit niet volstaat (52%). Zij zien het vooral als een marketingactie. Te veel producten ontbreken in het assortiment.

Buiten de ramadan doen Turkse en Marokkaanse Nederlanders ongeveer 50% van de boodschappen bij de reguliere supermarkten. Waarbij de Lidl, Albert Heijn en Dirk van den Broek de meest bezochte supermarkten zijn. De andere helft van de boodschappen doen ze bij de etnische supermarkten en slagers. Tijdens de ramadan passen de etnische supermarkten hun assortiment en hun openingstijden aan. Ze draaien op volle toeren en profiteren optimaal van de extra bestedingen van moslims.

Voor het online onderzoek hebben 352 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor leeftijd, geslacht en opleiding. De veldwerkperiode van het onderzoek was van 27 maart tot en met 2 mei 2017.

Tags

ramadanramadan Dirk van den BroekDirk van den Broek MotivactionMotivaction LIDL.LIDL. Albert HeijnAlbert Heijn supermarktsupermarkt

Comments

Kenmerken

Unidex heeft sinds dit jaar in samenwerking met alle toonaangevende A-merk leveranciers binnen het Turkse en Marokkaanse assortiment van levensmiddelen een uniek distributieplatform ontwikkeld om vanuit een enkel aanlevermoment een compleet assortiment te leveren aan retailers. Het assortiment is samengesteld op basis van de toonaangevende relevante en voor de kopersgroep herkenbare en vertrouwde bekende merken. In de bepaling van het assortiment is dus louter gekeken naar de behoefte van de eindgebruiker. 

Unidex lanceert distributieplatform voor Etnische levensmiddelen

Unidex lanceert distributieplatform voor Etnische levensmiddelen0 ?php the_title() ?>606 dagen geleden
Tweederde van respondenten van Motivaction-onderzoek naar Black Friday zijn sceptisch over het niveau van de aanbiedingen komende 24 november.

Webshops profiteren meer van Black Friday dan fysieke winkels

Webshops profiteren meer van Black Friday dan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>670 dagen geleden
Vanaf 1 september verruimt de Bijenkorf in Amsterdam en Den Haag de openingstijden. Vele klanten kunnen zo winkelen op een tijdstip dat hen beter uitkomt.

De Bijenkorf Amsterdam en Den Haag verruimen openingstijden

De Bijenkorf Amsterdam en Den Haag verruimen openingstijden0 ?php the_title() ?>773 dagen geleden
engagement motivaction

Engagement is nog lastig voor veel bedrijven

Engagement is nog lastig voor veel bedrijven0 ?php the_title() ?>818 dagen geleden
Hoogvliet Winestein wijn

Hoogvliet heeft wereldprimeur met het interactieve wijnschap van WineStein

Hoogvliet heeft wereldprimeur met het interactieve wijnschap van WineStein0 ?php the_title() ?>824 dagen geleden
LIDL Heidi Klum

Heidi Klum ontwerpt toegankelijke mode voor Lidl

Heidi Klum ontwerpt toegankelijke mode voor Lidl0 ?php the_title() ?>831 dagen geleden
PLUS DekaMarkt Landmarkt bijvangst

Bijvangst in het schap van de supermarkt

Bijvangst in het schap van de supermarkt0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
SIDN Dag van de Domeinnaam

Nog voldoende domeinnamen beschikbaar

Nog voldoende domeinnamen beschikbaar0 ?php the_title() ?>836 dagen geleden
La Place Jumbo

Nieuw Foodmarkt City by Jumbo gebruikt elementen van La Place

Nieuw Foodmarkt City by Jumbo gebruikt elementen van La Place0 ?php the_title() ?>844 dagen geleden
HAK Orea Distrifood Wheel of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail0 ?php the_title() ?>849 dagen geleden
Picnic online supermarkt Overschie Vlaardingen Schiedam

Online supermarkt Picnic gaat wijk voor wijk uitbreiden in Rotterdam

Online supermarkt Picnic gaat wijk voor wijk uitbreiden in Rotterdam0 ?php the_title() ?>859 dagen geleden
PLUS wijn Nielsen

PLUS wederom Beste Wijnsupermarkt van Nederland

PLUS wederom Beste Wijnsupermarkt van Nederland0 ?php the_title() ?>865 dagen geleden
KdG retail supermarkt

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten0 ?php the_title() ?>865 dagen geleden
Online supermarkt Picnic breidt uit naar Den Haag

Online supermarkt Picnic breidt uit naar Den Haag

Online supermarkt Picnic breidt uit naar Den Haag0 ?php the_title() ?>899 dagen geleden
PLUS Benders

PLUS voor derde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt

PLUS voor derde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt0 ?php the_title() ?>907 dagen geleden
Een senior die zit in een bankje met een gezonde lifestyle

50-plusser in de ban van healthy food en lifestyle

50-plusser in de ban van healthy food en lifestyle0 ?php the_title() ?>920 dagen geleden
Een voorbeeld van de manier waar Natural Branding eruit gaat zien

Hoogvliet is de eerste supermarkt die Natural Branding gebruikt

Hoogvliet is de eerste supermarkt die Natural Branding gebruikt0 ?php the_title() ?>922 dagen geleden
Woezel en Pip

Jumbo Supermarkten introduceert 25 Woezel & Pip-producten

Jumbo Supermarkten introduceert 25 Woezel & Pip-producten0 ?php the_title() ?>935 dagen geleden
Supermarkt Erasmus universiteit

Aan 56% van voedselproducten in supermarkt is suiker toegevoegd

Aan 56% van voedselproducten in supermarkt is suiker toegevoegd0 ?php the_title() ?>936 dagen geleden
Telesuper.nl

Online supermarkt Telesuper wil samen met Descartes optimaliseren

Online supermarkt Telesuper wil samen met Descartes optimaliseren0 ?php the_title() ?>944 dagen geleden
Jumbo kerst reclame

Helemaal Kerst met Jumbo wint de Gouden Loeki 2017

Helemaal Kerst met Jumbo wint de Gouden Loeki 20170 ?php the_title() ?>961 dagen geleden
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema nieuwe senior research consultant onderzoeksbureau Motivaction

Ruurd Hielkema nieuwe senior research consultant onderzoeksbureau Motivaction0 ?php the_title() ?>962 dagen geleden
PLUS supporter van schoon

PLUS supermarkten zijn nu actieve Supporter van Schoon

PLUS supermarkten zijn nu actieve Supporter van Schoon0 ?php the_title() ?>971 dagen geleden
Jumbo winkel

Recordomzet voor supermarkten in week voor Kerst

Recordomzet voor supermarkten in week voor Kerst0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
Gerard van der Werf

Blog: Gerard van der Werf (Motivaction): Klanten lopen weg

Blog: Gerard van der Werf (Motivaction): Klanten lopen weg0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
Motivation gebouw

Motivaction neemt in problemen geraakte onderzoeksbureau Trendbox over

Motivaction neemt in problemen geraakte onderzoeksbureau Trendbox over0 ?php the_title() ?>985 dagen geleden
Oude Kassa

Voor kerst 40 procent vaker gepind en 50 procent vaker met iDEAL betaald

Voor kerst 40 procent vaker gepind en 50 procent vaker met iDEAL betaald0 ?php the_title() ?>986 dagen geleden
Jumbo koelschap

Supermarkten nu ook massaal open op Eerste kerstdag

Supermarkten nu ook massaal open op Eerste kerstdag0 ?php the_title() ?>996 dagen geleden
Verzamelen pakketten PostNL

Kerst zorgt voor 57% hogere omzet online

Kerst zorgt voor 57% hogere omzet online0 ?php the_title() ?>1000 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!