Home | retail | Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!

Geplaatst door Jim Cole in retail op 26/04/2017 om 13:30

Een winkelstraat met mensen die erdoorheen lopen

Om in kaart te brengen wat de verwachtingen van consumenten zijn en in hoeverre retailers erin slagen om aan deze verwachtingen te voldoen, heeft OnePoll in opdracht van Manhattan Associates onderzoek onder 2.000 Nederlandse consumenten en ruim 50 Nederlandse retailers uitgevoerd. In dit rapport wordt geïdentificeerd wat de vier belangrijkste verwachtingen zijn die van invloed zijn op het keuzeproces van de moderne shopper.

Manhattan Associates is een technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannelcommerce. Ze brengen informatie van de hele organisatie samen, van sales aan de voorkant tot supply chain executie aan de achterkant. De software, platformtechnologie en ervaring zorgen ervoor dat onze klanten op een winstgevende manier kunnen groeien..

Klantbeleving

72 procent van de Nederlanders verwacht een consistente klantbeleving, ongeacht of zij in een winkel zijn of een webshop van de retailer. Meer dan de helft (55%) ervaart echter een incosistente klantbeleving.

Geïnformeerd en hulpvaardig personeel

Ook is de kennis en hulpvaardigheid van de winkelmedewerker voor veel consumenten een belangrijke rol bij het aankoopproces in de winkel. 56 procent van de consumenten vindt productadvies zelfs de belangrijkste taak van de winkelmedewerker. Daarna komt het controleren van beschikbaarheid van producten met 22%. Het meest opvallende bij dit deel van het onderzoek was echter dat 75% denkt soms meer kennis te hebben dan de winkelmedewerker.

Volledig geïntegreerde verkoopkanalen

Wanneer een product niet op voorraad is, willen consumenten graag dat de winkelmedewerker uitzoekt of een product eventueel in een nabijgelegen winkel wel beschikbaar is. Dit geldt voor 27 procent van de Nederlandse consumenten. Het nabestellen van een product en vervolgens ophalen in de winkel of thuis laten bezorgen heeft de voorkeur van 26 procent van de consumenten. Slechts een klein percentage (18 procent) van de consumenten kiest ervoor om het product vervolgens zelf online aan te schaffen. 16 procent van de Nederlanders gaat op zoek naar het product in een andere winkel of kiest voor een vergelijkbaar product van een ander merk.

Snelle levering en aankoopzekerheid

De belangrijkste redenen voor de Nederlandse consument om voor een aankoop naar de fysieke winkel te gaan is het feit dat zij hierdoor het product direct na aanschaf in handen hebben (47 procent). Ook het uitproberen en aanraken van het product blijkt een belangrijk argument (46 procent). Opvallend is dat het sociale aspect van het winkelen slechts door 30 procent van de consumenten wordt genoemd als reden voor het bezoeken van een fysieke winkel.

Tags

One PollOne Poll onderzoekonderzoek klantbelevingklantbeleving Manhattan AssociatesManhattan Associates

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!