Home | reclame | Dirk schrapt kiloknallers van voorpagina reclamefolders

Dirk schrapt kiloknallers van voorpagina reclamefolders

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 15/08/2017 om 19:33

Supermarktketen Dirk stopt met het plaatsen van kiloknallers op de voorpagina van folders. Wakker Dier hoopt dat andere supermarkten het voorbeeld volgen.

Supermarktketen Dirk stopt met het plaatsen van kiloknallers op de voorpagina van haar actiefolders. Dit meldt Wakker Dier. ”Deze stap van Dirk betekent minder aandacht voor kiloknallers en dat is goed nieuws voor de dieren in de vee-industrie,” zegt een woordvoerder van Wakker Dier. Een kiloknaller op de voorpagina zorgt al snel voor 40 tot 50 procent meer verkocht vlees dan een kiloknaller binnenin een folder.

Wakker Dier roept andere supermarkten op het voorbeeld van Dirk te volgen. De organisatie analyseerde alle 331 actiefolders van de twaalf grootste supermarktketens uit het eerste halfjaar van 2017. In die periode stond op de voorpagina van 18 procent van de supermarktfolders een kiloknaller, reclame voor dieronvriendelijk, keurmerkloos vlees.

Dirk had in 2017 nog één keer een kiloknaller op de voorpagina, maar door de toezegging is dat dus de laatste geweest. Ook Plus doet het goed. De supermarkt heeft sinds twee jaar geen enkele kiloknaller op de voorpagina gezet. Plus doet echter geen toezegging dit ook nooit meer te zullen doen.

Emté zette bij twee derde van haar folders een kiloknaller op de voorpagina. Dat is het vaakst van alle onderzochte supermarkten. Op de tweede plek volgt Jumbo met 37 procent van haar folders. Hoogvliet is derde met 26 procent. De drie ketens waren daarmee de enige die ver boven het gemiddelde van 18 procent zaten.

De voorpagina van een actiefolder is de belangrijkste plek om producten aan de man te brengen. In het geval van kiloknallers heeft dat grote gevolgen voor dieren in de vee-industrie. Volgens reclamestrateeg Eugène Roorda doen vleesaanbiedingen het op de voorpagina al snel 40 tot 50 procent beter dan binnenin de folder. ”Vergis je niet, dat gaat uiteindelijk om tonnen vlees aan extra omzet,” zegt Roorda.

Supermarkten zitten vast in een vicieuze cirkel: ze stunten met goedkoop industrievlees, omdat de concurrent dat ook doet. Wakker Dier wil dat deze vleesoorlog stopt. ”De voorpagina ontdoen van kiloknallers is een eerste stap naar een wapenstilstand in de strijd om het goedkoopste vlees,” besluit een woordvoerder.

Tags

Dirk van den BroekDirk van den Broek PLUS supermarktPLUS supermarkt EMTÉ SupermarktenEMTÉ Supermarkten HoogvlietHoogvliet dirkdirk wakker dierwakker dier

Comments

Kenmerken

Het medium form-control folder verkeert in een turbulente transformatie. Vanuit retailers en  merkfabrikanten zijn er daarom vragen over hoe deze vorm van marketingcommunicatie aangepakt kan worden. Tijdens het Brievenbus Reclame Congres in Westerliefde worden nieuwe alternatieven, optimalisatiezoals rendement uit klantdata, de visies van retaildeskundigen en bureaus, voorbeelden van over de grenzen en de best practises gepresenteerd. Zo zullen de genomineerden voor de  Folder Vakprijs:  HEMA, Intratuin, Shoeby, Flying Tiger en TrendHopper, hun ervaringen delen.

HEMA, Intratuin, Shoeby, Flying Tiger en TrendHopper maken kans op Folder Vakprijs 2018

HEMA, Intratuin, Shoeby, Flying Tiger en TrendHopper maken kans op Folder Vakprijs 20180 ?php the_title() ?>286 dagen geleden
Amsterdam krijgt een nieuw wekelijks huis-aan-huis blad onder de naam City. Het betreft hier een moderne magazine-achtige krant met onafhankelijke journalistieke informatie mogelijk gemaakt door een aantal aangesloten retailpartners waaronder Blokker, Kruidvat, Dirk van den Broek en Seats and Sofa. Het is een initiatief van H.A.H. Retail Uitgeverij, onderdeel van de groep Emiel De Jong uit Baarle-Nassau en wordt geproduceerd door het Amsterdamse mediabedrijf Trusted Media Publishers  van Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer. City is het antwoord op het Amsterdamse beleid de verspreiding van folders te reguleren.

Blokker, Kruidvat, Dirk van den Broek en Seats and Sofas in nieuw huis-aan-huis blad

Blokker, Kruidvat, Dirk van den Broek en Seats and Sofas in nieuw huis-aan-huis blad0 ?php the_title() ?>292 dagen geleden
Naast de supermarktketen wonnen ook Formido, Primera, ICI Paris XL, MediaMarkt, Zeeman, Intratuin en Xenos prijzen tijdens verkiezing van favoriete folder.

Dirk bezorgt meest favoriete folder in Nederland

Dirk bezorgt meest favoriete folder in Nederland0 ?php the_title() ?>328 dagen geleden
In de verkiezingsperiode hebben ruim 35.000 consumenten gestemd voor de Beste Folder Awards. 34 folderaars maken kans in een van de acht categorieën. De winnaars worden op 26 april bekendgemaakt tijdens het Hoera voor de Folder! event in Baarn.

Xenos, MediaMarkt en Intratuin onder de 34 genomineerden voor Beste Folder Awards

Xenos, MediaMarkt en Intratuin onder de 34 genomineerden voor Beste Folder Awards0 ?php the_title() ?>345 dagen geleden
Ondernemers die hun flyers en folders bij Drukwerkdeal.nl laten drukken, kunnen deze voortaan laten verspreiden via de diensten van PostNL-dochter Spotta.

Drukwerkdeal.nl gaat samenwerking aan met Spotta

Drukwerkdeal.nl gaat samenwerking aan met Spotta0 ?php the_title() ?>377 dagen geleden
In voorbereiding op de Beste Folder Awards 2018 deed Q&A onderzoek naar reclamefolder. De verwachting is een toename in het lezen van een online folder.

Papieren reclamefolder zorgt nog voor meeste aanloop naar fysieke winkels

Papieren reclamefolder zorgt nog voor meeste aanloop naar fysieke winkels0 ?php the_title() ?>438 dagen geleden
MailDB, het KVGO en Spotta in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank over de invoering van de Ja/Ja-sticker door Gemeente Amsterdam per 1 januari.

Het KVGO, MailDB en Spotta in hoger beroep tegen uitspraak Ja/Ja-sticker

Het KVGO, MailDB en Spotta in hoger beroep tegen uitspraak Ja/Ja-sticker0 ?php the_title() ?>479 dagen geleden
Ook in 2017 zet groei duurzame keurmerken door met stijging van 29%. Met name door forse groei van ASC en Beter Leven keurmerk blijkt uit onderzoek van IRI.

Vleeswaren grootste aanjager van groei van voeding met duurzamer keurmerk

Vleeswaren grootste aanjager van groei van voeding met duurzamer keurmerk0 ?php the_title() ?>481 dagen geleden
Na uitspraak rechtbank voert Amsterdam nieuw systeem van sticker voor folders in. KVGO, brancheorganisatie MailDB en Spotta waarschijnlijk in hoger beroep.

Amsterdam voert Ja-Ja sticker in

Amsterdam voert Ja-Ja sticker in0 ?php the_title() ?>486 dagen geleden
Gouden Effies zijn uitgereikt aan Stichting Wakker Dier voor: Hoe de plofkip uitsterft in de supermarkt en PepsiCo met Doritos #playbold.

Plofkip en Doritos zijn meest effectief

Plofkip en Doritos zijn meest effectief0 ?php the_title() ?>508 dagen geleden
Tegenover McDonald’s aan het Spui in Den Haag deelt Wakker Dier vanwege Dierendag gratis vegetarische nuggets uit om aandacht te vestigen op plofkipbeleid.

Wakker Dier deelt vegetarische nuggets uit tegenover McDonald’s

Wakker Dier deelt vegetarische nuggets uit tegenover McDonald’s0 ?php the_title() ?>536 dagen geleden
Jumbo heeft eerste halfjaar van 2017 uitstekend gepresteerd. De consumentenomzet steeg met 4,7% naar € 3,757 miljard. De online omzet is meer dan verdubbeld

Online omzet Jumbo meer dan verdubbeld

Online omzet Jumbo meer dan verdubbeld0 ?php the_title() ?>572 dagen geleden
Nederlandse supermarkten worden door SOMO aangesproken op mensenrechtenschendingen bij de productie van sinaasappelsap in Brazilië.

Nederlandse supermarkten verkopen schendend sinaasappelsap

Nederlandse supermarkten verkopen schendend sinaasappelsap0 ?php the_title() ?>577 dagen geleden

Albert Heijn is grootste Liegebeest van 2017

Albert Heijn is grootste Liegebeest van 20170 ?php the_title() ?>578 dagen geleden
Wakker Dier heeft de genomineerde bedrijven voor de Liegebeestverkiezing 2017 bekend gemaakt. Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag maken kans.

Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag liegen volgens Wakker Dier

Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag liegen volgens Wakker Dier0 ?php the_title() ?>599 dagen geleden
Blokker Nextail Publitas reclamefolder

Nextail en Publitas brengen eerste real time reclamefolder op de markt

Nextail en Publitas brengen eerste real time reclamefolder op de markt0 ?php the_title() ?>621 dagen geleden
Beste Folder Awards Tempur Dirk Intratuin

Dirk, Intratuin en Tempur maken de beste folders!

Dirk, Intratuin en Tempur maken de beste folders!0 ?php the_title() ?>674 dagen geleden
reclamefolders

Dirk, Blokker, HEMA, Auping en Tempur hebben beste reclamefolders

Dirk, Blokker, HEMA, Auping en Tempur hebben beste reclamefolders0 ?php the_title() ?>695 dagen geleden
sandd

Consument bepaalt met Kiesjefolders.nl zelf

Consument bepaalt met Kiesjefolders.nl zelf0 ?php the_title() ?>781 dagen geleden
Twee vrouwen delen een telefoon

Reclamefolder.nl komt met een cashback-functionaliteit in de app

Reclamefolder.nl komt met een cashback-functionaliteit in de app0 ?php the_title() ?>789 dagen geleden
Wakker Dier Plofkip McDonald's

Wakker Dier in actie tegen plofkip bij McDonald’s

Wakker Dier in actie tegen plofkip bij McDonald’s0 ?php the_title() ?>802 dagen geleden
Liegebeest verkiezing varken

Unox, Lidl, Den Eelder, Vitel-Oké en Sea & We beschuldigd van liegen

Unox, Lidl, Den Eelder, Vitel-Oké en Sea & We beschuldigd van liegen0 ?php the_title() ?>923 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!