Home | retail | Denoism is VEDIS New Retail Champion Award 2016

Denoism is VEDIS New Retail Champion Award 2016

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 07/12/2016 om 11:26

Denoism

VEDIS is een platform voor innovatie, inspiratie en kennisdeling in de retail. Tijdens de eindejaarsbijeenkomst is de Rotterdamse denimwinkel Denoism verkozen tot het meest innoverende en relevante retailconcept van 2016. Marco Ouwerkerk en Niek Logger kregen de Award uit handen van Peter Verveen uitgereikt.

Er werd ook een rapport gepubliceerd waarin de Rabobank oproept tot meer innovatie. Sectorspecialist Jos Voss gaat specifiek in op de noodzaak van innovatie. De titel Meer innovatie gevraagd benadrukt dat juist nu de economische omstandigheden voor de sector verbeteren, meer actie op dit gebied nodig is. Buitenlandse spelers hebben al veel gras voor de voeten van Nederlandse retailers weggemaaid en als er niets gebeurt, verliest de sector initiatief en momentum.

De kernpunten van het rapport kunnen als volgt worden samengevat: aanpassing van de Nederlandse retailsector aan de fundamentele veranderingen gaat moeizaam, op het gebied van innovatie moet de sector meer het voortouw nemen en heroverweging van strategische opties is nodig om de innovatie op een hoger niveau te brengen.

Kampioen Denoism is gevestigd in een van de Hofbogen in Rotterdam Noord. De winkel is te typeren als een hybride denimstore voor mannen. Het is een combinatie van winkel, werkplek, atelier, boetiek en café.

”Een concept voor en door Rotterdammers,” zegt oprichter Marco Ouwerkerk (ook bekend van Hans Boodt Mannequins). ”Het gaat niet alleen om de denim voor mannen, maar om de gehele beleving van die lifestyle. Daar hoort ook gastvrijheid, een goed glas lokaal gebrouwen bier en een malse steak bij.” De winkel verkoopt niet alleen diverse premium denim brands, maar de klant kan ook zijn denim ‘custom made’ krijgen. Hij bepaalt daarbij pasvorm, stof, knopen en garens. De denims worden in het atelier in Rotterdam gemaakt, waarbij meer dan zeven machines worden gebruikt.

De vier kandidaten waren door een vakjury geselecteerd uit een lijst van bijna 30 retailers. Criteria waren dat een concept vernieuwend in de marktbewerking en onderscheidend moest zijn, relevant en actueel, passie voor ondernemerschap en ‘here to stay’.

Aan de winnaar van VEDIS New Retail Champion Award 2016 zijn een digital ideation-workshop  van Capgemini, een strippenkaart ter waarde van € 5.000 van retailadviesbureau Crossmarks en en een Toshiba-notebook verbonden.

De vakjury (bestaande uit onder meer Bart van den Nieuwenhof van La Place, Julius Remarque van Eyewish, Jim Zwanenburg van Vomar Voordeelmarkt, Leon Berger van Capgemini Nederland en juryvoorzitter Rob Benjamens van Brand & Business Architects) kozen een voorselectie van vier spraakmakende retailconcepten. Na enerverende en van innovatie en passie doorspekte presentaties, kregen de aanwezige retaildeskundigen in de zaal, de gelegenheid om hun stem uit te brengen.

Denoism kreeg 34 procent van de stemmen van de ruim honderdtwintig aanwezige retaildeskundigen op het event van VEDIS. Denoism was met drie andere retailerconcepten genomineerd voor de prijs. De Dames van Hurkmans en Linja Shoes kregen beide 30% van de stemmen, op afstand gevolgd door Cups & Leafs met 6% procent van de stemmen.

 

Tags

Hans Boodt MannequinsHans Boodt Mannequins DenoismDenoism La PlaceLa Place VEDISVEDIS VEDIS New Retail Champion AwardVEDIS New Retail Champion Award CapgeminiCapgemini retailretail

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!