Home | retail | De omzetten bij woonwinkels exploderen

De omzetten bij woonwinkels exploderen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 13/11/2017 om 10:46

Met een gemiddelde stijging van 12,7% is de omzet in het derde kwartaal geëxplodeerd voor de woonwinkel sector. Keukenverkopers konden zelfs een omzetstijging van 16,6% noteren, terwijl dat in het eerste kwartaal maar 1,5% was. De woonbranche loopt qua omzetontwikkeling tot en met september nu ruim 9% voor op vorig jaar en realiseert nu al 13 kwartalen op rij een omzetplus. De cijfers over woonwinkels zijn afkomstig uit de INretail Woonwinkelmonitor.

Met een gemiddelde stijging van 12,7% is de omzet in het derde kwartaal geëxplodeerd voor de woonwinkel sector. Keukenverkopers konden zelfs een omzetstijging van 16,6% noteren, terwijl dat in het eerste kwartaal maar 1,5% was. De woonbranche loopt qua omzetontwikkeling tot en met september nu ruim 9% voor op vorig jaar en realiseert nu al 13 kwartalen op rij een omzetplus. De cijfers over woonwinkels zijn afkomstig uit de INretail Woonwinkelmonitor.

”We profiteren van het vertrouwen dat consumenten heeft in de economie en van de vele verhuizingen die tot bestedingen bij woonwinkels leiden,” zegt Bert Jan van der Stelt van INretail. Hij verwacht dat de voorspelde omzetgroei van 5% voor de woonbranche in 2017 ruim wordt overtroffen. ”Negen van de tien ondernemers voorspelt dat de omzet in het vierde kwartaal minimaal gelijk blijft, of groeit.  Dat is goed nieuws want het creëert ruimte om te kunnen investeren in de onderneming.”

Alle deelbranches profiteerden in het laatste kwartaal van de toegenomen consumentenbestedingen in de sector. Meubelzaken zagen in het derde kwartaal hun omzet met 15,3% stijgen, terwijl een kwartaal eerder de omzet ook al 7,3% steeg. Gemengde woonwinkels realiseerden 13,4% meer omzet en woningtextielwinkels 7,3%.

Ondernemers met winkels op woonboulevard presteerden 10,6% omzetstijging in het afgelopen kwartaal. Buiten de boulevard werd 14,5% genoteerd. Woonondernemers die een prijsniveau hanteren in het midden/laag segment zagen met 16,9% groei hun omzet het sterkste stijgen. Gevolgd door aanbieders in het hoog/midden segment (+12,7%) en middensegment (10,9%).

 De positieve omzetontwikkeling van 21,5% in het oosten van het land valt op. Op de tweede plaats volgt de Randstad met een gemiddelde omzetgroei van 11,4% in het derde kwartaal. De drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bleven er qua woonwinkel omzetgroei gemiddeld een kleine procent bij achter. In de noordelijke en zuidelijke regio’s stegen de omzetten van woonwinkels zo’n 10%. Hiermee zet het herstel dat eerst in het westen van het land zichtbaar werd nu ook door in de rest van Nederland.

Tags

woonwinkelswoonwinkels OmzetOmzet INretailINretail

Comments

Kenmerken

WOWN!  is een nieuw interieurmerk. Bedacht en gerund door conceptontwikkelaar Lonneke Huijbregts van Bubblemint en drie grote Nederlandse bloggers op het gebied van interieur. Anki Wijnen van Zilverblauw, Suzanne de Jong van &SUUS en Souraya Hassan van Binti Home inspireren dagelijks honderdduizenden volgers met hun unieke kijk op design, interieur en lifestyle. Voor WOWN! ontwierpen zij alle drie een eigen collectie in hun eigen, herkenbare stijl. Daarna kwam Kwantum er pas bij. 

Interieurbloggers &SUUS, Zilverblauw en Binti Home ontwerpen voor Kwantum

Interieurbloggers &SUUS, Zilverblauw en Binti Home ontwerpen voor Kwantum0 ?php the_title() ?>456 dagen geleden
Inretail verwacht dat de branche 4% meer om gaat zetten in 2018, gebaseerd op consumentenvertrouwen en groei van werkgelegenheid en woningmarkt.

Woonwinkels zetten bijna 9% meer om

Woonwinkels zetten bijna 9% meer om0 ?php the_title() ?>465 dagen geleden
De dynamiek in de retail heeft veel invloed op de brancheprognoses 2018 van INretail. De woonwinkels zien hun omzetten volgend jaar met gemiddeld 4% stijgen. De mode- en schoenenbranche 2% en de sportretail 1%. De grootste brancheorganisatie in non -food retail ziet dat de omzetgroei en het perspectief binnen branches erg verschillen.

Wat gaan mode- en schoenenbranche, sportretail en woonwinkels omzetten?

Wat gaan mode- en schoenenbranche, sportretail en woonwinkels omzetten?0 ?php the_title() ?>518 dagen geleden
INretail heeft belangrijke verschuivingen getraceerd die in 2030 zullen leiden tot hogere consumentenverwachtingen die ondernemers retailkansen biedt.

In 2030 veel meer dynamiek in de retail

In 2030 veel meer dynamiek in de retail0 ?php the_title() ?>548 dagen geleden

Uitstekende omzet mode- en schoenenbranche

Uitstekende omzet mode- en schoenenbranche0 ?php the_title() ?>569 dagen geleden
Lightspeed POS Inc., leverancier van ‘s werelds meest geavanceerde cloud based point-of-sale (POS)-oplossing voor onafhankelijke winkel- en restauranthouders, maakt bekend dat het een Serie D-financieringsronde heeft voltooid, waarmee het 166 miljoen Amerikaanse dollar heeft opgehaald. De ronde werd geleid door Caisse de dépôt et placement du Québec (la Caisse), dat zelf 136 miljoen Amerikaanse dollar investeerde. Investissement Québec (IQ), iNovia Capital en Silicon Valley Bank rondden de transactie af. Lightspeed POS zal de kapitaalinjectie van 166 miljoen dollar aanwenden voor verdere innovaties ten behoeve van haar snelgroeiende, bijna 50.000 bedrijven tellende klantenkring.

Lightspeed POS haalt 166 miljoen dollar op met financieringsronde

Lightspeed POS haalt 166 miljoen dollar op met financieringsronde0 ?php the_title() ?>582 dagen geleden
Kengetallen vormen een belangrijk fundament onder ruimtelijk economisch onderzoek. Dergelijk onderzoek laten gemeenten, regio’s en provincies doen als gewerkt wordt aan nieuwe detailhandelsvisies of de actualisering van bestaande. Dan wordt duidelijk of er uitbreidingsmogelijkheden voor, of juist een overschot bestaat aan winkels. In actueel koopstromenonderzoek worden internetbestedingen (aan Nederlandse en buitenlandse webshops) al wel in de berekeningen meegenomen. De onderzoeksbureaus (BRO, Bureau Stedelijke Planning, DTNP, Ecorys, I&O Research, NRW, Rho adviseurs en Seinpost Adviesbureau) hebben daarom samen met INretail een rekenmethodiek ontwikkeld. Die maakt het mogelijk om met de gegevens van het Koopstromenonderzoek 2016 en de omzetkengetallen 2016 toch een goed ruimtelijke economisch onderzoek mogelijk te maken.

Uniforme kengetallen winkel en webshop op komst

Uniforme kengetallen winkel en webshop op komst0 ?php the_title() ?>589 dagen geleden
InRetail voorspelde een omzetgroei woonwinkels (5%), mode en schoenen (2%) en sport (2,5%). Mode- en schoenretailers presteren boven verwachting.

Schoenretailers boeken 5,4% meer omzet in eerste helft 2017

Schoenretailers boeken 5,4% meer omzet in eerste helft 20170 ?php the_title() ?>665 dagen geleden
Geitenwollenwinkel Dutch Retail Experience Awards

Geitenwollenwinkel biedt beste online beleving

Geitenwollenwinkel biedt beste online beleving0 ?php the_title() ?>682 dagen geleden
Dutch Retail Experience Awards

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>724 dagen geleden
Lightspeed INretail

Lightspeed en INretail gaan on- en offline winkel efficiënt helpen managen

Lightspeed en INretail gaan on- en offline winkel efficiënt helpen managen0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
INretail retail personeel wetgeving

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>755 dagen geleden
Flinders RTL

RTL Ventures investeert in groei van woonwinkel Flinders

RTL Ventures investeert in groei van woonwinkel Flinders0 ?php the_title() ?>758 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Internetbankieren

Grootste omzetgroei bij webshops

Grootste omzetgroei bij webshops0 ?php the_title() ?>812 dagen geleden
Simon Douw en Gijsbert Koren

Simon Douw en Gijsbert Koren: Warme crowdfunding is meer dan geld alleen

Simon Douw en Gijsbert Koren: Warme crowdfunding is meer dan geld alleen0 ?php the_title() ?>881 dagen geleden
Karim Erja

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie0 ?php the_title() ?>881 dagen geleden
Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen0 ?php the_title() ?>883 dagen geleden
Kim Stolk

Kim Stolk: Merken moeten hun mobile design aanpassen op mobiel gebruik

Kim Stolk: Merken moeten hun mobile design aanpassen op mobiel gebruik0 ?php the_title() ?>884 dagen geleden
Wim van Gennip

Wim van Gennip: Loyaliteit moet voorop komen te staan

Wim van Gennip: Loyaliteit moet voorop komen te staan0 ?php the_title() ?>885 dagen geleden
Joel

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten0 ?php the_title() ?>892 dagen geleden
Woonwinkel van binnen

Woonwinkels kijken nu al terug op een geslaagd 2016

Woonwinkels kijken nu al terug op een geslaagd 20160 ?php the_title() ?>924 dagen geleden
Meidengroep TP4Y

Meidengroep TP4Y en dj Dyna moeten jongeren gaan laten recyclen

Meidengroep TP4Y en dj Dyna moeten jongeren gaan laten recyclen0 ?php the_title() ?>933 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!