Home | Social Media | De gouden regels voor influencer marketing volgens Rocco Stallvord

De gouden regels voor influencer marketing volgens Rocco Stallvord

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Social Media op 28/11/2017 om 09:51

Rocco Stallvord, pionier op het gebied van influencer marketing is de experimenteerfase inmiddels voorbij en wordt het tijd voor een volgende stap. In zijn boek #SPON legt hij aan de hand van zijn jarenlange praktijkervaring als influencer marketeer met gouden regels uit hoe die volgende stap in influencer marketing door bedrijven succesvol gezet kan worden.

Dat influencer marketing steeds belangrijker wordt in de marketingmix is allang geen geheim meer. Veel bedrijven experimenteren met invloed uitoefenen via bloggers, vloggers, YouTubers, Instagrammers, Snapchatters of Twitteraars. Maar volgens Rocco Stallvord, pionier op het gebied van influencer marketing is de experimenteerfase inmiddels voorbij en wordt het tijd voor een volgende stap. In zijn boek #SPON legt hij aan de hand van zijn jarenlange praktijkervaring als influencer marketeer met gouden regels uit hoe die volgende stap in influencer marketing door bedrijven succesvol gezet kan worden.

Op dit moment experimenteren bijna alle branches met influencer marketing. Van een uitvaartverzekeraar tot aan een producent van gehoorapparaten en van kapsalon tot camping. Alleen al op Instagram wordt er dit jaar wereldwijd ruim 1 miljard euro uitgegeven aan gesponsorde postings. Als bedrijven hun concurrenten willen voor blijven dan is tijd voor een lange termijnvisie over wat je met influencers gaat doen, dat vindt marketeer Rocco Stallvord. “Op zo’n beetje elke marketingafdeling gaat het tegenwoordig over influencers. Terecht, want ze kunnen veel voor je merk betekenen. Alleen heb je dan wel een gedegen lange termijn strategie nodig. Dit boek helpt je daarbij.”

#SPON helpt marketeers om geloofwaardig en duurzaam samen te werken met influencers. Naast tips over budgetten, verschil in netwerken, het onderscheid in influencers, creatieve mogelijkheden en langetermijndenken geeft #SPON aan de hand van quotes van zowel influencers als bedrijven tips over hoe je als bedrijf je eigen influencer strategie bepaalt.

Zo sprak de schrijver met top influencer Serena Verbon en fotograaf en instagrammer Eelco Roos. Daarnaast komen in #SPON ook marketing directors van merken als Huawei, managing directors van verschillende bureaus en initiatiefnemers van The Best Social Awards en de Reclamecode Social Media aan bod.

Stallvord is geen onbekende in marketing land, als marketeer stond hij in 2009 samen met mede-oprichter Arjan van de Steeg aan de wieg van het allereerste influencer marketing bureau van Nederland: ‘We are First’. Jaren daarvoor, introduceerde hij al de term seeding voor het via blogs verspreiden van spraakmakende content. #SPON is in gelimiteerde oplage verkrijgbaar voor 19,95 via deze link.

Rocco Stallvord (39) is zijn carrière in 2004 begonnen bij het digitale bureau Qi. Daar introduceerde hij de term seeding voor het via blogs verspreiden van spraakmakende content. Bij het digitale bureau Pool Worldwide verfijnde hij die techniek en evolueerde het in influencer marketing. Samen met Arjan van de Steeg startte hij in 2009 het eerste
influencer marketing bureau van Nederland: We are First. Daar vervult hij nu de rol van strategy director en werkt voor merken als MediaMarkt, Philips, Interpolis en Huawei. Rocco spreekt regelmatig op events en was als jurylid betrokken bij de SpinAwards en De Beste Social Awards.

We are First is opgericht in 2009 en was het eerste ‘influencer marketing bureau’ van Nederland. Het is opgericht door Arjan van de Steeg en Rocco Stallvord en telt inmiddels zes werknemers. We are First werkt voor klanten als Media Markt, ABN Amro, Philips, Interpolis en Huawei en richt zich op de Nederlandse markt.

Tags

Serena VerbonSerena Verbon Rocco StallvordRocco Stallvord We are FirstWe are First Arjan van de SteegArjan van de Steeg #SPON#SPON Eelco RoosEelco Roos MediaMarktMediaMarkt HuaweiHuawei InterpolisInterpolis PhilipsPhilips InstagramInstagram SnapchatSnapchat TwitterTwitter Media MarktMedia Markt ABN AMROABN AMRO YouTubeYouTube

Comments

Kenmerken

Influencer Marketing anno 2018 draait om het creëren van impact. Om die reden hebben Bloggerslijst en Influencer Marketing platform Juulr.com eerder deze maand de handen in één geslagen. Het netwerk van beide platformen vormt daarmee een solide front in de wereld van Influencer Marketing automation. Dennis Stokman, mede-eigenaar van Bloggerslijst: "Door de specialismen van Juulr en Bloggerlijst te bundelen, zijn wij ervan overtuigd dat wij een unieke propositie bieden voor adverteerders." Juulr.com is dé Influencer Marketing totaaloplossing. Het platform Juulr.com helpt merken, PR- en Media Bureaus in binnen- en buitenland bij het efficiënt managen en implementeren van hun ambities op het gebied van Influencer Marketing en het verhogen van impact. Juulr heeft daarom diverse systemen, API's en methodes ontwikkeld om de meest complexe klantvragen op te lossen, waarvan het platform Juulr.com er één is. Op Bloggerslijst.nl zijn adverteerders in staat om eenvoudig en snel een campagne starten. Zodra je de campagne hebt geplaatst, gaat het systeem van Bloggerslijst op zoek naar de perfecte blogger of influencer voor jouw website of platform. Je ontvangt vervolgens voorstellen van relevante publishers met echte websites, echte bezoekers én autoriteit. Bloggerslijst.nl verzorgt zo gemakkelijk, veilig en snel externe content waar adverteerders naar op zoek zijn. Met de samenwerking delen Juulr.com en Bloggerslijst niet alleen de database van 50.000 social influencers en bijna 4.000 bloggers. De samenwerking heeft daarnaast ook betrekking op het doorontwikkelen en versterken van de platformen van Juulr en Bloggerslijst. Zo staan er voor Q3 al enkele unieke functionaliteiten op de planning waarbij het creëren van impact en het meten van performance centraal staan. Sjors Goemans, CEO van Juulr: "Wij zien dat de markt een intrinsieke vraag ontwikkeld voor performance based Content Marketing. Samen met Bloggerlijst hebben we een formule in handen waarmee wij Influencer Marketing Automation naar een hoger plan kunnen tillen."

Juulr en Bloggerslijst slaan handen in één

Juulr en Bloggerslijst slaan handen in één0 ?php the_title() ?>497 dagen geleden
De oprichters van Nederlandse tech scale-up Dashmote hebben een meerderheidsbelang genomen in The Influencers Movement (TIM), het grootste online platform voor influencer marketing in Nederland. TIM gaat zich onder de nieuwe naam Base richten op het wereldwijd professionaliseren van influencer marketing. De startup biedt sinds 2013 merken en bureaus een netwerk en de tools om zelfstandig hun samenwerkingen met influencers uit te voeren.

The Influencers Movement wordt Base

The Influencers Movement wordt Base0 ?php the_title() ?>511 dagen geleden
TheHUB.nl is uniek label van waarbinnen influencers worden gecombineerd met het enorme bereik en de autoriteit van Sanoma merken. Al jarenlang is Sanoma dé partij voor creatieve en impactvolle branded content samenwerkingen. Het label The HUB zal adverteerders nog uitgebreider kunnen bedienen rondom alle facetten van influencer marketing: van strategie tot concept, creatie en grootschalige distributie. Hiervoor kunnen externe influencers worden ingezet, maar ook invloedrijke redactieleden zoals hoofdredactrices Hilmar Mulder van Libelle en Sara van Gorp van Kek Mama en VIVA Mama. Vervolgens kan deze content worden doorgeplaatst op één of meerdere van de Sanoma merken om een extra bereik boost te genereren en autoriteit op te bouwen zoals NU.nl, Margriet, Fashionchick en VIVA. Tot slot kan er perfect worden ge(re)target met Sanoma’s ijzersterke data strategie: hiermee zorgen we er voor dat de content aan de juiste doelgroep wordt getoond en optimaliseren we het bereik.

Sanoma lanceert nieuwste website voor eigen influencer platform The Hub

Sanoma lanceert nieuwste website voor eigen influencer platform The Hub0 ?php the_title() ?>518 dagen geleden
Juulr heeft het vernieuwde platform gelanceerd waarmee een all-round oplossing wordt geboden voor merken en bedrijven die zich richten op de B2C markt.

Juulr lanceert all-round Influencer Marketing platform voor de B2C markt

Juulr lanceert all-round Influencer Marketing platform voor de B2C markt0 ?php the_title() ?>531 dagen geleden
Met XMPLE wil Mediaxplain de influencer markt openbreken. Door de werkwijze profiteren opdrachtgevers van de meest effectieve inzet van content.

Mediaxplain lanceert strategische influencer- en content marketingbureau XMPLE

Mediaxplain lanceert strategische influencer- en content marketingbureau XMPLE0 ?php the_title() ?>538 dagen geleden
The Best Social Awards 2018 zijn voor het eerst opgesplitst in twee dagen: business - de zakelijke variant van The Best Social Awards - en audience, waarbij het publiek stemt op zijn favorieten. Tijdens de business uitreiking op 6 juni zijn er prijzen te winnen in categorieën als Beste Merk, Beste Campagne, Beste Inhaker. Bol.com, HEMA en Albert Heijn zijn de grootste kanshebbers met de meeste nominaties. Zij worden op de voet gevolgd door Efteling, Heineken en ING. Boomerang Create, Dept, GoSpooky en Yune zijn de social bureau’s met de meeste nominaties. 

Albert Heijn, Bol en HEMA grootste kanshebbers bij The Best Social Awards business

Albert Heijn, Bol en HEMA grootste kanshebbers bij The Best Social Awards business0 ?php the_title() ?>539 dagen geleden
Samen met klanten en technologie-partners start telecom en ICT-dienstverlener KPN in de loop van 2018 vier verschillende (pré) 5G-field labs om daarmee de waarde van 5G toepassingen te ontdekken. Van het testen van slimme antennes in stedelijk gebied tot het onderzoeken van de verbinding van drones voor precisielandbouw, virtual reality in de industrie en zelfrijdende voertuigen. Mede dankzij 5G technologie zullen dit soort toepassingen werkelijkheid worden in Amsterdam Zuidoost, op een boerderij in Drenthe, in de Rotterdamse Haven en op snelwegen nabij Helmond.

KPN gaat samen met klanten 5G ontdekken

KPN gaat samen met klanten 5G ontdekken0 ?php the_title() ?>557 dagen geleden
Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz

Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz

Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz0 ?php the_title() ?>566 dagen geleden
Juulr, internationaal georiënteerd Influencer Marketing Bureau, heeft Instagram, Facebook en YouTube Nederlandse merken in fashion industrie geanalyseerd.

Nederlandse fashion industrie laat steken vallen op social media

Nederlandse fashion industrie laat steken vallen op social media0 ?php the_title() ?>566 dagen geleden
84 nominaties voor 20e SpinAwards, met nieuwe categorieën: Artificial Intelligence en AR&VR. DDB & Tribal Amsterdam, KPN en N=5 vaakst genomineerd.

DDB & Tribal Amsterdam, KPN en N=5 maken meeste kans op SpinAwards

DDB & Tribal Amsterdam, KPN en N=5 maken meeste kans op SpinAwards0 ?php the_title() ?>587 dagen geleden
Het NK Influencer Bowling is initiatief van Koninklijke Horeca Nederland in samenwerking met eerste influencer marketing bureau van Nederland: We Are First.

Het eerste NK Influencer bowling komt er zowaar aan

Het eerste NK Influencer bowling komt er zowaar aan0 ?php the_title() ?>592 dagen geleden
De vijfde The Best Social Awards wordt opgedeeld in twee dagen. Zo krijgen de business categorieën op 6 juni en de publieksprijzen op 7 juni elk meer focus.

The Best Social Awards 2018 breidt uit met nieuwe categorieën

The Best Social Awards 2018 breidt uit met nieuwe categorieën0 ?php the_title() ?>594 dagen geleden
Het influencer-marketingplatform Join heeft een investering opgehaald bij Airbridge Equity Partners. Met de kapitaalinjectie wil het bedrijf de Europese markt veroveren en de Artificial Intelligence die aan het platform ten grondslag ligt verder doorontwikkelen.

Join trekt groeikapitaal voor leidende rol binnen influencer marketing

Join trekt groeikapitaal voor leidende rol binnen influencer marketing0 ?php the_title() ?>677 dagen geleden
December is meest interessante periode voor samenwerkingen tussen merken en influencers blijkt uit onderzoek van Influencer-marketingplatform Join.

December is bij uitstek de maand voor influencercampagnes

December is bij uitstek de maand voor influencercampagnes0 ?php the_title() ?>704 dagen geleden
IMA, Europees marktleider op het gebied van influencer marketing, komt volledig in handen van het management en Karmijn Kapitaal.

Management koopt met hulp van Karmijn Kapitaal influencer agency IMA terug van investeerders

Management koopt met hulp van Karmijn Kapitaal influencer agency IMA terug van investeerders0 ?php the_title() ?>768 dagen geleden
Met Influencer Solutions benadert Hearst influencer marketing op nieuwe manier. Combinatie van makers, loyale fans en sterke merken staat centraal.

Hearst Netherlands lanceert Influencer Solutions

Hearst Netherlands lanceert Influencer Solutions0 ?php the_title() ?>806 dagen geleden
Ruim 400 social influencers van over de hele wereld komen in het voorjaar naar Rotterdam voor het Traverse, het grootste influencers congres van Engeland.

Internationaal influencers congres Traverse naar Rotterdam

Internationaal influencers congres Traverse naar Rotterdam0 ?php the_title() ?>825 dagen geleden
Coca-Cola Fanta Kalvijn

Jonge influencer Kelvin Boerma wordt verantwoordelijk voor marketingcampagne Fanta

Jonge influencer Kelvin Boerma wordt verantwoordelijk voor marketingcampagne Fanta0 ?php the_title() ?>854 dagen geleden
Adfactor lanceert Foodlab, een eigen label voor haar grote netwerk aan invloedrijke food influencers. Foodlab creëert en distribueert innovatieve, succesvolle content marketing door merken aan de juiste influencers en platformen met aansprekende content te verbinden.

Adfactor lanceert Foodlab voor influencers

Adfactor lanceert Foodlab voor influencers0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?0 ?php the_title() ?>916 dagen geleden
Influeno wordt marktplaats

Influeno wordt marktplaats voor influencers

Influeno wordt marktplaats voor influencers0 ?php the_title() ?>974 dagen geleden
Interior Junkie

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres0 ?php the_title() ?>977 dagen geleden
HvA

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen0 ?php the_title() ?>981 dagen geleden
Marktplaats goudmijn collectie

Marktplaats opent Goudmijn van influencers

Marktplaats opent Goudmijn van influencers0 ?php the_title() ?>1056 dagen geleden
Anna Nooshin rechtenvrij

Influencer Anna Nooshin tekent bij RTL

Influencer Anna Nooshin tekent bij RTL0 ?php the_title() ?>1062 dagen geleden
Flavor Flav Amsterdamse Foodhallen

Amsterdamse Foodhallen winnaar eerste Top 100 Food Influencers List 2016

Amsterdamse Foodhallen winnaar eerste Top 100 Food Influencers List 20160 ?php the_title() ?>1064 dagen geleden
Onlane

OnLane start samenwerking met influencers op het nieuwe musical.ly netwerk

OnLane start samenwerking met influencers op het nieuwe musical.ly netwerk0 ?php the_title() ?>1092 dagen geleden
MTV music week Rotterdam Afrojack

Social Influencer Monica Geuze ambassadeur voor MTV EMA

Social Influencer Monica Geuze ambassadeur voor MTV EMA0 ?php the_title() ?>1145 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!