Home | retail | Data toont van tevoren of klant wel kredietwaardig is!

Data toont van tevoren of klant wel kredietwaardig is!

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 08/05/2018 om 13:04

Arvato Financial Solutions maakt het met data-driven analyses mogelijk om webwinkels al vooraf te vertellen in hoeverre hun klant kredietwaardig is.

Bedrijven verliezen jaarlijks veel tijd en geld aan klanten die niet kunnen betalen of niet willen betalen. Met name de e-commerce-sector wordt zwaar getroffen. Daarom nemen steeds meer bedrijven hun toevlucht tot data en een preventieve aanpak. ”Veel organisaties komen te laat in actie,” zegt Daniela Straube, Managing Director bij Arvato Financial Solutions. AFS, gevestigd in Heerenveen, richt zich op het terugdringen van financiële risico’s en fraude en staat bedrijven bij met het incasseren van openstaande rekeningen. ”Dankzij data-driven analyses kunnen wij onze klanten al vooraf vertellen in hoeverre hun klant kredietwaardig is. Op basis van klantdata helpen wij bedrijven hun customer journey op de klant af te stemmen. Dit verkleint aanzienlijk de kans op niet-betalende of frauderende klanten.”

Volgens onderzoek van LexisNexis Risk Solutions worden bij maar liefst 43 procent van de maandelijkse e-commerce-transacties pogingen tot fraude ondernomen. Bovendien worden de methodes steeds inventiever. Naar schatting lopen bedrijven hierdoor gemiddeld ruim 2 procent van hun jaarlijkse omzet mis. Ook niet-betalende klanten vormen een probleem voor veel bedrijven.

Volgens Straube kunnen veel financiële problemen worden voorkomen door een preventieve aanpak en de inzet van data. Door de toenemende inventiviteit van fraudeurs merkt Arvato Financial Solutions (AFS) een toename in het aantal bedrijven dat data wil inzetten tegen financieel verlies. ”Ze willen meer kennis over goede klanten,” vat Straube samen. ”Bedrijven willen weten met wie ze in zee gaan. Door het vooraf screenen van klanten worden veel problemen voorkomen.”

Bij AFS heet dit de ‘happy flow’. Een customer journey zonder strubbelingen, teleurstellingen of nare verrassingen achteraf. ”De praktijk leert dat veel bedrijven pas in actie komen wanneer klanten of consumenten niet betalen. Dan krijg je altijd een onprettige situatie, die ook weer niet bevorderlijk is voor de klantrelatie. Een negatieve spiraal dus. Wij buigen dat om door klanten te screenen, en ze op een eenvoudige, veilige en comfortabele manier te laten bestellen en betalen. Noem het maatschappelijk verantwoord incasseren.”

In tijden van big data en slimme software kunnen bedrijven zich op het gebied van fraude niet meer van de domme houden. ”Een happy flow met tevreden en betalende klanten is voor elk bedrijf haalbaar,” besluit Straube. ”Dan moeten ze alleen wel de mogelijkheden benutten.”

Arvato Financial Solutions, onderdeel van Bertelsmann, is een wereldwijde financiële dienstverlener. Het bedrijf is actief in 22 landen en bedient meer dan 10.000 klanten. Daarmee is Arvato Financial Solutions één van de grootste financiële dienstverleners van Europa.

Tags

kredietwaardigkredietwaardig Daniela StraubeDaniela Straube Arvato Financial SolutionsArvato Financial Solutions fraudefraude

Comments

Kenmerken

SprayPay is bedoeld voor gespreid aankopen van consumptiegoederen. De eerste webwinkels, waaronder Holland Bike Shop, bieden de optie inmiddels.

Nieuwe betaalmethode laat consumenten online aankopen gespreid betalen

Nieuwe betaalmethode laat consumenten online aankopen gespreid betalen0 ?php the_title() ?>613 dagen geleden
Hypotheekverstrekkers spelen met reclamecampagnes voor hypotheken steeds vaker in op snelheid. Autoriteit Financiële Markten vindt echter dat de aankoop van een huis een ingrijpend besluit is, met financiële gevolgen. Reclames voor hypothecaire kredieten mogen géén verwijzing bevatten naar het gemak van het verkrijgen van krediet.

Geen reclame voor snelle hypotheken

Geen reclame voor snelle hypotheken0 ?php the_title() ?>639 dagen geleden
Volgens Unizo verkochten Belgische handelaars 2,5 % minder, terwijl de gemiddelde winkelier in eurozone omzet met 1,9 % zag stijgen. Vooral door e-commerce.

‘Buitenlandse webshops gaan uw welvaart niet betalen’

‘Buitenlandse webshops gaan uw welvaart niet betalen’0 ?php the_title() ?>647 dagen geleden
Autoriteit Consument & Markt wil consumenten bewust maken van risico’s van impulsaankopen via social media met nieuwe campagne.

Bestel niet zomaar iets via social media

Bestel niet zomaar iets via social media0 ?php the_title() ?>723 dagen geleden
Belevenissen.nl, een webwinkel met unieke beleveniscadeaus, aanvaardt voortaan als eerste webshop in Nederland weer de gulden als betaalmiddel. 

Webshop belevenissen.nl maakt betalen met guldens weer mogelijk

Webshop belevenissen.nl maakt betalen met guldens weer mogelijk0 ?php the_title() ?>740 dagen geleden
10,2% van de mobiele telefoonbezitters betaalt prepaid. 65,4% van abonnementhouders wil besparen door goedkoper abonnement blijkt uit onderzoek Geldshop.

Ruim één op de tien Nederlanders belt prepaid

Ruim één op de tien Nederlanders belt prepaid0 ?php the_title() ?>818 dagen geleden
Het aantal ondernemingen in Nederland bereikte op 1 juli het recordaantal van 1.780.924. Dit staat in de KvK Bedrijvendynamiek.

Recordaantal ondernemingen in Nederland

Recordaantal ondernemingen in Nederland0 ?php the_title() ?>857 dagen geleden
besparen geldshop

Nederlanders besparen fors ondanks aantrekkende economie

Nederlanders besparen fors ondanks aantrekkende economie0 ?php the_title() ?>871 dagen geleden
Intrum Justitia

Incassobureau Intrum Justitia gaat zich vriendelijker opstellen

Incassobureau Intrum Justitia gaat zich vriendelijker opstellen0 ?php the_title() ?>911 dagen geleden
AFM telecomaanbieders

Telecomaanbieders extra in de gaten gehouden vanwege kredietverstrekking

Telecomaanbieders extra in de gaten gehouden vanwege kredietverstrekking0 ?php the_title() ?>930 dagen geleden
Manhattan Associates retail levering bezorgopties

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering0 ?php the_title() ?>935 dagen geleden
Onvermeld privacy online e-commerce privacy

Online anoniem winkelen met Onvermeld.nl

Online anoniem winkelen met Onvermeld.nl0 ?php the_title() ?>956 dagen geleden
Geld 500 euro briefje

Nederlander leent 19% meer in 2016

Nederlander leent 19% meer in 20160 ?php the_title() ?>1000 dagen geleden
2 euromunt

Contant betalen moet mogelijk blijven

Contant betalen moet mogelijk blijven0 ?php the_title() ?>1018 dagen geleden
Gedupeerd door kredietrisico

Consumenten gedupeerd door onterechte kredietrisico

Consumenten gedupeerd door onterechte kredietrisico0 ?php the_title() ?>1058 dagen geleden
Pakketbezorger dpd

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering0 ?php the_title() ?>1059 dagen geleden
Failliete webshop

25 procent meer faillissementen onder webshops

25 procent meer faillissementen onder webshops0 ?php the_title() ?>1066 dagen geleden
Online betalen

Drie kwart van Nederlanders koopt online

Drie kwart van Nederlanders koopt online0 ?php the_title() ?>1088 dagen geleden
Pay2d visa virtuele prepaidkaart

Wirecard geeft eerste virtuele prepaidkaart uit voor online betalingen

Wirecard geeft eerste virtuele prepaidkaart uit voor online betalingen0 ?php the_title() ?>1094 dagen geleden
Webshop creditcard

Klanten worden steeds beter geholpen in de financiële sector

Klanten worden steeds beter geholpen in de financiële sector0 ?php the_title() ?>1108 dagen geleden
Snap store teleurstellende bestelling

Webshops kunnen straks wanbetalers gaan screenen

Webshops kunnen straks wanbetalers gaan screenen0 ?php the_title() ?>1109 dagen geleden
Mac book

AFM wil consumenten beschermen tegen onbewuste invloeden

AFM wil consumenten beschermen tegen onbewuste invloeden0 ?php the_title() ?>1114 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!