Home | retail | Consumentengedrag doet food & beverage uitdijen

Consumentengedrag doet food & beverage uitdijen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 29/06/2017 om 17:00

food & beverage cushman wakefield horeca

In Nederland is een sterke stijging van het aandeel Food & Beverage in de totale consumentenbestedingen te zien. Het FoodService Instituut Nederland publiceerde in januari dat 9 procent van de 18- tot 36-jarigen, 10 procent van de 51- tot 70-jarigen en 21 procent van de generatie daartussen, minstens een keer per week uit eten gaat. Daarnaast laat bijna 1 op de 3 millennials minstens een keer per maand eten thuisbezorgen tegen 1 op de 11 babyboomers.

In Nederland groeide de verkoop in de Food & Beverage sector de afgelopen vier jaar gemiddeld met 3,5 procent per jaar. Dit blijkt uit het nieuwste wereldwijde Food & Beverage onderzoeksrapport van Cushman & Wakefield getiteld: What´s on the menu?

Omdat naar verwachting de uitgaven aan foodconsumptie ook de komende vier jaar gemiddeld ruim 3 procent per jaar zal stijgen én omdat consumenten in toenemende mate op zoek zijn naar beleving als het gaat om winkelen, is een goed samengesteld aanbod van Food & Beverage cruciaal voor het totale succes van winkelcentra en winkelgebieden, zo stellen de onderzoekers in het rapport.

Met het stijgen van de bestedingen van consumenten, stijgen ook de verwachtingen. De traditionele concepten met een centraal zitgedeelte en daaromheen een aantal ´afhaalpunten´ zijn een uitstervende soort. Hoewel de grote merken, die in staat zijn hogere huurprijzen te betalen, nu nog domineren zien vastgoedeigenaren in toenemende mate het belang van diversiteit en vernieuwing. Dit heeft concepten zoals Markt– en Foodhallen opgeleverd, maar ook zonering in winkelgebieden met een sterke mix van retail en food.

Cushman & Wakefield wijst in het rapport op de latente vraag naar meer niet-mainstream internationale foodconcepten die hun restaurantfunctie combineren met bijvoorbeeld Food & Beverage counters voor take away of verse producten voor thuisbereiding, met bakkers- en banketproducten maar ook kook-gerelateerde producten of zelfs kookcursussen. Een format dat nog maar op zeer beperkte schaal wordt aangeboden door een handvol internationale spelers. De vastgoedadviseur ziet kansen en ruimte voor meer kwalitatief hoogstaande foodretailers en food service entrepreneurs om hun initiatieven te introduceren.

Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield, zegt: ”De relatie tussen retail en Food & Beverage is groter dan ooit. Dat zie je heel sterk in de enorme groei van foodconcepten in winkelgebieden. Food is echt een bepalende factor in het succes van het totale winkelgebied. De consument is meer en meer op zoek naar beleving en ontspanning en dat kan fantastisch worden geboden met unieke foodproducten, foodconcepten en foodservices. Ik geloof dus ook heel sterk in wat we blurring noemen: de combinatie van dingen kopen en het verleiden van consumenten. Denk aan een kookwinkel waar je niet alleen een pan koopt maar ook ingrediënten voor gezonde maaltijden. Of het drinken van een glas wijn in de boekwinkel of bij de kapper. Food & Beverage speelt in blurring een steeds grote rol en is dé manier om consumenten een beleving te bieden.”

In de vier onderzochte continenten wordt ook de komende jaren verdere groei in Food & Beverage verwacht waarbij deze het grootst zal zijn in Azië-Pacific en het Midden-Oosten & Afrika. Op basis van data van Oxford Economics is in deze laatste regio een verdubbeling van de consumentenbestedingen te verwachten en meer dan een verdubbeling in Azië-Pacific. De verwachting is dat de uitgaven voor foodconsumptie de komende tien jaar in beide regio´s jaarlijks met ruim 7 procent zullen stijgen.

Consumentenbestedingen in Europa en de Verenigde Staten, de meer volwassen markten, zullen minder hard stijgen maar nog altijd een gezonde groei van rond de vijf procent per jaar laten zien.

 

Tags

MarkthalMarkthal Cushman & WakefieldCushman & Wakefield restaurantrestaurant blurringblurring HorecaHoreca retailretail

Comments

Kenmerken

Cushman & Wakefield lanceert newCommerce platform dat retailkennis met logistieke- en supply-chain-oplossingen combineert, voor fysiek en online-only.

Nieuw platform combineert specialistische retailkennis ook voor online-only retailers

Nieuw platform combineert specialistische retailkennis ook voor online-only retailers0 ?php the_title() ?>348 dagen geleden
Groos, Le Pain Quotidien en Costes hebben respectievelijk een Retail Award gewonnen in categorieën Local Hero, Foodretailer en Zelfstandig Retailconcept.

Groos, Le Pain Quotidien en Costes winnen Retail Awards

Groos, Le Pain Quotidien en Costes winnen Retail Awards0 ?php the_title() ?>363 dagen geleden
Volgens Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden zijn Foodhallen een fenomeen en niet meer weg te denken in het horecalandschap.

Opmars van Foodhallen in Nederland in stroomversnelling

Opmars van Foodhallen in Nederland in stroomversnelling0 ?php the_title() ?>378 dagen geleden
De elf finalisten van de Amsterdam Food Pitch zijn bekend. Ruim 70 enthousiaste deelnemers hebben zich aangemeld om mee te dingen naar de felbegeerde titel Lekkerste product van 2018 en in de schappen te komen bij De Kweker, dé Amsterdamse groothandel voor professionals in food.

Finalisten Amsterdam Food Pitch van De Kweker bekend

Finalisten Amsterdam Food Pitch van De Kweker bekend0 ?php the_title() ?>392 dagen geleden
De Nederlandse consument eet, gedreven door de behoefte aan gemak, tijdwinst en beleving, vaker buiten de  deur. De omzet in de Out of Home-markt steeg hierdoor vorig jaar fors, namelijk 4,1% ten opzichte  van 2016. Dit jaar verwacht het FoodService Instituut Nederland zelfs een groei van 4,9% voor de buitenshuisconsumptie. Per Nederlander komt dit neer op een stijging van bijna 50 euro blijkt uit de cijfers die het FSIN tijdens hun congres op de Horecava bekend maakt.

Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur

Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur0 ?php the_title() ?>498 dagen geleden
FoodFirst Network is een nieuw online communicatieplatform. Het wordt gemaakt door het team dat aan de wieg stond van 24Kitchen en Life & Cooking. Onder meer Rudolph van Veen, Sandra Ysbrandy en Jan Dekker zijn betrokken. Het leefstijlplatform met lekkere recepten, advies over beweging, voeding en mindset is vandaag gelanceerd. Het platform is reclamevrij. Een individueel membership is er vanaf 12,5 cent per dag. Het platform is mede tot stand gekomen door crowdfunding. Via CollinCrowdfund werd 750.000 euro opgehaald onder 573 investeerders.

Rudolph van Veen kookt door op FoodFirst Network

Rudolph van Veen kookt door op FoodFirst Network0 ?php the_title() ?>536 dagen geleden
Upper 5th Avenue (New York), Causeway Bay (Hong Kong) en New Bond Street (Londen) bovenaan Main Streets Across the World Rapport van Cushman & Wakefield. kalverstraat op zestiende plek.

Kalverstraat duurste winkelstraat in Nederland

Kalverstraat duurste winkelstraat in Nederland0 ?php the_title() ?>550 dagen geleden
Blog Brains is een nieuw influencer marketingconcept dat relevante categorieën, met vaste afspraken en prijzen biedt. De bloggers kiezen opdrachten zelf uit en schrijven in eigen bewoordingen op hun eigen blog. Met 28 categorieën en 1200+ bloggers kan Blog Brains over bijna elk onderwerp relevante content produceren.

Blog Brains leidt naar honderden relevante bloggers

Blog Brains leidt naar honderden relevante bloggers0 ?php the_title() ?>552 dagen geleden
In Amsterdam zal de vraag naar stedelijk logistiek vastgoed verdubbelen blijkt uit het nieuwste onderzoeksrapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. 

Exponentiële groei e-commerce zet druk op de behoefte aan stedelijk logistiek vastgoed

Exponentiële groei e-commerce zet druk op de behoefte aan stedelijk logistiek vastgoed0 ?php the_title() ?>574 dagen geleden
Koninklijke Horeca Nederland nam vorige maand het initiatief tot een eigen reserveringsplatform. BookDinners is een branche-initiatief van, voor en door restaurants. Met dit platform is het de bedoeling dat restaurants zelf de regie over de relatie met hun gasten, de gastgegevens en marketingacties krijgen. Begin 2018 lanceren we BookDinners richting de Nederlandse consument. Na de aankondiging op Gastvrij Rotterdam zijn er inmiddels 1200 restaurants aangesloten.

Al ruim 1200 restaurants aangesloten bij reserveringsplatform BookDinners

Al ruim 1200 restaurants aangesloten bij reserveringsplatform BookDinners0 ?php the_title() ?>594 dagen geleden
Europa’s eerste avocadorestaurant The Avocado Show ontvangt half jaar na opening miljoeneninvestering voor uitbreiding en avocadoproductenlijn

The Avocado Show gaat de grens over

The Avocado Show gaat de grens over0 ?php the_title() ?>609 dagen geleden
Maaltijdbezorger Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers (NLVVM) is oorspronkelijk initiatief van Domino’s Pizza, de Beren, Spare Rib Express, Taco Mundo en New York Pizza. Ook SushiPoint en Johnny’s Burger Company nu aangesloten.

SushiPoint en Johnny’s Burger Company sluiten aan bij de NLVVM

SushiPoint en Johnny’s Burger Company sluiten aan bij de NLVVM0 ?php the_title() ?>637 dagen geleden
Drie Amsterdamse Foodbloggers serveren 28 augustus de eerste De Foodbloggers Awards in De Tropen voor de beste horecaconcepten.

Amsterdamse Foodbloggers serveren eerste horeca awards

Amsterdamse Foodbloggers serveren eerste horeca awards0 ?php the_title() ?>645 dagen geleden
Vijf kandidaten hebben voorronde van Nationale RestaurantPITCH doorstaan. Winnaar krijgt tijdens de komende Horecava eigen pop-up restaurant.

Vijf finalisten Nationale RestaurantPITCH bekend

Vijf finalisten Nationale RestaurantPITCH bekend0 ?php the_title() ?>652 dagen geleden
Kult&Ace, het enige Millennial consultancybureau in Nederland, kondigt de Kult&Ace Millennial Monitor aan. De jaarlijkse graadmeter voor alle trending topics rondom Millennials. Het bureau wil met dit grootschalige onderzoek inzichten verzamelen en meehelpen aan een duurzame relatie tussen merken en Millennials. Merken kunnen kosteloos een onderzoeksvraag insturen! De onderzoeksresultaten worden begin december 2017 gepresenteerd.

Wat wil jij zo’n millennial nou eigenlijk vragen?

Wat wil jij zo’n millennial nou eigenlijk vragen?0 ?php the_title() ?>670 dagen geleden
e-commerce bedrijfsruimte mkb cushman & wakefield

Mkb en e-commerce stuwen gebruik bedrijfsruimte tot recordniveau

Mkb en e-commerce stuwen gebruik bedrijfsruimte tot recordniveau0 ?php the_title() ?>685 dagen geleden
HEMA Unibail-Rodamco Mall of Netherlands Flagshipstore

HEMA opent flagshipstore in Mall of the Netherlands

HEMA opent flagshipstore in Mall of the Netherlands0 ?php the_title() ?>685 dagen geleden
Pathe Livewall

Interactieve gaming in de bioscoopzalen van Pathé

Interactieve gaming in de bioscoopzalen van Pathé0 ?php the_title() ?>712 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>720 dagen geleden
Hamburger Ter Marsch

Ter Marsch viert National Hamburger Day met Chicken Sliders

Ter Marsch viert National Hamburger Day met Chicken Sliders0 ?php the_title() ?>725 dagen geleden
La Place Jumbo

Nieuw Foodmarkt City by Jumbo gebruikt elementen van La Place

Nieuw Foodmarkt City by Jumbo gebruikt elementen van La Place0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
Cushman & Wakefield NRW Paagman Yoghurt Barn Rituals

Paagman, Rituals en Yoghurt Barn zijn de beste retailers!

Paagman, Rituals en Yoghurt Barn zijn de beste retailers!0 ?php the_title() ?>732 dagen geleden
Cushman & Wakefield data

Cushman & Wakefield benoemt twaalf data-analisten

Cushman & Wakefield benoemt twaalf data-analisten0 ?php the_title() ?>740 dagen geleden
Sligro Heineken

Sligro Food Group en Heineken gaan strategisch samenwerken

Sligro Food Group en Heineken gaan strategisch samenwerken0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
wiedewietsaus

Publiciteitsstunt Wiedewietsaus van Ter Marsch daadwerkelijk in productie

Publiciteitsstunt Wiedewietsaus van Ter Marsch daadwerkelijk in productie0 ?php the_title() ?>777 dagen geleden
Foodservice groothandel Deli XL verandert per 12 juni haar naam in Bidfood.

Deli XL verandert naam in BidFood en gaat horeca uitbaten

Deli XL verandert naam in BidFood en gaat horeca uitbaten0 ?php the_title() ?>781 dagen geleden
Het restaurant Tosti Creative met de werknemers van creatief bureau Tosti Creative

Creatief bureau Tosti Creative opent gelijknamige tosti bar

Creatief bureau Tosti Creative opent gelijknamige tosti bar0 ?php the_title() ?>782 dagen geleden
Een gezellig uitziend terras waar mensen genieten van een drankje

Omzet horeca stijgt verder

Omzet horeca stijgt verder0 ?php the_title() ?>811 dagen geleden
Bier tap

Bier als lokmiddel

Bier als lokmiddel0 ?php the_title() ?>818 dagen geleden
Made Blue water

Nieuwe speler water in horeca met maximale transparantie en impact

Nieuwe speler water in horeca met maximale transparantie en impact0 ?php the_title() ?>826 dagen geleden
Bier Iris van den Broek

Speciaalbier en alcoholvrije bieren stuwen consumptie gerstennat

Speciaalbier en alcoholvrije bieren stuwen consumptie gerstennat0 ?php the_title() ?>832 dagen geleden
Dunkin' Donuts

Dunkin’ Donuts ziet weer gat in Nederland

Dunkin’ Donuts ziet weer gat in Nederland0 ?php the_title() ?>837 dagen geleden
Bedrijfs sneakers Dyanne Beekman

Medewerkers McDonald’s aan de slag op sneakers van Dyanne Beekman

Medewerkers McDonald’s aan de slag op sneakers van Dyanne Beekman0 ?php the_title() ?>842 dagen geleden
Hemelswater

Na bier van HemelsWater volgt nu de Gin-Tonic

Na bier van HemelsWater volgt nu de Gin-Tonic0 ?php the_title() ?>858 dagen geleden
Utrecht Popocatepetl

Traditioneel Mexicaans restaurant Popocatepetl transformeert

Traditioneel Mexicaans restaurant Popocatepetl transformeert0 ?php the_title() ?>859 dagen geleden
André Hazes junior Nachtburgemeester

Nederlandse Horeca schuift André Hazes junior naar voren als Nachtburgemeester

Nederlandse Horeca schuift André Hazes junior naar voren als Nachtburgemeester0 ?php the_title() ?>859 dagen geleden
Marketing award foodservice

Jacobs Douwe Egberts en FrieslandCampina winnen Foodservice Marketing Awards

Jacobs Douwe Egberts en FrieslandCampina winnen Foodservice Marketing Awards0 ?php the_title() ?>860 dagen geleden
Restaurant sfeer

Millennials stuwen restaurantbezoeken

Millennials stuwen restaurantbezoeken0 ?php the_title() ?>862 dagen geleden
Burgerdock vegetarisch

Burgerdock serveert nieuw concept met vegetarische en glutenvrije hamburgers

Burgerdock serveert nieuw concept met vegetarische en glutenvrije hamburgers0 ?php the_title() ?>862 dagen geleden
Horecava

Horecabezoeker positief over duurzaamheidskeurmerk

Horecabezoeker positief over duurzaamheidskeurmerk0 ?php the_title() ?>866 dagen geleden
Koffie Horecava

Blurring op de Horecava

Blurring op de Horecava0 ?php the_title() ?>867 dagen geleden
Amsterdam freezones

Freezones in drie Amsterdamse winkelgebieden

Freezones in drie Amsterdamse winkelgebieden0 ?php the_title() ?>873 dagen geleden
Pathe IMAX

Winkelend publiek kan ouderwets gamen op Rotterdamse gebouwen

Winkelend publiek kan ouderwets gamen op Rotterdamse gebouwen0 ?php the_title() ?>895 dagen geleden
Dranktoon slijterij

Koninklijke SlijtersUnie en SpiritsNL lanceren TOON-ID

Koninklijke SlijtersUnie en SpiritsNL lanceren TOON-ID0 ?php the_title() ?>901 dagen geleden
Crepe creaties Koopmans

Koopmans wil Nederland aan de crêpe krijgen

Koopmans wil Nederland aan de crêpe krijgen0 ?php the_title() ?>902 dagen geleden
Gulpener brouwlokaal

Gulpener laat bier beleven in lokaal, bibliotheek en laboratorium

Gulpener laat bier beleven in lokaal, bibliotheek en laboratorium0 ?php the_title() ?>901 dagen geleden
Horeca

Recordgroei horeca in derde kwartaal

Recordgroei horeca in derde kwartaal0 ?php the_title() ?>902 dagen geleden
Son of a Croque zware jongens

Nieuwe horecatrends onderscheiden met Entree Hospitality & Style Awards

Nieuwe horecatrends onderscheiden met Entree Hospitality & Style Awards0 ?php the_title() ?>904 dagen geleden
Horeca Marc Heeman

Horeca wordt uitgedaagd meer te verdienen

Horeca wordt uitgedaagd meer te verdienen0 ?php the_title() ?>907 dagen geleden
Charlie's logo

Pathé bioscopen gaat zelf nieuw horecaconcept uitbaten

Pathé bioscopen gaat zelf nieuw horecaconcept uitbaten0 ?php the_title() ?>911 dagen geleden
Hutspot winkel Rotterdam

Hutspot kiest bewust voor winkels met lokaal personeel

Hutspot kiest bewust voor winkels met lokaal personeel0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Patje met pindasaus van Bram's

Nominaties Horecava Innovation Award 2017 bekend

Nominaties Horecava Innovation Award 2017 bekend0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Hutspot winkel Rotterdam

Hutspot kiest bewust voor winkels

Hutspot kiest bewust voor winkels0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Duurzaam eten

Steeds meer duurzaam voedsel in het winkelmandje

Steeds meer duurzaam voedsel in het winkelmandje0 ?php the_title() ?>917 dagen geleden
H32 winkel met fietsen

Zo zet Gouden Apenstaart-winnaar H32 social media in

Zo zet Gouden Apenstaart-winnaar H32 social media in0 ?php the_title() ?>923 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!