Home | retail | Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 25/04/2017 om 13:59

Manhattan Associates retail levering bezorgopties

Retailers bieden steeds meer leveringsmogelijkheden bij online bestellingen om op individuele klantwensen in te spelen. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder 50 Nederlandse retailers blijkt echter dat consumenten vooral kiezen voor het zelf ophalen van online bestelde producten in de winkel (38 procent). De tweede voorkeur is gratis levering aan huis (34 procent). Overige leveringsopties, zoals een snelle, maar betaalde levering, worden een stuk minder gebruikt. Consumenten rekenen in veel gevallen op gratis levering, bij besteding van een minimumbedrag, en daarom verrekent 86% van retailers de levering van online orders met hun winstmarges.

Retailers beschikken vaak over voorraden op verschillende locaties. Zij kunnen een bestelling bijvoorbeeld afhandelen vanuit het distributiecentrum, direct vanuit de voorraad van een leverancier of vanuit de winkelvoorraad. Opvallend is dat retailers steeds vaker online bestellingen rechtstreeks vanuit de winkel afhandelen. Hierdoor ontstaat meer flexibiliteit in orderfulfilment.

Maar liefst 62% van de retailers levert op dit moment al producten rechtstreeks vanuit de winkel en nog eens 34% van de retailers is van plan dit in de toekomst te gaan doen. Verder valt op dat 66% van de retailers kiest voor het afhandelen van bestellingen vanuit een regionaal distributiecentrum. Het merendeel van de retailers maakt hierbij gebruik van koeriers, terwijl een klein deel eigen vrachtwagens inzet. Dit onderstreept het belang van een snelle afhandeling van bestellingen en het reduceren van de leveringstijd.

Om klanten goed van dienst te kunnen zijn, moet er een volledig inzicht zijn in de beschikbare voorraad. Zo’n 38% van de retailers geeft aan dat ze minder dan driekwart van de tijd een volledig beeld van hun totale voorraad hebben. Een mogelijke verklaring voor een incompleet beeld van de voorraad is dat slechts 36% van de retailers hun voorraad via één centraal systeem in de gaten houdt. De overige retailers gebruiken meerdere systemen om hun totale voorraad te monitoren, wat het overzicht niet ten goede komt.

”Wij zien dat de meeste retailers goed op weg zijn om het inzicht in hun voorraad te verbeteren en om hun winkelmedewerkers te voorzien van de benodigde middelen om de klant beter te helpen,” stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates, een technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannelcommerce.

”Toch is er nog veel ruimte voor verbetering. Wij zien dat de meeste retailers zich momenteel oriënteren op de mogelijkheden om alle schakels binnen de supply chain, van online tot in de winkel, op de juiste manier met elkaar te verbinden. Het bieden van keuzevrijheid, snelle levering en klantenservice blijven natuurlijk de belangrijkste aandachtspunten voor een positieve retailervaring, maar verkoopkansen optimaal benutten en bestellingen winstgevend afhandelen zijn eveneens essentieel voor het succes van de retailer op langere termijn.”

Uit een onderzoek van PwC’s Strategy& kwam eind vorig jaar al een soortgelijk conclusie.

Tags

orderfulfilmentorderfulfilment distributiecentrumdistributiecentrum Manhattan AssociatesManhattan Associates leverenleveren bezorgenbezorgen retailretail

Comments

Kenmerken

Arvato Financial Solutions maakt het met data-driven analyses mogelijk om webwinkels al vooraf te vertellen in hoeverre hun klant kredietwaardig is.

Data toont van tevoren of klant wel kredietwaardig is!

Data toont van tevoren of klant wel kredietwaardig is!0 ?php the_title() ?>380 dagen geleden
Bedrijven spenderen liever geld aan bewezen technologieën zoals internet of things en voorspellend onderhoud dan aan opkomende technologieën als kunstmatige intelligentie, blockchain en virtual reality. Blijkt uit Global Digital Operations Study van Strategy&. Ook is Nederlandse industrie niet zo optimistisch over verwachte omzetgroei en efficiencywinst door digitale technologieën!

Nederlandse bedrijven terughoudend bij nieuwe technologieën!

Nederlandse bedrijven terughoudend bij nieuwe technologieën!0 ?php the_title() ?>408 dagen geleden

Logistieke startup Brenger koppelt transportverzoeken aan onbenutte laadruimte

Logistieke startup Brenger koppelt transportverzoeken aan onbenutte laadruimte0 ?php the_title() ?>436 dagen geleden
18,8% van de door Manhattan Associates ondervraagde consumenten verwacht dat retailers moderne technologieën inzetten om hen te verrassen bij het winkelen.

Consumenten positief over omnichannelaanpak retailers

Consumenten positief over omnichannelaanpak retailers0 ?php the_title() ?>451 dagen geleden
Manhattan Associates koppelt klantconversaties op social media als Facebook en Twitter aan bestelinformatie om accuraat beeld te geven van kooptraject.

Omnichannel winkelervaringen nog persoonlijker met social media conversaties

Omnichannel winkelervaringen nog persoonlijker met social media conversaties0 ?php the_title() ?>491 dagen geleden
Terwijl de grote supermarkten als Jumbo, Albert Heijn en Plus hun nieuwe, stemmige kerstreclames uit hebben gebracht blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates dat een kwart van de Nederlanders dit jaar hun boodschappen voor de kerstdagen online doet. 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, doen dit jaar ook hun kerstboodschappen online. 17,4% van de ondervraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via internet bestellen heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

Kerstboodschappen door kwart Nederlanders online besteld

Kerstboodschappen door kwart Nederlanders online besteld0 ?php the_title() ?>532 dagen geleden
Dashne Faraj, juriste bij Trusted Shops, adviseert over de communicatie betreffende de leveringsbeloften bij webwinkels de komende periode.

Waarom online retailers dit jaar voorzichtig moeten zijn met leveringsbeloften?

Waarom online retailers dit jaar voorzichtig moeten zijn met leveringsbeloften?0 ?php the_title() ?>541 dagen geleden
Sprynter is Nederlandse app waarmee simpel pakketten kunnen worden verstuurd. Na een foto met de app komt een koerier pakket thuis ophalen.

Koerier van Sprynter haalt pakket thuis op na een foto

Koerier van Sprynter haalt pakket thuis op na een foto0 ?php the_title() ?>624 dagen geleden
In Nederland is 72% bereid om meer te betalen voor een betere klantervaring blijkt uit nieuw onderzoek van Capgemini: The Disconnected Customer!

72% van de consumenten bereid om meer te betalen voor betere klantervaring

72% van de consumenten bereid om meer te betalen voor betere klantervaring0 ?php the_title() ?>666 dagen geleden
PostNL FirstFocus Onmi Tactics

PostNL en FirstFocus betrokken bij Vlaams omnichannel-project Omni Tactics

PostNL en FirstFocus betrokken bij Vlaams omnichannel-project Omni Tactics0 ?php the_title() ?>695 dagen geleden
Esquire

Shopsuite ontvangt investering om content aan producten van retailers te binden

Shopsuite ontvangt investering om content aan producten van retailers te binden0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden

Blog: De beste klantenservice; 7 tips!

Blog: De beste klantenservice; 7 tips!0 ?php the_title() ?>724 dagen geleden
ICS creditcard

Helft Nederlanders wil het liefst één betaalmogelijkheid

Helft Nederlanders wil het liefst één betaalmogelijkheid0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
Een winkelstraat met mensen die erdoorheen lopen

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!0 ?php the_title() ?>757 dagen geleden
Bol.com introduceert bezorgoptie ‘Select’

Bol.com introduceert bezorgabonnement

Bol.com introduceert bezorgabonnement0 ?php the_title() ?>762 dagen geleden
Het online bezorgplatform voor boodschappen, SuperBuddy, is vanaf heden operationeel in Utrecht.

SuperBuddy, online bezorgplatform voor boodschappen, ook in Utrecht

SuperBuddy, online bezorgplatform voor boodschappen, ook in Utrecht0 ?php the_title() ?>772 dagen geleden
DHL investeert 10 miljoen in elektrisch en woonwijkvriendelijk transport met streetscooter

DHL investeert 10 miljoen in elektrisch en woonwijkvriendelijk transport

DHL investeert 10 miljoen in elektrisch en woonwijkvriendelijk transport0 ?php the_title() ?>775 dagen geleden
Vrouw die eten besteld bij lieferando.de via de Amazone Echo

Bratwurst bestellen met de stem via Duitse Thuisbezorgd!

Bratwurst bestellen met de stem via Duitse Thuisbezorgd!0 ?php the_title() ?>784 dagen geleden
Starship Technologies lanceert pilotprogramma in samenwerking met Domino's Zelfstandig bezorging van Domino's Pizza door Starship robots wordt primeur in Europese steden

Domino’s bezorgt pizza’s per robot

Domino’s bezorgt pizza’s per robot0 ?php the_title() ?>785 dagen geleden
Een creditcard waar men mee kan betalen

Bezorgkosten bij online shopping veel belangrijker dan leversnelheid

Bezorgkosten bij online shopping veel belangrijker dan leversnelheid0 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
Een tevreden klant die heeft gewinkeld bij de Beethovenstraat

Winkeliers Beethovenstraat bezorgen nog dezelfde dag thuis

Winkeliers Beethovenstraat bezorgen nog dezelfde dag thuis0 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
A$AP Rocky in het midden die samen met zijn vrienden die de nieuwste tassen van Zalando presenteren

20 miljoen klanten bezorgen Zalando bijna 3,7 miljard omzet

20 miljoen klanten bezorgen Zalando bijna 3,7 miljard omzet0 ?php the_title() ?>812 dagen geleden
PostNL medewerker

PostNL steeds meer toonaangevend logistiek e-commerce bedrijf

PostNL steeds meer toonaangevend logistiek e-commerce bedrijf0 ?php the_title() ?>815 dagen geleden
Jan Wijn Trunkrs

Utrechtse start-up Trunkrs bezorgt landelijk pakketjes

Utrechtse start-up Trunkrs bezorgt landelijk pakketjes0 ?php the_title() ?>833 dagen geleden
Bezorgdienst foodoora

Bezorgdienst foodora laat nu ook afhalen

Bezorgdienst foodora laat nu ook afhalen0 ?php the_title() ?>840 dagen geleden
Pakket PostNL

Mobiel.nl biedt PakjeGemak aan

Mobiel.nl biedt PakjeGemak aan0 ?php the_title() ?>854 dagen geleden
Pakketbezorger dpd

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering0 ?php the_title() ?>881 dagen geleden
Allstars Omoda

Omoda stuurt schoenen vanuit de winkel naar klanten thuis

Omoda stuurt schoenen vanuit de winkel naar klanten thuis0 ?php the_title() ?>974 dagen geleden
Deliveroo wielrenster en wielrenner

Deliveroo-bezorgers racen in nieuwe outfit door de stad

Deliveroo-bezorgers racen in nieuwe outfit door de stad0 ?php the_title() ?>989 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!