Home | retail | Consument kan 10% van de winkelketens wel missen!

Consument kan 10% van de winkelketens wel missen!

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 30/05/2017 om 10:42

retail ranking 2017

De prestaties van winkelketens zitten in de lift. Albert Heijn en Media Markt presteren het beste en zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland. Ondanks deze stijgende lijn geldt nog steeds dat bijna één op de tien retailers een onzekere toekomst tegemoet gaat omdat hun afwezigheid niet als een probleem wordt ervaren. Action is verreweg de meest onmisbare retailer van Nederland. Lush en Rituals maken de meeste klanten blij. Dit blijkt uit de retail ranking 2017, een initiatief van Q&A. De retail ranking 2017 is tijdens de NRW-ontbijtsessie op de PROVADA bekendgemaakt. Het is een lijst met 173 Nederlandse retailers die gerankt zijn op toekomstbestendigheid. De ranking is opgesteld naar aanleiding van een grootschalig onderzoek onder 4.800 Nederlandse consumenten.

Drie factoren bepalen de toekomstbestendigheid van een retailer. Dit zijn een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Albert Heijn, ANWB, Coolblue, Douglas, IKEA, Kruidvat en Media Markt zijn de retailers die hierop het beste presteren en vormen daarom de top van de retail ranking. Albert Heijn is toekomstbestendig doordat zij veel traffic weten te genereren, onmisbaar zijn voor de klant en de klant erg blij van ze wordt.

Het aantal retailers dat niet in staat is klanten blij te maken is aanzienlijk gedaald. In 2016 bedroeg dit percentage nog 30% en dit is gedaald naar 18%. 72% van de retailers maakt klanten een beetje blij en 10% maakt klanten écht blij. Lush, Rituals, IKEA, Decathlon en Action weten de grootste glimlach op het gezicht van de consument te laten verschijnen. Retailers als Kwantum, Kijkshop en Trekpleister kunnen daar een voorbeeld aan nemen omdat zij het laagst scoren op klantblijheid.

Voor bijna één op de tien retailers zal hun afwezigheid niet als een probleem worden ervaren. Voor 17% van de retailers geldt dat ze écht onmisbaar zijn. Action, Albert Heijn, Wereldwinkel en Kruidvat zijn winkels die de consument zal missen wanneer deze het winkellandschap verlaten. Perry en Kwantum zullen niet zo snel gemist worden.

In het onderzoek is per retailer gevraagd wat het belangrijkste verbeterpunt is. Prijs (57%) en samenstelling van het assortiment (21%) zijn de meest genoemde verbeterpunten. Opvallend is dat meer dan 10% de retailer de opdracht geeft te investeren in uitstraling in beleving. Deze oproep is het grootst bij Trekpleister, Wibra, Media Markt, Kwantum en Bristol. Deze retailers kunnen een voorbeeld nemen aan Rivièra Maison, Dille & Kamille, Sissy Boy en Scotch & Soda. Deze retailers blinken volgens de consument het meest uit in uitstraling en beleving.

Ondanks dat retailers beter presteren is er sprake van een daling van de klantloyaliteit. Voor 77% van de retailers is het onwaarschijnlijk dat een klant de eerstvolgende aankoop weer bij hen doet. In 2016 was dit aandeel nog 70%. Retailers die laag scoren op klantloyaliteit zijn Vila Clothes, Steps, Front Runner en Trendhopper. Retailers die daar goed op presteren zijn Albert Heijn, Action, Rituals en Eye Wish Opticiens.

Consumenten verwachten steeds vaker dat ze online kunnen bestellen bij een retailer. Daarom heeft inmiddels 86% van de retailers een webshop. 14% heeft nog geen webshop. Dit betreft onder meer Primark, Six, Toys XL en Action. Hiermee voldoen ze niet aan de verwachting van een toenemend aandeel van hun klanten. Bij Action wilde vorig jaar één op de vier klanten online kunnen bestellen en dat is gestegen naar 32%. Het aantal klanten dat bij Primark online wil kopen stijgt van 45% naar 60%.

Tags

LushLush KwantumKwantum MediaMarktMediaMarkt retailretail KruidvatKruidvat IKEAIKEA DouglasDouglas ANWBANWB CoolBlueCoolBlue Albert HeijnAlbert Heijn

Comments

Kenmerken

Groos, Le Pain Quotidien en Costes hebben respectievelijk een Retail Award gewonnen in categorieën Local Hero, Foodretailer en Zelfstandig Retailconcept.

Groos, Le Pain Quotidien en Costes winnen Retail Awards

Groos, Le Pain Quotidien en Costes winnen Retail Awards0 ?php the_title() ?>538 dagen geleden
De NRW Marketing Award is bekroning voor meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied in twee categorieën.

Koopgoot, Oostpoort Amsterdam en Stadshart Amstelveen maken kans op NRW Marketing Award

Koopgoot, Oostpoort Amsterdam en Stadshart Amstelveen maken kans op NRW Marketing Award0 ?php the_title() ?>610 dagen geleden
WOWN!  is een nieuw interieurmerk. Bedacht en gerund door conceptontwikkelaar Lonneke Huijbregts van Bubblemint en drie grote Nederlandse bloggers op het gebied van interieur. Anki Wijnen van Zilverblauw, Suzanne de Jong van &SUUS en Souraya Hassan van Binti Home inspireren dagelijks honderdduizenden volgers met hun unieke kijk op design, interieur en lifestyle. Voor WOWN! ontwierpen zij alle drie een eigen collectie in hun eigen, herkenbare stijl. Daarna kwam Kwantum er pas bij. 

Interieurbloggers &SUUS, Zilverblauw en Binti Home ontwerpen voor Kwantum

Interieurbloggers &SUUS, Zilverblauw en Binti Home ontwerpen voor Kwantum0 ?php the_title() ?>629 dagen geleden
Kijk Bij Mij-app is onderdeel van de nieuwe people 2 people platform van kijkshop waarmee consumenten andere consumenten met live video kunnen adviseren over hun aankoop. Elk advies dat leidt tot een transactie beloont Kijkshop met 5% commissie.

Kijkshop introduceert de Kijk Bij Mij-app

Kijkshop introduceert de Kijk Bij Mij-app0 ?php the_title() ?>743 dagen geleden
Na de succesvolle pilot digitaal sparen breidt PLUS Retail haar loyaliteitsstrategie uit met de mogelijkheid om spaarzegels te sparen via de PLUS app.

Digitaal sparen volgende stap in loyaliteitsstrategie PLUS

Digitaal sparen volgende stap in loyaliteitsstrategie PLUS0 ?php the_title() ?>757 dagen geleden
Consumenten kiezen moeiteloos voor onbekend merk als dit merk uitstekende klantbeleving biedt. Dat blijkt uit onderzoek naar consumentenloyaliteit.

Merken mogen persoonlijke informatie gebruiken voor een betere klantbeleving

Merken mogen persoonlijke informatie gebruiken voor een betere klantbeleving0 ?php the_title() ?>785 dagen geleden
Hoewel Specsavers recordomzet behaalde zijn er zorgen over huidige wildgroei aan off- en online brillenverkopers die geen professionele oogzorg verlenen.

Wildgroei off- en online brillenverkopers ziet er niet goed uit vindt Specsavers

Wildgroei off- en online brillenverkopers ziet er niet goed uit vindt Specsavers0 ?php the_title() ?>832 dagen geleden
Albert Heijn opent dit najaar nieuw logistiek centrum in Eindhoven. Voor bestellingen bij klanten thuis, en distributie naar Pick Up Points in het Zuiden.

Albert Heijn opent vierde logistiek centrum voor online groei in het zuiden

Albert Heijn opent vierde logistiek centrum voor online groei in het zuiden0 ?php the_title() ?>833 dagen geleden
MediaMarkt Hoog Catharijne The VR Room

Vuurballen uit handen bij MediaMarkt VR Room in Utrecht

Vuurballen uit handen bij MediaMarkt VR Room in Utrecht0 ?php the_title() ?>881 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>895 dagen geleden
NRW Jaarprijs

Nowadays, Beverhof, Kerkelanden, Hanzewijk en AaBe Fabriek genomineerd voor NRW Jaarprijs

Nowadays, Beverhof, Kerkelanden, Hanzewijk en AaBe Fabriek genomineerd voor NRW Jaarprijs0 ?php the_title() ?>896 dagen geleden
Dutch Retail Experience Awards

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
Leen Bakker, Blokker, Gilde Equity Management

Blokker heeft Leen Bakker verkocht

Blokker heeft Leen Bakker verkocht0 ?php the_title() ?>903 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>903 dagen geleden
Markthal Provast

Markthal is het beste winkelcentrum ter wereld

Markthal is het beste winkelcentrum ter wereld0 ?php the_title() ?>904 dagen geleden
HAK Orea Distrifood Wheel of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail0 ?php the_title() ?>907 dagen geleden
Cushman & Wakefield NRW Paagman Yoghurt Barn Rituals

Paagman, Rituals en Yoghurt Barn zijn de beste retailers!

Paagman, Rituals en Yoghurt Barn zijn de beste retailers!0 ?php the_title() ?>907 dagen geleden
Vakantiegeld retail Q&A

Vakantiegeld wordt steeds minder uitgegeven in detailhandel

Vakantiegeld wordt steeds minder uitgegeven in detailhandel0 ?php the_title() ?>907 dagen geleden
Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab0 ?php the_title() ?>911 dagen geleden
Esquire

Shopsuite ontvangt investering om content aan producten van retailers te binden

Shopsuite ontvangt investering om content aan producten van retailers te binden0 ?php the_title() ?>911 dagen geleden
Wheel of Retail: alle nominaties op een rijtje

Boodje Unox Saus, Almhof Hoekje en nog tientallen nominaties voor Wheel of Retail

Boodje Unox Saus, Almhof Hoekje en nog tientallen nominaties voor Wheel of Retail0 ?php the_title() ?>914 dagen geleden
Blog RTB e-commerce

Blog: Dé technologieën die voor een revolutie zorgen in de wereld van e-commerce

Blog: Dé technologieën die voor een revolutie zorgen in de wereld van e-commerce0 ?php the_title() ?>918 dagen geleden
Bunzl Jumbo Brunchcase

Marleen Roelofs wint Bunzl Food Packaging Award 2017 met brunchcase

Marleen Roelofs wint Bunzl Food Packaging Award 2017 met brunchcase0 ?php the_title() ?>918 dagen geleden
Cheil Jeff Dunlap Mariska Kloezen

Cheil Amsterdam benoemt Managing- en Digital Director

Cheil Amsterdam benoemt Managing- en Digital Director0 ?php the_title() ?>918 dagen geleden
ICS creditcard

Helft Nederlanders wil het liefst één betaalmogelijkheid

Helft Nederlanders wil het liefst één betaalmogelijkheid0 ?php the_title() ?>918 dagen geleden
GfK Fairtrade

Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd

Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd0 ?php the_title() ?>921 dagen geleden
De Dutch Retail Experience Awards is een landelijke retailprijs voor de modezaken die hun winkelbeleving neerzetten op basis van de pijlers authenticiteit en duurzaamheid. Deze Award is in 2012 in het leven geroepen om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen en te stimuleren. Waarmee we de retailers inspiratie en goede voorbeelden geven van winkels die duurzaamheid in hun beleid verweven hebben.

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!0 ?php the_title() ?>938 dagen geleden
Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid0 ?php the_title() ?>946 dagen geleden
Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland0 ?php the_title() ?>949 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog0 ?php the_title() ?>952 dagen geleden
De presentatie over Speakap, de beste retail innovatie van 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 20170 ?php the_title() ?>977 dagen geleden
Retailers kleding

Retailsector moet investeren in personeel en beleving

Retailsector moet investeren in personeel en beleving0 ?php the_title() ?>1015 dagen geleden
Bezoeksite

92 procent bezoekers retailwebsites komt eerste keer niet om te kopen

92 procent bezoekers retailwebsites komt eerste keer niet om te kopen0 ?php the_title() ?>1022 dagen geleden
Amazon werkruimte

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!0 ?php the_title() ?>1028 dagen geleden
People's Avenue

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>1037 dagen geleden
Antieke Kassa

Consument verwacht in een retail- of horecazaak dezelfde bediening als online

Consument verwacht in een retail- of horecazaak dezelfde bediening als online0 ?php the_title() ?>1043 dagen geleden
Kiosk Koffie van het station

NS-retailconcept Kiosk geeft weer koppen koffie weg aan Leger des Heils

NS-retailconcept Kiosk geeft weer koppen koffie weg aan Leger des Heils0 ?php the_title() ?>1163 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!