Home | sponsoring | Bristol, Tele2 en McDonald’s klinken het best op radio

Bristol, Tele2 en McDonald’s klinken het best op radio

Geplaatst door Jeroen Veenstra in sponsoring op 30/06/2017 om 10:47

Radio Bristol

Tijdens het radiofestival op het terrein Thuishaven in Amsterdam was ook de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards. Bristol heeft de titel: Radioadverteerder van het jaar gewonnen. De vakjury vond de radiocommercial van Tele2 de beste en McDonald’s was de favoriet van de Nederlandse consument. De beste branded content case werd geleverd door Holland Casino. Arthur Terpstra van Magna Global pakte (opnieuw) de titel radioplanner van het jaar. En TBWA\NEBOKO won de award voor beste radioreclamebureau.

Bristol (OMD) mag zich radioadverteerder van het jaar 2017 noemen. De jury: ”Deze adverteerder heeft lef door radio als dragende kracht te kiezen voor de introductie van een nieuwe positionering. Het merk wordt opgefrist door te werken met Philippe Geubels en door de humoristische, door actualiteit gedragen radiocommercials.”

De vakjury creatie heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar. Er is stevig gediscussieerd over de shortlist; na lang beraad was de jury eruit. De vakjuryprijs voor beste radiocommercial gaat naar Tele2 met de commercial Valentijn, gecreëerd door reclamebureau Indie en Studio Alfred Klaasen. MEC zorgde voor de radioplanning.
De jury zegt over deze winnaar: ”De copy van deze spoken words en van dit eigentijdse mini-hoorspel zit zeer goed in elkaar, midden in de belevingswereld van jongeren. Het inhaken op Valentijn heeft niet de overhand. Uniek en toch herkenbaar in de serie.”

Met 24% van de stemmen bepaalde de Nederlandse consument dat Excuus van McDonald’s, gemaakt door TBWA\NEBOKO en Earforce, de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards verdient. OMD is het mediabureau.

Voor deze prijs werden negen voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials door minimaal 600 respondenten werden beoordeeld. De voorrondes werden uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. Een radiocampagne op alle RAB-radiostations riep consumenten op om te stemmen via de website debesteradiocommercial.nl.

Voor de categorie branded content (non-spot) is beoordeeld of de radiozender en de adverteerder elkaar op merkwaarden goed versterken en of het programmaonderdeel op een natuurlijke wijze in het radioprogramma of -event past. Dat kwam bij Holland Casino met de actie: Lukt ’t ze, of lukt ’t ze niet?! het beste tot uiting.

Coen & Sander gingen live op de radio diverse uitdagingen aan. Aan luisteraars werd gevraagd om in schatten of het zou lukken. De luisteraar die het goed gegokt had, won en maakte kans op een reis naar Las Vegas. De jury zegt hierover: ”Zeer vermakelijke radio die goed paste binnen de kenmerkende stijl van Coen & Sander en die leuke interactie creëerde met de luisteraars.”

Arthur Terpstra van Magna Global heeft de titel van radiospecialist geprolongeerd. Ook vorig jaar werd hij bekroond door de radiostations. De jury: ”Arthur heeft vorig jaar het ambitieniveau neergezet door de titel te winnen en maakt het dit jaar weer waar door zich een waar radio-ambassadeur te tonen met veel analyses en publicaties. Hij inspireert collega’s en leert ze het radioplanningvak. Arthur weet adverteerders te overtuigen van de kracht van radio en de door hem gemaakte keuze in zenders en uitzendtijden.”

Evert Bronkhort van Vizeum werd verrast doordat hem een oeuvre-award werd toegekend. Hij wordt tegenwoordig door diverse media geconsulteerd om ontwikkelingen in de radiowereld te duiden. Evert gaat verder dan alleen de luistercijfers; hij is benieuwd naar het programma achter het luistercijfer (zelfs als dit in de nacht wordt uitgezonden). Evert is een van de zeldzame radioprofessionals die daadwerkelijk een mening heeft gevormd over programmamakers, radioprogramma’s en radiostations.

Radioreclamebureau van het jaar is opnieuw TBWA\NEBOKO. De jury: ”TBWA is over de hele linie goed in het vak van radioreclame. De scripts worden speciaal voor radio geschreven in plaats van een kopie te zijn van de televisiecommercial. Meerdere creatieve teams maken uitzonderlijke radiocommercials en dragen radioreclame een wam hart toe. Door deze continue levering van kwaliteit is TBWA\NEBOKO ook in 2017 (net als 2016) het radioreclamebureau van het jaar.”

Tags

Arthur Terpstra van Magna GlobalArthur Terpstra van Magna Global beste radiocommercialbeste radiocommercial BristolBristol Holland CasinoHolland Casino TBWA\NEBOKOTBWA\NEBOKO radioradio Tele2Tele2 McDonald'sMcDonald's

Comments

Kenmerken

De Nederlandse consument raakt steeds meer gewend aan het kopen van (vrijwel) alle soorten producten. Fysieke winkels lijken stukje bij beetje aan populariteit te verliezen, maar de bedreiging van lege winkelstraten lijkt nog steeds ver weg. Verder is er in e-commerce land weer veel veranderd in het afgelopen jaar. De online food wereld groeit, er is opnieuw groei voor m-commerce en het vertrouwen in betalingen via de smartphone blijft stijgen. Dat blijkt uit het jaarlijkse What’s happening online-onderzoek van Ruigrok Netpanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet, sociale media, e-commerce en online privacy.  Vrijwel alle Nederlanders kopen wel eens online (93%) en zij doen dit nog altijd het liefst via de desktop of laptop. M-commerce heeft dit jaar echter opnieuw een stevigere positie weten te claimen: 38% van de Nederlanders shopt wel eens via de smartphone. De cijfers laten zien dat dit voor het eerst wellicht ten koste gaat van het winkelen via desktop/laptop: het gebruik hiervan is afgenomen van 84% naar 79%.

Verdere verschuiving van e-commerce naar m-commerce

Verdere verschuiving van e-commerce naar m-commerce0 ?php the_title() ?>220 dagen geleden
Het mobiele dataverbruik is eind 2017 gestegen tot meer dan 100 miljard MB in één kwartaal. Daarnaast is het aantal vast-mobiele bundels in 2017 de twee miljoen aansluitingen gepasseerd. Dit staat in de Telecommonitor over het jaar 2017 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Voor het eerst meer dan 100 miljard MB in één kwartaal

Voor het eerst meer dan 100 miljard MB in één kwartaal0 ?php the_title() ?>238 dagen geleden

KFC hackt McDonald’s

KFC hackt McDonald’s0 ?php the_title() ?>241 dagen geleden
enault liet in 2017 radioreclamezendtijd met 20% stijgen en blijft grootste van radioadverteerders. Bestedingen van alle adverteerders 226 miljoen euro.

Radioadverteerders zenden fors meer commercials uit

Radioadverteerders zenden fors meer commercials uit0 ?php the_title() ?>347 dagen geleden
De 245 restaurants van McDonald’s verwelkomden in 2017 bijna acht miljoen nieuwe gasten. Daardoor recordomzet van ruim 811 miljoen euro, stijging van 10,9%

McDonald’s Nederland haalt recordomzet van ruim 811 miljoen euro

McDonald’s Nederland haalt recordomzet van ruim 811 miljoen euro0 ?php the_title() ?>351 dagen geleden
Zeven op de tien Nederlanders zijn helemaal klaar met de negativiteit online. Tele2 roept samen met Famke Louise op online haters aan te pakken.

Tele2 roept op online haters massaal te overladen met liefde

Tele2 roept op online haters massaal te overladen met liefde0 ?php the_title() ?>395 dagen geleden
T-Mobile neemt Tele2 over om zo een geintegreerde telecomaanbieder in de Nederlandse markt te worden. Onder de vlag van T-Mobile gaat de nieuwe entiteit het opnemen tegen het machtsblok van KPN en Vodafone-Ziggo. De overname van Tele2 is onderdeel van de lange termijn investeringsvisie van Deutsche Telekom. Het doel van die visie is om T-Mobile in Nederland nog succesvoller te maken en de Nederlandse telecommunicatiemarkt verder open te breken. 

T-Mobile en Tele2 bundelen de krachten

T-Mobile en Tele2 bundelen de krachten0 ?php the_title() ?>399 dagen geleden
Ruim de helft van alle Nederlanders heeft dan ook geen enkel idee wat het streamen van video’s of muziek op een mobiele telefoon eigenlijk kost. De wens om meer onbeperkt mobiel data te gebruiken is groot en toch verwacht één op de twee Nederlanders dat dit te duur is. Dit en meer blijkt uit onderzoek door PanelWizard Direct onder meer dan 1.000 respondenten in opdracht van Tele2. De provider liet onderzoeken hoe het is gesteld met ons mobiele datagebruik on the go.

Ruim helft Nederlanders geen idee van kosten mobiel datagebruik

Ruim helft Nederlanders geen idee van kosten mobiel datagebruik0 ?php the_title() ?>449 dagen geleden
Tegenover McDonald’s aan het Spui in Den Haag deelt Wakker Dier vanwege Dierendag gratis vegetarische nuggets uit om aandacht te vestigen op plofkipbeleid.

Wakker Dier deelt vegetarische nuggets uit tegenover McDonald’s

Wakker Dier deelt vegetarische nuggets uit tegenover McDonald’s0 ?php the_title() ?>471 dagen geleden
De pilot van McDonald’s met McDelivery in Amsterdam is een succes. De bezorgdienst wordt samen met Ubereats dan ook uitgebreid naar Rotterdam en Utrecht.

McDelivery via UberEATS naar Rotterdam en Utrecht

McDelivery via UberEATS naar Rotterdam en Utrecht0 ?php the_title() ?>494 dagen geleden
McDonald’s lanceert nieuwe wervingssite voor Mobile First generatie. Met video’s van eigen medewerkers en een unieke chatbot-functie.

McDonald’s laat solliciteren via chatbot

McDonald’s laat solliciteren via chatbot0 ?php the_title() ?>530 dagen geleden
McDonald’s viert vandaag Global McDelivery Day. Bij een bestelling via UberEATS wordt ook een uniek item zoals een picknickkleed of kussenhoes geleverd.

McDonald’s viert Global McDelivery Day met exclusieve items

McDonald’s viert Global McDelivery Day met exclusieve items0 ?php the_title() ?>541 dagen geleden
media online nieuwsmediagebruik

Klassieke media nog dominant bij nieuwsgebruik

Klassieke media nog dominant bij nieuwsgebruik0 ?php the_title() ?>575 dagen geleden
a.s.r. sticks katja schuurman

Sticks rapt met Katja Schuurman en Eddy van Wessel in nieuwe campagne a.s.r.

Sticks rapt met Katja Schuurman en Eddy van Wessel in nieuwe campagne a.s.r.0 ?php the_title() ?>581 dagen geleden
Screenforce en RAB sitebezoek

TV- en radiocampagnes stimuleren sitebezoek merken

TV- en radiocampagnes stimuleren sitebezoek merken0 ?php the_title() ?>585 dagen geleden
Nielsen advertentie reclame

Mediabestedingen in Nederland in 2016 met 1,4% gegroeid tot bijna € 4,7 miljard

Mediabestedingen in Nederland in 2016 met 1,4% gegroeid tot bijna € 4,7 miljard0 ?php the_title() ?>586 dagen geleden
Inzenden Radio Advertising Awards mogelijk

Wat zijn de beste radioreclames?

Wat zijn de beste radioreclames?0 ?php the_title() ?>617 dagen geleden
NPO 3FM Radio 2 Sky Group Commissariaat voor de Media

Radiozenders 3FM en Radio 2 gingen fout met weggeefacties

Radiozenders 3FM en Radio 2 gingen fout met weggeefacties0 ?php the_title() ?>650 dagen geleden
Online advertentiemarkt in 2016 opnieuw explosief gegroeid Deloitte IAB

Online advertentiemarkt overtreft traditionele media

Online advertentiemarkt overtreft traditionele media0 ?php the_title() ?>652 dagen geleden
Een autoradio

Bijna 225 miljoen euro aan reclame op radio

Bijna 225 miljoen euro aan reclame op radio0 ?php the_title() ?>660 dagen geleden
Mangrove

Mangrove ondersteunt nieuwe Rotterdamse radiozender

Mangrove ondersteunt nieuwe Rotterdamse radiozender0 ?php the_title() ?>666 dagen geleden
De vierde editie van het Buma Awards Gala

Buma onderscheidt voor het eerst reclamemuziek

Buma onderscheidt voor het eerst reclamemuziek0 ?php the_title() ?>682 dagen geleden
NPO FunX

Ster gaat landelijke reclame jongerenzender NPO FunX verzorgen

Ster gaat landelijke reclame jongerenzender NPO FunX verzorgen0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!