Home | reclame | Brandweer is populairder dan Albert Heijn

Brandweer is populairder dan Albert Heijn

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 01/11/2017 om 12:37

De Brandweer is de hoogst gewaardeerde overheidsorganisatie. Zelfs in vergelijking met commerciële merken steekt het bijvoorbeeld gerenommeerde bedrijven als Albert Heijn en Philips naar de kroon. De Politie en Staatsbosbeheer staan op plaats twee en drie in het Overheid Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 5.477 respondenten.

De Brandweer is de hoogst gewaardeerde overheidsorganisatie. Zelfs in vergelijking met commerciële merken steekt het bijvoorbeeld gerenommeerde bedrijven als Albert Heijn en Philips naar de kroon. De Politie en Staatsbosbeheer staan op plaats twee en drie in het Overheid Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 5.477 respondenten. Met het onderzoek is eerst de bekendheid van alle overheidsinstellingen gemeten, waarna voor de bekendste 100 instellingen een vervolgonderzoek is gedaan naar het imago op 38 factoren.

”Ook in vergelijking met andere sectoren, zoals bedrijven en goede doelen, scoort de Brandweer als merk het beste,” zegt merkadviseur Hendrik Beerda. ”Dit was de meest verrassende conclusie uit het nieuwe merkenonderzoek. De toppositie dankt de Brandweer aan de kwaliteit van de medewerkers en het vertrouwen in de goede besteding van het geld. De Politie wordt weliswaar een stuk minder gewaardeerd, maar neemt de tweede positie in op de ranglijst van sterkste overheidsmerken. De nummer drie, Staatsbosbeheer, dankt zijn plek aan zijn sympathieke rol als natuurbeheerder.”

De krijgsmacht heeft een enorm draagvlak onder de bevolking, blijkt uit het onderzoek. Marine, Landmacht, Luchtmacht én Marechaussee staan in de top-10 van sterkste overheidsmerken. ”In hun streven om het leger te versterken en bij de personeelswerving is de uitgangspositie dus goed. De goede landelijke reclamecampagnes blijken hierbij een belangrijke rol te spelen.”

Het verschil in populariteit van de ministeries is klein. Ze nemen alle een middenpositie in binnen de top-100 van favoriete overheidsinstellingen. Het ministerie van VWS staat aan kop. ”Dit beleidsterrein spreekt kennelijk het meest tot de verbeelding bij de burger. Maar wat er op de ministeries precies gebeurt is een groot raadsel voor de meesten van ons. Het ministerie van Algemene Zaken heeft het onduidelijkste profiel.”

Met de Belastingdienst en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) is vrijwel elke Nederlander bekend. De waardering voor deze twee organisaties is echter uitzonderlijk laag. ”Het CJIB wordt vanwege zijn ondankbare taak om boetes te innen als het minst sympathieke overheidsonderdeel gezien. Bij de Belastingdienst speelt de continue stroom van negatieve berichten over de organisatieproblemen een grote rol bij de weinig prettige sfeer rond de organisatie.”

Overheidsinstellingen kenmerken zich vooral door hun betrouwbare, deskundige imago. ”Dankzij hun solide uitstraling lukt het deze instellingen dagelijks om breeduit in het nieuws te komen,” volgens de merkadviseur. ”In het genereren van onbetaalde publiciteit in de media is de overheid onovertroffen. Of het nu gaat om een weerwaarschuwing door het KNMI of een onderbouwing van een strafeis door het Openbaar Ministerie.”

Opvallend laag zijn de imagoscores van alle overheidsorganisaties op de factor vernieuwing. De organisatie die zich nog het best profileert met innovaties is het Nationaal Cyber Security Centrum. Ook de NPO en de Kinderombudsman zijn volgens de Nederlander enigszins grensverleggend. De Kinderombudsman is, als relatieve nieuwkomer, ook de instantie waarvan de Nederlander in de komende jaren de meeste groei in populariteit verwacht.

Uit de onderzoekscijfers blijkt verder dat het vertrouwen in de overheid groot is bij de Nederlandse bevolking. De waardering en binding zijn het laagst bij mensen die politiek niet geïnteresseerd zijn en degenen die minder dan modaal verdienen. Ook bij studenten ligt het draagvlak onder het gemiddelde. De verschillen in vertrouwen tussen de bevolkingsgroepen is echter opvallend klein. De warmste gevoelens worden gemeten bij protestanten, hoogopgeleiden en bovenmodaal verdieners.

Tags

BrandweerBrandweer olitieolitie StaatsbosbeheerStaatsbosbeheer Centraal Justitieel IncassobureauCentraal Justitieel Incassobureau Overheid MerkenonderzoekOverheid Merkenonderzoek Hendrik Beerda Brand ConsultancyHendrik Beerda Brand Consultancy BelastingdienstBelastingdienst

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!