Home | Marketing | Bol.com: Ecommerce gestuurd door geautomatiseerde algoritmes

Bol.com: Ecommerce gestuurd door geautomatiseerde algoritmes

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Marketing op 12/09/2016 om 23:47

Bol.com magazijn overzicht

Hoe de winkel van bol.com eruit ziet en voelt is op dit moment een samenspel van handmatige designs en wordt steeds meer gevoed door machine learning en geautomatiseerde algoritmes. Het klinkt weinig sexy, maar het is wel het beste antwoord op de uitdaging waar bol.com voor staat in het zo goed mogelijk bedienen van zijn klanten. Relevantie is volgens Jens Waaijers, Director Shopping Experience bij bol.com vandaag de dag echt het toverwoord in de wereld van het online shoppen.

Het vergroten van de relevantie aan klanten startte vier, vijf jaar geleden met het investeren in het gebruik van data science en data scientists. Het is volgens Waaijers een belangrijke manier waarop bol.com succesvol kan zijn bij het helpen van de ruim zes miljoen klanten en het aanbieden van ruim elf miljoen producten en informatie op een klein scherm. Er werken bijna 1.200 mensen bij de webwinkel. “Als retail en IT gedreven organisatie neemt elk jaar de uitdaging die we hebben toe aan complexiteit. Onze klanten komen steeds vaker bij ons via hun mobiel, waardoor de hoeveelheid context die je terug kan geven steeds kleiner wordt. Relevantie bieden binnen de context van de klantbehoefte krijgt steeds meer focus.”

 

Impactvolle data scientists met eigen domein
Experimenteer en leer is het devies en volgens Waaijers de beste manier om erachter te komen wat wel en niet werkt en waar er groei is te realiseren. “Vier, vijf jaar geleden realiseerden we ons dat de werkwijze van toen geen oplossing bood voor het creëren van meer relevantie. Het geven van bijvoorbeeld goede search suggesties en recommendations was complex met de oude manier van werken, terwijl de impact daarvan wel enorm zou kunnen zijn.” En dus investeerde bol.com flink in data science en nam het bedrijf data scientists in dienst. “Deze experts hebben een focus op een eigen deelgebied. Denk aan gebieden als contentverbetering of recommendations. We zien dat ze het leuk vinden om een eigen domein te hebben en vanuit dat domein ook snel zichtbare impact kunnen maken.”

‘Testen wat wel werkt en wat niet’
Bezoekers van de site aanbevelingen doen op real-time basis is dankzij nieuwe innovaties ook mogelijk geworden. Waaijers: “We zien dat we veel relevantie creëren door aan te sluiten bij wat de klant in de winkel zoekt. De truc is dat je niet alleen het beste algoritme ontwikkelt, maar ook het snelste.” Dankzij de investeringen kan bol.com nu de beste contentsloten en de volgorde ervan bepalen. “Lees hier alles over de televisie die je hebt gekocht is info die we willen bieden, maar ook de beste vijf antwoorden op vragen. Of onze voorzetjes en meldingen irrelevant zijn, testen we. Het zijn stappen die je moet zetten op weg naar real-time relevantie.” Het pad op weg naar een beter en relevanter platform kende ook een opvallende en achteraf zeer welkome bijkomstigheid. “Real-time relevantie creëren was niet ons primaire doel. Onze belangrijkste vraag was hoeveel data we zouden teruggeven aan de klant. Maar gebruikmaken van het moment was wel een eyeopener.”

Focus primair op interne organisatie
Volgens de Director Shopping Experience gaat bol.com in de nabije toekomst data science breder inzetten in de organisatie, bijvoorbeeld voor het verbeteren van de supply chain. “We willen nog dichter aansluiten bij trends. Een trending algoritme over de meest populaire producten helpt ons om de interne organisatie nog verder te verbeteren.” Het delen van kennis en netwerk met Ahold Delhaize als eigenaar doet bol.com al volop in de vorm van afhaalpunten. “Maar omdat we zo snel groeien, liggen de belangrijkste verbeteringen voorlopig nog wel in de interne organisatie. En inspiratie halen we van binnen en van buiten.”

 

Tags

bol.combol.com shopping experienceshopping experience marketingmarketing

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!