Home | Blog | Blog: Welk product ga je verkopen in je webshop?

Blog: Welk product ga je verkopen in je webshop?

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Blog op 22/05/2018 om 12:03

Wil je een webwinkel beginnen? Geen probleem: online vliegen de tips en how-to’s je om de oren. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er te veel op je afkomt, je kunt alles van tevoren voorbereiden, de juiste webwinkel software kiezen, de financiën op een rijtje zetten enzovoort. Maar waar je relatief weinig over hoort en wat toch erg belangrijk is, zo niet het belangrijkste wat er is: welk product ga je verkopen in je webshop? Appwiki beschrijft in een blog hoe je het beste product voor je webwinkel bedenkt!

Wil je een webwinkel beginnen? Geen probleem: online vliegen de tips en how-to’s je om de oren. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er te veel op je afkomt, je kunt alles van tevoren voorbereiden, de juiste webwinkel software kiezen, de financiën op een rijtje zetten enzovoort. Maar waar je relatief weinig over hoort en wat toch erg belangrijk is, zo niet het belangrijkste wat er is: welk product ga je verkopen in je webshop? Appwiki beschrijft in een blog hoe je het beste product voor je webwinkel bedenkt!

Iets bijzonders of unieks bieden is erg belangrijk, helemaal nu er de laatste 10 à 20 jaar zoveel webshops bij zijn gekomen en de markt enorm groeit. Daarmee zeggen we alleen niet dat dat het ‘core’ product volledig uniek moet zijn. Dit kan uiteraard wel, maar we zijn niet allemaal uitvinders van het beste idee van Nederland.niche

Het gaat erom dat je hele ‘propositie’, oftewel het hele pakket – inclusief service – dat je aanbiedt uniek is. Dat maakt het al iets eenvoudiger. Met de nadruk op ‘iets’. Want een vaste formule of snelle manier om aan een product te komen, is er niet. Maar deze tips kunnen wel helpen.

1) Van je hobby je product maken

Dit is natuurlijk ideaal. Je bent al enthousiast ergens over. Een liefhebberij waar je bijna dagelijks mee bezig bent en je besluit om deze passie over te dragen op anderen en mooie, slimme, betaalbare producten in die hoek aan te bieden. Helemaal geen slecht idee! Zorg er alleen wel voor dat je een goed plan hebt en echt bereid bent dat stapje extra te doen. Ook als het zakelijk eens wat minder gaat. Want nu word je nog blij van dat ene gave product of die interessante branche, maar dat kan ook zomaar omslaan. En dan is je hobby ineens een stuk minder leuk. Dus doe het niet alléén maar voor je plezier.

2) Een niche vinden

Deze tip had ook kunnen heten: ‘van de hobby van anderen je werk maken’. Want dat is feite wat je doet als je naar een niche op zoek gaat. Raadzaam is om binnen een productgroep of breder onderwerp te kijken wat voor doelgroepen er zijn. En om dan daarbinnen weer een kleinere afsplitsing te maken van groepen die minder goed bediend worden maar wel als echte, fanatieke liefhebbers gelden. Denk bijvoorbeeld aan markten of producten die steeds meer door vrouwen, mannen, jongeren, ouderen of mensen met een specifieke achtergrond gekocht worden; terwijl dit niet de ‘standaard’ is. Actieve vakanties, gadgets, bepaalde sportartikelen, cosmetica… het kan van alles zijn.

3) Ga op zoek naar trends en keywords

Een manier om die niche te vinden is om je oren en ogen scherp gespitst te houden. Wees een ware trendwatcher en kijk wat er hot is of zeer waarschijnlijk gaat worden. Belangrijk is om echt een duidelijk groeiende en, naar verwachting, blijvende interesse waar te nemen. Hypes heb je meestal niet zo veel aan. Tenzij je ervan houdt om snel te kunnen schakelen en na een half jaar tot een jaar weer over te stappen op een ander product.

Wat helpt is om op Google Trends en Google Adwords op zoek te gaan naar termen waar veel op gezocht wordt. Dan weet je al in welke hoek je het zou kunnen gaan zoeken. Om vervolgens binnen die markt met jouw unieke aanbod te komen natuurlijk.

4) Word groot in de regio

Heel Nederland – of nog verder – kunnen bedienen is mooi, want je hebt dan veel potentiële klanten, maar je grote concurrenten doen hetzelfde en het kan zijn dat hier dan weinig ‘winst’ mee te behalen is (letterlijk en figuurlijk).

Denk er eens aan om je juist op lokale of regionale klanten te richten. Kijk wat er leeft en pas je aanbod daar specifiek op aan. Sluit deals – voor bonnen of combinatievoordeel – met andere bedrijven in de buurt, bied razendsnelle bezorging aan, extra service; aan huis bijvoorbeeld. Je kunt van alles bedenken wat voor jouw dorps-, stads- of provinciegenoot aantrekkelijk is.

5) Richt je op kwaliteit, service en een hoger segment

Ongeveer iedereen claimt tegenwoordig de laagste prijs te hebben. Dat is een strijd die je waarschijnlijk niet zult winnen. Dus moet je andere voordelen bieden, zoals kwalitatief hoogstaande producten of topservice en -garantie. Dan mag het best wat duurder zijn. Als jij de klant kan overtuigen dat je echt iets goeds en unieks te bieden hebt dan is hij meestal wel bereid er iets meer aan uit te geven. Hoeveel echt goede houten speelgoed verkopers zijn er bijvoorbeeld?

Bovendien werkt het vaak zo als er drie verschillende prijsniveaus zijn, dat de klant automatisch voor de middelste variant kiest. Omdat dat beter ‘voelt’. Wees dus niet bang om een hogere, ja zelfs een premium, prijs te vragen voor je product.

Tags

appwikiappwiki Google AdWordsGoogle AdWords

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!