Home | retail | Blog: Omnichannel – Het beste van twee werelden!

Blog: Omnichannel – Het beste van twee werelden!

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 03/04/2017 om 16:52

Shopping online

Mirko Zecevic is sales manager bij het full service internet bureau Tickles. Het Lemster bedrijf combineert het beste van twee werelden. De laatste technieken binnen het vakgebied worden gekoppeld aan gelikte designs waarbij de optimale customer experience centraal staat. Zecevic schrijft regelmatig blogs over de online branche zoals e-commerce, webdesign, security en onlangs nog een bijdrage over omnichannel. MarketingFuel plaatst deze ook graag.

Omnichannel – Het beste van twee werelden!

Omnichannel, je hebt het vast wel eens voorbij horen komen. Het marketingwoord van 2016! Vandaag iets online kopen en vervolgens de volgende dag een aanbieding via je smartphone ontvangen. Shoppen waar en wanneer je maar wilt! Iedereen doet het en tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld. Of niet? De consument is het van Bol.com, Coolblue en Wehkamp gewend maar nog niet van de MKB ondernemer. Toch is er voor de MKB ondernemer nog veel winst te behalen.

Wat is Omnichannel nu eigenlijk?

Vroeger had je als winkelier genoeg aan een reclamefolder of catalogus om je producten onder de aandacht te brengen, je verkopen te doen en nieuwe klanten te werven. Tegenwoordig moet de winkelier ook actief zijn met de online wereld, denk hierbij aan Social Media, webshop en/of website. Hier houdt het niet op, de consument verlangt van de winkelier dat ze via verschillende manieren en platformen benaderbaar zijn en hun diensten en/of producten kunnen aanbieden. Al deze platformen moeten uiteraard wel met elkaar verbonden zijn. Dit noemen we een omnichannel-aanpak. Met deze mogelijkheden kan de consument zelf bepalen wanneer, waar en hoe ze willen shoppen. Online en offline zijn een! Dus van het krijgen van een aanbieding, het doen van een aankoop, eventueel retourneren van je aangekochte producten en het toegang krijgen van je eigen account. Alles kan en alles staat met elkaar in verbinding.

De eerste stappen naar succes

Doordat de wensen van de consument veranderen ontstaan er consequenties voor de webwinkelier. Wil jij als ondernemer meeliften op het succes van E-commerce dan zal je toch echt de volgende zaken goed afgestemd moeten hebben voordat je succes kan boeken;

  • Een goede webshop met de juiste zoekfuncties en productaanbevelingen.
  • De juiste betaalmogelijkheden voor je klanten
  • Email Marketing
  • Omnichannel creëer je door webshop, fysieke winkel, kassa, voorraad- en relatiebeheer volledig op elkaar af te stemmen.

Daar waar we vroeger vooral de klantenservice, beschikbaarheid van producten en beleving optimaal moesten hebben is het nu vooral het key element om altijd en overal in verbinding te staan met je klant!

Investeren in de toekomst?

Tegenwoordig is het een must om te investeren in een webshop, shopping-app en marketing. Om te groeien kun je als winkelier niet langer achterblijven. De ontwikkelingen gaan razendsnel, soms te snel. Daarom is investeren zo belangrijk, dit blijkt ook uit cijfers van Forrester. Uit onderzoek blijkt dat 72% van de ondervraagden aangeeft dat een omnichannel-klant een aanzienlijke meerwaarde heeft dan een single channel-klant. Zo blijkt dat bij een omnichannel-aanpak de totale winst groter is dan bij de som van de afzonderlijke delen. Niet alleen stijg je boven je concurrenten uit maar je krijgt ook een betere inzichten in je marketing en sales acties. Daarnaast zijn alle kanalen op elkaar afgestemd waardoor de kosten op voorraadbeheer afnemen. Van een goede omnichannel strategie profiteren niet alleen de consumenten maar ook de winkelier, je krijgt betere klant- en winkelervaringen wat zich weer resulteert in hogere loyaliteit en steeds vaker terugkerende bezoekers.

Mobile first!

Je smartphone wordt steeds belangrijker. Daar waar we vroeger de telefoon alleen maar gebruikte voor het ‘’even’’ snel opzoeken van informatie, doen we er nu alles mee. Van bankzaken, shoppen tot zelfs de boodschappen. Webshops en websites worden daarom ook steeds beter en toegankelijker via de smartphone. Het is tenslotte ook het eerste apparaat wat je in je handen hebt om iets op te zoeken of zelfs aan te kopen. Mobiel wordt al snel first screen en het aandeel van apps in de totale M-commerce blijft groeien! Volgens de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs zal de verkoop via smartphones en tablets tussen 2014 en 2018 meer dan verdrievoudigd worden. Bij onze partner PocketShop laten de statistieken zien dat 85% van de app-gebruikers terugkeert als klant en dat een app 30% meer conversie oplevert dan een mobiele site.

Ben jij ook klaar voor de toekomst?

Wij begrijpen heel goed dat je als ondernemer het belang van omnichannel wel inziet maar je wel afvraagt ‘’Waar moet ik beginnen?’’. Om tot een succesvolle strategie te komen heb je een partner nodig die je hierin kan begeleiden en helpen. De ondernemer is vaak zelf te druk met de algemene zaken zoals het runnen van je winkel en de directe klant. Het grootste obstakel is het volledig integreren van een backoffice. Gelukkig hebben we hier Magento voor! Samen met onze partner Pocketshop willen we ook mobiele shopping-apps bereikbaar maken voor het MKB.

De Apps worden volledig op de webshop aangesloten waardoor alle zaken zoals klanten, producten en voorraden direct worden overgenomen en synchroon lopen met elkaar. Zo hoef jij als winkelier je hier niet druk om te maken! Tickles creëert op deze wijze het beste van twee werelden namelijk het opzetten van een goedlopende webshop welke volledig geïntegreerd is met een app. Uw omnichannel kanaal is geboren.

Tags

PocketshopPocketshop Email MarketingEmail Marketing TicklesTickles ForresterForrester omnichannelomnichannel webshopwebshop

Comments

Kenmerken

Met de bpost Omnichannel Award willen RetailDetail en bpost retailers bekronen die uitblinken in het integreren van de verschillende kanalen en die een brug weten te slaan tussen online en offline. De jury heeft de keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten. JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Eerdere winnaars waren Juttu (2017), Decathlon (2016), Schoenen Torfs (2015) en A.S. Adventure (2014).

Sissy-Boy genomineerd voor de bpost Omnichannel Award 2018

Sissy-Boy genomineerd voor de bpost Omnichannel Award 20180 ?php the_title() ?>652 dagen geleden
18,8% van de door Manhattan Associates ondervraagde consumenten verwacht dat retailers moderne technologieën inzetten om hen te verrassen bij het winkelen.

Consumenten positief over omnichannelaanpak retailers

Consumenten positief over omnichannelaanpak retailers0 ?php the_title() ?>654 dagen geleden
Manhattan Associates koppelt klantconversaties op social media als Facebook en Twitter aan bestelinformatie om accuraat beeld te geven van kooptraject.

Omnichannel winkelervaringen nog persoonlijker met social media conversaties

Omnichannel winkelervaringen nog persoonlijker met social media conversaties0 ?php the_title() ?>695 dagen geleden
Tickles beschrijft in nieuwe blog dat het als B2B-bedrijf heel eenvoudig is om met een goede Magento-multistore de B2C-markt te betreden!

Blog: Hoe je als B2B-bedrijf eenvoudig je producten op de B2C-markt brengt

Blog: Hoe je als B2B-bedrijf eenvoudig je producten op de B2C-markt brengt0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Consumenten kiezen moeiteloos voor onbekend merk als dit merk uitstekende klantbeleving biedt. Dat blijkt uit onderzoek naar consumentenloyaliteit.

Merken mogen persoonlijke informatie gebruiken voor een betere klantbeleving

Merken mogen persoonlijke informatie gebruiken voor een betere klantbeleving0 ?php the_title() ?>815 dagen geleden

Blog: 5 voordelen van een shopping app

Blog: 5 voordelen van een shopping app0 ?php the_title() ?>820 dagen geleden
SendCloud heeft een investering van vijf miljoen euro opgehaald bij henQ, BOM en TIIN. De verzendtool optimaliseert verzend- en retourproces bij webwinkels. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) heeft SendCloud onderscheiden met Prijs voor de Economie 2017. Ook Amsterdamse start-up 3D Hubs was genomineerd.

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
Om de groei van het bedrijf op te vangen, hebben de e-commerce specialisten van Techtwo, onderdeel van E-sites group, een kantoor geopend in Kiev.

Techtwo opent kantoor in Kiev

Techtwo opent kantoor in Kiev0 ?php the_title() ?>840 dagen geleden
retour valory return reader algoritme

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
SIDN webshops

Het aantal .nl-webshops stijgt ruim 20%

Het aantal .nl-webshops stijgt ruim 20%0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
PostNL FirstFocus Onmi Tactics

PostNL en FirstFocus betrokken bij Vlaams omnichannel-project Omni Tactics

PostNL en FirstFocus betrokken bij Vlaams omnichannel-project Omni Tactics0 ?php the_title() ?>898 dagen geleden
email marketing-1829490_1920

Blog: Hoe je anno 2017 email marketing optimaal inzet

Blog: Hoe je anno 2017 email marketing optimaal inzet0 ?php the_title() ?>911 dagen geleden
Mr. Selfridge Tickles

Blog: Drie ondernemerslessen van Mr. Selfridge

Blog: Drie ondernemerslessen van Mr. Selfridge0 ?php the_title() ?>919 dagen geleden
Jumbo Hiiper Albert Heijn Dekamarkt

Geen online boodschappen in Noordelijk Nederland

Geen online boodschappen in Noordelijk Nederland0 ?php the_title() ?>939 dagen geleden
Blog RTB e-commerce

Blog: Dé technologieën die voor een revolutie zorgen in de wereld van e-commerce

Blog: Dé technologieën die voor een revolutie zorgen in de wereld van e-commerce0 ?php the_title() ?>948 dagen geleden
contentxperience.nl contentplatform

Blog: Een eigen contentplatform te hoog gegrepen? Echt niet!

Blog: Een eigen contentplatform te hoog gegrepen? Echt niet!0 ?php the_title() ?>944 dagen geleden
Ploumen Team

Nederland heeft één branding-strategie nodig

Nederland heeft één branding-strategie nodig0 ?php the_title() ?>958 dagen geleden
reclamefolders

Dirk, Blokker, HEMA, Auping en Tempur hebben beste reclamefolders

Dirk, Blokker, HEMA, Auping en Tempur hebben beste reclamefolders0 ?php the_title() ?>958 dagen geleden
Skilled publiceert infographic met de tien stappen om mobile commerce te verbeteren.

10 stappen om mobile commerce te verbeteren!

10 stappen om mobile commerce te verbeteren!0 ?php the_title() ?>973 dagen geleden
Beslist IkenIk EffectConnect

IKenIK.nl: ‘Bij ons nemen moeders de telefoon op’

IKenIK.nl: ‘Bij ons nemen moeders de telefoon op’0 ?php the_title() ?>974 dagen geleden
Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Op dinsdag 4 april jongstleden vond in Drachten de finale van de Verkiezing Friese Onderneming van 2017 plaats. Voor deze editie waren Bouwbedrijf Lont uit Sint Annaparochie, Probo uit Dokkum en Van Vuuren uit Grou de drie finalisten. De vier juryleden en het aanwezige publiek zorgden ervoor dat Probo unaniem als winnaar uit de bus kwam.

Probo uit Dokkum uitgeroepen tot Friese Onderneming van het Jaar 2017

Probo uit Dokkum uitgeroepen tot Friese Onderneming van het Jaar 20170 ?php the_title() ?>980 dagen geleden
Mailplus Webshops: meer twijfelende bezoekers verleiden tot conversie

Blog: Webshops: meer twijfelende bezoekers verleiden tot conversie

Blog: Webshops: meer twijfelende bezoekers verleiden tot conversie0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden
draadjesvlees, Hunkemöller, Picnic, De Vegetarische Slager en Hallmark, Pieter Zwart van CoolBlue winnen Dutch Marketing Awards 2017

Hunkemöller, Picnic, De Vegetarische Slager en Hallmark winnen Dutch Marketing Awards

Hunkemöller, Picnic, De Vegetarische Slager en Hallmark winnen Dutch Marketing Awards0 ?php the_title() ?>986 dagen geleden
Shopping Awards Coolblue Omoda DHL

Coolblue, Omoda, Independer.nl en AH.nl zijn excellent online

Coolblue, Omoda, Independer.nl en AH.nl zijn excellent online0 ?php the_title() ?>993 dagen geleden
Winkel Jan Bijl

Schoenenverkoop via webshops stijgt met 44%

Schoenenverkoop via webshops stijgt met 44%0 ?php the_title() ?>1008 dagen geleden
Webwinkel voor mobiel

Webwinkels die geen mogelijkheid voor mobile aanbieden komen op achterstand

Webwinkels die geen mogelijkheid voor mobile aanbieden komen op achterstand0 ?php the_title() ?>1056 dagen geleden
People's Avenue

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>1067 dagen geleden
Jumbo vestiging

Jumbo verstevigt haar marktpositie en gaat stedelijke gemakswinkels openen

Jumbo verstevigt haar marktpositie en gaat stedelijke gemakswinkels openen0 ?php the_title() ?>1074 dagen geleden
Digitale marketing mobiel e-commerce

Bedrijven laten kansen liggen met digitale marketing

Bedrijven laten kansen liggen met digitale marketing0 ?php the_title() ?>1112 dagen geleden
Media Markt personeel bij de kassa

Media Markt vertaalt voordelen van online winkelen naar winkelvloer

Media Markt vertaalt voordelen van online winkelen naar winkelvloer0 ?php the_title() ?>1114 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!