Home | B2B | Duurzaamheidscommunicatie is geen green washing maar een strategisch middel

Duurzaamheidscommunicatie is geen green washing maar een strategisch middel

Geplaatst door Jeroen Veenstra in B2B op 19/09/2017 om 11:42

Sabine Steen-Lakerveld (DOK30) blogt over duurzaamheidscommunicatie. Zij beschrijft hoe duurzaamheidsbeleid als strategisch middel in te zetten.

Sabine Steen-Lakerveld is oprichter en eigenaar van DOK30 Communicatie, bureau voor PR en corporate communicatie. Als woordvoerder en PR Adviseur adviseert zij verschillende bedrijven over hun PR-strategie en corporate communicatie. Samenwerking, innovatie en duurzaamheid zijn haar passie. Regelmatig komt ze organisaties tegen die worstelen met het vinden van een balans tussen communiceren wat ze doen (en waarom) en ‘greenwashing’. Daarom gaat zij de komende tijd op zoek naar hoe organisaties omgaan met duurzaamheidscommunicatie en waar zij mee worstelen.

Afgelopen voorjaar was de eerste editie van de Sustainable Brand Awards. Tijdens deze avond werden de merken die volgens het Nederlandse publiek het meest duurzaam waren, onderscheiden. Je leest het goed: Het gaat hier niet om de merken die per se het meest duurzaam zijn, maar het meest duurzaam worden ervaren door hun klanten: de consument.

Een veel gehoorde vraag van de critici was dan ook: ”Wat is de waarde van deze awards?”. Zij waren bang dat een dergelijk initiatief green washing in de hand werkt, omdat het gaat om reputatie en niet per se om actie. Maar dat is toch echt te kort door de bocht. Jarenlang eisen we van organisaties dat zij duurzamer worden. En ook al zien we vooruitgang, zie je bij veel bedrijven intern ook de discussie wat dat dan oplevert. Hoe kom je daaruit? Door de waarde van (en verantwoordelijkheid voor) duurzaam gedrag niet te beperken tot de MVO-afdeling, maar deze te verankeren in elke hoek van de organisatie. En ja, uiteindelijk gaat het bij veel bedrijven om de bottom-line.

Meetbaar maken

Wil je duurzaamheid echt verankeren in de organisatie, dan moet je het dus meetbaar maken in elk onderdeel van de organisatie. Marketing- en communicatieafdelingen zijn in dat geval hele belangrijke influencers. Zij leggen de brug tussen klant en organisatie. En ja, als zij het effect van het duurzaamheidsbeleid van een organisatie meetbaar kunnen maken, helpt dat de algehele adoptie van duurzaamheid binnen die organisatie. En een belangrijk meetpunt is in dit geval imago en klantperceptie.

Be good and tell it

‘Be good and tell it’ is het adagium. En dat blijft zo. Alleen zijn alle onderzoeken tot nu toe blijven hangen op ‘be good’. Maar zonder het te vertellen, beklijft het niet. En blijft duurzaamheid afhankelijk van de goede intenties van het bestuur. Krijgen zij wind tegen, dan vliegen diezelfde intenties sneller de deur uit.

Daarom pleit ik zeker voor het voordeel van onafhankelijk onderzoek op ‘be good and tell it’. Hoe beter organisaties weten te communiceren wat zij doen op het gebied van duurzaamheid, hoe beter het duurzaamheidsbeleid binnen de organisatie beklijft. En hoe duurzamer dit beleid is verankerd in de bedrijfsstrategie.

En laten we eerlijk zijn: De tijd dat organisaties echt duurzaam kunnen doen zonder het te zijn, is wel voorbij. Het is tijd dat we duurzaamheidscommunicatie de strategische waarde geven die het verdient. Dus ga ik de komende tijd in gesprek met organisaties over hun duurzaamheidscommunicatie, de waarde van duurzaamheid voor hun reputatie en hoe zij dat (proberen) te managen.

Welke organisaties?

Heb je een voorstel voor vragen die zeker gesteld moeten worden? Of welke organisaties ik absoluut moet spreken? Laat het mij weten!

Tags

green washinggreen washing SustainableSustainable Sabine Steen-LakerveldSabine Steen-Lakerveld DOK30 CommunicatieDOK30 Communicatie Sustainable Brand AwardsSustainable Brand Awards

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!