Home | Logistiek/e-commerce | Blog: De toekomst van AI en marketing: zo verbeter je de klantervaring

Blog: De toekomst van AI en marketing: zo verbeter je de klantervaring

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 23/01/2018 om 23:30

Matthias Meijer is Regional Director Benelux bij de Duitse marketingtechnologieleverancier e-Spirit. Hij blogt regelmatig. In zijn nieuwste blog: De toekomst van AI en marketing: zo verbeter je de klantervaring behandelt hij de mogelijkheden van AI op het gebied van contentmarketing.

Matthias Meijer is Regional Director Benelux bij de Duitse marketingtechnologieleverancier e-Spirit. Hij blogt regelmatig. In zijn nieuwste blog: De toekomst van AI en marketing: zo verbeter je de klantervaring behandelt hij de mogelijkheden van AI op het gebied van contentmarketing.

Kunstmatige intelligentie (AI) is de drijvende kracht achter de digitale transformatie van marketeers. Met name op het gebied van content marketing is de waarde van AI groot. Er zijn zelfs zoveel toepassingen mogelijk, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom dit overzicht: maar liefst elf manieren waarop AI de digitale ervaring kan verbeteren.

Contentmarketing is momenteel één van de belangrijkste marketingactiviteiten van de B2B-marketeer. 70 procent van de Nederlandse B2B-professionals gebruikt content marketing en 55 procent van de respondenten stelt zelfs dat het budget voor content marketing in 2018 toeneemt. Content marketing heeft daarmee een prominente plek in de marketingmix gekregen.

Marketeers zijn echter ook kritisch. Om het maximale uit hun investeringen te halen willen ze effectiever met hun content omgaan. Zo wordt er nog altijd te weinig gebruik gemaakt van persona’s of andere omschrijvingen van het publiek. Content wordt verzonden naar een breed publiek en mist daardoor relevantie. En ook op het gebied van heldere KPI’s zijn er nog wel stappen te nemen.

De belofte van kunstmatige intelligentie
AI kan er mijns inziens voor zorgen dat marketeers het maximale uit hun content halen. De sporen die potentiële klanten digitaal achterlaten, zorgen ervoor dat je al heel veel van hen kan weten zonder dat je ze lijfelijk gesproken hebt. Automatiseringstechnieken en AI zijn nodig om efficiënt en effectief van deze goudmijn gebruik te maken. Bovendien meet kunstmatige intelligentie het succes en het effect van content en wordt deze informatie gebruikt om betere resultaten te krijgen.

Maar hoe ziet dat er dan concreet uit? Hieronder vind je 11 voorbeelden van de toegevoegde waarde van AI op jouw marketingactiviteiten:

AI kan een belangrijke rol spelen bij het opzetten van contentkalenders. Bijvoorbeeld door trending topics te signaleren.

Met AI kan je content beter op de doelgroep afstemmen. Welke stukken worden goed gelezen? En door wie? Door het beantwoorden van zulke vragen krijg je een duidelijker beeld van bezoekers en kan je echt overgaan op microsegmentering.

Timing is alles. Dankzij inzichten op basis van AI komt jouw content precies op het juiste moment bij de doelgroep terecht.

AI kan van data entries, metadata en andere gegevens uit gestructureerde databronnen kleine artikelen maken. Denk aan productbeschrijvingen, korte artikelen en andere webcontent.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar smaken verschillen. Kunstmatige intelligentie kan de lay-out van een website aanpassen aan de persoon in kwestie.

Welke tags moet je content meegeven en welke zijn het meest effectief? Goede AI voorziet content zelf van tags, voor optimale zichtbaarheid bij de doelgroep.

Beeldmateriaal is cruciaal bij het succes van content marketing. AI voorziet afbeeldingen van tags en voegt een uitleesbare alt-tekst toevoegen aan een afbeelding. Dat komt de zichtbaarheid en vindbaarheid ten goede.

Over vindbaarheid gesproken. AI kan ervoor zorgen dat websites zoekmachinevriendelijk worden en allerlei handwerk op dit gebied overnemen.

De AI kan het personaliseren af laten hangen van vooraf gestelde bedrijfsdoelstellingen en hier aanpassingen in maken. Als bijvoorbeeld de conversie plotseling minder belangrijk wordt geacht dan de sessietijd, kan dit direct doorgevoerd worden.

AI kan zich een beeld vormen van het gedrag van bezoekers en inschatten in welke fase van de buyer journey ze verkeren. De getoonde content kan hierop worden afgestemd. Op basis van vantevoren opgestelde criteria kan AI bezoekers scoren en inschatten.

Rapportages kunnen met behulp van AI een stuk uitgebreider gemaakt worden. Bijvoorbeeld door meerdere databronnen te koppelen aan de engine.

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren te bedenken waarop AI de contentmarketing kan verbeteren. Hopelijk is het punt zo ook al duidelijk: bedrijven die marketing met AI ondersteunen zijn effectiever, efficiënter en verkopen meer. Voor mij is er geen twijfel dat kunstmatige intelligentie ‘the next big thing’ in content marketing is.

Matthias Meijer werkt sinds eind jaren ‘90 op het snijvlak van marketing, sales en technologie. Voordat hij aan de slag ging bij e-Spirit was hij POD Leader en Account Director bij TIBCO Software. Meijer heeft onder andere kennis en ervaring met het begeleiden van retail en e-commerce organisaties en is naast e-Spirit directeur ook lid van Shopping Tommorrow, het digital commerce-platform voor alle e-commerceprofessionals.

Tags

Mathhias MeijerMathhias Meijer tagstags KPIKPI Shopping TommorrowShopping Tommorrow e-spirite-spirit blogblog AIAI contentmarketingcontentmarketing

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!