Home | retail | Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie

Geplaatst door Rick Pleijsier in retail op 12/06/2017 om 13:43

retailtrends

De Big 5 wordt gevormd door de grootste online retailers van Nederland die naast hun eigen kanaal ook actief zijn op online shopping platforms. Beslist.nl, brengt als één van de grotere platforms in kaart wat er voor zorgt dat de groten groter worden, maar ook welke kansen dit creëert voor andere retailers.

De Big 5 bestaat uit:
1. Bol.com
2. Wehkamp
3. Zalando
4. Coolblue
5. Media Markt

1. Goed gevoel bij een bedrijf = zekerheid = conversie
De grootste online retailers weten als geen ander wat er in de wereld te koop is; alles. Daarom is onderscheiden op prijs voor weinigen zinvol: de consument van nu betaalt liever iets meer voor een gevoel van zekerheid. Een bekend merk heeft altijd een streepje voor. Coolblue hoort bij de snelst groeiende retail merken van Nederland dankzij haar focus op niet alleen merkbekendheid maar ook het versterken van de band met de klant. Zo won Coolblue onlangs nog de award voor het Meest Klantvriendelijke Bedrijf van Nederland: erkenning voor het feit dat mensen hun merk waarderen. Voor kleinere retailers is het dus extra belangrijk om ook aan de naamsbekendheid te werken.

2. Zichtbaar zijn: ‘Spreid je winkansen’
‘Spreid je winkansen’ is niet alleen een spelregel in het casino maar ook in de online retail. Een tweede succesfactor is dan ook dat alle Big 5 spelers naast een eigen webshop actief zijn op meerdere online shopping platforms. Zij wedden niet op één paard maar spreiden het budget, de kansen en dus het risico. Brede zichtbaarheid heeft tevens een positieve invloed op de merkbekendheid en het vertrouwen. Bovendien: of een retailer nou kosten maakt voor een koppeling met één kanaal of met drie, de investering blijft hetzelfde.

3. Van levertijd tot retourbeleid: gemak dient de mens
Na merkbekendheid en zichtbaarheid, wordt een positieve klantbeleving bepaald door levertijd, verzendkosten en het retourbeleid. Als consumenten veel moeite willen doen om een product te kopen dan zouden ze wel naar de winkel gaan. Zalando maakt de kans op een goede aankoop groter door met Zalon een personal stylist aan te bieden en Wehkamp gebruikt retouren zelfs om de klantervaring te verbeteren. Maak het kopers dus vooral gemakkelijk om een product te kopen.

Kansen
Voor nichespelers is er altijd een gat in de markt te vinden, juist omdat zij kunnen wat de grootsten niet kunnen: tot in het kleinste detail inspelen op de behoeften van een specifieke doelgroep. Een andere kans is dat de drempel om zichtbaar te zijn op meerdere platformen (kostentechnisch) lager is geworden: men betaalt op vrijwel alle platformen alleen nog per order. Dit maakt het eenvoudiger om, net zoals de Big 5, brede zichtbaarheid te realiseren.

Tags

Online retailOnline retail trendstrends Beslist.nlBeslist.nl wehkampwehkamp Media MarktMedia Markt ZalandoZalando CoolBlueCoolBlue bol.combol.com

Comments

Kenmerken

Coolblue voor tweede maal op rij Klantvriendelijkste Bedrijf

Coolblue voor tweede maal op rij Klantvriendelijkste Bedrijf0 ?php the_title() ?>398 dagen geleden
Op 26 maart 1987 verscheen de eerste Nike Air  Max in de winkels. Dus vandaag wordt de geboorte van de legendarische sneaker gevierd.  Nergens is de schoen zo populair als in Nederland, één derde van de Nederlanders heeft een paartje in bezit, blijkt uit onderzoek van online winkelcentrum beslist.nl.

Het is vandaag weer Nike Air Max Day

Het is vandaag weer Nike Air Max Day0 ?php the_title() ?>422 dagen geleden
Waar tot voor kort vooral de zintuigen zicht (winkelindeling) en gehoor (achtergrondmuziek) de boventoon voerden, maakt geur een sterke opkomst binnen de retail. ScentAir verzorgt al meer dan twintig jaar geurmarketing en biedt speciaal voor MarketingFuel een handleiding voor het beginnen met geurmarketing in twee delen.

Blog: De opkomst van geur als efficiënte marketingtool in de retail

Blog: De opkomst van geur als efficiënte marketingtool in de retail0 ?php the_title() ?>470 dagen geleden
Na blog over het opzetten van een professionele webshop in 8 stappen levert Appwiki nu 5 tips voor de automatisering van webshop-marketing.

Blog: 5 tips voor de automatisering van webshop-marketing

Blog: 5 tips voor de automatisering van webshop-marketing0 ?php the_title() ?>566 dagen geleden
In Nederland is 72% bereid om meer te betalen voor een betere klantervaring blijkt uit nieuw onderzoek van Capgemini: The Disconnected Customer!

72% van de consumenten bereid om meer te betalen voor betere klantervaring

72% van de consumenten bereid om meer te betalen voor betere klantervaring0 ?php the_title() ?>666 dagen geleden
beslist.nl

Beslist.nl verandert van prijsvergelijker naar online winkelcentrum

Beslist.nl verandert van prijsvergelijker naar online winkelcentrum0 ?php the_title() ?>681 dagen geleden
Geitenwollenwinkel Dutch Retail Experience Awards

Geitenwollenwinkel biedt beste online beleving

Geitenwollenwinkel biedt beste online beleving0 ?php the_title() ?>682 dagen geleden
Blog Margriet Brus Eisma

Blog: Maak je bedrijf bekend, ga bloggen!

Blog: Maak je bedrijf bekend, ga bloggen!0 ?php the_title() ?>687 dagen geleden
retour valory return reader algoritme

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending0 ?php the_title() ?>694 dagen geleden
bol.com huub vermeulen daniel ropers

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com0 ?php the_title() ?>694 dagen geleden
E-commerce

Wunderman voegt expertise toe aan hun nieuwe e-commerce divisie

Wunderman voegt expertise toe aan hun nieuwe e-commerce divisie0 ?php the_title() ?>698 dagen geleden
Harald Pol Klantbeleving

Hoe verbeter je de klantbeleving?

Hoe verbeter je de klantbeleving?0 ?php the_title() ?>701 dagen geleden
Euler Hermes Amazon Retail Risk Map

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?0 ?php the_title() ?>702 dagen geleden
online dienstverlening retour

Ingewikkelde aankoop- en retourprocedures grootste ergernis van consumenten

Ingewikkelde aankoop- en retourprocedures grootste ergernis van consumenten0 ?php the_title() ?>702 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Dutch Retail Experience Awards

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>724 dagen geleden
Esquire

Shopsuite ontvangt investering om content aan producten van retailers te binden

Shopsuite ontvangt investering om content aan producten van retailers te binden0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>754 dagen geleden
Rick Moorman Retail Retail Event Of The Year 2017 Coolblue Paagman

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 2017

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 20170 ?php the_title() ?>754 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!