Home | retail | Bijna de helft van de merken verliest omzet door namaak

Bijna de helft van de merken verliest omzet door namaak

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 11/04/2018 om 09:45

Maar liefst één op de drie bedrijven geeft aan dat namaak verliest meer dan 10 procent veroorzaakt. Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse B2B Barometer van MarkMonitor, marktleider op het gebied van online merkbescherming, onder 924 nationale en internationale marketingbeslissers.

Maar liefst één op de drie bedrijven geeft aan dat namaak een verlies meer dan 10 procent veroorzaakt. Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse B2B Barometer van MarkMonitor, marktleider op het gebied van online merkbescherming, onder 924 nationale en internationale marketingbeslissers.

Om inbreuk op een merk te voorkomen, heeft 64 procent van de bedrijven een merkbeschermingsstrategie geformuleerd. Merkbescherming moet bedrijfsbreed worden uitgevoerd, want voor een succesvolle uitwerking is een samenwerking nodig tussen de afdelingen juridische zaken, marketing en IT. Deze samenwerking is beperkt bij Nederlandse bedrijven, slechts 25 procent pakt de strategie als team aan. Toch zit Nederland hier nog ruim boven het internationaal gemiddelde (19%) als het gaat om een uniforme aanpak. De meeste merken (81%) geven aan dat er geen team te pas komt aan het implementeren en beheren van het online merkbeschermingsprogramma.

Zonder de juiste tools, software of samenwerking met externe deskundigen op het gebied van merkbescherming, is het identificeren en op waarde schatten van inbreuken moeilijk. 29 procent van de merken heeft onvoldoende kennis en tools in huis om prioriteit te geven aan inbreuken. Als gevolg daarvan geeft de helft van de Nederlandse merken (50%) aan dat het op waarde schatten de grootste uitdaging is met de huidige interne middelen. Gemiddeld 16 procent van de bedrijven verwijdert actief online namaakadvertenties en –producten. Nederlandse merken doen dit veel vaker dan het gemiddelde, 25 procent geeft aan actie te ondernemen op nepproducten.

Chrissie Jamieson, VP Marketing bij MarkMonitor: “Volgens het onderzoek zal merkbescherming in complexiteit blijven groeien en als gevolg daarvan is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen. Merkbescherming gaat niet alleen over producten, het gaat ook om het behouden van consumentenvertrouwen en het beschermen van klanten tegen de online criminelen. Ons onderzoek weerspiegelde deze opvatting en toonde aan dat het belangrijkste doel van merkbeschermingsstrategieën is ervoor te zorgen dat hun klanten veilig zijn.”

Het onderzoek werd in november 2017 uitgevoerd in opdracht van MarkMonitor door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vitreous World. Het doel van het onderzoek was om de houding en percepties van marketingbeslissers over online merkbescherming, hun uitdagingen en de stand van de industrie te onderzoeken. 924 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden zijn ondervraagd in het onderzoek.

Tags

nepproductennepproducten Chrissie JamiesonChrissie Jamieson online merkbeschermingonline merkbescherming MarkMonitorMarkMonitor namaaknamaak

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!