Home | Social Media | Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Social Media op 17/08/2017 om 12:17

toerisme Door de informatie in tweets slim te combineren kan duidelijk worden gemaakt hoe grote groepen bezoekers de stad gebruiken en wat de opkomende toeristische hotspots zijn. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets. Zijn aanpak kan nuttig zijn voor steden die hun toeristische sector willen stimuleren en voor bedrijven die daaraan willen verdienen.

Door de informatie in tweets slim te combineren kan duidelijk worden gemaakt hoe grote groepen bezoekers de stad gebruiken en wat de opkomende toeristische hotspots zijn. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets. Zijn aanpak kan nuttig zijn voor steden die de toerisme willen stimuleren en voor bedrijven die daaraan willen verdienen.

Het ‘oogsten’ van openbare twitter-data biedt interessante mogelijkheden voor overheid en bedrijven, maar niet altijd is duidelijk hoe die enorme hoeveelheid data omgezet kan worden in bruikbare informatie, bijvoorbeeld voor de toeristische sector, zegt Brandt. Voor zijn onderzoek selecteerde de onderzoeker gedurende drie maanden allereerst alle tweets met de lokatie-aanduiding San Francisco.

Aan de hand van de exacte coördinaten plaatsten de onderzoekers deze tweets op een kaart. Hiermee werd al duidelijk hoeveel mensen zich op welk moment van de dag zich in de stad bevinden.

Inzicht in bezoekersaantallen kan op zich al nuttige informatie zijn voor instanties die zich bezighouden met veiligheid en regulering van verkeer, maar het zegt nog niets over de intenties van die bezoekers, zegt Brandt.

Om uit te filteren welke tweets waarschijnlijk van toeristen zijn brachten de onderzoekers daarna in kaart vanaf waar in de stad twitteraars het vaakst foto’s of video toevoegen aan hun tweets. Dat geeft volgens de onderzoekers namelijk aan dat de plaats speciaal genoeg is om aan hun online vrienden te tonen.

Sommige plekken hadden relatief weinig bezoekers, bleek uit de ruwe aantallen, maar als mensen daar eenmaal waren maakten, en deelden, ze er relatief vaak veel foto’s. Twin Peaks was zo’n plaats: een bergketen die prachtig uitzicht geeft over de stad, maar wel eerst beklommen moet worden en dus relatief een laag aantal bezoekers heeft.

Die combinatie van laag volume, maar veel foto’s verraadt een -in dit geval bekende- toeristische hotspot in de stad. Bestuurders van toeristisch minder ontwikkelde steden zouden na zo’n analyse kunnen besluiten van nieuwe hotspots de toegankelijkheid te vergroten, de plek meer te promoten, of de bewegwijzering te verbeteren. Ook is het voor bedrijven die tours organiseren een goede aanwijzing zulke plekken op te nemen in hun aanbod.

Ten slotte analyseerden de onderzoekers hoe vaak bepaalde onderwerpen in de Tweets besproken werden en op welke plekken in de stad. Niet geheel verrassend was dat de San Francisco Giants het meest over tong gingen in en rond hun stadion. Maar een groot technologie-evenement (VMware) bleek ook een populaire term te zijn op bepaalde plekken. Hiermee werden ook de achterliggende redenen van bezoek aan de stad duidelijk, zegt de onderzoeker.

Op zichzelf is deze informatie waardevol voor marketingcampagnes die zoveel mogelijk mensen in de openbare ruimte proberen te bereiken, bijvoorbeeld met billboards. Uiteindelijk gelooft Brandt dat de meerwaarde van zijn aanpak niet ligt in deze losse analyses maar juist in het combineren ervan. En daarvoor kunnen net zo goed andere openbare berichten met ‘geo-tags’ gebruikt worden van Facebook, Instagram of Flickr als tweets, besluit hij.

Tags

Tobias BrandtTobias Brandt San FranciscoSan Francisco San Francisco GiantsSan Francisco Giants VMwareVMware billboardbillboard FlickrFlickr toerismetoerisme InstagramInstagram big databig data facebookfacebook

Comments

Kenmerken

Op maandag 14 mei 2018 is de officiële kick-off van het platform Driven by Data. Het platform wordt dan tijdens een feestelijke bijeenkomst gepresenteerd aan ondernemers en de pers. Het platform Driven by Data is een initiatief van Rabobank, VNO-NCW Brabant Zeeland, N.V. Bossche Investerings Maatschappij, JADS, gemeente ‘s-Hertogenbosch en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Driven by Data helpt het mkb geld verdienen met data

Driven by Data helpt het mkb geld verdienen met data0 ?php the_title() ?>656 dagen geleden
Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat consumenten geen eigen, objectieve mening over merk of product kunnen vormen als zij een advertentie of reclame zien met positieve stimuli, zoals een fraai landschap, gelukkige mensen en populaire beroemdheden.

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame0 ?php the_title() ?>716 dagen geleden
Volgens Amit Bhattarchajee (Rotterdam School of Management, Erasmus University) toont populaire cultuur nogal stereotypische beelden over winst maken.

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?0 ?php the_title() ?>728 dagen geleden
Koekjes op basis van insecten! kweekvlees! Of gerecycled water, dat in wezen gereinigd en bewerkt rioolwater is! Zelfs bewuste consumenten moeten eerst hun weerzin overwinnen om dat te eten of drinken. Onderzoek van dr. Anne-Kathrin Klesse van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Janet Geipel en Constantinos Hadjichristidis toont aan dat het beschrijven van duurzame maar afstotelijke producten in een tweede taal ervoor zorgt dat mensen eerder bereid zijn ze te eten.

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker0 ?php the_title() ?>732 dagen geleden
Nederlandse banken werken samen voor betaaldienst Payconiq

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
Erasmus Universiteit wil met trustfonds 100 miljoen euro in 2025 vergaren om de maatschappelijke uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan.

Erasmus Universiteit en het Erasmus Trustfonds lanceren Challenge Accepted

Erasmus Universiteit en het Erasmus Trustfonds lanceren Challenge Accepted0 ?php the_title() ?>842 dagen geleden

Eindhovense marktplaats voor persoonlijke rondleidingen kan uitbreiden door investering

Eindhovense marktplaats voor persoonlijke rondleidingen kan uitbreiden door investering0 ?php the_title() ?>871 dagen geleden
Verrekend naar het aantal inwoners heeft Utrecht de hoogste PR-waarde behaald. Blijkt uit onderzoek van Clipit naar de online buzz over Nederlandse steden.

Utrecht is de zomerstad van Nederland wat betreft PR-waarde

Utrecht is de zomerstad van Nederland wat betreft PR-waarde0 ?php the_title() ?>906 dagen geleden
Toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. Sector voegt 24,8 miljard euro toe aan economie.

Toerismesector goed voor 75,7 miljard euro

Toerismesector goed voor 75,7 miljard euro0 ?php the_title() ?>922 dagen geleden
In de Randstad is explosieve groei van volledig elektrische auto’s te verwachten. Blijkt uit onderzoek van Stedin, RSM en ElaadNL.

Explosieve groei van elektrische auto’s in de Randstad

Explosieve groei van elektrische auto’s in de Randstad0 ?php the_title() ?>927 dagen geleden
Amsterdam wil de toeristen spreiden. Daartoe is de Amsterdam Discovery Challenge app ontwikkeld door app ontwikkelaar DTT en Amsterdam Marketing.

Amsterdam verspreidt toeristen met app

Amsterdam verspreidt toeristen met app0 ?php the_title() ?>955 dagen geleden
Rotterdam School of Management, Erasmus University Steven SweldensConsumer Behavior and Marketing

Steven Sweldens hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan Erasmus Universiteit

Steven Sweldens hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan Erasmus Universiteit0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
TravelBird app

TravelBird biedt met app direct assistentie voor reizigers tijdens hun vakantie

TravelBird biedt met app direct assistentie voor reizigers tijdens hun vakantie0 ?php the_title() ?>1004 dagen geleden
Travelbird Instagram Rijksmuseum Efteling Erasmusbrug

Wat zijn de meest geïnstagramde toeristische attracties?

Wat zijn de meest geïnstagramde toeristische attracties?0 ?php the_title() ?>1027 dagen geleden
Angelo Tsereklas-Zafeirkis, student aan de Rotterdam School of Management (RSM), heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gewonnen.

Idee voor evenwichtiger belasting elektrische laadpunten wint KPMG-prijs

Idee voor evenwichtiger belasting elektrische laadpunten wint KPMG-prijs0 ?php the_title() ?>1060 dagen geleden
Rotterdam School of Management, Erasmus University Vloermarkering marketing supermarkt goal gradient effect

Hoe stuur je klanten met het juiste tempo door een winkel?

Hoe stuur je klanten met het juiste tempo door een winkel?0 ?php the_title() ?>1073 dagen geleden
Het loket van Tax Free Refunds in Schiphol dat nu wordt ondersteund door de app van Vatfree.com

Vatfree.com lanceert eerste mobiele Tax Free Shopping app

Vatfree.com lanceert eerste mobiele Tax Free Shopping app0 ?php the_title() ?>1094 dagen geleden
reinventing retail winnaar

Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Retailinnovatie in Rotterdam beloond0 ?php the_title() ?>1118 dagen geleden
Splashtours Rotterdam

De gratis Rotterdam Tourist app is vernieuwd

De gratis Rotterdam Tourist app is vernieuwd0 ?php the_title() ?>1159 dagen geleden
Maastricht Servaasbrug Hugo Thomassen

Maastricht Marketing wint Toeristische Samenwerking Award 2016

Maastricht Marketing wint Toeristische Samenwerking Award 20160 ?php the_title() ?>1206 dagen geleden
Mondriaan kleding design

Nederland promoot zichzelf met Mondriaan en Dutch Design

Nederland promoot zichzelf met Mondriaan en Dutch Design0 ?php the_title() ?>1222 dagen geleden
Rotterdam city met brug

Rotterdamse citymarketing zorgt voor fors meer buitenlandse hotelgasten

Rotterdamse citymarketing zorgt voor fors meer buitenlandse hotelgasten0 ?php the_title() ?>1257 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!