Home | retail | Beursgenoteerd Icecat groeit in 2017 versneld met 17%

Beursgenoteerd Icecat groeit in 2017 versneld met 17%

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 01/05/2018 om 14:08

De omzet van Icecat, uitgever van productinformatie voor e-commercebedrijven en beursgenoteerd aan NPEX, groeide in 2017 met 17% op jaarbasis naar 7 miljoen euro. De acquisitie van Iceshop B.V droeg bij aan de versnelling van de omzetgroei die in 2016 nog 10% was. De nettowinst is min of meer stabiel op circa 700K euro in 2017, aangezien de focus vooral lag op het versnellen van de omzetgroei. De kasreserves verdubbelden door beursgang en winst tot 4,4 miljoen euro. ''Ook voor 2018 ligt de focus op snelle, winstgevende groei van de productdata-diensten, cloud services en innovaties zoals loyalty-tokens,'' geeft CEO Martijn Hoogeveen aan.

De omzet van Icecat, uitgever van productinformatie voor e-commercebedrijven en genoteerd aan MKB-beurs NPEX, groeide in 2017 met 17% op jaarbasis naar 7 miljoen euro. De acquisitie van Iceshop B.V droeg bij aan de versnelling van de omzetgroei die in 2016 nog 10% was. De nettowinst is min of meer stabiel op circa 700.000 euro in 2017, aangezien de focus vooral lag op het versnellen van de omzetgroei. De kasreserves verdubbelden door beursgang en winst tot 4,4 miljoen euro. ”Ook voor 2018 ligt de focus op snelle, winstgevende groei van de productdata-diensten, cloud services en innovaties zoals loyalty-tokens,” geeft CEO Martijn Hoogeveen aan.

Gedurende 2017, droegen zowel de lokale business als de internationale business van Icecat bij aan de groei. Buiten data voor elektronica en kantoorartikelen, heeft Icecat haar contentactiviteiten in de segmenten speelgoed, health & beauty, doe-het-zelf en supermarkten als gepland kunnen uitbouwen. Bijvoorbeeld Lego, puzzelmerk Jumbo en Vtech zijn enkele nieuwe speelgoedmerken die Icecat ten behoeve van BOL, Amazon, Google Shopping en andere retailers en e-commerceplatformen helpt. Met betrekking tot doe-het-zelf is het sluiten van een wereldwijd contract met Akzo Nobel een mooie kans gebleken. Icecat verwacht binnenkort een strategische samenwerking in fashion aan te kunnen kondigen.

De overname van Iceshop leidde tot verbreding van het Product Information Management (PIM)-cloudportfolio van Icecat. Icecat heeft onder meer PIM-opdrachten verworven bij de Europese hoofdkantoren van MediaMarkt Saturn en HP, en bij L’Oréal. Het belang van PIM-oplossingen zal in 2018 naar verwachting verder toenemen.

Binnen haar PIM-ecosysteem werkt Icecat aan integratie van een eigen loyalty-token, de ICURY. De cryptotokens zijn inmiddels gecreëerd. De eerste vervolgstap, bijna gerealiseerd, is de integratie van de tokens in de gebruikersaccounts van Icecat-users. Daarna zullen een reeks interne en externe pilots met de ICURY volgen.

De gezonde kasreserve van Icecat creëerde ruimte voor de in maart 2018 gerealiseerde overname van Syndy, specialist in supermarktdata. Syndy en Icecat versterken elkaar in het supermarktsegment. Syndy werkt in Nederland onder andere voor Coop en Makro. Icecat werkt buiten Nederland onder meer voor Carrefour, Auchan, en Migros (Zwitserland).

Van Syndy, wat pas in 2018 in de cijfers geconsolideerd zal worden, wordt verwacht dat het dit jaar zal zorgen voor minimaal circa 6% extra omzet, maar nog niet bijdraagt aan de winst. De over een periode van 12 maanden te realiseren synergievoordelen tussen Icecat en Syndy zijn begroot op 400K euro.

Met betrekking tot niet-financiële KPI’s (Key Performance Indicators), nam het aantal jaarlijkse productdatasheet-downloads over 2017 toe met 55% tot 13 miljard, groeide het aantal ondersteunde fabrikantenmerken met 42% tot 21 duizend, expandeerde het aantal ondersteunde productcategorieën met 21% tot ruim 4.600, en nam het geschatte aantal aangesloten e-commercepartners toe met 16% tot circa 75.000. De e-commerce-markt consolideert momenteel steeds meer op populaire platformen als Amazon, Ebay, Google Shopping, Magento Commerce, PrestaShop en VirtueMart.

Icecat, genoteerd aan de NPEX-beurs sinds 2017, is een winstgevende en snelgroeiende, online uitgever en syndicator van productinformatie ten behoeve van met name de e-commercemarkt. Icecat werkt mondiaal voor tienduizenden platformen zoals Amazon, Ebay, Rakuten, Wehkamp, BOL en zo’n 300 merken, waaronder Philips, Akzo, TomTom, HP, DELL, Lego, L’Oréal en Akzo Nobel.

Icecat omvat momenteel de dochtermaatschappijen Iceshop B.V., Syndy B.V., Icecat LLC (Icecat Ukraine) en Icecat Content Sourcing OÜ (Icecat Estonia) en de participatie Hatch B.V. Icecat Ukraine en Icecat Estonia zijn verantwoordelijk voor de inhuur van editor- en software developer-capaciteit. Hatch (voorheen Iceleads BV) levert slimme “Koop Nu”-knoppen die ervoor zorgen dat de websites van fabrikanten meetbare verkopen genereren via hun online resellers. Iceshop BV is specialist in e-commerce-integraties en Product Information Management (PIM)-oplossingen.

Tags

virtuemarktvirtuemarkt Google ShoppingGoogle Shopping Magento CommerceMagento Commerce AkzoAkzo ICURYICURY AKZO NobelAKZO Nobel MediaMarktMediaMarkt DellDell HPHP PrestashopPrestashop IcecatIcecat eBayeBay PhilipsPhilips L’OréalL’Oréal TomTomTomTom AmazonAmazon LEGOLEGO

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!