Home | retail | Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 27/02/2018 om 11:40

Koekjes op basis van insecten! kweekvlees! Of gerecycled water, dat in wezen gereinigd en bewerkt rioolwater is! Zelfs bewuste consumenten moeten eerst hun weerzin overwinnen om dat te eten of drinken. Onderzoek van dr. Anne-Kathrin Klesse van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Janet Geipel en Constantinos Hadjichristidis toont aan dat het beschrijven van duurzame maar afstotelijke producten in een tweede taal ervoor zorgt dat mensen eerder bereid zijn ze te eten.

Koekjes op basis van insecten! kweekvlees! Of gerecycled water, dat in wezen gereinigd en bewerkt rioolwater is! Zelfs bewuste consumenten moeten eerst hun weerzin en walging overwinnen om dat te eten of drinken. Onderzoek van dr. Anne-Kathrin Klesse van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Janet Geipel en Constantinos Hadjichristidis toont aan dat het beschrijven van duurzame maar afstotelijke producten in een tweede taal ervoor zorgt dat mensen eerder bereid zijn ze te eten.

”Taal kan een krachtig vehikel voor emoties zijn,” zegt Klesse. Uit eerder onderzoek bleek dat het vertalen van een marketingslogan in een vreemde taal de emotionele lading van een bericht kan laten afnemen. Volgens RSM’s hoogleraar Stefano Puntoni neemt de emotionaliteit van een woord in een bepaalde taal toe naarmate dat woord in die taal vaker wordt gebruikt. Omdat tweede talen meestal minder vaak worden gebruikt, roepen woorden in die taal minder emoties op dan hetzelfde woord in de eigen taal.

In het onderzoek zetten de onderzoekers een reeks experimenten op om de reacties van consumenten te testen op nieuwe producten die de potentie hebben aanzienlijk bij te dragen aan de Duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN, maar ook gevoelens van walging oproepen: koekjes op basis van insecten, kweekvlees en ‘gerecycled water’, dat in wezen gereinigd en bewerkt rioolwater is.

Tijdens de vier experimenten kregen meer dan 700 deelnemers beschrijvingen van deze producten in hun moedertaal te horen, of in een andere taal die ze in ieder geval voldoende beheersten om de test te begrijpen.

Uit analyse van hun reacties bleek dat een productbeschrijving in een tweede taal in plaats van iemands moedertaal de bereidheid liet toenemen om de producten consumeren. De resultaten van het experiment met insectenkoekjes maakten ook duidelijk dat de productbeschrijving in een andere taal gevoelens van afkeer liet afnemen en dat proefpersonen daardoor eerder bereid waren het product uit te proberen.

In een ander experiment testten de onderzoekers hoeveel van de 201 deelnemers ook echt bereid waren om water te drinken dat als ‘gerecycled’ gepresenteerd werd (achteraf hoorden zij pas dat het gewoon bronwater was). Het gebruik van een tweede taal zorgde ervoor dat de hoeveelheid water die de deelnemers dronken toenam, maar alleen als de deelnemers weinig dorst hadden. ”Dorst helpt blijkbaar sowieso om afkeer te overwinnen,” merkt Klesse op. Het effect van een tweede taal gebruiken is dan dus niet zichtbaar.

Klesse geeft aan dat de resultaten van dit onderzoek suggereren dat duurzame consumptie bevorderd kan worden door de afkeer die gepaard gaat met duurzame -maar intuïtief weerzinwekkende- producten te laten afnemen. Omdat door de globalisering het aantal mensen dat informatie in een andere taal dan hun moedertaal hoort en dagelijks verschillende talen spreekt, blijft stijgen, concludeert Klesse dat het potentieel van de bevindingen van het team ook alleen maar zal toenemen.

Tags

kweekvleeskweekvlees Stefano PuntoniStefano Puntoni Anne-Kathrin KlesseAnne-Kathrin Klesse Rotterdam School of ManagementRotterdam School of Management

Comments

Kenmerken

Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat consumenten geen eigen, objectieve mening over merk of product kunnen vormen als zij een advertentie of reclame zien met positieve stimuli, zoals een fraai landschap, gelukkige mensen en populaire beroemdheden.

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame0 ?php the_title() ?>708 dagen geleden
Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat een overname de identiteit van een merk kan schaden waardoor het minder populair wordt.

Waarom sommige merken na een overname hun waarde verliezen

Waarom sommige merken na een overname hun waarde verliezen0 ?php the_title() ?>714 dagen geleden
Volgens Amit Bhattarchajee (Rotterdam School of Management, Erasmus University) toont populaire cultuur nogal stereotypische beelden over winst maken.

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?0 ?php the_title() ?>720 dagen geleden
Tijdens Stakeholder Management Award (opvolger van de Reputatie Management Award) zijn bol.com (profit) en NS (not-for-profit) tot winnaar uitgeroepen.

Bol en NS winnen de Stakeholder Management Award 2018

Bol en NS winnen de Stakeholder Management Award 20180 ?php the_title() ?>735 dagen geleden
Shypple automatiseert papierwinkel die ontstaat door communicatie en documentatie bij zeevaartverscheping. Brabantse Ontwikkelings Maatschappij investeert.

Investering voor online dienstverlener voor het boeken van zeevracht

Investering voor online dienstverlener voor het boeken van zeevracht0 ?php the_title() ?>744 dagen geleden
Als auto onderdeel is van identiteit (psychologisch eigenaarschap) moet deelauto als alternatief worden geboden, zeker niet als vervanging.

Hoe gaan autoliefhebbers in een deelauto?

Hoe gaan autoliefhebbers in een deelauto?0 ?php the_title() ?>751 dagen geleden

CamHatch verschaft privacy met cover over de webcam

CamHatch verschaft privacy met cover over de webcam0 ?php the_title() ?>759 dagen geleden
Rabobank, wereldwijd toonaangevend op het gebied van voedsel en landbouw, heeft het global programma: Kickstart Food aangekondigd. Samen met belangrijke internationale partners en klanten wil de bank de transitie naar een duurzame voedselproductie versnellen.

Rabobank stopt een 1 miljard dollar in duurzame voedselproductie

Rabobank stopt een 1 miljard dollar in duurzame voedselproductie0 ?php the_title() ?>857 dagen geleden
Het TextielMuseum ontwikkelt jaarlijks nieuwe producten voor haar textiellabel by TextielMuseum. Studio Job heeft nieuwe collectie ontworpen.

Nieuwe collectie designproducten Studio Job voor by TextielMuseum

Nieuwe collectie designproducten Studio Job voor by TextielMuseum0 ?php the_title() ?>871 dagen geleden
Natascha Hokke, Danny Kaan, Nick Kiran en Talitha Nöllen-de Haas zijn genomineerd voor Het Rotterdams Communicatie Talent 2017.

Vier finalisten voor de eerste Rotterdams Communicatie Talent Award 2017

Vier finalisten voor de eerste Rotterdams Communicatie Talent Award 20170 ?php the_title() ?>879 dagen geleden
toerisme Door de informatie in tweets slim te combineren kan duidelijk worden gemaakt hoe grote groepen bezoekers de stad gebruiken en wat de opkomende toeristische hotspots zijn. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets. Zijn aanpak kan nuttig zijn voor steden die hun toeristische sector willen stimuleren en voor bedrijven die daaraan willen verdienen.

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme0 ?php the_title() ?>917 dagen geleden
In de Randstad is explosieve groei van volledig elektrische auto’s te verwachten. Blijkt uit onderzoek van Stedin, RSM en ElaadNL.

Explosieve groei van elektrische auto’s in de Randstad

Explosieve groei van elektrische auto’s in de Randstad0 ?php the_title() ?>919 dagen geleden
Stemproces Computable Awards 2017 gestart

Wie wint de Computable Awards 2017?

Wie wint de Computable Awards 2017?0 ?php the_title() ?>951 dagen geleden
care plus anti-insecten

BB Capital Investments steekt investering in anti-insecten producten Care Plus

BB Capital Investments steekt investering in anti-insecten producten Care Plus0 ?php the_title() ?>955 dagen geleden
Rotterdam School of Management, Erasmus University Steven SweldensConsumer Behavior and Marketing

Steven Sweldens hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan Erasmus Universiteit

Steven Sweldens hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan Erasmus Universiteit0 ?php the_title() ?>974 dagen geleden
Rabobank Protix insecten

Rabobank investeert nog meer in insectenkweker Protix

Rabobank investeert nog meer in insectenkweker Protix0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
HvA festivals foodfestivals muziek

Foodfestivals dijen uit in aantal

Foodfestivals dijen uit in aantal0 ?php the_title() ?>995 dagen geleden
Angelo Tsereklas-Zafeirkis, student aan de Rotterdam School of Management (RSM), heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gewonnen.

Idee voor evenwichtiger belasting elektrische laadpunten wint KPMG-prijs

Idee voor evenwichtiger belasting elektrische laadpunten wint KPMG-prijs0 ?php the_title() ?>1051 dagen geleden
Rotterdam School of Management, Erasmus University Vloermarkering marketing supermarkt goal gradient effect

Hoe stuur je klanten met het juiste tempo door een winkel?

Hoe stuur je klanten met het juiste tempo door een winkel?0 ?php the_title() ?>1065 dagen geleden
reinventing retail winnaar

Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Retailinnovatie in Rotterdam beloond0 ?php the_title() ?>1109 dagen geleden
Hotello jaar 2017

Wie wordt Hotello of the Year 2017?

Wie wordt Hotello of the Year 2017?0 ?php the_title() ?>1142 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!