Home | reclame | Amsterdam weert kindermarketing bij sportevenementen

Amsterdam weert kindermarketing bij sportevenementen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 23/11/2016 om 13:16

Kinder voetbalwedstrijd

De gemeente Amsterdam wil dat bij sportevenementen voor kinderen geen reclame meer wordt gemaakt voor ongezonde voeding. Ook gemeentelijke sporthallen en zwembaden worden kindermarketing-proof door reclame-uitingen die specifiek gericht zijn op kinderen te verwijderen. Het is voor het eerst dat Amsterdam komt met beleid ten aanzien van sportevenementen en kindermarketing. Het doel is om uiterlijk in 2020 alle sportevenementen voor kinderen vrij van kindermarketing te hebben.

Vorig jaar sloot Amsterdam zich – als eerste gemeente in Nederland – aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding, waarbij verder onder meer het Diabetesfonds, de Hartstichting en de Consumentenbond zijn aangesloten.

Wethouder Zorg en Sport, Eric van der Burg: ”De Alliantie wil reclame voor ongezonde voeding voor kinderen terugdringen door wetgeving, omdat zelfregulering onvoldoende werkt. Om ons partnerschap van de Alliantie als gemeente in te vullen zeggen we nu: we willen onze sportlocaties en -evenementen vrij van ongezonde kindermarketing hebben. Sport heeft niets te maken met snoep, snacks en frisdrank. Kinderen hebben het recht te sporten en op te groeien in een gezonde omgeving.”

Amsterdam heeft besloten dat uiterlijk in 2020 alle sportevenementen voor kinderen – of waar veel kinderen komen – ‘gezond’ moeten zijn. Zo moet er drinkwater beschikbaar zijn, en voldoende gezonde alternatieven voor ongezonde snacks. Er mag geen reclame voor ongezonde producten gemaakt worden. Datzelfde geldt voor de sporthallen en zwembaden die de gemeente zelf beheert.

Eén op de vijf kinderen en jongeren in Amsterdam (19%) heeft overgewicht of obesitas (versus een landelijk gemiddelde van 13%). Dit heeft ernstige gevolgen voor hun gezondheid op korte en lange termijn. De Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht werkt met veel partners aan een gezonde leefstijl voor kinderen, waaronder sport en bewegen, gezonde voeding, school, buurt, community, welzijn, zorg en een gezonde openbare ruimte.

Van der Burg: ”We willen niet langer dat producenten van ongezonde producten hun naam aan jeugdsport in Amsterdam verbinden. In plaats daarvan roepen we producenten van gezonde producten en non-food op om onze evenementen te sponsoren. Daarnaast willen we andere gemeenten, met name de grote steden waar veel evenementen zijn, aanmoedigen om ons voorbeeld te volgen.”

Deze week komen beleidsmakers uit heel Europa en vertegenwoordigers van de voedingsmiddelenindustrie samen in Amsterdam voor een groot congres rondom gezonde leefstijl voor kinderen. Het wordt georganiseerd door Epode, de Europese moederorganisatie van JOGG, Jongeren op Gezond Gewicht. JOGG is een initiatief van het ministerie van VWS om Nederlandse jeugd gezonder te laten leven. Op dit congres zal wethouder Van der Burg de deelnemers uit de voedselindustrie oproepen om hierin hun verantwoordelijkheid te nemen.

Tags

Alliantie Stop KindermarketingAlliantie Stop Kindermarketing KindermaketingKindermaketing DiabetesfondsDiabetesfonds ConsumentenbondConsumentenbond amsterdamamsterdam

Comments

Kenmerken

Mannen tussen de 18 en 34 jaar uit Nederland en het VK worden met campagne Enjoy & Respect aangesproken op gedrag dat in Amsterdam niet wordt getolereerd.

Lawaai, dronkenschap, afval en wildplassen niet meer getolereerd door Amsterdam Marketing

Lawaai, dronkenschap, afval en wildplassen niet meer getolereerd door Amsterdam Marketing0 ?php the_title() ?>606 dagen geleden
Drinkwaterbedrijf Vitens opent een pop-up Waterwinkel aan de Lange Elisabethstraat 6 in Utrecht. Floortje Dessing, ambassadrice van de campagne ‘Water uit lokale bron’ en Jelle Hannema, directievoorzitter van Vitens, openen de winkel op donderdag 12 april.

Floortje Dessing opent Vitens Waterwinkel in Utrecht

Floortje Dessing opent Vitens Waterwinkel in Utrecht0 ?php the_title() ?>657 dagen geleden
De Consumentenbond peilde in december 2017 de prijs van boodschappen bij de 15 grootste supermarktketens én online bezorgsupermarkt Picnic.

De boodschappen hebben niet overal dezelfde prijs bij Jumbo en Hoogvliet

De boodschappen hebben niet overal dezelfde prijs bij Jumbo en Hoogvliet0 ?php the_title() ?>698 dagen geleden
Amsterdam profiteert economisch gezien van het toerisme. De sociale overlast in de stad is in sommige buurten stabiel gebleven en in andere buurten afgenomen ten opzichte van 2012. Wel is de druk in enkele specifieke buurten, zoals de Wallen, heel hoog. Dit blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek naar de impact van de bezoekerseconomie op Amsterdam.

Toerisme levert Amsterdam 2 tot € 2,7 miljard op

Toerisme levert Amsterdam 2 tot € 2,7 miljard op0 ?php the_title() ?>829 dagen geleden
90% kindertoetjes is niet gezond volgens foodwatch op basis van onderzoek bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Vrijwel altijd te zoet, vaak te vet.

9 op de 10 kindertoetjes zijn ongezond zoet en te vet

9 op de 10 kindertoetjes zijn ongezond zoet en te vet0 ?php the_title() ?>850 dagen geleden
De nieuwe chatbot Goochem van Amsterdam Marketing gidst in cultuur geïnteresseerde gebruikers via Facebook Messenger online door Amsterdam en de regio.

Chatbot Goochem gidst door cultureel aanbod Amsterdam

Chatbot Goochem gidst door cultureel aanbod Amsterdam0 ?php the_title() ?>872 dagen geleden
Aanbieders van babyvoeding geven op webshops niet aan dat borstvoeding beter is dan babyvoeding. foodwatch stapte met succes naar Reclame Code Commissie.

Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat zitten fout met marketing voor babyvoeding

Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat zitten fout met marketing voor babyvoeding0 ?php the_title() ?>909 dagen geleden
Stichting MIVA en Autodrop gaan samenwerken. Op de verpakkingen van de nieuwe Kakelbonte Kampeerwagens en Fruitige Eendjes wordt de steun uitgesproken.

Autodrop ondersteunt met nieuwe snoepjes Stichting MIVA

Autodrop ondersteunt met nieuwe snoepjes Stichting MIVA0 ?php the_title() ?>914 dagen geleden
rookvrije hartstiching abn amro

Hartstichting en ABN AMRO partners voor rookvrije toekomst

Hartstichting en ABN AMRO partners voor rookvrije toekomst0 ?php the_title() ?>935 dagen geleden
Kia UEFA Women’s EURO 2017

Kia levert de wedstrijdbaldragers tijdens WEURO in Nederland

Kia levert de wedstrijdbaldragers tijdens WEURO in Nederland0 ?php the_title() ?>968 dagen geleden
Share-a-thon , Utrecht Centraal

Gierige Gasten blijven gratis M&M’s uitdelen op Utrecht Centraal

Gierige Gasten blijven gratis M&M’s uitdelen op Utrecht Centraal0 ?php the_title() ?>975 dagen geleden
schijf van vijf kindermarketing kinderreclame

Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf

Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
NN Group CPC Marathon sponsor

NN Group blijft titelsponsor NN CPC Loop en NN Marathon Rotterdam

NN Group blijft titelsponsor NN CPC Loop en NN Marathon Rotterdam0 ?php the_title() ?>998 dagen geleden
NN Group en Global Sports Communication presenteren het NN Running Team

NN Group, Nike en Global Sports Communication brengen wereldtop langeafstandslopers samen

NN Group, Nike en Global Sports Communication brengen wereldtop langeafstandslopers samen0 ?php the_title() ?>1024 dagen geleden
Mitsubishi Motors en Rugby Nederland slaan de handen ineen. Deze verbintenis volgt op samenwerkingen met nationale rugbyteams in onder andere Engeland en Japan. In die landen is de rugbysport al zeer populair en ook in Nederland groeit de belangstelling hard. Mitsubishi Motors ondersteunt deze veelbelovende ontwikkeling van harte.

Mitsubishi Motors duikt tussen de Nederlandse Rugbydames

Mitsubishi Motors duikt tussen de Nederlandse Rugbydames0 ?php the_title() ?>1025 dagen geleden
Partnership KNHB en Rabobank

Verlenging partnership KNHB en Rabobank voorbeeld van nieuwe sponsorstrategie

Verlenging partnership KNHB en Rabobank voorbeeld van nieuwe sponsorstrategie0 ?php the_title() ?>1041 dagen geleden
Een hardloper in Rotterdam geholpen door Nationale Nederlanden en Atletiekunie

Nationale-Nederlanden en Atletiekunie helpen hardlopers

Nationale-Nederlanden en Atletiekunie helpen hardlopers0 ?php the_title() ?>1050 dagen geleden
Wethouder Visser in Rotterdam voor promotie van gezonder eten

Ook Rotterdam verbiedt kindermarketing voor ongezonde voeding

Ook Rotterdam verbiedt kindermarketing voor ongezonde voeding0 ?php the_title() ?>1051 dagen geleden
Amsterdam winkeliers

Amsterdam wil diverser aanbod winkels

Amsterdam wil diverser aanbod winkels0 ?php the_title() ?>1053 dagen geleden
Woezel en Pip

Jumbo Supermarkten introduceert 25 Woezel & Pip-producten

Jumbo Supermarkten introduceert 25 Woezel & Pip-producten0 ?php the_title() ?>1068 dagen geleden
Zwemmen zwembad

Sportbonden bedienen individuele fans op digitale kanalen

Sportbonden bedienen individuele fans op digitale kanalen0 ?php the_title() ?>1075 dagen geleden
Ballenkids tennis

ABN AMRO voorziet ballenkids van camera tijdens World Tennis Tournament in Ahoy

ABN AMRO voorziet ballenkids van camera tijdens World Tennis Tournament in Ahoy0 ?php the_title() ?>1080 dagen geleden
Fruit kar AH

Albert Heijn Rock Frogs delen gratis fruit uit

Albert Heijn Rock Frogs delen gratis fruit uit0 ?php the_title() ?>1082 dagen geleden
Amsterdam winkeliers

Drie procent meer omzet winkeliers centrum Amsterdam

Drie procent meer omzet winkeliers centrum Amsterdam0 ?php the_title() ?>1095 dagen geleden
Rotterdam Ahoy

ABN AMRO en Rotterdam Ahoy blijven tennissen

ABN AMRO en Rotterdam Ahoy blijven tennissen0 ?php the_title() ?>1108 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!