Alvast een digitaal plekje voor de huldiging van Feyenoord op de Coolsingel
Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 26/04/2017 om 16:40

Feyenoord is zo goed als zeker de terechte kampioen. In Rotterdam kijken ze nu al uit naar de huldiging. Het Dordtse KeyMen maakt het mogelijk om alvast digitaal een plekje op de Coolsingel voor het Stadhuis te reserveren. Op claimdecoolsingel kunnen supporters een virtuele plek claimen en deze vervolgens delen via Facebook en Twitter. De techniek is gebaseerd op een interactieve Google-weergave van de Coolsingel. In totaal zijn 80.000 digitale plaatsen te reserveren voor het bordes. Een groot deel is al bezet.
”Door de koppeling met Facebook is het eenvoudig en snel om een plek te reserveren en die te delen met je vrienden. Dit genereert een vrij sterk viraal effect. Wat dat betreft hadden we wel verwacht dat als het eenmaal een beetje loopt, het vrij snel kan gaan,” zegt Gerben van Diggelen van KeyMen.
Bij KeyMen zien ze de site als een leuk impulsief project. ”Er is op kantoor een gezonde rivaliteit tussen Feyenoord en Ajax supporters. Toen Feyenoord een tijdje terug een behoorlijke voorsprong had op Ajax werd er gezegd: “We kunnen de Coolsingel wel alvast reserveren, want die voorsprong raken we niet meer kwijt.” Het idee van alvast een plek reserveren is er daarna gekomen.”
Bij het bedrijf maken ze sites en webapplicaties en ze hebben de techniek achter Claim de Coolsingel al vaker gebruikt. ”We hebben voor een aantal klanten eerder kaart-oplossingen ontwikkeld. Zoals Hollandtoer (met gekoppelde sites als Amsterdamtoer en Rotterdamtoer) en zoekfuncties zoals voor EFT. We maken hier gebruik van de techniek van Google, namelijk de Google Maps API.”
Het spontane project zorgt inmiddels voor flink wat aandacht. ”Het is een goed visitekaartje. En niet alleen richting potentiële klanten, maar ook naar talent dat het leuk vindt om bij ons te werken. Het is namelijk op dit moment moeilijk om goed geschoolde ICT medewerkers te vinden. We hebben ervaring met het maken van kaartoplossingen. Verder is het ook een uitdaging om de technologie zo te maken dat de site bestand is tegen grote aantallen bezoekers. Met Claim de Coolsingel hebben we aangetoond dat we dat kunnen”
”Het is ook leuk om met een geringe investering in promotie een groot bereik te realiseren. Ik zie ook toepassingsmogelijkheden voor andere events zoals festivals, concerten of sportwedstrijden. Hier kan de online voorpret een bijdrage zijn aan de promotie en naamsbekendheid van een event.”
Tags











Comments