Home | reclame | Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat zitten fout met marketing voor babyvoeding

Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat zitten fout met marketing voor babyvoeding

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 31/07/2017 om 10:02

Aanbieders van babyvoeding geven op webshops niet aan dat borstvoeding beter is dan babyvoeding. foodwatch stapte met succes naar Reclame Code Commissie.

Albert Heijn, Jumbo, Kruidvat en 8 andere winkels overtreden de wet rondom marketing voor babyvoeding. De Reclame Code Commissie heeft dat naar aanleiding van 29 klachtprocedures die foodwatch onlangs startte beslist. Zo verkopen de bedrijven in hun webshops alternatieven voor borstvoeding zonder daarbij de wettig verplichte waarschuwing te vermelden dat borstvoeding beter is. Deze waarschuwing geldt wereldwijd al sinds 1981 om te voorkomen dat ouders door de voedingsindustrie worden verleid tot aankoop van hun producten ten koste van borstvoeding.

Borstvoeding wordt gezien als het gezondste voor baby’s. De regels worden door de voedingsindustrie online massaal overtreden. Bij 76 van de 151 (50%) door foodwatch onderzochte online aangeboden producten, ontbreken een of meerdere van de wettelijk verplichte waarschuwingen. foodwatch is verbijsterd: ”Een wet die baby’s zou moeten beschermen tegen de commercie, wordt massaal overtreden. Naast de onverschilligheid van Albert Heijn, Nutricia & Co toont het ook het falen aan van de beloofde zelfregulering van de voedingsindustrie én het falen van de handhavende overheidsinstantie NVWA.”

Borstvoeding is de allerbeste voeding voor baby’s. Daar is wetenschappelijke consensus over en dit wordt ook bevestigd door de producenten van kunstvoeding. Er zijn uiteraard veel redenen voor moeders om te stoppen met borstvoeding, maar marketing van voedingsfabrikanten is daarvoor bij uitstek een slechte reden. Om te voorkomen dat ouders door de marketingtrucks van voedselfabrikanten worden verleid om kunstvoeding aan te schaffen en dus geen borstvoeding meer te geven, zijn er wettelijke regels gesteld over welke informatie er in ieder geval vermeld moet worden bij het aanbieden van zuigelingenvoeding. Die regels zijn gebaseerd op de marketingcode die al in 1981 is opgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Op de verpakking van babyvoeding en op de websites die deze producten aanbieden, moet bijvoorbeeld heel duidelijk staan dat borstvoeding het beste is voor kinderen en dat je moet overleggen met je arts of consultatiebureau voordat je kunstvoeding gaat gebruiken. Ook moet er staan welke voedingswaarden, mineralen en vitaminen het product bevat, hoe je het moet bereiden en dat er risico’s zijn verbonden aan het onjuist bewaren van de kunstvoeding.

foodwatch heeft bij 12 grote online-aanbieders van zuigelingenvoeding zoals Albert Heijn, Kruidvat en Bol.com gekeken of ouders inderdaad beschikking hebben over de wettelijk verplichte informatie bij aankoop van zuigelingenvoeding (geschikt tot 6 maanden). Bij 76 van de 151 aangeboden babyvoedingsproducten die werden gevonden in 11 van deze online winkels, bleek een of meerdere van deze wettelijk verplichte waarschuwingszinnen te ontbreken. De Reclame Code Commissie is het met foodwatch eens dat dit in strijd is met de wet en heeft alle 11 aangeklaagde webshops en in een aantal gevallen ook de producent van de babyvoeding (de merken Nutrilon en Bonbébé) veroordeeld. In alle 29 ingediende klachten – per winkel en producent gebundeld – heeft de voedselwaakhond gelijk gekregen. De betrokken winkels, namelijk Albert Heijn, Bol,com, Coop, De Online Drogist, Drogisterij.net, Jumbo, Koopjesdrogisterij, Kruidvat, Plus, Quick4Kids en Wehkamp hebben de opdracht gekregen hun website aan te passen zodat de wet niet langer overtreden wordt.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en UNICEF benadrukken al decennialang het belang van borstvoeding. Borstvoeding is volgens UNICEF van cruciaal belang voor de gezondheid en ontwikkeling van kinderen. Het bevat alle vitaminen, mineralen, enzymen en antilichamen die kinderen nodig hebben in de eerste zes maanden, en blijft ook daarna een belangrijk element van hun dieet. Al in de jaren zeventig uitten zij hun zorg over het teruglopen van het aantal kinderen dat borstvoeding kreeg, en deden zij de dringende aanbeveling om reclame-uitingen voor kunstvoeding aan banden te leggen.

Zelfregulering door de voedingsindustrie blijkt niet te werken. De grootschalige overtredingen van een code die strikte regels stelt aan de marketing van kunstvoeding, bleven kennelijk onopgemerkt door de Keuringsraad KOAG/KAG, een zelfreguleringsorgaan dat zegt proactief toe te zien op de naleving van de regels voor de aanprijzing van gezondheidsproducten, inclusief die van de Gedragscode Reclame Zuigelingenvoeding. In deze Gedragscode zijn de wettelijke etiketteringsvoorschriften voor zuigelingenvoeding nadrukkelijk opgenomen. Ondanks dit ‘toezicht’ wordt de helft van de via internet verkrijgbare zuigelingenvoeding in strijd met deze code en de wet te koop aangeboden.

Tags

comcom De Online DrogistDe Online Drogist Drogisterij.netDrogisterij.net KoopjesdrogisterijKoopjesdrogisterij Quick4KidsQuick4Kids BonbébéBonbébé BOLBOL CoopCoop PLUSPLUS Reclame Code CommissieReclame Code Commissie wehkampwehkamp FoodwatchFoodwatch KruidvatKruidvat NutrilonNutrilon Albert HeijnAlbert Heijn jumbojumbo

Comments

Kenmerken

Neuken Liqueur heeft met Stiva, Spirits NL en de reclamecodecommissie overeenstemming bereikt over haar reclame-uitingen. Belangrijkste uitkomst is dat alle partijen zich eraan conformeren dat Neuken Liqueur gewoon blijvend overal in Nederland gedistribueerd mag worden. De mensen achter het likeurtje hebben toegezegd hun slogans wat minder prikkelend en wat meer vriendelijk te zullen maken.

Neuken Liqueur gaat er minder hard tegenaan

Neuken Liqueur gaat er minder hard tegenaan0 ?php the_title() ?>661 dagen geleden
foodwatch doet aan de vooravond van het Formule 1-seizoen met het Red Bull raceteam van Max Verstappen, een publieke oproep aan Red Bull om te stoppen met hun schaamteloze marketing gericht op jongeren en sport. In 2014 waarschuwde een groep wetenschappers verbonden aan de Wereldgezondheidsorganisatie in Europa al voor de ‘agressieve marketing’ van producenten van energiedranken gericht op jongeren en sport, en riep overheden op in te grijpen.

‘Red Bull, stop met schaamteloze sport- en jongerenmarketing’

‘Red Bull, stop met schaamteloze sport- en jongerenmarketing’0 ?php the_title() ?>674 dagen geleden
Toen een persoon om 23.41 een droger bestelde bij Coolblue was die er van overtuigd dat het witgoed de volgende dag in huis zou zijn. De belofte is immers: 'Voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd.' Maar de droger was er niet en de klant bezorgde vervolgens wel een klacht bij de Reclame Code Commissie!

Coolblue de mist in met belofte

Coolblue de mist in met belofte0 ?php the_title() ?>709 dagen geleden
Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over de shirtreclame van wijnvoordeel.nl, een van de vier hoofdsponsors van korfbalvereniging LDODK. STAP wijst er op dat de Reclamecode voor Alcoholhouden...

Klacht STAP tegen korfbalvereniging LDODK om shirtreclame wijnvoordeel

Klacht STAP tegen korfbalvereniging LDODK om shirtreclame wijnvoordeel0 ?php the_title() ?>772 dagen geleden
Consument kiest het maisbrood van Jumbo als meest misleidende product 2017 in de door foodwatch georganiseerde verkiezing.

Jumbo wint Gouden Windei voor Goudeerlijk maisbrood zonder maismeel

Jumbo wint Gouden Windei voor Goudeerlijk maisbrood zonder maismeel0 ?php the_title() ?>772 dagen geleden

Alcoholbranche dient klacht in tegen Neuken Liqueur

Alcoholbranche dient klacht in tegen Neuken Liqueur0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Foodwatch heet zeven producten genomineerd al het meest misleidende voedselproduct. Het Gouden windei 2017 is mogelijk voor Aldi Kalfsleverworst, Jumbo Goudeerlijk boerenmaïs, AH Muesli vezelrijk, Lidl Volkoren scharreleierkoeken, Conimex Ketjap manis goud van Unilever, Innocent superjuice van Coca-Cola en Aldi Mama nature citroenconcentraat.

Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Unilever en Coca-Cola verdienen prijs voor misleiding

Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Unilever en Coca-Cola verdienen prijs voor misleiding0 ?php the_title() ?>793 dagen geleden
De Nederlandse webwinkels drogisterij.net en topvitamins.nl geven daarom samen met online winkelcentrum beslist.nl antwoord op de vraag: Hoe richt je je bedrijf in op basis van dit nieuwe klantgedrag?

Hoe Drogisterij.net en topvitamins.nl platforms strategisch inzetten

Hoe Drogisterij.net en topvitamins.nl platforms strategisch inzetten0 ?php the_title() ?>824 dagen geleden
Uit de GfK Zelfzorgmonitor 2017 blijkt dat 9 op de 10 mensen wel eens een zelfzorggeneesmiddel koopt. De meest gekochte producten zijn pijnstillers, gevolgd door middelen tegen griep en verkoudheid en voedingssupplementen. 6% van de consumenten koopt deze online. De zelfzorggeneesmiddelen worden het meest vaak bij de drogist gekocht (69%) gevolgd door de supermarkt (12%) en apotheek (11%). Sinds 2009 maakt GfK elke twee jaar een Zelfzorgmonitor die inzicht geeft in het koopgedrag en de houding van consumenten ten opzichte van zelfzorggeneesmiddelen.

9 op de 10 mensen koopt wel eens een zelfzorggeneesmiddel

9 op de 10 mensen koopt wel eens een zelfzorggeneesmiddel0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
Met deze innovatieve online campagne wil Olvarit jonge ouders van baby’s en kleine kinderen betrekken, informeren en inspireren rond gezonde voeding voor hun kleintjes. De campagne is het resultaat van een samenwerking tussen TinyRiot!, MediaCom Beyond Advertising (MBA), Google en enkele bekende Nederlandse bloggers.

Olvarit start videoreeks over babyvoeding

Olvarit start videoreeks over babyvoeding0 ?php the_title() ?>836 dagen geleden
draadjesvlees, Hunkemöller, Picnic, De Vegetarische Slager en Hallmark, Pieter Zwart van CoolBlue winnen Dutch Marketing Awards 2017

De Vegetarische Slager krijgt excuses van Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

De Vegetarische Slager krijgt excuses van Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit0 ?php the_title() ?>836 dagen geleden
Investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. is eigenaar van Baby-Dump B.V. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst.

FTH Groep neemt Baby-Dump over

FTH Groep neemt Baby-Dump over0 ?php the_title() ?>844 dagen geleden
90% kindertoetjes is niet gezond volgens foodwatch op basis van onderzoek bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Vrijwel altijd te zoet, vaak te vet.

9 op de 10 kindertoetjes zijn ongezond zoet en te vet

9 op de 10 kindertoetjes zijn ongezond zoet en te vet0 ?php the_title() ?>850 dagen geleden
Merendeel ouders maakt zich zorgen om de privacy van hun kind. Dit blijkt uit onderzoek van 24Baby.nl onder meer dan duizend (aanstaande) ouders.

Zestig procent van de ouders bezorgd om online privacy van kind

Zestig procent van de ouders bezorgd om online privacy van kind0 ?php the_title() ?>867 dagen geleden
In de heropende Jumbo Leussink in Haaksbergen is samen met Grolsch, Vlastuin Instore promotie en Van Keulen interieurbouw nieuw bierconcept gebouwd.

IJskelder vol Grolsch bij Jumbo in Haaksbergen

IJskelder vol Grolsch bij Jumbo in Haaksbergen0 ?php the_title() ?>879 dagen geleden
Jumbo heeft eerste halfjaar van 2017 uitstekend gepresteerd. De consumentenomzet steeg met 4,7% naar € 3,757 miljard. De online omzet is meer dan verdubbeld

Online omzet Jumbo meer dan verdubbeld

Online omzet Jumbo meer dan verdubbeld0 ?php the_title() ?>880 dagen geleden
Nederlandse Start-up BabyWatcher heeft onlangs de tweede kapitaalsronde succesvol afgerond. Met dit kapitaal gaat baby-echoscanner internationaal groeien.

BabyWatcher financiert succesvol haar internationale groeiplannen

BabyWatcher financiert succesvol haar internationale groeiplannen0 ?php the_title() ?>893 dagen geleden
Wakker Dier heeft de genomineerde bedrijven voor de Liegebeestverkiezing 2017 bekend gemaakt. Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag maken kans.

Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag liegen volgens Wakker Dier

Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag liegen volgens Wakker Dier0 ?php the_title() ?>907 dagen geleden
Albert Heijn opent dit najaar nieuw logistiek centrum in Eindhoven. Voor bestellingen bij klanten thuis, en distributie naar Pick Up Points in het Zuiden.

Albert Heijn opent vierde logistiek centrum voor online groei in het zuiden

Albert Heijn opent vierde logistiek centrum voor online groei in het zuiden0 ?php the_title() ?>908 dagen geleden
Dextro Energy foodwatch

Dextro Energy stopt met verboden gezondheidsclaims na klacht foodwatch

Dextro Energy stopt met verboden gezondheidsclaims na klacht foodwatch0 ?php the_title() ?>935 dagen geleden
Wethouder Visser in Rotterdam voor promotie van gezonder eten

Ook Rotterdam verbiedt kindermarketing voor ongezonde voeding

Ook Rotterdam verbiedt kindermarketing voor ongezonde voeding0 ?php the_title() ?>1051 dagen geleden
Een koppel dat de zelf echo van BabyWatcher uitprobeerd

BabyWatcher wint Innovatie Award met zelf echo

BabyWatcher wint Innovatie Award met zelf echo0 ?php the_title() ?>1054 dagen geleden
Supermarkt Erasmus universiteit

Aan 56% van voedselproducten in supermarkt is suiker toegevoegd

Aan 56% van voedselproducten in supermarkt is suiker toegevoegd0 ?php the_title() ?>1069 dagen geleden
Blik telefoon

FNLI reageert op ophef over suiker in geconserveerde groenten

FNLI reageert op ophef over suiker in geconserveerde groenten0 ?php the_title() ?>1123 dagen geleden
Doperwten HAK vanuit de fabriek op de lopende band.

Bijna helft groenteconserven gesuikerd

Bijna helft groenteconserven gesuikerd0 ?php the_title() ?>1124 dagen geleden
Arts en kinder marketing

Ook artsen spreken zich nu uit tegen kindermarketing

Ook artsen spreken zich nu uit tegen kindermarketing0 ?php the_title() ?>1138 dagen geleden
Kinder voetbalwedstrijd

Amsterdam weert kindermarketing bij sportevenementen

Amsterdam weert kindermarketing bij sportevenementen0 ?php the_title() ?>1159 dagen geleden
Rambam-onderzoek

FNLI reageert op Rambam-onderzoek naar kindermarketing

FNLI reageert op Rambam-onderzoek naar kindermarketing0 ?php the_title() ?>1164 dagen geleden
The berry company sap

Albert Heijn past beschrijving drankjes aan na klacht foodwatch

Albert Heijn past beschrijving drankjes aan na klacht foodwatch0 ?php the_title() ?>1168 dagen geleden
Kids Dora Verkade vanille koekjes

A-merkfabrikanten blijven zich schuldig maken aan kindermarketing

A-merkfabrikanten blijven zich schuldig maken aan kindermarketing0 ?php the_title() ?>1188 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!