Home | Nieuws | AFM wil consumenten beschermen tegen onbewuste invloeden

AFM wil consumenten beschermen tegen onbewuste invloeden

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Nieuws op 28/10/2016 om 16:49

Mac book

Een kleine aanpassing op een site kan er al voor zorgen dat bezoekers een andere keuze maken. Het AFM toont een voorbeeld in het rapport: Consumentengedrag op de markt voor consumptief krediet. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) verwijderde in 2014 de aanvinkoptie: maximaal uit het aanvraagscherm voor een studielening. Deze optie was voorheen de eerste zichtbare optie voor studenten die een lening wilden aanvragen. Rechts naast deze optie kon de student als alternatief zelf een bedrag invullen. Na de wijziging kon de aanvrager alleen nog zelf een bedrag invullen. Deze aanpassing leidde tot een halvering van het aantal studenten dat maximaal leende!

De toezichthouder op de financiële markten en het bankwezen wil dat de marktpartijen de (online) keuzeomgeving voor lenen zo vormgeven zodat de klant niet meer onverantwoord zal gaan opereren. Het beslisgedrag van consumenten kan bijvoorbeeld worden beïnvloed door het aantal alternatieven dat wordt aangeboden, de standaardoptie die wordt voorgesteld of de voorkeursinstellingen die al staan ingevuld.

De AFM wil dat marktpartijen de genoemde inzichten gebruiken om negatieve sturing te voorkomen. Ook verwacht de AFM dat kredietaanbieders zelf onderzoek doen om inzicht te krijgen in het effect van hun keuzeomgeving op consumenten. De AFM doet zelf ook onderzoek en is bijvoorbeeld pas geleden een samenwerking gestart met het Nibud en de VFN om verschillende elementen in de keuzeomgeving te toetsen in de praktijk.

Tags

Dienst Uitvoering OnderwijsDienst Uitvoering Onderwijs AFMAFM

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!