Home | Logistiek/e-commerce | ACM waarschuwt voor ongeldige abonnementen op kortingssites

ACM waarschuwt voor ongeldige abonnementen op kortingssites

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 13/02/2017 om 13:30

ACM internet

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt via ConsuWijzer opvallend veel meldingen over agressieve telefonische verkoop van abonnementen op online kortingsdiensten. Omdat de ACM ziet dat steeds nieuwe bedrijven deze praktijk toepassen waarschuwt zij consumenten. Zij hoeven niet te betalen als het abonnement telefonisch is afgesloten. Pas nadat de consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod is er sprake is van een geldige overeenkomst. De ACM ziet dat de bedrijven die deze diensten aanbieden consumenten onder druk zetten om wel te betalen. Door niet te betalen dragen consumenten bij aan het stoppen van deze ongewenste praktijken.

Consumenten worden steeds vaker telefonisch benaderd om een abonnement af te sluiten op een online kortings- of cashbackdienst. Zij krijgen dan toegang tot een website waar zij gebruik kunnen maken van aanbiedingen of waar zij via aankopen punten kunnen sparen die later verzilverd worden. Er zijn regels die consumenten beschermen zodat zij niet ongewild aan een overeenkomst vast zitten als zij gebeld worden met een aanbod.

Voorbeelden zijn. Als het bedrijf telefonisch een dergelijk abonnement verkoopt, dan moet hij het aanbod eerst schriftelijk toesturen. Pas als de consument schriftelijk heeft ingestemd is er sprake van een overeenkomst. Schriftelijk instemmen houdt in dat de consument zijn handtekening op het aanbod zet of een email of brief stuurt waarin hij verklaart dat hij ermee akkoord is. Zonder handtekening is de overeenkomst niet geldig. De consument hoeft dan niet te betalen. Dit is het zogenaamde ‘schriftelijkheidsvereiste’.

Ook als de betaling in één keer wordt voldaan geldt het schriftelijkheidsvereiste. Het gaat nog steeds om een dienst voor langere tijd. Bij het afsluiten van zo’n dienst geldt het schriftelijkheidsvereiste. Het maken van een geluidsopname aan het einde van het telefoongesprek (de ‘voicelog’) is geen schriftelijke instemming en naast het feit dat de consument schriftelijk moet instemmen, moet de verkoper duidelijk zijn over zijn aanbod, de kosten en de voorwaarden (bijvoorbeeld de duur van de overeenkomst, de opzegtermijn en de bedenktijd).

Consumenten die niet schriftelijk hebben ingestemd met een abonnement op een online kortingsdienst hoeven niet te betalen. Ook niet als ze incassobrieven krijgen of een incassobureau dreigt met dagvaarding of hoge kosten.

De ACM houdt toezicht op bedrijven die zich niet aan deze regels houden. De ACM is eerder opgetreden tegen een aantal bedrijven die deze online diensten aanbieden. Deze bedrijven zijn vervolgens met hun praktijken gestopt. De toezichthouder ziet echter steeds weer nieuwe bedrijven verschijnen die deze praktijken toepassen. Daarom is het belangrijk dat consumenten hun rechten kennen en weten wat ze kunnen doen. Anderzijds blijft de ACM zich als toezichthouder inzetten om het probleem aan te pakken.

Tags

ConsuWijzerConsuWijzer voicelogvoicelog telemarketingtelemarketing Autoriteit Consument & MarktAutoriteit Consument & Markt ACMACM

Comments

Kenmerken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week invallen gedaan bij bedrijven achter datingsites. Ook geeft de ACM consumenten het advies alert te zijn wanneer zij op een datingsite per bericht moeten betalen. Consumenten maken gebruik van datingsites om iemand te ontmoeten. Bij de datingsites die de ACM onderzoekt, wordt per bericht betaalt en wordt er vaak met een nepprofiel gechat. De berichten worden vermoedelijk gestuurd door chatoperators die hiervoor betaald krijgen. Consumenten betalen dan veel geld en krijgen niet wat ze verwachten: een ontmoeting. Onlangs werd in De Monitor nog aandacht besteed aan deze misleiding.

ACM doet invallen bij bedrijven achter datingsites

ACM doet invallen bij bedrijven achter datingsites0 ?php the_title() ?>646 dagen geleden
ING Economisch Bureau deed onderzoek naar abonnementen. Nederlanders hebben minder abonnementen op (duurzame) verbruiksgoederen vergeleken met rest Europa.

Nederlanders hoeven geen abonnementen op fysieke producten

Nederlanders hoeven geen abonnementen op fysieke producten0 ?php the_title() ?>662 dagen geleden
Sinds de introductie van mobiele abonnementen met unlimited data (door T-Mobile in januari 2017 en Tele2 in mei 2017)  versnelt de groei van het mobiel dataverbruik. Dat blijkt uit de Telecommonitor over het eerste halfjaar van 2017, opgesteld door Autoriteit Consument & Markt. Ook de populariteit vast-mobiele bundels blijft stijgen

Unlimited Data zorgt voor versnelde groei mobiel dataverbruik

Unlimited Data zorgt voor versnelde groei mobiel dataverbruik0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden
De Autoriteit Consument & Markt legt @Leisure BR B.V. een boete op voor het misleidend vermelden van prijzen op zijn website van Belvilla. De vanaf-prijzen voor het boeken van vakantiehuizen op de website waren onjuist. Het bleek niet mogelijk een vakantiehuis voor de vermelde vanaf-prijs  te boeken. Ook werden consumenten misleid over de onvermijdbare kosten. De ACM legt een boete op van 325.000 euro.

Belvilla moet boeten voor misleidende prijsvermelding

Belvilla moet boeten voor misleidende prijsvermelding0 ?php the_title() ?>739 dagen geleden
Het Duitse moederbedrijf van Kortingscode.nl, Actiepagina.nl en Actiecode.nl krijgt een flinke investering. Holtzbrinck Ventures, Rocket Internet, Deutsche Telekom Venture Funds, ru-Net en Deutsche Bank steken geld in Global Savings Group. Een internationaal platform voor adverteerders en consumenten.

Investering voor Kortingscode.nl, Actiepagina.nl en Actiecode.nl

Investering voor Kortingscode.nl, Actiepagina.nl en Actiecode.nl0 ?php the_title() ?>828 dagen geleden
KLM en Schiphol hebben toegezegd dat ze geen contact meer met elkaar hebben over de beperking van de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen. Schiphol bepaalt zelf haar plannen voor investeringen, luchthaventarieven en marketingbeleid. KLM en Schiphol zijn open over eventuele onderlinge contacten en leggen deze vast. Zo kan de ACM de contacten en de inhoud daarvan controleren.

KLM en Schiphol praten niet meer over groeimogelijkheden luchtvaartmaatschappijen

KLM en Schiphol praten niet meer over groeimogelijkheden luchtvaartmaatschappijen0 ?php the_title() ?>836 dagen geleden
De dienst Datavrije Muziek van T-Mobile is niet in strijd met de Europese netneutraliteitsregels en mag daarom in de lucht blijven. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt.  T-Mobile heeft in oktober 2016 de dienst in de markt gezet. Bij deze dienst gaat muziekstreaming niet ten koste van de databundel. Dit heet zero-rating. Volgens de Nederlandse wet was zero-rating in alle gevallen verboden.

T-Mobile mag dienst Datavrije Muziek in de lucht houden

T-Mobile mag dienst Datavrije Muziek in de lucht houden0 ?php the_title() ?>837 dagen geleden
ACM heeft studie gedaan naar online videoplatforms zoals YouTube en Netflix. Er zijn voorlopig geen risico’s voor concurrentie op online advertentiemarkt.

Geen dominante marktmacht bij online video-streaming platforms

Geen dominante marktmacht bij online video-streaming platforms0 ?php the_title() ?>887 dagen geleden
Ongewenste abonnementen voor bijvoorbeeld hotelacties en prijsvragen via de telefoon aangesmeerd krijgen is grootste ergernis weet ConsuWijzer.

Ongevraagde abonnementen zijn grootste ergernis

Ongevraagde abonnementen zijn grootste ergernis0 ?php the_title() ?>913 dagen geleden
ACM tickets concert onverwachte toeslagen

Geen onverwachte kosten meer bij online aanbieders van concertkaartjes

Geen onverwachte kosten meer bij online aanbieders van concertkaartjes0 ?php the_title() ?>936 dagen geleden
De Koffiejongens Nespresso

Koffie door de brievenbus

Koffie door de brievenbus0 ?php the_title() ?>979 dagen geleden
Intrum Justitia

Incassobureau Intrum Justitia gaat zich vriendelijker opstellen

Incassobureau Intrum Justitia gaat zich vriendelijker opstellen0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden
Mediahuis mag Telegraaf Media Groep overnemen

Mediahuis mag Telegraaf Media Groep overnemen

Mediahuis mag Telegraaf Media Groep overnemen0 ?php the_title() ?>999 dagen geleden
CEO van Saleduck voor het logo van Saleduck in het hoofdkantoor van Saleduck

Kortingcodekoning Saleduck lanceert met Solden.be een online community

Kortingcodekoning Saleduck lanceert met Solden.be een online community0 ?php the_title() ?>1061 dagen geleden
Een gloednieuwe, prachtige zilveren auto met de band en de deur op de foto

Autoprijzen duidelijker dankzij actie ACM

Autoprijzen duidelijker dankzij actie ACM0 ?php the_title() ?>1061 dagen geleden
Mobiele telefonie

ACM onderzoekt kansen en risico’s van bundeling op telecommarkt

ACM onderzoekt kansen en risico’s van bundeling op telecommarkt0 ?php the_title() ?>1062 dagen geleden
CK sportBH

Webwinkels Hipvoordeheb en Kiesdejuistesportbh krijgen lagere boete

Webwinkels Hipvoordeheb en Kiesdejuistesportbh krijgen lagere boete0 ?php the_title() ?>1075 dagen geleden
Telefoon naast gezond eten

Een op drie vindt het vervelend om gebeld te worden onder het eten

Een op drie vindt het vervelend om gebeld te worden onder het eten0 ?php the_title() ?>1082 dagen geleden
Windmolen

Energievergelijkers scoren ruim onvoldoende

Energievergelijkers scoren ruim onvoldoende0 ?php the_title() ?>1082 dagen geleden
Gedupeerd door kredietrisico

Consumenten gedupeerd door onterechte kredietrisico

Consumenten gedupeerd door onterechte kredietrisico0 ?php the_title() ?>1129 dagen geleden
T-Mobile Datavrije muziek

T-Mobile moet Datavrije muziek uitzetten want gratis data bestaat niet

T-Mobile moet Datavrije muziek uitzetten want gratis data bestaat niet0 ?php the_title() ?>1129 dagen geleden
Deliveroo fiets bezorger

Voldoende keuze voor bezorgen en afhalen van maaltijden

Voldoende keuze voor bezorgen en afhalen van maaltijden0 ?php the_title() ?>1131 dagen geleden
Coolcat kleding

CoolCat gaat in beroep tegen ACM vanwege boete

CoolCat gaat in beroep tegen ACM vanwege boete0 ?php the_title() ?>1188 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!