Home | retail | ABN AMRO: groei e-commerce vooral over de grens

ABN AMRO: groei e-commerce vooral over de grens

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 28/02/2017 om 12:13

ABN AMRO groei e-commerce

Ruim de helft van de Europese consumenten koopt online producten en groei in online-verkopen van Nederlandse aanbieders moet vooral over de grens worden gezocht. Dit verklaart ABN AMRO in een rapport over e-commerce op basis van een onderzoek van GfK in vijf Europese landen in opdracht van de bank. In 2015 nam e-commerce 11 procent van alle Nederlandse retailverkopen voor zijn rekening. In 2016 is dit opgelopen tot 14 procent.

Nederlanders kopen steeds vaker goederen en diensten online. In 2015 kocht 71 procent van de Nederlanders via het web. Een verdubbeling in tien jaar tijd, waarmee Nederland volgens het CBS in de EU-top 5 staat. Toch wordt er nog maar weinig over de grens gekocht.

Volgens de onderzoekers is een product kunnen zien voordat je het koopt, de belangrijkste reden om toch in een fysieke winkel te shoppen.

Geld besparen is wereldwijd een dominante drijfveer om online te winkelen. Hierbij spant Duitsland de kroon met 55 procent, gevolgd door België en het Verenigd Koninkrijk met 50 procent, Nederland met 49 procent en Frankrijk met 48 procent.

Thuisbezorging is de meest geliefde vorm van afleveren. Zo’n 70 procent van de ondervraagden maakt hier gebruik van en in Nederland is dit zelfs circa 80 procent.

Meest genoemde obstakels voor online shoppen zijn bezorgkosten en de wens om een product voor aanschaf te kunnen zien. Fransen en Britten noemen beperkte retourmogelijkheden als drempel.

De jaarlijkse groei van e-commerce tussen 2015 en 2020 is wereldwijd 12 procent. Hoewel de fysieke winkel nog altijd het belangrijkste aankoopkanaal in de onderzochte landen is, bedraagt de jaarlijkse omzetgroei in winkels in dezelfde periode slechts 2 procent.

Nederland en Frankrijk lopen voorop met online mobiel betalen. Duitsers betalen het minst vaak online met een mobiel apparaat.

ABN AMRO verwacht in de Nederlandse retailmarkt in 2017 een volumegroei van 1,5 procent en ziet cross border e-commerce als een snel groeiend marktsegment. Groeipotentieel voor Nederlandse aanbieders van e-commerce ligt in de komende jaren volgens de onderzoekers vooral over de grens: “Voor een succesvolle sprong naar het buitenland is het verstandig om producten en merken eerst aan te bieden via een platform dat al in het land aanwezig is. Deze platformen maken het mogelijk tegen variabele kosten en beperkte risico’s product- en naamsbekendheid te verwerven en hiermee groei te realiseren,” zegt sectorbankier Retail Henk Hofstede van ABN AMRO. “Bij voldoende reputatie en volume is het de overweging waard een eigen webshop te starten en daarmee doorgroei te realiseren,” voegt hij toe.

Tags

Henk HofstedeHenk Hofstede retailretail ABN AMROABN AMRO e-commercee-commerce GfKGfK

Comments

Kenmerken

Op ABN AMRO-hoofdkantoor zijn levensgrote projecties van medewerkers te zien in het kader van #Beeldbankieren, ontwikkeld door N=5 en NewsLab.

Levensgrote projecties van ABN AMRO-medewerkers tonen #Beeldbankieren

Levensgrote projecties van ABN AMRO-medewerkers tonen #Beeldbankieren0 ?php the_title() ?>614 dagen geleden
MKB-ondernemers die internationaal zakendoen, kunnen voortaan terecht bij Franx: een nieuw digitaal platform voor valutatransacties en internationaal betalingsverkeer. Nederland kent zo’n 50 duizend MKB-bedrijven die zaken doen in landen met een vreemde valuta. Franx bedient deze groeiende groep MKB-ers. Franx is een dochteronderneming van ABN AMRO en biedt ondernemers de mogelijkheid om vanaf één multi-valutarekening in 26 valuta’s internationale betalingen te doen en daarbij zelf het valuta risico af te dekken.

Franx biedt MKB-ers één IBAN-rekening voor 26 valuta’s

Franx biedt MKB-ers één IBAN-rekening voor 26 valuta’s0 ?php the_title() ?>736 dagen geleden
SendCloud heeft een investering van vijf miljoen euro opgehaald bij henQ, BOM en TIIN. De verzendtool optimaliseert verzend- en retourproces bij webwinkels. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) heeft SendCloud onderscheiden met Prijs voor de Economie 2017. Ook Amsterdamse start-up 3D Hubs was genomineerd.

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op0 ?php the_title() ?>876 dagen geleden
Mijnwebwinkel heeft ruim 40.000 webwinkeliers in Nederland en ruim 1500 Belgische klanten. Lancering mijnwebwinkel.be moet Belgische markt beter bedienen.

E-commerce platform Mijnwebwinkel ook in België

E-commerce platform Mijnwebwinkel ook in België0 ?php the_title() ?>891 dagen geleden
rookvrije hartstiching abn amro

Hartstichting en ABN AMRO partners voor rookvrije toekomst

Hartstichting en ABN AMRO partners voor rookvrije toekomst0 ?php the_title() ?>931 dagen geleden
Belgen BeCommerce PostNL GfK

Belgen gaan ook steeds meer online kopen

Belgen gaan ook steeds meer online kopen0 ?php the_title() ?>959 dagen geleden
Sitecore webshop e-commerce zwakke plekken

Dit zijn de drie zwakste plekken bij webshops

Dit zijn de drie zwakste plekken bij webshops0 ?php the_title() ?>994 dagen geleden
CBS webwinkels retail e-commerce

Aantal webwinkels in tien jaar tijd vervijfvoudigd tot 32.000

Aantal webwinkels in tien jaar tijd vervijfvoudigd tot 32.0000 ?php the_title() ?>1023 dagen geleden
Alibaba vestiging

Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59%

Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59%0 ?php the_title() ?>1038 dagen geleden
Een creditcard waar men mee kan betalen

Bezorgkosten bij online shopping veel belangrijker dan leversnelheid

Bezorgkosten bij online shopping veel belangrijker dan leversnelheid0 ?php the_title() ?>1048 dagen geleden
Fashion Mall

Nederlander meest fanatieke online fashionshopper in Europa

Nederlander meest fanatieke online fashionshopper in Europa0 ?php the_title() ?>1058 dagen geleden
PostNL medewerker

PostNL steeds meer toonaangevend logistiek e-commerce bedrijf

PostNL steeds meer toonaangevend logistiek e-commerce bedrijf0 ?php the_title() ?>1059 dagen geleden
Krajicek Foundation

ABN AMRO en Krajicek Foundation verlengen partnership

ABN AMRO en Krajicek Foundation verlengen partnership0 ?php the_title() ?>1062 dagen geleden
Shopping Awards

Nominaties Shopping Awards 2017 bekend

Nominaties Shopping Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>1070 dagen geleden
DHL transport vliegtuig

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail0 ?php the_title() ?>1072 dagen geleden
Ballenkids tennis

ABN AMRO voorziet ballenkids van camera tijdens World Tennis Tournament in Ahoy

ABN AMRO voorziet ballenkids van camera tijdens World Tennis Tournament in Ahoy0 ?php the_title() ?>1076 dagen geleden
België e-commerce

Alleen Belgische e-commerce behaalt meer omzetgroei dan Nederland

Alleen Belgische e-commerce behaalt meer omzetgroei dan Nederland0 ?php the_title() ?>1078 dagen geleden
Rotterdam Ahoy

ABN AMRO en Rotterdam Ahoy blijven tennissen

ABN AMRO en Rotterdam Ahoy blijven tennissen0 ?php the_title() ?>1104 dagen geleden
Kantoor Alphacomm

Rotterdams e-commercebedrijf Alphacomm laat Amerikanen beltegoed flink opwaarderen

Rotterdams e-commercebedrijf Alphacomm laat Amerikanen beltegoed flink opwaarderen0 ?php the_title() ?>1134 dagen geleden
Vers & fijn busje

ABN AMRO zoekt Sociale ondernemingen

ABN AMRO zoekt Sociale ondernemingen0 ?php the_title() ?>1134 dagen geleden
Mobiel bankieren met vingerafdruk

ABN AMRO introduceert mobiel bankieren met vingerafdruk

ABN AMRO introduceert mobiel bankieren met vingerafdruk0 ?php the_title() ?>1135 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!