Home | retail | Aantal online kopers neemt niet meer toe, het aantal aankopen en gemiddeld besteed bedrag wel

Aantal online kopers neemt niet meer toe, het aantal aankopen en gemiddeld besteed bedrag wel

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 08/06/2017 om 11:07

online shopping

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 € 5,55 miljard uitgegeven bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen. Zowel in online bestedingen als in online aankopen betekent dit een groei van 11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de online bestedingen in categorieën met een kleiner online aandeel, zoals Health & Beauty en Home & Garden, stijgen significant in het eerste kwartaal, maar ook het volwassenere segment Fashion laat weer een flinke groei van 30% zien. Het aantal online kopers in de totale markt voor is voor het eerst in jaren gedaald met -1%. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Van de € 5,55 miljard aan online consumentenbestedingen is € 2,84 miljard besteed aan producten en € 2,70 miljard aan de online aankoop van diensten. Hiermee groeien de online bestedingen aan producten harder (+17%) dan de online bestedingen aan diensten (+6%) ten opzichte van het eerste kwartaal in 2016. Ook binnen de 44,43 miljoen aankopen is de groei voor producten (+13%) groter dan de groei voor diensten (+7%).

De online bestedingen binnen Health & Beauty (+52%) stijgen aanzienlijk. De totale uitgaven binnen dit segment (offline en online) stijgen slechts 5%, waardoor we kunnen concluderen dat het online kanaal een veel belangrijkere rol is gaan spelen binnen dit segment. Andere minder volwassen segmenten als Home & Garden (+30%) en Sport & Recreatie (+29%) laten ook een flinke groei in online bestedingen zien.

In de meer gevestigde online markten zoals Media & Entertainment en Huishoudelijke Elektronica, die al een hoger online aandeel hebben, zien we de online groei wat afzwakken. Binnen de Fashion-segmenten zet de online groei nog steeds sterk door, want Kleding groeit met 34% en Schoenen & Lifestyle met 24% ten opzichte van Q1 2016. In totaal groeien de online bestedingen binnen Fashion in de eerste drie maanden van 2017 met 30% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

Dat de online bestedingen momenteel vooral groeien in minder volwassen categorieën, is niet vreemd. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ”Een van de belangrijkste redenen dat de online omzet zo sterk blijft stijgen, is het groeiende vertrouwen van de consument in online shoppen. Dit zien we hier ook weer terug aangezien consumenten in steeds meer categorieën hun aankopen vanachter de computer doen. Daarnaast draagt de opkomst van online verkoopplatformen bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen.”

De online markt wordt steeds volwassener. Voor het eerst sinds jaren is het aantal online kopers gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor (-1%). We zien het aantal online kopers dus niet toenemen, maar de online markt groeit nog steeds door een toename van het aantal aankopen per online koper en het gemiddeld besteed bedrag per online koper. Waar online kopers in Q1 2016 gemiddeld nog 3,6 online aankopen deden, ligt dit gemiddelde in Q1 2017 op 4,0 (+12%). Ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop is met 12% toegenomen, van € 449 in Q1 2016 naar € 502 in Q1 2017. Ondanks de lichte daling in aantal online kopers wordt verwacht dat de online bestedingen over heel 2017 de grens van € 22 miljard ver zullen overschrijden (tegenover € 20,16 miljard in 2016).

Gino Thuij, Industry Lead Fashion, Home & Lifestyle van GfK: ”De markt voor online shopping wordt volwassen. Consumenten zijn vertrouwd geraakt met de voordelen van online winkelen en kopen daardoor vaker, maar ze kopen bovendien ook duurder.”

Het gebruik van de smartphone bij het doen van online aankopen neemt nog steeds toe. Werd in Q1 2016 8% van alle online aankopen met de smartphone gedaan, in Q1 2017 ligt dit aandeel op 11%. Dit komt neer op respectievelijk 3,07 miljoen aankopen in Q1 2016 en 4,89 miljoen aankopen in Q1 2017. Hiermee groeit het aantal aankopen via de smartphone met 60%.

Het aandeel online aankopen gedaan via de smartphone is bovengemiddeld hoog in de productsegmenten Media & Entertainment (16%), Telecom (15%), Fashion (13%) en Food/Nearfood (13%). Binnen diensten wordt de smartphone het meest gebruikt voor het kopen van Eventtickets (12%). De smartphone wordt nog vrijwel niet gebruikt voor het online boeken van Pakketreizen (1%) en Vliegtickets en/of Accommodaties (4%).

Ook de penetratie van smartphones bij het doen van online aankopen stijgt aanzienlijk. In het eerste kwartaal van 2017 heeft 24% van alle Nederlandse online kopers minimaal één keer een online aankoop gedaan via de smartphone. Dit komt neer op 2,61 miljoen Nederlanders. In Q1 2016 lag dit percentage nog op 18% en in Q1 2015 zelfs op 14%. De desktop laat als enige apparaat een daling zien onder online kopers; waar in Q1 2016 nog 39% van de online kopers minimaal één aankoop deed met de desktop is dit in Q1 2017 gedaald naar 36%.

Tags

Wijnand JongenWijnand Jongen Thuiswinkel Markt MonitorThuiswinkel Markt Monitor GfKGfK

Comments

Kenmerken

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 6,25 miljard euro uitgegeven bij webwinkels , een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van 26,30 miljard euro verwacht, wat een groei zou betekenen van 17% in vergelijking met 2017. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Online omzet van 26,30 miljard euro in heel 2018 verwacht

Online omzet van 26,30 miljard euro in heel 2018 verwacht0 ?php the_title() ?>348 dagen geleden
De ambitie van de ondernemers achter de duurzame start-up Hennepplaza.com is duidelijk: Wereldwijd het toonaangevende online verkoopplatform op het gebied van hennep worden. Op het verkoopplatform zijn beautyproducten, superfoods, fashion, accessoires en dierenverzorgingsproductente vinden. Allemaal met hennep als het belangrijkste ingrediënt. Na een succesvolle bètalaunch eind 2017 is onlangs de verbeterde versie van het platform gelanceerd. Om de internationale ambities waar te kunnen maken is Hennepplaza.com deze week een crowdfunding-campagne gestart via Geldvoorelkaar.nl. Vanaf 325.000 euro is de crowdfunding succesvol.

Wordt dit het toonaangevende online verkoopplatform voor hennep?

Wordt dit het toonaangevende online verkoopplatform voor hennep?0 ?php the_title() ?>364 dagen geleden
In middelgrote en grote modewebwinkels in Nederland rekenen naar verhouding meer consumenten hun producten af met de smartphone, dan met de desktop of tablet. Dat blijkt uit de benchmark van e-commerceburau ISM eCompany. Consumenten kochten vanaf het derde kwartaal in 2017 al vaker met hun  smartphone dan de overige twee onderzochte apparaten, maar het verschil nam toe in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal was 44 procent van de transacties afkomstig van de smartphone, terwijl het aandeel desktoptransacties afnam naar 40 procent.

Meer transacties in modewebwinkels via smartphone dan desktop en tablet

Meer transacties in modewebwinkels via smartphone dan desktop en tablet0 ?php the_title() ?>442 dagen geleden
In derde kwartaal van 2017 is online 5,0 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten. Blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor door GfK.

Nederland besteedt al 15,7 miljard euro online in eerste negen maanden van 2017

Nederland besteedt al 15,7 miljard euro online in eerste negen maanden van 20170 ?php the_title() ?>526 dagen geleden
Tikkit laat alle soorten tickets opslaan en delen en zijn zo altijd online offline beschikbaar. De Nederlandse app toont ook meteen nieuwe evenementen.

Nooit meer tickets uitprinten met Tikkit-app

Nooit meer tickets uitprinten met Tikkit-app0 ?php the_title() ?>573 dagen geleden

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen0 ?php the_title() ?>631 dagen geleden
In tweede kwartaal is de productcategorie Speelgoed snelste stijger qua online bestedingen blijkt uit preview van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Online bestedingen groeien het snelst binnen speelgoed

Online bestedingen groeien het snelst binnen speelgoed0 ?php the_title() ?>650 dagen geleden
InRetail voorspelde een omzetgroei woonwinkels (5%), mode en schoenen (2%) en sport (2,5%). Mode- en schoenretailers presteren boven verwachting.

Schoenretailers boeken 5,4% meer omzet in eerste helft 2017

Schoenretailers boeken 5,4% meer omzet in eerste helft 20170 ?php the_title() ?>664 dagen geleden
De omzetgroei bij e-commerce leidt tot uitdagingen bij de werving van nieuw personeel en de kwalificaties van zittend personeel concludeert Thuiswinkel.org.

Groot tekort aan gekwalificeerd e-commercepersoneel

Groot tekort aan gekwalificeerd e-commercepersoneel0 ?php the_title() ?>674 dagen geleden
Bijna een kwart meer online omzet in mei

Bijna een kwart meer omzet webwinkels in mei

Bijna een kwart meer omzet webwinkels in mei0 ?php the_title() ?>677 dagen geleden
winkelstraat.nl modeshopper

Vrouw met iPhone is grootste modeshopper

Vrouw met iPhone is grootste modeshopper0 ?php the_title() ?>681 dagen geleden
e-commerce ShoppingTomorrow

20 miljard aan online uitgaven in Nederland

20 miljard aan online uitgaven in Nederland0 ?php the_title() ?>747 dagen geleden
Conduent

Coolblue, Eneco, NUON, Conduent, Symantec en Teleperformance meest klantvriendelijk

Coolblue, Eneco, NUON, Conduent, Symantec en Teleperformance meest klantvriendelijk0 ?php the_title() ?>761 dagen geleden
TellSell www.webshopovername.nl

Het iconische thuiswinkelbedrijf Telsell wordt verkocht

Het iconische thuiswinkelbedrijf Telsell wordt verkocht0 ?php the_title() ?>763 dagen geleden
Alibaba vestiging

Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59%

Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59%0 ?php the_title() ?>793 dagen geleden
E-commerce-retail

Online bestedingen passeren de grens van € 20 miljard

Online bestedingen passeren de grens van € 20 miljard0 ?php the_title() ?>810 dagen geleden
Verzamelen pakketten PostNL

Kerst zorgt voor 57% hogere omzet online

Kerst zorgt voor 57% hogere omzet online0 ?php the_title() ?>884 dagen geleden
Failliete webshop

25 procent meer faillissementen onder webshops

25 procent meer faillissementen onder webshops0 ?php the_title() ?>887 dagen geleden
Mobiele telefoon shoppen

Een vijfde van de online kopers shopt met smartphone

Een vijfde van de online kopers shopt met smartphone0 ?php the_title() ?>894 dagen geleden
Thuiswinkel awards 2015

Thuiswinkel Awards verder als Shopping Awards

Thuiswinkel Awards verder als Shopping Awards0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
Wijnand Jongen

Directeur Thuiswinkel.org voorziet einde van online shoppen

Directeur Thuiswinkel.org voorziet einde van online shoppen0 ?php the_title() ?>902 dagen geleden
Vrouw doet online aankoop

Achteraf-betaalmethoden winnen langzaam terrein online

Achteraf-betaalmethoden winnen langzaam terrein online0 ?php the_title() ?>937 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!