Home | retail | Aan 56% van voedselproducten in supermarkt is suiker toegevoegd

Aan 56% van voedselproducten in supermarkt is suiker toegevoegd

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 21/02/2017 om 09:54

Supermarkt Erasmus universiteit

Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat aan meer dan de helft (56%) van alle voedselproducten in de supermarkt suiker wordt toegevoegd. Als licht bewerkte en onbewerkte producten als vers fruit en groente en losse ingrediënten als kruiden, zout en olie buiten buiten beschouwing worden gelaten en alleen het eten uit de fabriek (bewerkt en sterk bewerkt voedsel) bekijkt, is zelfs aan meer dan twee derde (69%) van dit fabrieksvoedsel een vorm van suiker toegevoegd. Dit blijkt uit een steekproef van foodwatch onder 651 producten van de grootste drie supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Lidl.

Het gaat niet alleen om de bekende suikerbommen als frisdrank en snoep maar ook aan producten als vleesbeleg, groenteconserven, maaltijdsalades, pindakaas, beschuit, gepaneerde vis, tomatenketchup, aardappelsalade en brood wordt suiker toegevoegd. Eerder concludeerde de voedselwaakhond al dat aan bijna de helft (46%) van de groenten in pot of blik suiker wordt toegevoegd.

De overdaad aan suikers, maar ook vet en zout, in onze voeding zorgen voor grote gezondheidsproblemen. Zo spreekt de Wereldgezondheidsorganisatie over een obesitasepidemie en komen er in Nederland alleen al wekelijks 1.200 mensen met suikerziekte (diabetes) bij.

foodwatch start vandaag een e-mailactie richting minister Schippers en haar opvolg(st)er met de oproep te stoppen met de zinloze zelfregulering van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. In dit akkoord staan afspraken over de noodzakelijke vermindering van suiker, vet en zout in voeding. Eerder constateerde de Wetenschappelijke Advies Commissie rond deze zelfregulering al meermalen dat de toezeggingen van de voedingsindustrie ‘matig ambitieus’ zijn. Ook minister Schippers gaf in een brief aan de Tweede Kamer afgelopen december al toe dat er een tandje bij moet.

foodwatch selecteerde bij de grootste drie supermarkten (Albert Heijn, Jumbo en Lidl) middels een a-selecte steekproef 651 voedingsproducten. Via de ingrediëntenlijst werd vervolgens bekeken of een vorm van suiker (mono- of disacharide) was toegevoegd om het product zoeter te maken, zoals glucosestroop, dextrose of honing. Voor meer informatie zie de precieze onderzoeksmethode. Uit deze grote steekproef blijkt dat aan meer dan de helft (56%) van de voedingsproducten in de supermarkt suikers worden toegevoegd.

De producten werden vervolgens ingedeeld in 4 categorieën: vers onbewerkt of licht bewerkt voedsel (bijvoorbeeld verse groente, fruit, eieren, melk), bewerkte ingrediënten (fles olie, pot zout, enz.), bewerkt voedsel (als kaas, brood, fruit/groenteconserven, geconserveerde vis, ham, enz.) en sterk bewerkt voedsel (chips, hamburgers, ontbijtgranen, soepen, kant- en klare maaltijden, frisdrank, toetjes excl. Yoghurt, enz.), volgens een door de Wereldgezondheidsorganisatie gebruikte systematiek. Hieruit blijkt dat zelfs meer dan twee derde (69%) van het eten uit de fabrieken van de voedingsindustrie (dat wil zeggen in de categorieën bewerkt en sterk bewerkt voedsel) toegevoegde suikers bevat. Onder de producten met toegevoegde suikers zijn ook veel producten waar je het niet direct verwacht: maaltijdsalades, pastasaus, groenteconserven, vleesbeleg, gepaneerde vis, ovenkroketten, zoutjes, soep, brood(puntjes), kaas-uienbroodjes, worstenbroodjes, pita broodjes, kipkerriesalade, aardappelsalade, BBQ saus, mosterddip, beschuit, tomatenketchup, ontbijtgranen, toastjes en pindakaas.

Steeds meer mensen hebben last van overgewicht. Er is sprake van een obesitasepidemie, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie. De Nederlandse artsenorganisatie  KNMG spreekt over dé belangrijkste bedreiging van onze gezondheid. De overconsumptie van suikers levert hierin een belangrijke bijdrage. Mede als gevolg hiervan sterven er meer mensen wereldwijd door ongezond eten dan door roken, onveilige sex, alcohol en drugs samen.

Inmiddels heeft bijna de helft (43%) van alle Nederlanders overgewicht en is 12% obees. Hierdoor hebben steeds meer mensen een verhoogde kans op obesitas, hart- en vaatziektes, diverse vormen van kanker en diabetes type 2 (suikerziekte), en stijgen de zorgkosten sterk. Jaap Seidell, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam, zegt dan ook in zijn boek Tegenwicht: “Dik worden is geen abnormale reactie op een normale omgeving, maar een normale reactie op een abnormale omgeving”: de obesogene maatschappij. Door de overdadige toevoeging van suikers, vet en zout aan alledaags voedsel en het aanbieden van junkfood ‘op elke straathoek’ in winkel- en uitgaansgebieden, krijgen consumenten teveel van deze stoffen binnen. Deze obesogene omgeving is de krachtige motor achter de wereldwijde obesitasepidemie.

Tags

FoodwatchFoodwatch LIDL.LIDL. Albert HeijnAlbert Heijn jumbojumbo

Comments

Kenmerken

foodwatch doet aan de vooravond van het Formule 1-seizoen met het Red Bull raceteam van Max Verstappen, een publieke oproep aan Red Bull om te stoppen met hun schaamteloze marketing gericht op jongeren en sport. In 2014 waarschuwde een groep wetenschappers verbonden aan de Wereldgezondheidsorganisatie in Europa al voor de ‘agressieve marketing’ van producenten van energiedranken gericht op jongeren en sport, en riep overheden op in te grijpen.

‘Red Bull, stop met schaamteloze sport- en jongerenmarketing’

‘Red Bull, stop met schaamteloze sport- en jongerenmarketing’0 ?php the_title() ?>258 dagen geleden
Consument kiest het maisbrood van Jumbo als meest misleidende product 2017 in de door foodwatch georganiseerde verkiezing.

Jumbo wint Gouden Windei voor Goudeerlijk maisbrood zonder maismeel

Jumbo wint Gouden Windei voor Goudeerlijk maisbrood zonder maismeel0 ?php the_title() ?>356 dagen geleden
Foodwatch heet zeven producten genomineerd al het meest misleidende voedselproduct. Het Gouden windei 2017 is mogelijk voor Aldi Kalfsleverworst, Jumbo Goudeerlijk boerenmaïs, AH Muesli vezelrijk, Lidl Volkoren scharreleierkoeken, Conimex Ketjap manis goud van Unilever, Innocent superjuice van Coca-Cola en Aldi Mama nature citroenconcentraat.

Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Unilever en Coca-Cola verdienen prijs voor misleiding

Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Unilever en Coca-Cola verdienen prijs voor misleiding0 ?php the_title() ?>377 dagen geleden
KAATSHEUVEL - Lancering lekkerste kinderkroket getest door niemand minder dan chefkok Soenil Bahadoer en zoon Ryan Bahadoer en kleinzoon Abel. FOTO LEVIN & PAULA PHOTOGRAPHY VOF

Efteling lanceert de Lekkerste Kinderkroket met tomaat en mozzarella

Efteling lanceert de Lekkerste Kinderkroket met tomaat en mozzarella0 ?php the_title() ?>414 dagen geleden
90% kindertoetjes is niet gezond volgens foodwatch op basis van onderzoek bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Vrijwel altijd te zoet, vaak te vet.

9 op de 10 kindertoetjes zijn ongezond zoet en te vet

9 op de 10 kindertoetjes zijn ongezond zoet en te vet0 ?php the_title() ?>434 dagen geleden
De consument kiest steeds bewuster verfrissende drankjes. Dit blijkt uit het Nationaal Frisdrankonderzoek 2017 onder 1.140 Nederlanders.

We drinken steeds meer verfrissende drankjes zonder suiker en calorieën

We drinken steeds meer verfrissende drankjes zonder suiker en calorieën0 ?php the_title() ?>470 dagen geleden
Aanbieders van babyvoeding geven op webshops niet aan dat borstvoeding beter is dan babyvoeding. foodwatch stapte met succes naar Reclame Code Commissie.

Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat zitten fout met marketing voor babyvoeding

Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat zitten fout met marketing voor babyvoeding0 ?php the_title() ?>493 dagen geleden
Albert Heijn frisdrankredactie suikerreductie

Albert Heijn gaat strijd aan tegen suiker in frisdrank voor kinderen

Albert Heijn gaat strijd aan tegen suiker in frisdrank voor kinderen0 ?php the_title() ?>513 dagen geleden
Dextro Energy foodwatch

Dextro Energy stopt met verboden gezondheidsclaims na klacht foodwatch

Dextro Energy stopt met verboden gezondheidsclaims na klacht foodwatch0 ?php the_title() ?>519 dagen geleden
draadjesvlees, Hunkemöller, Picnic, De Vegetarische Slager en Hallmark, Pieter Zwart van CoolBlue winnen Dutch Marketing Awards 2017

De Vegetarische Slager ontwikkelt vegetarisch draadjesvlees met steun van overheid

De Vegetarische Slager ontwikkelt vegetarisch draadjesvlees met steun van overheid0 ?php the_title() ?>524 dagen geleden
Hamburger Ter Marsch

Ter Marsch viert National Hamburger Day met Chicken Sliders

Ter Marsch viert National Hamburger Day met Chicken Sliders0 ?php the_title() ?>559 dagen geleden
Sourcy suiker

Sourcy wisselt suiker voor water

Sourcy wisselt suiker voor water0 ?php the_title() ?>573 dagen geleden
KdG retail supermarkt

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten0 ?php the_title() ?>582 dagen geleden
PLUS Benders

PLUS voor derde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt

PLUS voor derde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt0 ?php the_title() ?>624 dagen geleden
de flessen en blikje van Sprite zonder suiker

Coca-Cola herintroduceert Sprite zonder suiker en calorieën

Coca-Cola herintroduceert Sprite zonder suiker en calorieën0 ?php the_title() ?>636 dagen geleden
De nieuwe smaken van Coca-Cola zero sugar blikjes

Coca-Cola schenkt nog meer zero sugar

Coca-Cola schenkt nog meer zero sugar0 ?php the_title() ?>646 dagen geleden
Groente eten voor bingokaart

Groente eten voor een volle bingokaart

Groente eten voor een volle bingokaart0 ?php the_title() ?>646 dagen geleden
AH Spread

Albert Heijn ondersteunt ambities Nationale Voedseltop

Albert Heijn ondersteunt ambities Nationale Voedseltop0 ?php the_title() ?>676 dagen geleden
Jumbo wintercampagne

Jumbo zet in samenwerking met het Voedingscentrum in op gezondheid

Jumbo zet in samenwerking met het Voedingscentrum in op gezondheid0 ?php the_title() ?>679 dagen geleden
Schippers en Van Rijn

Schippers en Van Rijn: ‘Gezondheid, daar kun je wat van maken!’

Schippers en Van Rijn: ‘Gezondheid, daar kun je wat van maken!’0 ?php the_title() ?>680 dagen geleden
Bonenveld

Nederlanders aten vorig jaar meer bonen dan ooit tevoren

Nederlanders aten vorig jaar meer bonen dan ooit tevoren0 ?php the_title() ?>695 dagen geleden
Blik telefoon

FNLI reageert op ophef over suiker in geconserveerde groenten

FNLI reageert op ophef over suiker in geconserveerde groenten0 ?php the_title() ?>707 dagen geleden
Doperwten HAK vanuit de fabriek op de lopende band.

Bijna helft groenteconserven gesuikerd

Bijna helft groenteconserven gesuikerd0 ?php the_title() ?>708 dagen geleden
Healthy People blauwe bosbessen

Healthy People Blauwe bosbes en framboos wint Gouden Windei

Healthy People Blauwe bosbes en framboos wint Gouden Windei0 ?php the_title() ?>738 dagen geleden
The berry company sap

Albert Heijn past beschrijving drankjes aan na klacht foodwatch

Albert Heijn past beschrijving drankjes aan na klacht foodwatch0 ?php the_title() ?>752 dagen geleden
Kinderen op de telefoon

Wereldgezondheids­­­organisatie waarschuwt voor dik makende digitale media

Wereldgezondheids­­­organisatie waarschuwt voor dik makende digitale media0 ?php the_title() ?>757 dagen geleden
Red Bull beachvolleybal

Red Bull, Jupiler en Optimel winnen mogelijk Gouden Windei

Red Bull, Jupiler en Optimel winnen mogelijk Gouden Windei0 ?php the_title() ?>760 dagen geleden
Suiker donut

Consumenten maken zich vaker druk over suiker

Consumenten maken zich vaker druk over suiker0 ?php the_title() ?>769 dagen geleden
Kids Dora Verkade vanille koekjes

A-merkfabrikanten blijven zich schuldig maken aan kindermarketing

A-merkfabrikanten blijven zich schuldig maken aan kindermarketing0 ?php the_title() ?>772 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!